مسواك نامناسب،عامل حساسيت دندان

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جام جم آنلاين: شايد تا به حال با گاز زدن چيز سردی مانند بستنی دچار درد شديد دندان شده باشيد كه لذت خوردن يك بستنی خنك در هوای گرم تابستان را برای شما تلخ كرده است. پزشكان معتقدند اين درد ناشی از حساسيت دندان است.

معمولا حساسيت دندان كه حساسيت شديد عاج دندان نيز ناميده می‌ شود، می ‌تواند به صورت ناراحتی دندان به طور مداوم يا درد پس از خوردن غذای سرد،نوشيدن مايعات سرد يا تنفس هوای سرد نمايان شود.

معمولا هم مشكل از زمانی آغاز می ‌شود كه لثه‌ ها تحليل پيدا می ‌كنند،چرا كه لثه ‌ها ريشه‌ های دندان را می‌ پوشانند و در جلوگيری از نفوذ تحريك‌ كننده ‌ها به منافذ عاج دندانی نقش مهمی بازی می ‌كنند.

دكتر سيد مصطفی فاطمی ، دندانپزشك درباره اين موضوع به خبرنگار «جام‌ جم» می ‌گويد: لثه‌ها مانند يك پوشش،ريشه ‌های دندان را می‌ پوشانند، بنابراين با تحليل لثه‌ ها و از بين رفتن محافظ ريشه كه «سمان» نام دارد، ريشه‌ های زيرين دندان‌ ها بدون محافظ می ‌مانند. از اين رو مشاوره با دندانپزشك برای شناسايی دليل و توصيه بهترين راه درمان بسيار مهم است.

وی می افزايد: در دندان ‌های سالم عاج دندان (بافت ‌زنده درون دندان) به كمك لثه ‌ها و لايه محكم مينای دندان محافظت ميی شود. وقتی مينای دندان از بين می ‌رود يا هنگامی كه لثه‌ ها بر اثر مسواك محكم يا استفاده از مسواكی با الياف بسيار زبر تحليل می ‌يابند، لايه سمان ساييده شده و ممكن است عاج دندان نمايان شود. عاج دندان از تعداد زيادی مجرا (لوله‌ های ميكروسكوپی به نام توبول) تشكيل شده كه با عصب عمق دندان در ارتباط است.

سرما، گرما يا شيرينی می‌ تواند سبب تحريك عاج دندان و متعاقب آن تحريك عصب‌ هايی شود كه ايجاد حساسيت، ناراحتی و درد می‌ كنند.


چگونه از بروز حساسيت دندان پيشگيری كنيم؟

به گفته اين عضو هيات علمي جهاد دانشگاهی، به طور كلی رعايت بهداشت مناسب دهان و دندان از بروز حساسيت دندان جلوگيری می ‌كند كه اين امر با 2 بار مسواك زدن در روز به مدت 5 دقيقه با استفاده از مسواك‌ های باكيفيت و دارای الياف نرم با خمير دندان ‌های استاندارد حاوی فلورايد صورت می ‌گيرد.

در عين حال بايد از دندانپزشك برای نشان دادن روش بهينه مسواك زدن و رفع نيازهای دندانی خود كمك گرفت.

وی ادامه ميی دهد: راه ‌حل اصلی جلوگيری از حساسيت دندان پيشگيری از تحليل لثه ‌هاست. البته كاستن از فشار در‌ هنگام مسواك زدن هم بسيار موثر است.

بنابراين بايد توجه كرد در صورتی كه عاج دندان نمايان شود حتی اگر احساس درد نداشته باشيم تا پايان عمر بهبود نخواهد يافت. پس رعايت بهداشت دهان و دندان حتی در زمانی كه احساس درد نمی ‌شود، در جلوگيری از پوسيدگی ريشه بسيار حائز اهميت است.


چگونه مسواك بزنيم؟

ابتدا بايد سطح بيرونی دندان‌ها را با زاويه 45 درجه به سمت شيار لثه مسواك زده و سپس داخل و ميان دندان‌ها ـ سطوح دندان‌ های جونده و داخلی را مسواك بزنيم و سطح داخلی دندان‌ها را با استفاده از حركات بالا و پايين نوك مسواك شستشو ‌‌دهيم. در نهايت هم بايد سطح زبان را مسواك كشيد.


چه چيز سبب بروز حساسيت دندان می ‌شود؟

فاطمی درباره دلايل بروز حساسيت دندان تصريح می ‌كند: دلايل اصلی از دست دادن مينای دندان يا تحليل لثه‌ ها شامل مسواك نامناسب (زبر و سخت) و فشار بيش از حد به دندان‌ ها هنگام مسواك زدن و استفاده از خمير دندانی با قدرت سايندگی بيش از اندازه مانند خمير دندان‌ هايی است كه به عنوان سفيدكننده يا مخصوص سيگاری ‌ها تبليغ می ‌شود. همچنين نمايان شدن عاج دندان و سپس حساسيت دندان‌ها می تواند در پی اين عوامل بروز كند و در اين مرحله تمام محرك ‌های خارجی مانند شيرينی، غذای اسيدی يا نوشيدنی ‌ها يا حتی لمس دندان‌ ها می تواند ايجاد درد كند.

البته بايد توجه كرد در صورت عدم رعايت بهداشت پيامد بعدی گسترش پوسيدگی ريشه دندان است كه بايد توسط دندانپزشك درمان شود. از دست دادن مينای دندان يا تحليل لثه‌ ها و تخريب لايه سمان روی ريشه باعث می ‌شود عاج دندان بدون محافظ بماند و نسبت به دندان دارای مينای طبيعی نرم‌تر و داراي منافذ بيشتری شود. بنابراين در چنين شرايطی دسترسی باكتری ها به آن بسيار آسان ‌تر و امكان گسترش پوسيدگی بيشتر خواهد بود.


چگونه از دندان ‌های حساس مراقبت كنيم؟

انتخاب مسواك مناسب يكی از راه‌ های مراقبت از دندان ‌های حساس است كه دكتر فاطمی معتقد است در اين شرايط بايد از مسواك مخصوص استفاده كرد، چرا كه الياف زير مسواك‌ های معمولی همراه با شيوه نامناسب مسواك زدن می ‌تواند باعث سايش يا تحليل لثه ‌ها شود. به گفته اين دندانپزشك، انتخاب خميردندان مناسب از گروه ضد حساسيت ‌ها و در نهايت دهان ‌شويه مناسب از مراقبت‌ های ديگر به شمار می ‌رود.

بنابراين در صورتی كه نتيجه مناسب حاصل نشود احتمالا نياز به درمان ‌های جدی ‌تر مانند ترميم و درمان عصب خواهد ‌بود.




 

Similar threads

بالا