[ MTBE چیست؟ ]

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
روشهاي حذف MTBE از آب و خاك آلوده

روشهاي حذف MTBE از آب و خاك آلوده

روشهاي حذف MTBE از آب و خاك آلوده


نويسنده(گان):
نرگس حبيبي،


چکيده:
متيل ترشيو بوتيل اتر تركيب شيميايي است كه از واكنش بين متانول و ايزوبوتيلن بدست مي‌آيد. استفاده اصلي آن به عنوان يك افزودني در سوخت اتومبيل‌ها مي‌باشد. اين ماده با اضافه شدن به بنزين سبب افزايش عدد اكتان آن شده و فرايند احتراق سوخت را بهبود مي‌بخشد و لذا سبب كاهش مواد منتشر شده زيان‌آور موجود در گازهاي حاصل از احتراق مي‌گردد. متيل ترشيو بوتيل اتر ماده‌اي است سمي كه خيلي سريع در آب و رطوبت خاك جذب مي‌شود و خاك‌ها و منابع آب زير زميني را آلوده مي‌سازد، بنابراين رعايت دقيق ملاحظات زيست محيطي، بهداشتي و ايمني در انتقال متيل ترشيو بوتيل اتر از نقاط توليد و بنادر به پالايشگاه‌ها و همچنين حمل بنزين محتوي آن از پالايشگاه‌ها به ساير نقاط مختلف ضروري مي‌باشد. در اين مقاله روش‌هاي مناسب پاكسازي آب و خاك در صورت آلوده شدن به متيل ترشيو بوتيل اتر مورد بررسي قرار گرفته است.


کليدواژگان:
متيل ترشيو بوتيل اتر، بنزين، درجه اكتان، آلودگي خاك
 

پیوست ها

  • 5935-8103073-3ZR.pdf
    224.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
امكان سنجي جذب MTBE از آب هاي زيرزميني با استفاده از رس هاي اصلاح شده

امكان سنجي جذب MTBE از آب هاي زيرزميني با استفاده از رس هاي اصلاح شده

امكان سنجي جذب MTBE از آب هاي زيرزميني با استفاده از رس هاي اصلاح شده


نويسنده(گان):
سعيد گيتي پور، مصطفي ابوالفضل زاده، سعيد گيوه چي،


چکيده:
متيل ترشيو بوتيل اتر(MTBE) از تركيبات اضافه شونده به بنزين است كه كاربرد آن در افزايش عدد اكتان سوخت به منظور بهره وري بيشتر از بنزين مي باشد. MTBE از طرف سازمان حفاظت محيط زيست امريكا به عنوان يك ماده مضر با احتمال سرطان زايي بالا طبقه بندي شده است. همچنين RCRA نيز اين ماده را در ليست مواد خطرناك خود قرار داده است. اين ماده از مخازن زير زميني نگه داري سوخت در مراكز پخش فراورده ها و ساير منابع نگه داري آن نفوذ كرده و وارد محيط خاك مي شود. ويژگي هاي خاص فيزيكي و شيميايي MTBE موجب نفوذ سريع اين ماده در خاك و ورود به آب هاي زير زميني مي گردد. خاك رس اصلاح شده، حاصل تغييراتي است كه در ساختار شيميايي بنتونيت معمولي انجام گرفته و داراي خاصيت جذب هيدروكربن ها مي باشد.
در اين تحقيق آزمايش هاي تورم آزاد و همچنين جذب خطي براي بررسي كارايي رس هاي اصلاح شده به عنوان جاذب MTBE مورد استفاده قرار گرفته است. افزايش حجم نمونه خاك رس اصلاح شده در آزمايش تورم آزاد از cm32 به مقدار متوسط cm3 95/11 نشان دهنده 5/497% افزايش حجم در تماس با MTBE بوده است. همچنين كاهش چشم گير غلظت MTBE محلول در آب، در هر 4 نمونه آزمايش ايزوترم هاي جذبي همگي كارايي خاك هاي رسي اصلاح شده در برطرف نمودن MTBE از محلول را نشــان مي دهد. مقادير جذب MTBE از محلول توسط خاك رس اصلاح شده از 07/82 تا 11/95 % متغير بوده و ميزان جذب متوسط حاصل از كل آزمايش ها برابر 41/89 % تعيين گرديد.


کليدواژگان:
MTBE، آب زيرزميني، رس اصلاح شده، جذب
 

پیوست ها

  • 2442-518061-A8Z.pdf
    140.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
امكان حذف MTBE از طريق تصفيه آب درنقطه مصرف به كمك كربن فعال دانه اي از نوع ايراني

امكان حذف MTBE از طريق تصفيه آب درنقطه مصرف به كمك كربن فعال دانه اي از نوع ايراني

امكان حذف MTBE از طريق تصفيه آب درنقطه مصرف به كمك كربن فعال دانه اي از نوع ايراني




نويسنده(گان):
علي رضا مصداقي نيا، حشمت الله نورمرادي، فروغ واعظي، سيمين ناصري، رامين نبي زاده، محمود علي محمدي، شاهرخ نظم آرا،




چکيده:
زمينه و هدف: متيل ترشيري بوتيل اتر (MTBE) يك ماده اكسيرژن دار افزودني به سوخت مي باشد كه بعنوان جايگزين تترااتيل سرب جهت كاهش آلاينده هاي خروجي از اگزوز اتومبيل ها استفاده مي شود. اين ماده شيميايي آلي در آبهاي مناطقي كه ريخت و پاش بنزين در آنها صورت مي گيرد به وضوح ديده مي شود. اين تحقيق با هدف امكان بررسي حذف MTBE از آب آشاميدني در نقطه مصرف با استفاده از فرآيند جذب به كمك كربن فعال دانه اي ايراني انجام گرفته است.




روش كار: از بستر كربن فعال دانه اي ايراني جهت حذف MTBE از آب آشاميدني در نقطه مصرف استفاده شده است. غلظت هاي تهيه شده از MTBE در آب كه بصورت مصنوعي ساخته شده است ppb50 و ppb100 مي باشد. همچنين اثر كلروفرم در غلظت ppb100 و كلر باقيمانده در دو غلظت 2/0 و 5/0 ميليگرم بر ليتر بر حذف MTBE از آب مورد بررسي قرار گرفت.




نتايج: ستون فوق قادر است 375 ليتر آب حاوي MTBE با غلظت ppb50، كلروفرم ppb100 و با كلر باقيمانده ppm2/0 را تصفيه نمايد در صورتي كه ميزان كلر باقيمانده به ppm5/0 افزايش يابد، ميزان آب تصفيه شده برابر 335 ليتر مي باشد. همچنين ستون قادر است 195 ليتر آب حاوي MTBE با غلظت ppb100، كلروفرم ppb100 و كلر باقيمانده ppm2/0 را در حالتي كه ميزان MTBE خروجي كمتر از استاندارد مورد نظر است، تصفيه نمايد.




نتيجه گيري: در اين تحقيق مشخص شد كه كلر باقيمانده و كلروفرم باعث اشغال محلهاي فعال كربن و در نتيجه كاهش ظرفيت جذب MTBE مي گردد. علاوه بر اين تمايل كربن فعال در جذب كلر باقيمانده و كلروفرم بيشتر از MTBE مي باشد.


کليدواژگان:
متيل ترشيري بوتيل اتر ، آب آشاميدني، كربن فعال ايراني، تصفيه آب در نقطه مصرف، كلروفرم، كلر باقيمانده
 

پیوست ها

  • 3105-14821131-URJ.pdf
    191.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارزيابي و مقايسه عملكرد كربن فعال گرانول براي حذف MTBE از آب چاههاي آلوده با دو روش آزمايشگاهي RSSCT و نيمه صنعتي

ارزيابي و مقايسه عملكرد كربن فعال گرانول براي حذف MTBE از آب چاههاي آلوده با دو روش آزمايشگاهي RSSCT و نيمه صنعتي

ارزيابي و مقايسه عملكرد كربن فعال گرانول براي حذف MTBE از آب چاههاي آلوده با دو روش آزمايشگاهي RSSCT و نيمه صنعتي


نويسنده(گان):
محمد مهدي اصفهاني، رفعت كاوه آهنگر،


چکيده:
مصرف روز افزون MTBE بهعنوان بالا برنده عدد اكتان بنزين ميتواند يكي از عوامل آلودگي آبهاي زيرزميني (با توجه به حلاليت زياد آن در آب) باشد. حمل و نقل، شكستگي خطوط لوله انتقال بنزين و ريختن بنزين در جايگاههاي توزيع سبب نشت اين ماده ميشود. غلظت MTBE در آب چاه مورد نظر ppb 50 بوده است. تصفيه اين آب با فرايند جذب كربن فعال گرانول F-600 filtrasorb، كه مكانهاي جذب پر انرژي دارد، با دو روش RSSCT و مطالعه پايلوتي مطالعه و مقايسه شده است. سيستم RSSCT طوري طراحي شده كه مقدار 10min=اEBCT را در مقياس پايلوتي مشابهسازي كند. مطابق نتايج، زمان عملكرد محاسبه شده با روش RSSCT با مقدار عملي آن در مطالعات پايلوتي كاملاً مشابه است.


کليدواژگان:
كربن فعال گرانول، فرآيند جذب، مطالعه پايلوتي، نقطه شكست
 

پیوست ها

  • 1663-44987943-C2F.pdf
    274.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بررسي غلظت MTBE و تعيين مدل نفوذ آن در آب هاي زيرزميني تهران

بررسي غلظت MTBE و تعيين مدل نفوذ آن در آب هاي زيرزميني تهران

بررسي غلظت MTBE و تعيين مدل نفوذ آن در آب هاي زيرزميني تهران


نويسنده(گان):
كبري پورعبدالله قهفرخي، محمدرضا اميدخواه، محمد چگيني، مهرداد منطقيان،


چکيده:
حلاليت زياد MTBE در آب، باعث شده تا اين ماده پس از ورود به محيط زيست به سرعت وارد آب هاي زيرزميني شود. به همين منظور نمونه گيري از 100 نقطه آب خوان دشت تهران انجام شد و با استفاده از روش استخراج با حلال از فضاي فوقاني (HSME) اين نمونه ها آناليز شدند. با وجود اين كه استاندارد جهاني، مقدار حد مجاز اين ماده را 13-11 ppb اعلام كرده است، اما مقدار اين ماده در منابع آب زيرزميني تهران به 18ppb رسيده است. پس از بررسي مجدد نتيجه هاي آناليز، مشخص شد که حدود 2 درصد نقاط اندازه گيري شده غلظتي بالاتر از حد مجاز، 7 درصد در محدودهppb 13-5 و 91 درصد غلظتي کمتر از 5 ppb دارند. سپس اثر عامل هايي مانند وجود پمپ بنزين و انبار نفت، فاصله از اين مکان ها و جهت حرکت آب هاي زيرزميني روي غلظت اين ماده مورد بررسي قرار گرفت. نتيجه ها نشان مي دهد که پمپ بنزين و انبار نفت از جمله عامل هاي افزايش دهنده غلظت اين ماده بوده و با افزايش فاصله از اين مكان ها، غلظت MTBE به ميزان قابل توجهي کاهش مي يابد. افزون بر اين، جهت حرکت آب هاي زيرزميني در افزايش غلظت اين ماده موثر بوده كه مدلي براي نفوذ MTBE ارايه شده است.


کليدواژگان:
بازيافت، كاغذ باطله، جوهرزدايي، شناورسازي، مدل سينيتيکي، ابعاد حباب، ابعاد جوهر، بار آلودگي شيميايي، زمان شناورسازي
 

پیوست ها

  • 1422-15422575-C2F.pdf
    411.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سنجش مقدار MTBE در جايگاه هاي سوخت رساني و سطح شهر تهران

سنجش مقدار MTBE در جايگاه هاي سوخت رساني و سطح شهر تهران

سنجش مقدار MTBE در جايگاه هاي سوخت رساني و سطح شهر تهران




نويسنده(گان):
دكتر هما كشاورزي، مهندس فرخ سادات هالك، مهندس محسن ميرمحمدي،




چکيده:
MTBE يکي از ترکيبات آلي فرار در هواي تنفسي است. اتلاف بنزين در جايگاه هاي سوخت رساني و تردد خودروها در سطح شهر از جمله منابع ورود MTBE به هواي شهر است. مطالعات انجام شده در تهران نشان مي دهد که روزانه حدود 52000 ليتر بنزين در جايگاه هاي سوخت رساني سطح شهر (به طور متوسط 415 ليتر از هر يک از جايگاه ها) تلف مي شود. اين مقدار اتلاف بنزين در هر روز قادر است هواي محيط اطراف جايگاه ها را آلوده کند. در اين تحقيق MTBE در هواي محوطه و اطراف دو جايگاه سوخت رساني و همچنين در 20 نقطه سطح شهر در دو فصل سرد و گرم سال مورد سنجش قرار گرفته است. نتايج اين تحقيق نشان داده است که غلظت MTBE در جايگاه خاوران در ماه هاي خرداد و تير ( ppm 10.7-3.3) از آذر ماه (ppm 6.4-4.3) بالاتر است علاوه بر آن غلظت MTBE در اطراف جايگاه خيابان بهشتي در همان ماه هاي خرداد و تير ppm 5.5-2.2 بوده است. همچنين نتايج نشان داد که شعاع تاثير آلودگي جايگاه هاي سوخت رساني در هواي محيط اطراف آن حدود 30 متر از مرکز جايگاه است. نتايج سنجش در سطح شهر نشان داد که در تابستان، ميزان متوسط MTBE، حدود ppm 1.2-1% است. در 63 درصد نمونه هاي برداشتي از سطح شهر نيز غلظت بيشتر از مقادير پيشنهادي براي هواي تنفسي است. علاوه بر آن تفاوتي بين نتايج سنجش MTBE در دو فصل گرم و سرد سال وجود ندارد. به اين معني که در طول سال غلظت MTBE در سطح شهر و اطراف جايگاه ها يکسال است.
 

پیوست ها

  • 1953-3972034-JG9.pdf
    221.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مقايسه اتانول و MTBE و كاربرد آن ها به عنوان افزودني بنزين

مقايسه اتانول و MTBE و كاربرد آن ها به عنوان افزودني بنزين

مقايسه اتانول و MTBE و كاربرد آن ها به عنوان افزودني بنزين


مترجم:
مهندس محمدرضا رزاقي اصفهاني


چکيده:
هدف اصلي اين تحقيق ، بررسي كيفيت دو افزودني اكسيژن دار و توصيه ي MTBE يا اتانول به عنوان افزودني مناسب تر با توجه به اثرات هر يك از اين مواد بر روي محيط زيست و سلامتي انسان مي باشد . نتايج اين تحقيق براي ايجاد مداركي مستدل براي مزاياي اكسيژن دار كردن سوخت و همچنين تعيين اين كه كداميك از اين دو ماده مي توانند به عنوان افزودني استاندارد براي بنزين اصلاح شده به كار روند ، به كار گرفته خواهد شد . نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داده است كه هنگامي كه تاثير بر روي كيفيت هوا مطرح مي شود ،‌تفاوت اندكي بين اين دو افزودني به چشم مي خورد...
 

پیوست ها

  • 3695-14249655.pdf
    107.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
كربن فعال بهينه براي زدودن MTBE

كربن فعال بهينه براي زدودن MTBE

كربن فعال بهينه براي زدودن MTBE



مترجم:
مهندس مسعود ذبيحي


چکيده:
كربن فعال به دست آمده از پوسته ي نارگيل كه براي جذب MTBE بهينه شده است ،‌مي تواند مقدار MTBE را در كاربردهاي « نقطه ي مصرف » ( POU ) تا مرز غير قابل رديابي كاهش دهد و تمام الزامات سختگيرانه ي استاندارد NSF - 53 را برآورده سازد . براي برآورد كردن پايدار استانداردهاي عملكرد ،‌ كنترل مواد خام و شرايط فعال سازي و همچنين يك برنامه ي تضمين كيفيت موشكافانه لازم است ...
 

پیوست ها

  • 3695-25985409.pdf
    134.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا