کاربرد فناوری نانو در صنایع [ نفت و صنایع وابسته ]

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با توجه روند رو به رشد تقاضا برای مصرف انرژی، پیش‌بینی می‌شود تا 20 سال آینده، مصرف انرژی افزایش 50 درصدی داشته باشد و این افزایش تقاضای جهانی برای انرژی، تا چنددهه بعد نیز ادامه یابد. اگرچه استفاده از منابع انرژی جایگزین مانند انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های آتی افزایش می‌یابد، اما این افزایش کم‌بوده و نقش اصلی منابع انرژی تجدیدپذیر، برای منابع سوخت هیدروکربنی حداقل برای 2 دهه بعد، نقش تکمیل‌کننده و حامی و نه نقش جایگزین خواهد داشت.
بر همین اساس رسیدن تقاضای جهانی انرژی به بالاترین مقدار خود، موضوع چالش اصلی در سال‌های آتی خواهد بود و تنها با پیشرفت اساسی و بنیادین در هسته اصلی علم و مهندسی صنایع نفت وگاز ممکن خواهد بود. پیشرفت‌های حاصله در فناوری نانو این پتانسیل را دارند که صنعت را با استفاده از معرفی فناوری‌هایی پربازده‌تر و همچنین از نظر زیست‌محیطی سازگارتر، به جایی فراتر از منابع جایگزین کنونی سوق دهند.
فناوری نانو این ظرفیت و پتانسیل را دارد که تغییرات متحول‌کننده‌ای را در حوزه‌های مختلف نفت و گاز نظیر اکتشاف، حفاری، ازدیاد برداشت و پالایش و پخش، به‌وجود آورد. به‌عنوان مثال به کمک علم نانوحسگر‌ها می‌توان اطلاعات و داده‌های بسیار دقیق‌تر و جزئی‌تری را از یک مخزن نفتی به‌دست آورد. به‌خصوص نانوذرات ساخته‌شده را می‌توان برای جلوگیری از تشکیل رسوبات مخزن مورد استفاده قرار داد.
به کمک مواد نانوساختار نیز می‌توان تجهیزات سبک‌تر، دقیق‌تر، مطمئن‌تر و بادوام‌تر را که در صنایع نفت و گاز کاربرد دارند، تولید و به‌کار گرفت. از نانو غشا‌ها نیز می‌توان برای ارتقا کیفی و کمی جداسازی گاز و ناخالصی‌ها از نفت و گاز بهره جست. یکی دیگر از کاربرد‌های نو ظهور فناوری نانو در صنعت نفت را می‌توان گونه‌ای از «سیالات هوشمند» دانست که در ازدیاد برداشت و حفاری کاربرد دارند.
از آنجایی که قدرت و پایداری مواد در صنایع نفت و گاز از اهمیت فراوانی برخوردار است، ساخت مواد در مقیاس نانو با دقت بسیار زیاد نه‌تنها زمین‌شناسان و مهندسان را قادر می‌سازد ابزارهایی که از آنها استفاده می‌شود را کوچکتر سازند بلکه در تولید و ساخت مواد با کیفیت آنها را یاری می کند.



این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 168 در تاریخ 1390/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • 957.pdf
    301.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد فناوری نانو در صنایع [ نفت و صنایع وابسته ]

فناوری نانو این ظرفیت و پتانسیل را دارد که تغییرات شگرفی را در حوزه‌های مختلف نفت و گاز نظیر اکتشاف، حفاری، ازدیاد برداشت و پالایش و پخش بوجود آورد. بعنوان مثال به کمک علم نانوحسگر‌ها می‌توان اطلاعات و داده‌های بسیار دقیق‌تر و جزئی‌تری را از یک مخزن نفتی به‌دست آورد. بخصوص نانوذرات ساخته‌شده را می‌توان برای جلوگیری از تشکیل رسوبات مخزن مورد استفاده قرار داد.

به کمک مواد نانوساختار نیز می‌توان تجهیزات سبک‌تر، دقیق‌تر، مطمئن‌تر و بادوام‌تر را که در صنایع نفت و گاز کاربرد دارند، تولید و بکار گرفت. از نانو غشا‌ها نیز می‌توان برای ارتقا کیفی و کمی جداسازی گاز و ناخالصی‌ها از نفت و گاز بهره جست. یکی دیگر از کاربرد‌های نو ظهور فناوری نانو در صنعت نفت را می‌توان گونه‌ای از «سیالات هوشمند» دانست که در ازدیاد برداشت و حفاری کاربرد دارند.

از آنجایی که قدرت و پایداری مواد در صنایع نفت و گاز از اهمیت فراوانی برخوردار است، ساخت مواد در مقیاس نانو با دقت بسیار زیاد نه‌تنها زمین‌شناسان و مهندسان را قادر می‌سازد ابزارهایی که از آنها استفاده می‌شود را کوچکتر سازند بلکه در تولید و ساخت مواد با کیفیت آنها را یاری می‌کند.

همچنین استفاده از فناوری نانو می‌تواند در پاکسازی محیط‌زیست و سازگاری پروژه‌های نفتی با فضای محیطی و پیرامونی تأثیرگذار باشد. چنانچه امروز می‌بینیم صنایع نفتی از جمله صنایع آلاینده به‌شمار می‌آیند و سالانه در اثر نشت پساب‌های نفتی به محیط‌زیست شاهد از بین رفتن اکوسیستم‌های زنده و نادری در نقاط مختلف جهان هستیم. استفاده از موادی که سازگاری بیشتری با محیط‌زیست داشته باشند و بعبارتی در چرخه حیات بعنوان مواد برگشت‌پذیر شناخته شوند، می‌توانند در حفظ نظام طبیعی جهان موثر باشند.




این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 180 در تاریخ 1391/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • 1132.pdf
    195 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد فناوری نانو در [ صنایع نفت، گاز، انرژی ]

کاربرد فناوری نانو در [ صنایع نفت، گاز، انرژی ]

صنعت نفت و گاز یکی از مهمترین صنایع تولیدی کشور و درآمدزا ترین صنعت کشور به حساب می‌آید. این صنعت توانسته است جایگاه خود را به عنوان عمده‌ترین تامین کننده انرژی جهان حفظ کند و پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌دهد که تا سال 2035 نفت و گاز بیش از 50 درصد تامین انرژی جهان بر عهده نفت و گاز است. ایران نیز با داشتن بیش 150 میلیارد بشکه نفت و 30 تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصال جایگاه ویژه‌ای در میان کشورهای دارنده منابع انرژی در جهان دارد.
با توجه به افت فشار مخازن نفت ایران و رسیدن این مخازن به نیمه عمر خود و نیاز به فناوری‌های پیشرفته برای افزایش ضریب برداشت نفت از این میادین، و وجود ظرفیت‌های فراوان در صنایع پایین دستی نفت و گاز برای استفاده از فناوری نانو در بهبود فرآیندها و تولید محصولاتی با کارایی بالا، به نظر می‌رسد فناوری نانو می‌تواند در آینده این صنعت عظیم در کشور نقش بسزایی‌، ایفا نماید.


افراد مقاله : ‌ مهدی ضیغمی (نویسنده مسئول)
این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 192 در تاریخ 1392/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • main_d3d9446802a44259755d38e6d163e820.pdf
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا