طرز تهیه خورش فسنجان

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1710874498946.png

خورش فسنجان یکی از لذیذترین و اصیل‌ترین انواع خورش‌های مجلسی برای غذای مهمانی شام در لیست غذاهای ایرانی و غذای شب عید در شهرهای مختلف است که با طعم‌های مختلف و انواع مختلف گوشت طبخ می‌شود. خورش فسنجان را به عنوان غذای نذری محرم در برخی شهرها شیرین می‌خورند و بعضی‌ها هم آن را ملس و عده‌ای هم نمکی دوست دارند. همچنین خورشت فسنجان یک غذای مقوی برای ماه رمضان است که می‌توانید آن را در برنامه غذایی یک ماهه رمضان جای دهید. خورش فسنجون جزو غذاهای زمستانی با طبع گرم است. پس از همین لحظه به لیست ناهار چی بپزم به خصوص برای روزهای سرد نام آن را اضافه کنید. خورش فسنجان همچنین جزو انواع غذا با رب انار و از غذاهای سنتی شب یلدا است.

انواع خورشت فسنجان با گوشت و گیاهی

با طرز تهیه انواع خورش فسنجان آشنا شوید


خورش فسنجان یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع خورش‌های مجلسی ایرانی است که در اکثر مهمانی‌ها و مجالس سرو می‌شود. جالب است بدانید که در مناطق شمال غربی ایران مثل تالش از کلمه «ویز» به جای گردو استفاده می‌شود و واژه «اینجن» نیز به معنای ساییدن است. در مناطق مرکزی ایران به فسنجون «ویزاینجن» می‌گویند. برخی روایات نیز وجود دارد که نشان می دهد فسنجان ریشه در واژه اسفندگان دارد.

به طور معمول طرز تهیه فسنجون با مرغ مجلسی از سایر روش‌های پخت این غذا رایج‌تر است، اما در مناطق مختلف ایران این غذا را به روش‌های مختلفی با گوشت تکه‌ای، گوشت بلدرچین، گوشت اردک (مرغابی) و گوشت قلقلی و حتی به صورت فسنجون وگان نیز درست می‌کنند.

یکی از متفاوت‌ترین انواع خورش فسنجون نیز خورش فسنجون با گوشت تکه‌ای است. برای تهیه این غذا به جای مرغ باید از گوشت گوسفند تکه‌ای یا گوشت تکه‌ای گوساله استفاده کنید. همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده فسنجان «مغز گردو» است و کیفیت گردویی که در این غذای مجلسی استفاده می‌شود، نقش مهمی بر طعم آن دارد. برخی فسنجان را شیرین درست می‌کنند و برخی دیگر برای تهیه این غذا از رب انار ترش استفاده می‌کنند و بعضی هم فسنجان ملس می‌پسندند.

در مناطق شمال کشور از گوشت پرندگان شکاری برای تهیه فسنجان استفاده می‌شود و در مناطق مرکزی برای تهیه فسنجون از گوشت قلقلی استفاده می‌شود. در طرز تهیه انواع فسنجان با گوشت قلقلی باید گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل ترکیب کنید و بعد گوشت را به صورت قلقلی درست و در روغن سرخ کنید و سپس به غذا اضافه کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی با مرغ به روغن افتاده​



طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی با مرغ + نکات به روغن افتادن آن



خورش فسنجان با مرغ یکی از انواع خوشمزه خورش فسنجان است که می‌توانید آن را هم با مرغ درسته و هم با مرغ تکه‌ای یا ریش ریش درست کنید. فسنجون با مرغ را هم با طعم شیرین و ملس و هم به روش گیلانی با طعم ترش درست می‌کنند. برخی فسنجون با مرغ را به رنگ روشن و برخی هم فسنجون را سیاه و تیره می‌پسندند.


مواد لازم طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ (برای ۴ تا ۶ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
مغز گردوی چرخ کرده یا آسیاب شده۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
گوشت مرغ (ران یا سینه)۵۰۰ گرم
رب انار۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب یخ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب سرد برای مخلوط کردن با رب انار۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
یخبه مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنیبه مقدار لازم
زعفران غلیظ۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)

نکته: برای تهیه خورش فسنجون با مرغ این میزان مواد برای ۴ الی ۶ نفر است (بستگی به خوراک افراد دارد) و به تعداد افراد می‌توانید میزان این مواد ۲ یا سه برابر کنید. مثلا برای درست کردن خورش فسنجون مجلسی با مرغ برای ۸ نفر این مقدار مواد را ۲ برابر و برای ۱۲ نفر ۳ برابر کنید.
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت خورش فسنجان با مرغ: ۴ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم خورش فسنجان مجلسی با مرغ: حدود ۲۶۴ کیلوکالری

مراحل پخت و طرز تهیه فسنجون جا افتاده با مرغ​

مراحل پخت و طرز تهیه فسنجون جا افتاده با مرغ

خورشت فسنجان یا فسنجون به «سلطان خورش‌ها» معروف است. برای مطالعه طرز تهیه و جزییات خورش فسنجون مجلسی با مرغ مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول؛ پختن و تفت دادن مرغ برای فسنجون​

در مرحله اول برای درست کردن فسنجون با مرغ تکه‌های ران یا سینه مرغ (می‌توانید از هر دو استفاده کنید) را با یک عدد پیاز متوسط و مقداری آب، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. اگر می‌خواهید تکه‌های مرغ به صورت مکعبی در فسنجان باشند از همان ابتدا به صورت مکعبی مرغ را خرد کنید. اگر هم می‌خواهید مرغ را ریش ریش کنید ابتدا مرغ را بپزید و بعد ریش ریش کنید. بعد از پخت تکه‌های مرغ کمی آن‌ها را در روغن تفت دهید.
نکته: اگر فسنجان با مرغ درسته هم می‌خواهید درست کنید به همین روش آن را بپزید و تفت دهید و به صورت درسته به فسنجان اضافه کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن پیاز داغ​

در فاصله پختن مرغ، پیاز داغ درست کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش فسنجان را درست کنید، یک عدد پیاز متوسط را ریز خرد کنید یا رنده کنید و با روغن، کمی نمک و زردچوبه تفت دهید تا طلایی شود. پیاز داغ آماده شده را کنار بگذارید.

مرحله سوم؛ گردوی فسنجان را چرخ یا آسیاب کنید​

مغز گردو را خرد کنید و بسابید یا آسیاب کنید یا آن را چند بار چرخ کنید. اگر گردو را می‌سابید آن‌قدر سابیدن گردو را ادامه بدهید تا روغن پس بدهد (می‌توانید گردو را آسیاب هم بکنید. یک نکته دیگر این‌که اندازه گردو در خورش فسنجان بستگی به سلیقه شما دارد اما معمولا مقدار گردوی فسنجون کمی بیشتر از نصف مقدار مرغ یا گوشت است).

مرحله چهارم؛ اضافه کردن گردو به پیاز داغ​

حالا گردوها را به پیاز داغی که آماده کرده بودید اضافه کنید و ۳ تا ۴ دقیقه روی حرارت ملایم تفت بدهید. تفت دادن گردو روی شعله ملایم گاز باعث می‌شود که خورش فسنجان در هنگام پخت به روغن بیفتد.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب سرد و چند تکه یخ به گردو و پیاز داغ​

بعد از تفت گردوها، اضافه کردن ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب سرد و چند تکه یخ به گردو در این مرحله هم برای به روغن افتادن آن و شوک وارد شدن به گردو مرسوم است. به مدت یک ساعت صبر کنید تا گردو روی شعله ملایم گاز بپزد و حسابی به روغن بیفتد.

مرحله ششم؛ رب انار را به مواد فسنجون اضافه کنید​

در مرحله بعد رب انار را با کمی نمک (اگر رب انار نمک ندارد) و ۲/۳ لیوان آب سرد مخلوط کنید تا یک مایه روان به دست بیاید و سپس به ترکیب گردو و پیاز داغ اضافه کنید. رنگ و طعم رب انار در واقع نقش اصلی را در طعم و مزه و البته رنگ و روی خورش فسنجان شما بازی می‌کند.

اگر خورشت فسنجان مرغ با طعم ترش دوست دارید از رب انار ترش و چند عدد قیسی استفاده کنید اما اگر دوست دارید خورش فسنجان با مرغ ملس رو به شیرین باشد از رب انار ملس به همراه یک قاشق غذاخوری شکر یا شیره خرما استفاده کنید. یادتان باشد شکر یا شیره خرما را در مرحله آخر پخت به فسنجان اضافه می‌کنیم.

مرحله هفتم: مرغ تفت داده شده را به خورش فسنجون اضافه کنید​

در این مرحله مرغ‌های پخته و تفت داده شده را به سایر مواد فسنجون اضافه کنید. با یک قاشق یا کفگیر مرغ را با مواد دیگر هم بزنید تا به هم آغشته شوند. شعله گاز را ملایم کنید و صبر کنید خورش فسنجون روی شعله ملایم گاز حسابی بپزد، جا بیفتد و به روغن بیفتد.
اگر در این مرحله آب فسنجان کم بود یک لیوان آب یخ اضافه کنید (یادتان باشد در هر مرحله‌ از پخت فسنجان که قرار است آب اضافه کنید، دمای آب حتما باید سرد و یخ باشد تا فسنجان به روغن بیفتد).

مرحله هشتم؛ یک کفگیر آهنی داغ در قابلمه فسنجان بگذارید​

گیلانی‌ها معمولا برای درست کردن فسنجان مرغ سیاه و خوشرنگ شدن آن از یک کفگیر یا ملاقه آهنی استفاده می‌کنند. یک کفگیر آهنی را مستقیم روی شعله اجاق گاز گذاشته و حرارت شعله را زیاد می‌کنیم تا خوب داغ شود. کفگیر را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت می‌گذاریم بعد با یک دست درب قابلمه فسنجان را نیمه باز گذاشته و با دست دیگر کفگیر آهنی را داخل دیگ می‌گذاریم و سریع درب قابلمه را کیپ می‌کنیم.
چون کفگیر داغ است و اگر درب قابلمه را نگذاریم مواد داخل دیگ به بیرون پرتاب می‌شوند. ترکیب رب انار و کفگیر آهنی باعث می‌شود رنگ خورش فسنجان حسابی تیره شود (این کار اختیاری است و اگر رنگ خورش فسنجون را روشن دوست دارید این مرحله را حذف کنید).

مرحله نهم؛ اضافه کردن شکر یا شیره خرما به خورش فسنجان​

خورش فسنجان با مرغ برای جا افتادن به حداقل ۴ ساعت زمان روی شعله ملایم گاز نیاز دارد. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت ۲ قاشق غذاخوری شکر یا ۱ قاشق غذاخوری شیره خرما به همراه ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ به خورش اضافه کنید.

مرحله آخر؛ سرو خورش فسنجون مجلسی با مرغ​

بعد از حدود ۴ ساعت خورش فسنجان با مرغ شما آماده است. بلافاصله بعد از پخت درب قابلمه را بردارید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خورش باز هم بیشتر به روغن بیفتد در این مدت خورش را هم نزنید یا در آن قاشق نزنید. در این صورت اگر هنگام سرو، خورش فسنجان سرد شده بود بدون هم زدن زیاد و سریع خورش، درب قابلمه را بگذارید و روی شعله ملایم دوباره داغ کنید. سپس خورش فسنجون را با برنج چلو آبکش سرو کنید. نوش جان!

فوت و فن‌های به روغن افتادن خورش فسنجان مرغ مجلسی​

فوت و فن های طلایی طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی به روغن افتاده

  • یک ترفند به روغن افتادن فسنجون این است که حین درست کردن خورش فسنجان مجلسی با گوشت مرغ یا فسنجان با اردک، فسنجون با گوشت تکه‌ای یا سایر انواع گوشت یا حتی فسنجان گیاهی هر ۱۵ دقیقه یک بار بعد از اضافه کردن گوشت، یک تکه یخ داخل قابلمه بیندازید و این کار را تا زمانی که مرغ یا گوشت کاملا بپزد ادامه دهید.
  • برای درست کردن فسنجون سیاه و تیره وقتی که خورش فسنجان پخت و حسابی به روغن افتاد، کفگیر آهنی را از دیگ بیرون بیاورید و شعله گاز را خاموش کنید. درب قابلمه را بلافاصله بعد از خاموش کردن شعله گاز بردارید و تا یک ساعت نه خورش را هم بزنید و نه درب قابلمه را بگذارید تا خورش خوب روغن بیندازد و جا بیفتد. اگر هنگام سرو خورش سرد شده بود بدون هم زدن زیاد و سریع خورش، درب قابلمه را بگذارید و روی شعله ملایم داغ کنید.
  • طرز تهیه فسنجان رشتی را بلد هستید؟ فسنجون گیلانی اصالتا ترش است.
  • برای درست کردن خورشت فسنجان علاوه بر مغز گردو می‌توانید به همان اندازه از مغز بادام یا فندق هم استفاده کنید.

سایر نکات مهم و ترفندهای به روغن افتادن خورش فسنجان​

نکات مهم و ترفندهای به روغن افتادن خورش فسنجان

  • برای به روغن افتادن فسنجون اضافه کردن یخ به شیوه‌ای که قبلا گفتیم را فراموش نکنید.
  • اگر خورش فسنجون به روغن نیفتاد یک قاشق رب گوجه را با یک قاشق روغن مایع تفت دهید و به خورش اضافه کنید. البته با همان اضافه کردن یخ، گردو به روغن می‌افتد و معمولا نیازی به این کار نیست.
  • خورش فسنجان مجلسی و خوشمزه با مقداری زعفران دم کرده غلیظ که در اواخر پخت به آن اضافه می‌کنید خوش عطرتر می‌شود. یادتان باشد خورش فسنجان جا افتاده و خوشمزه کم آب و غلیظ است.
  • اگر فسنجان شیرین شد چه کنیم؟ یک یا دو قاشق آبلیموی تازه به فسنجان اضافه کنید. اگر هم خیلی ترش شد کمی شکر اضافه کنید.
  • ادویه فسنجان همان نمک، فلفل سیاه و زردچوبه است و اگر علاوه بر زردچوبه مقداری زعفران دم کرده غلیظ هم اضافه کنید طعم آن بی‌نظیر می‌شود.
  • در طرز تهیه خورش فسنجان شمالی و گیلانی، گیلانی‌ها و مازندرانی‌ها و اهالی استان گلستان، علاوه بر رب انار کمی رب‌ گوجه‌ فرنگی تفت داده شده به خورش فسنجان اضافه می‌کنند.
  • طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی کرمانشاهی هم مشهور است. خورش فسنجان کرمانشاهی معمولا با گوشت مرغ یا بوقلمون و به ندرت با گوشت قلقلی یا تکه‌ای درست می‌شود.

چطور تلخی خورش فسنجان را بگیریم؟​

چطور تلخی خورش فسنجان را بگیریم؟

  • برای اینکه خورش فسنجان تلخ نشود باید از گردوی باکیفیت استفاده کنید. گردوهای سیاه و نه چندان تازه طعم تلخی به خورش فسنجان می‌دهند. توجه داشته باشید که پوست سیاه گردوها کاملا جدا شود و وارد خورش نشود. باید از گردوی پوست سفید برای تهیه خورشت فسنجون مجلسی استفاده کنید. اگر پوسته نازک روی گردوی شما سیاه بود حتما پوست سیاه آن را جدا کنید. برای این کار ابتدا کمی گردو را تفت بدهید تا پوسته نازک آن به راحتی جدا شود.
  • مراقب باشید پیاز داغ و زردچوبه موقع تفت با گردو نسوزند چون در این صورت فسنجان تلخ می‌شود.
  • اگر خورش فسنجان به هر دلیلی تلخ شد چند تکه سیب زمینی خام، کدو یا هویج به آن اضافه کنید. بعد از اینکه چند جوش خوردند آن‌ها را از خورشت بیرون بیاورید. چند تکه سیب زمینی شیرین هم کار شما را راه می‌اندازد و به همین ترتیب تلخی فسنجان را می‌گیرد.
  • اگر زردچوبه زیاد تفت بخورد طعم تلخی می‌گیرد. کیفیت زردچوبه هم مهم است. در هر صورت اگر تلخی فسنجان به خاطر زردچوبه بود ۱ استکان آب جوش به خورش اضافه کنید.
  • اضافه کردن یک یا دو قاشق آبلیمو یا آبغوره طبیعی هم تلخی خورش فسنجان را می‌گیرد.

فوت‌ و فن‌های خوشمزه شدن خورشت فسنجون با مرغ​

راز خوشمزگی فسنجان رستورانی چیست؟​

یک راز خوشمزگی فسنجون رستورانی روغن زیاد آن است. برای به روغن افتادن فسنجون ترفند هر ۱۵ دقیقه یخ انداختن را فراموش نکنید. یک ترفند دیگر این است که به فسنجان زعفران اضافه کنید و البته از فلفل سیاه هم زیاد استفاده نکنید که طعم اصلی فسنجان تحت تاثیر قرار نگیرد.

گردوی خورشت فسنجون را چقدر تفت دهیم تا به روغن بیفتد؟​

گردوی فسنجان را روی حرارت ملایم به مدت ۵ الی ۶ دقیقه تفت دهید. مراقب باشید گردوها نسوزند. موقع تفت دادن مدام گردوها را هم بزنید.

چکار کنیم خورشت فسنجون غلیظ شود؟​

یک ترفند شمالی‌ها برای غلیظ شدن خورشت فسنجان اضافه کردن یک قاشق غذاخوری آرد برنج به فسنجان در اواسط پخت آن است. همچنین فسنجان را باید به مدت ۴ الی ۵ ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید تا به روغن بیفتد و حسابی غلیظ شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی به روغن افتاده و مجلسی​



طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی


طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی را بلد هستید؟ یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن خورشت فسنجان مجلسی، استفاده از گوشت قلقلی به جای تکه‌های مرغ یا اردک در این خورش ایرانی است. یک خورشت با گوشت چرخ کرده مجلسی که طعم لذیذی دارد.


طرز تهیه خورشت فسنجون با گوشت قلقلی​

خورش فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه​

مدت زمان پخت خورش فسنجان با گوشت قلقلی: ۴ ساعت​

کالری هر قاشق فسنجون با گوشت قلقلی: حدود ۵۵ کیلوکالری​

مواد لازم برای تهیه فسنجون با گوشت قلقلی (برای ۴ نفر)​

  • گوشت چرخ‌ کرده مخلوط: ۳۰۰ گرم
  • گردوی چرخ‌ کرده: ۳۰۰ گرم
  • رب انار: ۱ فنجان
  • رب گوجه‌ فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • شکر (اختیاری): به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • زردچوبه و روغن مایع: به مقدار کافی

مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی​


مراحل طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی


خورشت فسنجان با گوشت قلقلی طعم بسیار لذیذی دارد و طریقه درست کردن آن بسیار شبیه به فسنجان با مرغ است. در ادامه می‌توانید طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی مرحله به مرحله آشنا شوید.

مرحله اول؛ مایه گوشت قلقلی را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی باید گوشت چرخ‌ کرده را با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه‌دار کنید. یک پیاز را پوست بگیرید و آن را رنده کنید. آب اضافی پیاز را بگیرید. سپس پیاز رنده شده را با گوشت ترکیب کنید.

مرحله دوم؛ مایه گوشت قلقلی را خوب ورز دهید​

بعد از این که همه مواد گوشت قلقلی را با هم ترکیب کردید، باید یک دستکش پلاستیکی بپوشید و مایه گوشت را برای چند دقیقه ورز دهید. این کار از وا رفتن گوشت در خورشت جلوگیری می‌کند. گوشت را برای ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید و به سراغ درست کردن فسنجان بروید.

مرحله سوم؛ گردو و آب را ترکیب کنید​

در این مرحله از طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی باید مقداری روغن در قابلمه بریزید. صبر کنید روغن گرم شود، سپس گردو را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا رنگ آن تیره شود. بعد از تیره شدن رنگ گردو ۲ لیوان آب سرد به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گردو روغن بیندازد.

مرحله چهارم؛ رب گوجه و رب انار را اضافه کنید​


رب گوجه و رب انار را برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی اضافه کنید


در این مرحله از طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی باید رب گوجه‌ فرنگی را در مقداری روغن سرخ کنید. سپس رب گوجه را همراه با رب انار ملس به قابلمه فسنجان اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ قلقلی‌ها را آماده کنید​

در این فاصله تا آماده شدن خورشت، باید مواد گوشت قلقلی را از یخچال بیرون بیاورید. سپس گوشت‌ها را به صوت قلقلی‌های کوچک آماده کنید و در روغن سرخ کنید.

مرحله ششم؛ قلقلی‌ها را به خورشت فسنجان اضافه کنید​

بعد از این که همه قلقلی‌ها را در روغن سرخ کردید، باید آن‌ها را به آرامی به قابلمه خورش اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله شعله گاز نباید بیش از حد زیاد باشد، زیرا این موضوع موجب وا رفتن گوشت‌ها در خورشت می‌شود.

مرحله هفتم؛ ادویه‌های خورش فسنجان را اندازه کنید​

در این مرحله باید حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خورشت شما جا بیفتد. ۱۵ دقیقه بعد از اضافه کردن گوشت‌ قلقلی، کمی از خورشت فسنجان بچشید. در صورت نیاز نمک و فلفل سیاه خورشت را اندازه کنید. اگر دوست دارید طعم خورش فسنجان شما کمی شیرین رو به ملس باشد، می‌توانید مقدار کمی شکر به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب خورش کم شود و حسابی جا بیفتد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و این فسنجان خوشمزه را همراه با برنج زعفرانی یا برنج چلو آبکش سرو کنید.

برای روغن انداختن خورشت فسنجان با گوشت قلقلی چکار کنیم؟​


برای روغن انداختن خورشت فسنجان با گوشت قلقلی چکار کنیم؟


  • یکی از رازهای خوشمزه شدن خورشت فسنجان این است: برای این که خورشت فسنجان شما روغن بیندازد، می‌توانید چند تکه یخ به فسنجان در حال پخت اضافه کنید
  • برای درست کردن فسنجون با گوشت قلقلی بهتر است از گردوی پرچرب و ایرانی برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که بعد از پخت خورشت فسنجون با گوشت قلقلی ۱۵ دقیقه درب قابلمه را برندارید تا روغن خورش به طور کامل روی آن جمع شود.
  • معمولا جوشاندن خورشت فسنجان با شعله زیاد یا آماده کردن این غذا در مدت زمان کوتاه نیز موجب می‌شود تا روغن کمتری روی خورش ایجاد شود. بهتر است خورشت فسنجان را با شعله ملایم و برای چندین ساعت روی گاز قرار دهید تا روغن گردو به آرامی از آن خارج شود و خورش شما ظاهر و مزه بهتری پیدا کند.
  • برای تهیه این غذا حتما گردو را کاملا له و خرد کنید تا روغن گردو راحت‌تر از آن خارج شود.
  • قبل از ترکیب کردن گردو با آب، حتما گردو را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. این کار موجب می‌شود تا روغن گردو راحت‌تر از آن خارج شود و خورشت شما ظاهر بهتری پیدا کند.
  • طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روش رشتی هم مرسوم است.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی


  • برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از رب انار ترش یا ملس اضافه کنید.
  • اگر طعم رب اناری که برای درست کردن فسنجون استفاده می‌کنید، ترش است می‌توانید از مقدار کمتری رب انار از مقدار گفته شده در مواد لازم استفاده کنید.
  • برخی افراد فسنجان با گوشت قلقلی را بدون رب گوجه‌ فرنگی درست می‌کنند، اما رب گوجه‌ فرنگی طعم و رنگ بهتری به خورشت شما می‌بخشد.
  • برای درست کردن فسنجان با گوشت قلقلی حتما از گردوی پرچرب استفاده کنید، تا خورشت شما حسابی روغن بیندازد و خوشمزه شود.
  • خورشت فسنجان به خاطر وجود گردو طبع گرمی دارد و از همین رو بهتر است آن را کنار ماست یا سالاد میل کنید.
  • اضافه کردن شکر به خورشت فسنجان در کنار طعم ملسی که به آن می‌دهد، موجب براق شدن و خوشرنگ شدن خورش می‌شود.
  • می‌توانید به جای زردچوبه در طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی از کمی زعفران استفاده کنید.
  • اگر به رب انار دسترسی ندارید، می‌توانید از رب آلو یا رب شاه توت و میوه‌های ملس نیز برای تهیه فسنجان خانگی استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه گوشت قلقلی فسنجان به جای گوشت قرمز از گوشت بوقلمون یا ترکیب گوشت قرمز چرخ شده و گوشت بوقلمون یا مرغ چرخ شده نیز استفاده کنید.
  • برخی افراد دوست دارند رنگ فسنجان تیره باشد. برای تیره شدن رنگ فسنجان باید از رب انار ملس و تیره استفاده کنید و مقدار رب انار تیره بیشتری در غذا بریزید.
  • اگر در زمان پخت فسنجان احساس کردید که آب غذا کم است، می‌توانید چند بار به آن مقداری آب یخ اضافه کنید. این کار هم موجب رقیق‌تر شدن خورش می‌شود و هم به روغن انداختن غذا کمک می‌کند.
  • در طرز تهیه فسنجان برای ۱۲ نفر با گوشت قلقلی باید مواد لازم برای تهیه این غذا را ۳ برابر کنید.

سوالات متداول​

بهترین روش برای تزیین خورشت فسنجان با گوشت قلقلی چیست؟​

برای تزیین فسنجون با گوشت قلقلی می‌توانید از دانه‌های انار، گردو و یا کمی پیاز داغ سرخ شده مجلسی استفاده کنید.

بهترین گوشت برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی چیست؟​

به منظور تهیه گوشت قلقلی در فسنجان بهتر است از ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی با مقداری چربی استفاده کنید.

برای بهتر شدن رنگ فسنجان با گوشت قلقلی چکار کنیم؟​

برای این که فسنجان شما خوش‌رنگ‌تر شود، می‌توانید مقداری رب گوجه‌فرنگی و زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی بدون رب انار چگونه است؟​

برای درست کردن فسنجون با گوشت قلقلی بدون رب انار می‌توانید از انواع رب‌های دیگر مثل رب شاه توت، رب آلو و رب آلوچه استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای به روش مجلسی و روغن افتاده​



طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای


درست کردن خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای یکی از روش‌های خاص برای تهیه خورشت فسنجان مجلسی است که مزه متفاوتی نسبت به سایر انواع فسنجان با مرغ یا اردک و گوشت قلقلی دارد. با این همه روش پخت این خورش فسنجان بسیار شبیه به سایر انواع خورشت فسنجان است، تنها باید برای تهیه این خورشت با گوشت لذیذ و مجلسی از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای (برای ۶ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
مغز گردو۳۰۰ گرم
گوشت گوسفندی خورشتی یا ماهیچه۵۰۰ گرم
پیاز متوسط۲ عدد متوسط
رب انار۲ قاشق غذاخوری
شکر۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ۱ قاشق چای‌خوری
نمک۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه۱/۲ قاشق چای‌خوری
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری (اختیاری)
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت فسنجون با گوشت تکه‌ای: ۴ الی ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای​

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای

برای تهیه خورشت فسنجون با گوشت تکه‌ای باید از مقداری گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت گوسفندی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ گردوها را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای باید مغز گردو را در میکسر یا غذاساز بریزید و خوب له کنید (می‌توانید گردوها را چرخ هم بکنید). برای تهیه فسنجان باید گردو را به اندازه‌ای میکس کنید که روغن بیندازد و پودر شود. حالا در یک قابلمه کمی روغن بریزید و گردوها را اضافه کنید. گردوها را خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی گردو گرفته شود. ۲ تا سه لیوان آب سرد اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا گردوها حسابی به روغن بیفتند.

مرحله دوم؛ پیازها را رنده کنید​

در این مرحله پوست پیازها را جدا کنید و آن‌ها را با رنده درشت رنده کنید. می‌توانید برای خرد کردن پیاز از غذاساز یا میکسر نیز استفاده کنید. سپس آب اضافی پیازها را بگیرید. برای تهیه فسنجان هر چقدر پیاز ریزتر باشد بهتر است، زیرا بافت آن در خورش مشخص نمی‌شود.

مرحله سوم؛ پیاز و گوشت را در روغن تفت دهید​

یک قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و مقدار کمی روغن در آن بریزید. پیاز رنده شده را در قابلمه بریزید و برای چند دقیقه تفت دهید. زمانی که آب پیاز جمع شد، تکه‌های گوشت را اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه تفت دهید. فلفل سیاه و زردچوبه را هم به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.

مرحله چهارم؛ خورش فسنجون با گوشت را بپزید​

مقداری آب جوش به گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت روی شعله ملایم گاز بپزد. ۲ ساعت زمان برای پخت اولیه گوشت در این مرحله لازم است.

مرحله پنجم؛ گردوهای به روغن افتاده را به فسنجان اضافه کنید​

بعد از ۲ ساعت مغز گردوهای به روغن افتاده را به گوشت اضافه کنید. بعد از اضافه کردن گردوها هر زمان احساس کردید که آب خورش کم شده، می‌توانید مقداری آب سرد یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. این کار موجب روغن انداختن خورش می‌شود و ظاهر بهتری به خورش می‌بخشد. حداقل ۲ ساعت دیگر فسنجان را روی شعله ملایم گاز بپزید.

مرحله ششم؛ رب انار و زعفران را اضافه کنید​

در یک ساعت پایانی پخت در این مرحله از طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت خورشتی باید رب انار و زعفران را اضافه کنید (اگر رب انارتان ترش است یا فسنجون شیرین دوست دارید در این مرحله شکر را هم اضافه کنید).

مرحله آخر؛ خورش فسنجون را سرو کنید​

خورشت فسنجون با گوشت به ۴ الی ۵ ساعت زمان برای پختن و جا افتادن نیاز دارد. در یک ساعت انتهای پخت فسنجون مزه غذا را بچشید و در صورت نیاز کمی رب انار، نمک و در صورت تمایل دارچین به آن اضافه کنید. زمانی که خورش فسنجان به غلظت مناسب رسید و روغن انداخت، شعله گاز را خاموش کنید و آن را در کنار برنج زعفرانی، برنج کته یا چلو آبکش سرو کنید.

روش تهیه فسنجون با گوشت گوسفند یا گوساله ریش ریش​

طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی ریش ریش

برای تهیه فسنجون می‌توانید به جای گوشت تکه‌ای از گوشت ریش ریش شده نیز استفاده کنید. برای این کار باید گوشت را در خورش یا به صورت جداگانه بپزید. سپس آن را خارج و ریش ریش کنید و دوباره به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورشت فسنجان شما برای چند ساعت روی گاز بماند تا جا بیفتد. سپس این غذا را در کنار برنج، سبزی خوردن، زیتون و پیاز سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای

  • در طرز تهیه خورشت فسنجان گوشت باید خورش را حدود ۴ الی ۵ ساعت روی گاز قرار دهید تا به آرامی بپزد و حسابی روغن بیندازد.
  • برای تهیه خورش فسنجان حتما چند بار آب یخ یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. این کار موجب روغن انداختن خورش می‌شود.
  • خورش فسنجان با گوشت باید روی حرارت ملایم بپزد. این کار موجب خوشمزه‌تر شدن و جا افتادن خورش می‌شود.
  • اگر برای تهیه خورش فسنجان از رب انار شیرین استفاده می‌کنید، نیازی به اضافه کردن شکر به خورش نیست.
  • برای متعادل شدن طعم خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای بهتر است از مقداری رب انار ترش و شیرین استفاده کنید. اگر به رب انار ترش دسترسی ندارید، می‌توانید یک قاشق رب آلوچه به فسنجون اضافه کنید.
  • اضافه کردن دارچین به خورش فسنجان با گوشت کاملا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای به آن توجه کنید، استفاده از گردوی مرغوب و باکیفیت است. برای تهیه این خورش بهتر است از گردوی چرب ایرانی استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران دم کرده غلیظ به خورش فسنجان اضافه کنید. این کار موجب خوشرنگ شدن و عطر بهتر خورش می‌شود اما اگر طعم زعفران را در فسنجان دوست ندارید آن را حذف کنید.
  • برای این که طعم خورش فسنجان شما ملس شود، می‌توانید از دو سه عدد آلوی ملس در خورش اضافه کنید. در این روش باید آلو را برای نیم ساعت در آب بخیسانید و بعد به خورش اضافه کنید.
  • برای تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای می‌توانید گوشت را به صورت جداگانه در زودپز بپزید و بعد به غذا اضافه کنید.
  • در طرز تهیه فسنجان با گوشت برای ۴ نفر می‌توانید از ۳۰۰ گرم گوشت، ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار گردوی آسیاب شده، ۱ عدد پیاز و ۳ قاشق رب انار استفاده کنید.
  • طرز تهیه فسنجون با گوشت برای ۱۵ نفر با طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت برای ۱۰ نفر هیچ تفاوتی ندارد، تنها باید مواد تشکیل دهنده غذا را با توجه به تعداد نفرات کم و زیاد کنید.
  • مهم‌ترین فوت و فن خورش فسنجان با گوشت گوساله یا گوشت گوسفند اضافه کردن یک عدد هویج و یک عدد سیب درختی به فسنجون است که موجب خوش طعم شدن غذا می‌شود و لعاب انداختن فسنجون می‌شود.
  • در این طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت ما از گوشت گوسفندی استفاده کردیم شما می‌توانید از گوشت گوساله برای درست کردن فسنجون استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فسنجان با گوشت تکه‌ای​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فسنجان با گوشت تکه‌ای

برای تهیه فسنجان با گوشت تکه‌ای از چه گردویی استفاده کنم؟​

در طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی تکه‌ای باید از گردوی باکیفیت و چرب ایرانی استفاده کنید. استفاده از گردوی کهنه موجب بدمزه شدن خورش شما می‌شود و خورشت هم روغن نمی‌اندازد.

علت سفت شدن گوشت فسنجان چیست؟​

برای تهیه خورش فسنجان با گوشت بهتر است نمک را بعد از پخت گوشت به غذا و در یک ساعت پایانی پخت اضافه کنید. این کار به پخت بهتر گوشت کمک زیادی می‌کند و مانع سفت شدن گوشت می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی (فسنجان دروغین)​




۲ طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان گیلانی (فسنجان دروغین)


کویی تره یا کدو فسنجان که به آن دروغگو فسنجان یا فسنجان دروغین هم می‌گویند یکی از غذاهای با کدو حلوایی و یک غذای محلی و سنتی گیلانی و شهرستان رشت است. این غذا با رب انار شباهت هایی به میرزا قاسمی یا حتی انواع خورشت فسنجان دارد ولی در اصل با آن ها تفاوت های کلی هم دارد. این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می شود. مواد اصلی کویی تره شامل کدو حلوایی و گردو است و از چاشنی های دیگری هم در آن استفاده می شود.



درباره کویی تره بیشتر بدانید​


درباره کویی تره بیشتر بدانید


  • به کویی تره گیلانی، کدو تره یا کدو فسنجان هم گفته می شود. این غذا را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو می کنند. سیر هم مثل دیگر غذاهای گیلانی، نقش مهمی در طعم و عطردهی به این غذا دارد و جزو جدایی ناپذیر آن حساب می شود.

  • از طرف دیگر، به خاطر این که در طرز تهیه کویی تره از هیچ گوشتی استفاده نمی شود، این غذا برای گیاه خواران هم بسیار مناسب است. البته برخی از شمالی ها، چند تکه مرغ یا اردک پخته شده هم موقع سرو، روی غذا قرار می دهند که جزو دستور اصلی آن نیست و کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. یکی دیگر از نقاط قوت کویی تره، زمان پخت آن است. البته حتما باید کدو حلوایی را از قبل بپزید و پوست آن را جدا کنید.

  • در کنار طعم لذیذ و متنوع بودن این غذا، فراموش نکنید که کویی تره به خاطر وجود کدو حلوایی سرشار از خواص مفید برای سلامتی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. پس بهتر است شما هم تهیه این غذا را در دستور کار خودتان قرار بدهید. کویی تره را به دو صورت تهیه می کنند که ما هر دو روش را به شما یاد می دهیم تا هر کدام برایتان راحت تر بود، انجام دهید.



فوت و فن های طرز تهیه کویی تره (فسنجان دورغین)​


  • بعد از اضافه کردن گردوی خرد شده، بهتر است به جای آب جوش یا ولرم، از آب سرد استفاده کنید تا به گردو شوک وارد شود و روغن پس بدهد.

  • گردو را رنده یا با گوشت کوب له کنید. بهتر است گردو های خرد شده را از شب قبل در مقداری آب سرد، خیس و رقیق کنید و در یخچال قرار دهید.

  • نسبت کدو به گردو باید ۲ به ۱ باشد. یعنی میزان کدو حلوایی که در طرز تهیه کویی تره استفاده می کنید، باید دو برابر گردو باشد.

  • در این غذا، در صورت دلخواه از سبزی محلی چوچاق هم استفاده می شود. میزان چوچاق باید نصف گردو باشد.

  • اضافه کردن گلپر به طرز تهیه کویی تره گیلانی، عطر بهتری به آن خواهد داد. در مراحل پایانی پخت، اضافه کردن گلپر را فراموش نکنید. برخی هم برای این که طعم این غذا کمی ترش تر شود، به آن سماق اضافه می کنند.

  • کویی تره را هم می توانید به صورت شیرین و هم به صورت ملس درست کنید. برای شیرین شدن این غذا، در طرز تهیه کویی تره، به میزان دلخواه و بنا به سلیقه خود، مقداری شکر یا عسل اضافه کنید.

  • کویی تره گیلانی را هم با نان و هم با کته یا برنج سرو می کنند. سعی کنید کویی تره را غلیظ درست کنید و به قول معروف، تنگ آب باشد. این غذا نباید آبکی باشد. یعنی غلظت آن باید شبیه فسنجان باشد.

  • در طرز تهیه کویی تره، می توانید از چاشنی هایی مثل رب انار ترش استفاده کنید که طعم آن به ترشی بزند. رب آلوچه را هم می توانید با رب انار مخلوط و به غذا اضافه کنید.


طرز تهیه کویی تره​


طرز تهیه کویی تره


مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱ ساعت


مواد لازم


کدو حلوایی: نصف یک کدو (۳۰۰ گرم پخته شده)
گردو: ۱۵۰ گرم
سیر: ۳ حبه
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری (یا به میزان دلخواه)
نمک: به میزان لازم
فلفل، زردچوبه و گلپر: به میزان لازم


طرز تهیه​


مرحله اول: کدو را بپزید و پوره کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه کویی تره، ابتدا کدو حلوایی را بشویید و آن را از وسط، نصف و هسته های آن را جدا کنید. کدو را در قابلمه قرار دهید و روی آن را آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب بجوشد و در ظرف را بگذارید تا کدوها به خوبی بپزند و نرم شوند. می توانید به جای پخت کدو حلوایی، آن را بخار پز کنید. بعد از پختن یا بخارپز شدن کدوها، پوست کدوها را جدا کنید و کدو حلوایی را پوره کنید. آن ها را بکوبید یا با پشت قاشق نرم و له کنید.


مرحله دوم: سیر را با کدو حلوایی تفت دهید​


پوست سیرها را بگیرید و آن ها را له کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. سیرهای له شده را در روغن تفت دهید تا عطر آن ها خارج شود. پوره کدو حلوایی را که در مرحله قبل آماده کرده بودید، به سیر اضافه کنید. شروع به تفت دادن مواد روی حرارت ملایم کنید و در ظرف را بگذارید.


مرحله سوم: سس کویی تره را آماده کنید​


در یک ظرف یا قابلمه دیگر، رب انار، رب گوجه فرنگی، شکر، گردوی پودر شده، نمک، فلفل و زردچوبه را بریزید و به آن ها به اندازه ۱/۵ تا ۲ لیوان آب سرد اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد و بعد شعله را روی حالت متوسط تنظیم کنید تا مواد به خورد هم بروند و بجوشند.


مرحله چهارم: کدو حلوایی را به سس کویی تره اضافه کنید​


سیر و کدوی تفت داده شده را به سس کویی تره اضافه کنید و اجازه دهید آب آن کاملا غلیظ شود. سپس حرارت را متوقف کنید و کویی تره را در ظرف مناسب بریزید. کویی تره را با برنج یا نان سرو کنید.


طرز تهیه کویی تره (روش دوم)​


طرز تهیه کویی تره (روش دوم)


مواد لازم


کدو حلوایی: نصف یک عدد
پیاز: ۱ عدد
گشنیز تازه: ۲ قاشق غذا خوری (خرد و ساطوری شده)
چوچاق: ۲ قاشق غذاخوری (خرد و ساطوری شده)
گردو: ۲۰۰ گرم
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
رب آلوچه: ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، گلپر و سماق: به میزان لازم
روغن و آب: به میزان لازم


طرز تهیه​



مرحله اول: پیاز و کدو حلوایی را با آب بپزید​


پوست پیاز را بگیرید و به چهار قسمت تقسیم کنید. کدو حلوایی را به قطعات بزرگ خرد کنید و به همراه پیاز در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و در آن را ببندید تا وقتی که کدو حلوایی بپزد. بعد از پخت آن ها را آبکش کنید و اجازه دهید از دما بیفتند.


مرحله دوم: پیاز و کدو حلوایی را در مخلوط کن بریزید و بعد بپزید​


پیاز و کدو حلوایی را داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید و آن ها را نرم و پوره کنید. سپس گردوی خرد شده، رب انار و رب آلوچه را اضافه کنید و مواد را با هم بزنید. این ترکیب را در یک قابلمه روی حرارت قرار دهید. چوچاق و گشنیز را به مواد اضافه کنید. در ظرف را روی آن قرار دهید تا مواد با هم بپزند.


مرحله سوم: بقیه مواد را به کویی تره اضافه کنید و بپزید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه کویی تره، بقیه مواد مثل روغن، نمک، فلفل، سماق و گلپر را به مواد اضافه کنید و با هم تفت دهید تا مواد به خورد هم برود. ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید و در این مدت چند بار مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. سپس کویی تره را در ظرف مناسب بریزید و با سبزی دلخواه تزیین و آن را به همراه برنج یا کته سرو کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین به روش مجلسی و جا افتاده​



طرز تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین


خورشت فسنجون با بلدرچین یکی از لذیذترین انواع خورشت فسنجان است که همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای تهیه آن به جای گوشت قلقلی، اردک یا مرغ از بلدرچین استفاده می‌شود. بلدرچین پرنده‌ای ریز جثه است که طعم لذیذی دارد و سرشار از آهن و ویتامین B است.

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
بلدرچین۲ عدد
پیاز۱ عدد بزرگ
مغز گردو۳۰۰ گرم
شکر۳ قاشق غذاخوری (اختیاری)
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
گلپربه مقدار دلخواه (اختیاری)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵دقیقه
مدت زمان پخت فسنجون بلدرچین: ۱۲۰دقیقه
کالری ۱۰۰ گرم خورش فسنجان با بلدرچین: حدود ۲۹۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خورش فسنجون بلدرچین​

مراحل طرز تهیه خورش فسنجون بلدرچین

استفاده از بلدرچین در خورش فسنجان طعم فوق‌العاده‌ای به این خورش می‌بخشد و موجب خوشمزه شدن آن می‌شود. علاوه بر این خواص گوشت بلدرچین برای کودکان و سالمندان بی‌نظیر است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه فسنجون با گوشت بلدرچین آشنا شوید.

مرحله اول؛ پیاز را تفت دهید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فسنجون با بلدرچین باید پوست پیاز را جدا کنید و آن را به صورت ریز خرد یا رنده کنید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و بعد پیاز را چند دقیقه تفت دهید تا سبک شود. در ادامه فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و کمی با پیاز تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

مرحله دوم؛ مغز گردو را تفت دهید​

در این مرحله از طرز تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین باید مغز گردوی چرخ شده را به پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید. این کار موجب از بین رفتن بوی خامی گردو و همچنین روغن انداختن آن در خورش فسنجان می‌شود. به خاطر داشته باشید که گردو زود می‌سوزد و نباید برای مدت طولانی آن را تفت دهید.

مرحله سوم؛ مقداری آب سرد روی گردوها بریزید​

بعد از این که گردو را تفت دادید، باید ۲ لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید. بهتر این در این مرحله چند تکه یخ نیز به خورش اضافه کنید تا به گردوها شوک وارد شود و روغن بیشتری بیندازند. بعد از اضافه کردن آب، ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید و در ادامه حرارت را کم کنید تا فسنجان به آرامی بپزد.

مرحله چهارم؛ بلدرچین را به خورش اضافه کنید​

بلدرچین را به خورش فسنجان اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین باید بلدرچین‌ها را بشویید و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تمام سطح بلدرچین‌ها بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس کمی کره و روغن مایع در ماهیتابه بریزید و بلدرچین‌ها را در کره سرخ کنید تا طلایی شوند.

مرحله پنجم؛ بلدرچین را به خورش فسنجان اضافه کنید​

بعد از این که بلدرچین سرخ شد، مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ روی آن بریزید. بلدرچین سرخ شده را به خورش فسنجون اضافه کنید. صبر کنید تا خورشت فسنجان حسابی بپزد و روغن بیندازد و بلدرچین‌ها هم کاملا نرم شوند. برای نرم شدن و زمان پخت بلدرچین در فسنجان ۹۰ دقیقه الی ۲ ساعت مناسب است.

مرحله ششم؛ رب انار را به خورش فسنجون بلدرچین اضافه کنید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه فسنجون با بلدرچین و رب انار، وقتی که بلدرچین نیم‌پز شد، باید رب انار را به خورش اضافه کنید. سپس اجازه دهید فسنجان برای ۱ ساعت دیگر بجوشد و جا بیفتد. اگر از رب انار ترش برای تهیه این خورش استفاده می‌کنید، می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید تا طعم خورش شما متعادل‌تر شود.

مرحله آخر؛ فسنجون با بلدرچین را سرو کنید​

بعد از این که خورشت فسنجان با بلدرچین آماده شد کمی گلپر به آن اضافه کنید. خورش فسنجون با بلدرچین را با برنج زعفرانی، برنج کته یا برنج چلو رستورانی سرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین

  • برای تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین می‌توانید بنا به ذائقه خودتان از رب انار ترش یا شیرین استفاده کنید.
  • در طرز تهیه فسنجان با بلدرچین، اضافه کردن زعفران اختیاری است، اما این کار موجب از بین رفتن بوی زهم بلدرچین و خوش طعم شدن غذا می‌شود.
  • برای تهیه فسنجان با بلدرچین می‌توانید به جای رب انار از «سه شیره» نیز استفاده کنید.
  • اضافه کردن یخ به خورشت فسنجان با بلدرچین موجب می‌شود تا خورش شما بیشتر روغن بیندازد.
  • هر چقدر از رب انار بیشتری در خورش فسنجان استفاده کنید، خورش شما تیره‌تر و خوش‌رنگ‌تر می‌شود.
  • خورش فسنجان با بلدرچین بیشتر در شمال کشور طبخ می‌شود. شمالی‌ها معمولا این خورش را در قابلمه سفالی مخصوصی به نام «گمج» درست می‌کنند.
  • برای تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین حتما گردو را خوب چرخ کنید تا روغن بیندازد.
  • برای این که خورشت فسنجان شما بیشتر روغن بیندازد و خوشمزه شود، از گردوی باکیفیت ایرانی که تازه و سالم باشد استفاده کنید.
  • خورشت فسنجان با بلدرچین باید به مدت طولانی و به آرامی بجوشد و آماده شود. بنابراین از زیاد کردن شعله گاز اجتناب کنید.
  • برای این که خورش فسنجان شما بیشتر روغن بیندازد، می‌توانید هر نیم ساعت یک تکه یخ به خورش اضافه کنید.
  • در طرز تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین به هیچ عنوان از مقدار آب زیاد استفاده نکنید، زیرا این کار موجب رقیق شدن خورش می‌شود.
  • برای خوش‌رنگ شدن خورشت فسنجون با بلدرچین می‌توانید یک قاشق رب گوجه فرنگی را با روغن سرخ کنید و به خورش اضافه کنید.
  • برای تهیه خورشت فسنجون با بلدرچین به هیچ عنوان گردو را بیش از حد تفت ندهید، زیرا این کار موجب تلخ شدن طعم خورش می‌شود.
  • برای لعاب‌دار شدن خورشت فسنجان با بلدرچین می‌توانید یک عدد سیب درختی را رنده کنید و به خورش اضافه کنید تا فسنجان لعاب بیشتری بیندازد.
  • به منظور تزیین خورش فسنجون با بلدرچین می‌توانید از مقداری زرشک و گردوی خرد شده استفاده کنید.
  • اگر به گردو دسترسی ندارید می‌توانید برای تهیه فسنجون با بلدرچین از بادام، فندق یا پسته چرخ شده نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه خورش فسنجون با بلدرچین می‌توانید گردو را چند بار چرخ کنید. این کار موجب می‌شود خورش شما روغن بیشتری بیندازد.
  • قبل از خرید گردو برای تهیه فسنجون با بلدرچین ابتدا گردو را بین دو انگشتتان فشار دهید. اگر گردو روغن انداخت، پس برای تهیه فسنجان مناسب است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت فسنجان با بلدرچین​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت فسنجان با بلدرچین

چه کار کنیم خورش فسنجان با بلدرچین روغن بیندازد؟​

برای روغن انداختن خورشت فسنجان با بلدرچین باید از گردوی مرغوب استفاده کنید. گردو را خوب چرخ کنید و برای چند دقیقه تفت دهید و هر از چند گاهی چند تکه یخ به خورش اضافه کنید تا روغن غذا روی سطح آن جمع شود.

اگر خورش فسنجان ترش شد چه کار کنیم؟​

اگر برای تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین از رب انار ترش استفاده می‌کنید، می‌توانید مقداری شکر یا شیره خرما یا شیره انگور به خورش اضافه کنید تا طعم خورش شما متعادل شود.

برای این که خورش فسنجون با بلدرچین خوشرنگ بشه چه کار کنیم؟​

برای خوش‌رنگ شدن خورش فسنجون با بلدرچین می‌توانید مقداری رب گوجه فرنگی سرخ شده به خورش اضافه کنید و از کمی زعفران هم در غذا استفاده کنید.

علت تلخ شدن خورش فسنجون با بلدرچین چیست؟​

تفت دادن بیش از حد گردو موجب تلخ شدن مزه فسنجون می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید مقداری شکر یا سیب درختی رنده شده به غذا اضافه کنید تا تلخی آن از بین برود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روغن افتاده و خوشمزه​



۲ طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روغن افتاده و خوشمزه


خورشت فسنجان با رب ازگیل یک روش رایج برای تهیه خورش فسنجون مجلسی است که معمولا در شمال کشور که ازگیل به میزان بیشتری وجود دارد، طبخ می‌شود. رب ازگیل طعم ترشی و شیرینی دارد و برای همین برای تهیه این خورشت ایرانی به عنوان یک خورشت با مرغ بسیار مناسب است.


مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل و بوقلمون (برای ۴ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
رب ازگیل۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز گردوی چرخ شده۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوشبه مقدار لازم
گوشت بوقلمون چرخ‌کرده۵۰۰ گرم
پیاز رنده شده۲ عدد درشت
زعفرانبه مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت خورشت فسنجان با بوقلمون و رب ازگیل: ۳ تا ۴ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم خورشت فسنجان با رب ازگیل و بوقلمون: ۲۶۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل​

مراحل طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل

علاوه بر خورشت فسنجان با مرغ و فسنجون رشتی در برخی شهرهای شمال کشور معمولا برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به طور معمول از گوشت بوقلمون چرخ شده استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل آشنا شوید.

مرحله اول؛ پیاز و گردو را تفت دهید​

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل باید مقداری روغن در قابلمه بریزید. پیاز را به صورت نگینی خرد یا رنده کنید. پیاز را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. سپس مغز گردوی چرخ‌کرده را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا گردو به روغن بیفتد.

مرحله دوم؛ رب ازگیل و آب را اضافه کنید​

بعد از این که گردو و پیاز را تفت دادید، باید رب ازگیل را اضافه کنید. رب ازگیل را برای چند دقیقه تفت دهید و سپس مقداری آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید محتویات داخل قابلمه به قل قل کردن بیفتند. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز مواد جا بیفتند.

مرحله سوم؛ گوشت بوقلمون را به صورت قلقلی آماده کنید​

در این مرحله از آموزش خورشت فسنجون با رب ازگیل در فاصله جا افتادن رب و گردو، باید گوشت بوقلمون چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و مقداری نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و برای چند دقیقه ورز دهید. سپس گوشت را به صورت قلقلی درست کنید. مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و قلقلی‌ها را در روغن سرخ کنید. بعد از این که توپک‌های گوشت را سرخ کردید، آن‌ها را به فسنجان در حال پخت اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ جا افتادن خورشت فسنجان با رب ازگیل​

خورشت فسنجان باید به مدت طولانی روی گاز جا بیفتد تا گردوی خورشت روغن بیندازید. بنابراین اجازه دهید خورشت شما برای چند ساعت با شعله ملایم بپزد تا آماده شود. در نیم ساعت انتهای پخت خورش، مقداری زعفران دم کرده غلیظ به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و از طعم این خورشت در کنار برنج کته شمالی لذت ببرید.

طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل و مرغ تکه‌ای​

طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل و مرغ تکه‌ای

روش تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل و مرغ تکه‌ای درست مثل فسنجان‌های معمولی خودمان است، تنها باید به جای رب انار در این خورش از رب ازگیل استفاده کنید. برای درست کردن این فسنجان ابتدا باید پیاز را رنده کنید. بعد تکه‌های مرغ را اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. بعد از این که مرغ طلایی‌رنگ شد، گردو را اضافه کنید. گردو را برای چند دقیقه تفت دهید تا به روغن بیفتد. سپس مقداری رب ازگیل به مواد اضافه کنید و کمی آب در قابلمه بریزید.
اجازه دهید خورش فسنجان برای چند ساعت جا بیفتد و مرغ کاملا بپزد. کمی نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و میزان ترشی و شیرینی آن را بچشید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل​

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل

  • برای تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده بوقلمون از مرغ یا تکه‌های بوقلمون استفاده کنید.
  • خورشت فسنجان باید به مدت طولانی بپزد تا روغن بیندازد. برای به روغن انداختن خورش می‌توانید هر از چند گاهی چند تکه یخ به خورش اضافه کنید.
  • رب ازگیل طعم ترش و شیرینی به خورش فسنجان می‌بخشد. اگر دوست دارید طعم خورش فسنجان شما ترش‌تر باشد می‌توانید مقداری رب انار یا آبلیمو به خورش اضافه کنید. در صورتی که دوست دارید طعم خورش شیرین شود، می‌توانید کمی شکر به آن اضافه کنید.
  • در طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل می‌توانید از رب ازگیل به مقدار بیشتر یا کمتری استفاده کنید.
  • اضافه کردن زعفران به خورش فسنجان، اختیاری است. در صورت تمایل می‌توانید زعفران را حذف کنید و این خورشت را بدون آن تهیه کنید.
  • برخی افراد برای تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل از مقداری آلو خورشتی هم استفاده می‌کنند. در صورتی که از آلو استفاده می‌کنید، باید آلوها را بشویید و در نیم ساعت انتهای پخت همراه با زعفران به خورشت اضافه کنید.
  • برای به روغن افتادن خورش فسنجان با رب ازگیل بهتر است چند بار به خورش شوک وارد کنید و مقداری آب سرد یا یخ به آن اضافه کنید.
  • در طرز تهیه خورشت فسنجان جا افتاده با رب ازگیل می‌توانید به جای گوشت بوقلمون از گوشت قرمز چرخ شده نیز استفاده کنید. قبل از اضافه کردن قلقلی‌ها به خورش حتما آن‌ها را در روغن تفت دهید.
  • جالب است بدانید که بسیاری از افراد برای تیره‌تر شدن خورشت فسنجون با رب ازگیل از یک تکه شکلات تخته‌ای استفاده می‌کنند.
    به خاطر داشته باشید که برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل حتما از گردوی چرب و باکیفیت استفاده کنید تا خورشت شما لذیذتر شود و بیشتر روغن بیندازد.
  • از آن جایی که رب ازگیل طعم نسبتا شیرینی دارد، می‌توانید برای تهیه خورش از مقدار رب بیشتری اضافه کنید.
  • برای خوش‌رنگ شدن خورش فسنجون با رب ازگیل می‌توانید کمی رب گوجه فرنگی تفت داده شده هم به آن اضافه کنید.
  • برای خوش طعم و خوش عطر شدن فسنجان بهتر است بعد از اضافه کردن آب به خورش، کف روی خورش را بردارید.
  • در طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل باید گردوها را چند بار چرخ کنید. این کار موجب می‌شود تا خورشت بیشتر روغن بیندازد و این یکی از رازهای خوشمزه شدن خورش فسنجان است.
  • معمولا برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود.
  • بهتر است به جای پیاز خرد شده از پیاز رنده شده برای تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل استفاده کنید.

سوالات متداول​

سوالات متداول در مورد طرز تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل

برای تهیه خورش فسنجان با رب ازگیل از چه گوشتی استفاده کنیم؟​

برای پخت خورش فسنجان با رب ازگیل می‌توانید از گوشت بوقلمون چرخ‌کرده، گوشت مرغ تکه‌ای یا گوشت قرمز چرخ‌کرده استفاده کنید.

اگر در طرز تهیه فسنجان با رب ازگیل مزه خورش شیرین شد، چه کار کنیم؟​

رب ازگیل طعم نسبتا شیرینی دارد. اگر طعم خورش فسنجان شما شیرین شد، می‌توانید مقداری رب انار ترش یا آبلیمو به خورش اضافه کنید تا مزه خورش متعادل‌تر شود.

چه کار کنیم رنگ فسنجان با رب ازگیل تیره شود؟​

برای تیره شدن رنگ فسنجان با رب ازگیل می‌توانید یک تکه شکلات به خورش اضافه کنید یا یک کفگیر آهنی در خورش قرار دهید. در صورتی که رب شما تیره باشد و از مقدار بیشتری رب در خورش اضافه کنید نیز رنگ خورش تیره خواهد شد.

علت آبکی شدن خورش فسنجان با رب ازگیل چیست؟​

کم بودن مقدار گردو و کامل نشدن مراحل پخت خورش فسنجان و جا نیفتادن خورشت موجب رقیق و آبکی شدن آن می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی (گیلانی) سیاه به روش محلی​



طرز تهیه خورش فسنجان رشتی با مرغ، اردک و گوشت قلقلی


خورش فسنجان رشتی یکی از پرطرفدارترین رسپی‌های تهیه خورش فسنجون مجلسی است که برخلاف فسنجون دیگر شهرها طعم ترش و مزه متفاوت و فوق‌العاده لذیذی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل و رازهای خوشمزه شدن خورش فسنجان گیلانی استفاده از رب انار مخصوص گیلانی و فوت و فن‌های خاص پخت این خورشت مجلسی به عنوان غذایی برای مهمانی و شام شب عید در گیلان است. در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی و فوت و فن‌های درست کردن این خورش خوشمزه که اتفاقا جزو غذاهای نذری محرم و شام شب یلدا در گیلان است آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه خورش فسنجون به سبک رشتی پاسخ خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه فسنجان رشتی (برای ۴ نفر)​


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سینه یا ران مرغ۴ تکه
مغز گردوی ساییده شده یا چرخ کرده۴۰۰ گرم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
رب انار ترش۳ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد متوسط
برنج۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع سرخ کردنیبه مقدار لازم

نکته: این مقدار مواد برای درست کردن فسنجان رشتی برای ۴ نفر است. جهت درست کردن فسنجان رشتی نذری برای ۲۰۰ نفر مقدار این مواد را ۵۰ برابر کنید؛ برای ۲۰۰ نفر به ۳۰ الی ۳۵ کیلوگرم برنج خام نیاز دارید.
برای فسنجان رشتی نذری برای ۱۰۰ نفر مقدار این مواد را در عدد ۲۵ ضرب کنید، مقدار برنج هم ۱۵ الی ۱۷ کیلوگرم باشد. اگر می‌خواهید فسنجان رشتی برای ۲۰ نفر درست کنید مقدار این مواد را ۵ برابر کنید. برای مثال برای درست کردن فسنجان رشتی برای ۲۰ نفر به ۲۰ تکه مرغ، ۲ کیلوگرم مغز گردو، ۵ قاشق غذاخوری رب گوجه و ۱۵ قاشق غذاخوری رب انار ترش نیاز دارید؛ برای برنج هم ۲۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار برنج خام در نظر بگیرید.

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت فسنجان رشتی با مرغ: ۱۸۰ دقیقه​

مراحل طرز تهیه فسنجون رشتی با مرغ​


مراحل طرز تهیه فسنجان رشتی


برای تهیه فسنجان رشتی یا گیلانی معمولاً هم از مرغ استفاده می‌شود هم از اردک و مرغابی، اما به هر حال اکثر افراد ترجیح می‌دهند در تهیه فسنجان رشتی از مرغ استفاده شود. در طرز تهیه خورش فسنجان رشتی بهتر است از ران یا سینه مرغ همراه با استخوان استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای تهیه این خورش نباید مرغ‌ها در غذا له شوند. در ادامه مراحل طرز تهیه فسنجان ترش با مرغ را دنبال کنید.

مرحله اول؛ تفت دادن مرغ‌ها​

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش فسنجون رشتی باید مقداری روغن در قابلمه بریزید. صبر کنید روغن داغ شود، سپس تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید و مرغ‌ها را کمی در روغن تفت دهید. مرغ باید آنقدر تفت بخورد که رنگ سطح روی مرغ طلایی شود.

مرحله دوم؛ گردو را تفت دهید​

پیاز را در قابلمه‌ای که می‌خواهید فسنجان را در آن درست کنید نگینی خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید. پیازها که سبک شدند، گردوی چرخ کرده یا سابیده شده را به آن اضافه کنید و ۵ الی شش دقیقه با هم تفت دهید.

مرحله سوم؛ پخت مواد خورش فسنجان رشتی​

بعد از تفت دادن گردوها، در این مرحله از تهیه فسنجون شمالی باید فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، مغز گردو تفت داده شده و رب گوجه را به مرغ‌های تفت داده شده اضافه کنید و کمی با هم تفت دهید. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید خورش به آرامی بپزد و فسنجان به روغن بیفتد.

مرحله چهارم؛ رب انار را اضافه کنید​


آماده کردن خورش فسنجان گیلانی


خورش فسنجان رشتی باید برای چند ساعت به آرامی بپزد تا کاملاً جا بیفتد. در این مدت هر زمان آب خورش کم شد، می‌توانید کمی آب سرد یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. این کار موجب روغن انداختن خورش فسنجون می‌شود. وقتی مرغ کاملا پخت رب انار را اضافه کنید. صبر کنید تا خورش کاملا جا بیفتد و رنگ آن سیاه شود.

مرحله پنجم؛ خورش فسنجان را سرو کنید​

در نهایت مقدار ترشی و نمک غذا را بچشید و اگر لازم بود کمی رب انار یا نمک به آن اضافه کنید. بعد از آماده شدن خورش فسنجان رشتی آن را با برنج چلو آبکش یا برنج کته به همراه ماهی شور یا ماهی دودی مثل رشتی‌ها، میل کنید.

برای پخت خورش فسنجان رشتی می‌توانید ابتدا مواد خورش را در زودپز بریزید و برای ۴۵ دقیقه خورش را در زودپز بپزید. سپس خورش فسنجان را برای چند ساعت نیز روی گاز قرار دهید تا خورش کاملاً جا بیفتد و آماده شود.

خورش فسنجان رشتی با اردک​


طرز تهیه خورش فسنجان رشتی با اردک


طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی با اردک دقیقا شبیه به درست کردن فسنجان رشتی با مرغ است. تنها باید برای تهیه این خورش به جای مرغ از گوشت اردک استفاده کنید و همین مقدار مواد را برای ۴ نفر در نظر بگیرید. مهم‌ترین موضوعی که در مورد دستور پخت فسنجون رشتی با اردک وجود دارد این است که گوشت اردک به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.
بنابراین باید خورش فسنجان را برای مدت بیشتری روی گاز قرار دهید. چربی گوشت اردک و طعم لذیذ گوشت آن موجب می‌شود تا خورش فسنجان رشتی شما بسیار خوشمزه‌تر شود.

خورش فسنجان گیلانی با گوشت قلقلی​


طرز تهیه خورش فسنجان گیلانی با گوشت قلقلی


برخی افراد فسنجان گیلانی را با گوشت قلقلی نیز درست می‌کنند. برای این کار باید ابتدا خورش فسنجان را بدون گوشت و مرغ آماده کنید. سپس گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل سیاه و کمی زردچوبه ترکیب کنید و خوب ورز دهید. کوفته قلقلی‌ها را در روغن سرخ کنید و در ۳۰ دقیقه نهایی پخت فسنجان قلقلی‌ها را به خورش اضافه کنید تا کاملاً بپزند.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجان رشتی​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجان رشتی


  • طعم فسنجان رشتی باید کمی ترش باشد، اما در صورت تمایل می‌توانید برای درست کردن این غذا از مقداری رب انار ترش و کمی رب انار شیرین یا ملس استفاده کنید.
  • در طرز تهیه فسنجان رشتی به هیچ عنوان نباید از شکر، آبغوره، آبلیمو و از این دسته طعم دهنده‌ها استفاده کنید.
  • برای تهیه فسنجان گیلانی می‌توانید به جای مرغ از مرغابی یا اردک و غاز نیز استفاده کنید که در این صورت زمان پخت بیشتر می‌شود.
  • در طرز تهیه خورش فسنجان رشتی پیشنهاد می‌شود ابتدا گردوی سابیده شده را کمی تفت دهید تا روغن آن خارج شود و بعد به خورش اضافه کنید تا خورش شما زودتر به روغن بیفتد.
  • برای روغن انداختن خورش فسنجان رشتی باید در طول پخت چند بار آب خیلی سرد به خورش اضافه کنید و یا چند عدد یخ در قابلمه بیندازید.
  • بسیاری افراد در دستور پخت فسنجون رشتی از مقدار کمی گلپر نیز استفاده می‌کنند. برای این کار می‌توانید در ۲۰ دقیقه نهایی پخت فسنجان به اندازه نوک قاشق گلپر به آن اضافه کنید تا غذای شما عطر و طعم بهتری پیدا کند.
  • قبل از تهیه فسنجان ترش رشتی با مرغ، ابتدا پوست مرغ را جدا کنید و بعد از آن برای تهیه خورش استفاده نمایید.
  • معمولاً در طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی از پیاز استفاده نمی‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و با گردوها تفت دهید.
  • فراموش نکنید که در صورت تفت دادن گردو باید این کار را بسیار سریع و کوتاه انجام دهید تا مغز گردو نسوزد.


نکات و فوت و فن های درست کردن فسنجان رشتی


  • به یاد داشته باشید که برای تهیه یک خورش فسنجان گیلانی ایده‌آل نباید از روغن زیادی استفاده کنید، بیشترین چربی خورش از گردو ایجاد می‌شود. بنابراین سعی کنید برای درست کردن فسنجان از گردوی مرغوب و مناسبی استفاده کنید. بهترین گردو برای فسنجان گردویی است که با فشار دادن از آن روغن خارج شود.
  • اگر به طعم ترش فسنجان عادت ندارید، توانید در کنار غذا مقداری سس انار شیرین سرو کنید و کمی سس به خورش اضافه کنید و بعد میل کنید.
  • برای تزیین خورش فسنجان رشتی می‌توانید مقداری انار دانه شده روی خورش استفاده کنید.
  • اضافه کردن رب گوجه فرنگی به فسنجان رشتی موجب می‌شود تا رنگ نارنجی و روشن‌تری پیدا کند. در صورت تمایل می‌توانید رب را حذف کنید و این خورش را بدون رب گوجه درست کنید.
  • جالب است بدانید که گیلانی‌های اصیل خورش فسنجان را در ظرفی سفالی به نام «گمج» درست می‌کنند و برای چندین ساعت روی شعله ملایم گاز قرار می‌دهند تا به آرامی جا بیفتد.
  • یک ترفند پخت فسنجان مجلسی سیاه گیلانی این است که بسیاری از قدیمی‌ها برای تیره شدن رنگ فسنجان یک کفگیر آهنی یا تکه‌ای آهن را روی آتش داغ می‌کردند و بعد آن را با احتیاط در خورش می‌انداختند. این کار موجب می‌شود رنگ فسنجان تیره‌تر شود. بعد از سیاه شدن خورش کفگیر آهنی برداشته می‌شود.
  • برای خوشمزه شدن فسنجان گیلانی می‌توانید در انتهای پخت چند عدد بادمجان سرخ شده به فسنجان اضافه می‌کنید.
  • برای درست کردن خورش فسنجان رشتی بهتر است از رب انار محلی شمالی که مزه ترشی دارد استفاده کنید. در صورتی که به این رب دسترسی ندارید، می‌توانید از رب آلوچه به عنوان جایگزین استفاده کنید.
  • اگر گیاهخوار هستید یا تمایلی به خوردن گوشت و مرغ ندارید، می‌توانید در طرز تهیه فسنجان رشتی بدون مرغ از قارچ به عنوان جایگزین مرغ استفاده کنید و سایر مراحل درست کردن خورش را همانند دستوری که گفته شد انجام دهید.
  • طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل در شهرهای شمالی کشور هم مرسوم است.

سوالات متداول​


سوالات متداول در مورد خورش فسنجان گیلانی


در طرز تهیه خورشت فسنجان به سبک رشتی از چه گوشت‌هایی استفاده می‌شود؟​

در دستور پخت فسنجون رشتی می‌توانید از مرغ، اردک، مرغابی، غاز، گوشت چرخ کرده و تکه‌ای نیز استفاده کنید.

مقدار گردو برای فسنجان چقدر باید باشد؟​

مقدار گردو برای فسنجان به ازای هر نفر ۸۰ تا ۱۰۰ گرم است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

طرز تهیه خورش فسنجان با اردک (مرغابی) + ترفند گرفتن بوی زهم اردک​



طرز تهیه خورش فسنجان با اردک (مرغابی) + ترفند گرفتن بوی زهم اردک


آیا تا حالا خورش فسنجان با اردک درست کرده یا خورده‌اید؟ شمالی‌ها خورشت فسنجان مجلسی را با اردک هم درست می‌کنند، هر چند تهیه این خورش خوشمزه با گوشت چرخ کرده قلقلی و مرغ در بیشتر شهرهای کشور، متداول است. اما پختن فسنجون با مرغابی به خصوص طعم آن را بسیار لذیذ و خاص می‌کند. خورش فسنجون با اردک، برای شمالی‌ها مجلسی‌تر از مرغ هم هست، مخصوصا اگر اردک، به صورت درسته در خورش استفاده شود. در این مقاله طرز تهیه خورش فسنجان با اردک و فوت و فن‌های پخت و گرفتن بوی زهم اردک در فسنجان را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجون اصیل با اردک​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
اردک کامل و درسته۱ عدد
پیاز۱ عدد درشت
مغز گردو۵۰۰ گرم
رب انار۸ تا ۱۰ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار دلخواه
برگ بوبه مقدار دلخواه
کره یا روغنبه مقدار دلخواه
شکر۵ قاشق غذاخوری یا بیشتر
آب سرد۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورشت فسنجون با اردک: ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با مرغابی​

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان با اردک

فسنجان اردک یا مرغابی یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی شمالی است که اگر بوی زهم اردک را به خوبی بگیرید، غذای بسیار جذابی خواهد بود. خورش فسنجان با اردک را به عنوان غذای شب یلدا، عید نوروز و مناسبت‌های خاص می‌توانید تهیه کنید. مراحل دستور تهیه فسنجون با اردک را دنبال کنید.

مرحله اول: اردک را بجوشانید​

در اولین مرحله از طرز تهیه فسنجان اردک، ابتدا اردک را بشویید و در یک قابلمه بگذارید. روی اردک را در حدی که آب، آن را بپوشاند، آب بریزید. یک پیاز را ۴ قسمت کنید و همراه با برگ بو، داخل قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب بجوشد و روی آن کف‌های سفید تشکیل شود. قابلمه را بردارید و اردک را آبکش کنید. ۲ تا ۳ بار اردک را بجوشانید ولی دیگر لازم به اضافه کردن پیاز و برگ بو برای دفعه‌های بعد ندارید. سپس اردک را کنار بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهد و خشک شود.

مرحله دوم: گردو و پیاز را آماده کنید​

گردوهای پوست گرفته شده را با مخلوط‌کن پودر یا با گوشت‌کوب له کنید تا نرم شوند. سپس یک پیاز را با قسمت درشت رنده، رنده کنید. آب پیاز را بگیرید. در یک قابلمه مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز رنده شده را اضافه کنید و اجازه دهید آب پیاز گرفته شده و پیازها سبک شوند و تفت بخورند.

مرحله سوم: مغز گردو را تفت دهید​

در این مرحله، به پیازهای سرخ شده، مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ باز کند و بوی خامی آن از بین برود. سپس مغز گردوی خرد شده را اضافه کنید. گردو را به مدت ۲ دقیقه تفت دهید (بیشتر تفت ندهید چون ممکن است گردوها بسوزند و طعم تلخ بگیرند). بوی خامی گردوها که گرفته شد، به اندازه ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب سرد اضافه کنید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند و حرارت را کم کنید.

مرحله چهارم: اردک را سرخ کنید​

در یک کاسه، زعفران دم کرده، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را ترکیب کنید. با فرچه یا برس آشپزی، این مخلوط را روی اردک بمالید تا همه سطح آن را بپوشاند. می‌توانید داخل شکم اردک هم از این محلول بزنید. سپس یک تابه را روی حرارت بگذارید و داخل آن، روغن بریزید. همه قسمت‌های اردک را در تابه سرخ کنید.

مرحله پنجم: اردک سرخ شده را به گردوی روغن انداخته اضافه کنید​

بعد از یک ساعت از پختن گردو، اردک سرخ شده را به گردوی روغن انداخته اضافه کنید. به اندازه ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ هم اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا اردک به مدت ۴ ساعت بپزد و گوشت آن کاملا نرم شود. همچنین آب فسنجون کم شده، غلیظ شود و جا بیفتد.

مرحله آخر: رب انار و شکر را اضافه کنید​

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان با مرغابی به روش شمالی‌ها، رب انار و شکر را اضافه کنید. اگر می‌خواهید خورشتان طعم ترش بگیرد، مقداری آبلیمو اضافه کنید. چون اردک دیرتر می‌پزد، رب انار را نیم ساعت مانده به خاموش کردن شعله گاز به خورش فسنجان اضافه کنید. در آخر طعم خورشت را بچشید و در صورت دلخواه، چاشنی و نمک یا شکر به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را خاموش کرده و خورش فسنجان با اردک را با برنج کته یا چلو آبکش سرو کنید.

نکات تهیه خورش فسنجان اردک​

نکات تهیه خورش فسنجان اردک

  • در طرز تهیه خورش فسنجان با اردک می‌توانید از کفگیر آهنی استفاده کنید تا رنگ خورش، تیره شود.
  • اگر هنگام سرو خورش سرد شده بود، بدون هم زدن زیاد و سریع خورش، درب قابلمه را بگذارید و روی شعله ملایم فسنجان را داغ کنید.
  • می‌توانید مایه فسنجان را جداگانه و اردک را هم جداگانه بپزید و در آخر اردک را به مایه فسنجان اضافه کنید.
  • برخی شمالی‌ها به جای گردو، از فندق در طرز تهیه خورش فسنجان استفاده می‌کنند. این روش پخت خورش هم طعم بی‌نظیری خواهد داشت.
  • شمالی‌ها، برخی مواقع، به همراه رب انار، مقداری رب گوجه فرنگی (به اندازه ۱ قاشق غذاخوری یا چای‌خوری) هم به خورش فسنجان با اردک اضافه می‌کنند.
  • در هنگان اضافه کردن رب انار، می‌توانید کمی زعفران هم به خورش اضافه کنید تا خورش هم عطر و هم طعم بهتری بگیرد.
  • بعد از پخت اردک درسته در خورش فسنجان، می‌توانید پوست مرغابی را جدا کرده و بدون پوست آن را سرو کنید.
  • طرز تهیه خورش فسنجان مازندرانی با اردک هم به همین ترتیب است.

چطور خورشت فسنجون سیاه درست کنیم؟​

گیلانی‌ها معمولا برای درست کردن فسنجان و خوشرنگ شدن آن از یک کفگیر یا ملاقه آهنی استفاده می‌کنند. یک کفگیر آهنی را مستقیم روی شعله اجاق گاز گذاشته و حرارت شعله را زیاد می‌کنیم تا خوب داغ شود. کفگیر را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت می‌گذاریم بعد با یک دست درب قابلمه فسنجان را نیمه باز گذاشته و با دست دیگر کفگیر آهنی را داخل دیگ می‌گذاریم و سریع درب قابلمه را کیپ می‌کنیم. چون کفگیر داغ است و اگر درب قابلمه را نگذاریم مواد داخل دیگ به بیرون پرتاب می‌شوند.
ترکیب رب انار و کفگیر آهنی باعث می‌شود رنگ خورش فسنجان حسابی تیره شود (این کار اختیاری است و اگر رنگ خورش فسنجون را روشن دوست دارید این مرحله را حذف کنید).

طرز گرفتن بوی زهم اردک در فسنجان​

طرز گرفتن بوی زهم اردک در فسنجان

گوشت اردک یکی از انواع گوشت‌هایی است که معمولا بعد از پخت اگر به درستی بوی زهم آن گرفته نشود، بسیار بوی زننده‌ای پیدا می‌کند. برای این که این اتفاق برایتان نیفتد، مانند روشی که در بالا توضیح دادیم، می‌توانید اردک را با پیاز و برگ بو ۲ تا ۳ بار بجوشانید و آب آن را دور بریزید. می‌توانید فقط بار اول از پیاز استفاده کنید. سپس آن را با ادویه‌های معطر، مزه‌دار کرده، سرخ کنید و بپزید.
روش دیگر این است که از شب قبل یا چند ساعت پیش از تهیه خورش فسنجان با اردک، اردک را با انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر ادویه کاری، زعفران و … مزه‌دار کنید و در یخچال بگذارید. سپس اردک را سرخ کرده و بپزید.
در نهایت برای گرفتن بوی زهم اردک، حتما از ادویه‌های با عطر زیاد استفاده کنید و هر چه این ادویه‌ها بیشتر با اردک مرینیت شود، بوی اردک بیشتر و بهتر گرفته می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش فسنجان با اردک​

چه کار کنیم که خورش فسنجان اردک روغن بیندازد؟​

  • هر چه خورش بیشتر بپزد و گردوی آن بیشتر پخته و نرم شود، بیشتر هم روغن می‌اندازد.
  • بعد از پخت فسنجان درب قابلمه را بلافاصله بعد از پخت بردارید تا خورش حسابی به روغن بیفتد.
  • اجازه دهید خورش به آرامی بپزد و آب آن به مرور کم شود. حتما شعله خورش را در هنگام پخت کم کنید.
  • از زودپز برای پخت سریع‌تر خورش استفاده نکنید چون هر چند خورش سریع‌تر می‌پزد ولی به اندازه کافی لعاب نمی‌اندازد.
  • یک راه‌حل ساده و کارآمد هم این است که یک تکه یخ را در آخرین مرحله پخت خورش فسنجون با اردک، به مایه خورش اضافه کنید تا فسنجون به روغن بیفتد. رازهای به روغن افتادن فسنجون را بلد هستید؟

چاشنی خورش فسنجان با اردک چیست؟​

  • به عنوان چاشنی، در تهیه خورش فسنجان با اردک، اگر می‌خواهید خورشتان طعم ترش داشته باشد، از آبلیمو و نمک استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید خورش فسنجون با مرغابی طعم ملس داشته باشد، از رب انار با طعم ملس استفاده کنید.
  • اگر طعم شیرین را برای فسنجون می‌خواهید، اضافه کردن شکر و رب انار شیرین، بهترین گزینه‌ها هستند.‌
  • خورش فسنجان معمولا با رب انار درست می‌شود ولی می‌توانید از رب ازگیل هم استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲ طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با سویا و قارچ با طعم عالی و مجلسی​


طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی


آیا تا حالا خورش فسنجان گیاهی و بدون گوشت خورده‌اید؟ اگر گیاهخوار هستید یا به دنبال گزینه‌های اقتصادی‌تر به جای استفاده از گوشت یا مرغ در خورشت فسنجون مجلسی می‌گردید، می‌توانید فسنجون گیاهی را تست کنید. طعم این خورشت فسنجان بدون گوشت هم بسیار لذیذ است. معمولا فسنجان وگان، با قارچ یا با سویا درست می‌شود.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان گیاهی با سویا​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
سویا خشک۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز گردو خرد شده۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز۲ عدد متوسط
نشاسته گندم۱ قاشق غذاخوری
آرد گندم۱ قاشق غذاخوری
رب انار۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار دلخواه
روغن یا کرهبه مقدار لازم
آب یخ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه اناربه مقدار دلخواه برای تزیین

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فسنجان گیاهی با سویا: ۲ الی ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان وگان سویا​

مراحل طرز تهیه فسنجان سویا

برای درست کردن فسنجان به روش اقتصادی و در عین حال خوشمزه، می‌توانید این خورشت خوشمزه را با سویا تهیه کنید. برای طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی و با سویا، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فسنجان را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با سویا، سویاها را در یک کاسه بریزید و روی آنها را با آب بپوشانید. به مدت ۱ ساعت صبر کنید تا سویاها کاملا خیس بخورند و نرم شوند. در این فاصله گردوها را هم بشکنید و مغز آنها را آسیاب یا چرخ کنید.

مرحله دوم: سویا را آماده کنید​

بعد از این‌که سویاها کاملا خیس خوردند، آن‌ها را در آبکش بریزید. بعد با دست، سویاها را فشار دهید تا آبشان به طور کامل کشیده شود. سپس سویاها را در چرخ‌گوشت بریزید و آنها را کاملا چرخ کنید. هم‌زمان یک عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را با دست بگیرید. اگر پیاز را در چرخ‌گوشت می‌ریزید، حتما جدا از سویا بریزید، چون باید آب پیاز را حتما بگیرید. در غیر این صورت از پودر پیاز هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله سوم: مایه کوفته قلقلی با سویا را آماده کنید​

به اندازه ۱ قاشق از گردوی چرخ‌شده را به مخلوط سویا چرخ‌شده اضافه کنید. برای اطمینان می‌توانید دوباره پیاز رنده و آبگیری شده، سویا چرخ شده و گردو را در چرخ‌گوشت بریزید و یک بار دیگر چرخ کنید. سپس پودر فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، ۱ قاشق غذاخوری آرد گندم و ۱ قاشق غذاخوری نشاسته گندم را اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید و با دست ورز دهید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس روی ظرف را بپوشانید و در یخچال بگذارید تا ۳۰ دقیقه استراحت کند و منسجم شود.

مرحله چهارم: کوفته قلقلی‌های سویا را آماده کنید​

مایه قلقلی را بعد از استراحت کردن از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی ورز دهید. سپس به صورت کوفته قلقلی در بیاورید. یک تابه را روی حرارت بگذارید و به اندازه کافی روغن در آن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، کوفته‌های قلقلی سویا را در تابه بریزید و سرخ کنید تا همه جای کوفته‌های گیاهی طلایی شود. کوفته‌های آماده شده را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: مایه خورشت فسنجان گیاهی را درست کنید​

در این مرحله از طرز تهیه فسنجان گیاهی با سویا، یک پیاز دیگر را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه با اندازه مناسب، مقداری روغن یا کره بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا کاملا سبک و طلایی شود. کمی زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه اضافه کنید. گردو‌های چرخ‌کرده را هم اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز به مدت ۵ الی ۶ دقیقه تفت دهید، در حدی که از خامی بیفتند و روغن پس بدهند.

مرحله ششم: کوفته قلقلی و رب انار را به فسنجون اضافه کنید​

در این مرحله، کوفته‌های قلقلی با سویا را هم در قابلمه بریزید. به قابلمه، به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب خیلی سرد اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و کوفته‌های قلقلی بپزند. حرارت را کم کنید تا گردوها در این مدت کاملا روغن بیندازند. حدود ۳۰ دقیقه بعد، رب انار را اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه‌باز بگذارید.

مرحله هفتم: خورش فسنجان گیاهی را تزیین و سرو کنید​

وقتی آب خورش کم شد، طعم خورش را بچشید و نمک و چاشنی آن را اندازه کنید. می‌توانید مقداری شکر اضافه کنید تا خورش طعم ملس بگیرد. در آخر حرارت را قطع کنید و خورش را در ظرف سرو بریزید. روی خورش فسنجان گیاهی را با دانه‌های انار، تزیین و در کنار برنج سفید چلو یا برنج زعفرانی سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان بدون گوشت با قارچ​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
قارچ۱۰ عدد متوسط
مغز گردو۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب سرد۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار۶ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد متوسط
شکر یا شیره انگوربه مقدار دلخواه (اختیاری)
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار دلخواه
روغن یا کرهبه مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت فسنجان گیاهی با قارچ: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با قارچ​

مراحل طرز تهیه فسنجان قارچ

اگر می‌خواهید فسنجان گیاهی درست کنید که در زمان کمی آماده شود، می‌توانید فسنجون قارچ تهیه کنید. این فسنجان هم بسیار لذیذ بوده و برای گیاهخواران گزینه مناسبی است. در ادامه مراحل طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با قارچ را بخوانید.

مرحله اول: مواد فسنجان را آماده کنید​

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با قارچ، پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. قارچ‌ها را بشویید و بعد از اینکه آب خود را از دست دادند، آنها را ورقه‌ای نازک خرد کنید. مغز گردوها را هم چرخ یا آسیاب کنید.

مرحله دوم: قارچ‌ها را تفت دهید​

در یک تابه، مقداری روغن یا کره بریزید و بعد از داغ شدن، قارچ‌ها را در آن سرخ کنید. حرارت را بالا ببرید تا آب قارچ، کشیده شده و قارچ‌ها سیاه نشوند.

مرحله سوم: مایه خورش فسنجان را آماده کنید​

در این مرحله، در یک قابلمه کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را در آن سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس گردوی خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. مراقب باشید گردوها نسوزند چون خورشتان تلخ می‌شود. بعد نوبت به اضافه کردن آب است. به اندازه ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب خیلی سرد اضافه کنید و بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید.

مرحله چهارم: خورشت فسنجان گیاهی را بپزید​

بعد از اینکه آب جوش آمد، قارچ‌ها را هم اضافه کنید. اجازه دهید خورش بپزد و آب آن کم شود.

مرحله پنجم: چاشنی‌های فسنجان را اضافه کنید​

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت، چاشنی‌های خورش فسنجان شامل رب انار و در صورت دلخواه شیره انگور یا شکر را اضافه کنید. طعم خورش را بچشید و ادویه‌ها و مزه آن را اندازه کنید.

مرحله آخر: خورش فسنجون گیاهی را سرو کنید​

وقتی غلظت خورش کم شد و حسابی به روغن افتاد شعله گاز را خاموش کنید. حدود ۳۰ دقیقه خورشت را در همان حالت به حال خود بگذارید و آن را هم نزنید. سپس فسنجون را همراه با برنج سفید یا زعفرانی سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فسنجان گیاهی​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فسنجان گیاهی

چه کار کنیم که خورش فسنجان وگان آبکی نشود؟​

برای آبکی نشدن خورش فسنجون گیاهی، مقدار آب خورش را کمتر در نظر بگیرید. همچنین آب سرد یا یخ را در فواصل زمانی و پس از کم شدن آب خورش اضافه کنید. در ضمن حرارت را کم کنید تا خورش به خوبی جا بیفتد و غلیظ شود و روغن بیندازد. یک ترفند هم این است که در اواسط پخت فسنجون یک قاشق غذاخوری آرد برنج به فسنجان اضافه کنید تا حسابی لعابدار شود.

چه کار کنیم که خورش فسنجان تیره شود؟​

برای تیره شدن خورش فسنجان، گردو را بیشتر تفت دهید ولی مراقب باشید گردوها نسوزند. اگر گردوها را زیاد تفت ندهید، رنگ خورش فسنجان روشن‌تر می‌شود. یک روش دیگر برای تیره شدن خورشت فسنجان به روش شمالی‌ها این است که یک کفگیر آهنی را مستقیم روی شعله اجاق گاز گذاشته و حرارت شعله را زیاد می‌کنیم تا خوب داغ شود. کفگیر را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت می‌گذاریم بعد با یک دست درب قابلمه فسنجان را نیمه باز گذاشته و با دست دیگر کفگیر آهنی را داخل دیگ می‌گذاریم و سریع درب قابلمه را کیپ می‌کنیم. چون کفگیر داغ است و اگر درب قابلمه را نگذاریم مواد داخل دیگ به بیرون پرتاب می‌شوند. ترکیب رب انار و کفگیر آهنی باعث می‌شود رنگ خورش فسنجان حسابی تیره شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش فسنجان​

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش فسنجان


چه کار کنیم که گردو در خورش فسنجان به روغن بیفتد؟​

گردوی فسنجان را حتما باید از نوع باکیفیت و تازه استفاده کنید. گردوهای ایرانی بهترین گزینه هستند و نباید از زمان چیدن آنها، زمان زیادی گذشته باشد. برای استفاده گردو در خورش فسنجان، مغز گردو را باید دو بار چرخ کنید. موضوع مهم دیگر برای اینکه گردو تمام روغن خود را به خورش پس بدهد، این است که همان روزی که می‌خواهید فسنجان درست کنید، گردو را چرخ کنید. نکته آخر هم اینکه گردو را قبل از اضافه کردن، ابتدا در تابه، کمی تفت دهید، سپس آن را در تهیه فسنجان به کار ببرید. برای به روغن افتادن گردو آن را به مدت ۵ الی ۶ دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت دهید.

برای لعاب گرفتن خورش فسنجان چه کنیم؟​

برای اینکه خورش بیشتر لعاب بگیرد می‌توانید پوره سیب درختی یا سیب درختی ریز رنده شده به خورش اضافه کنید. همچنین می‌توانید به جای شکر، نصف لیوان پوره کدو حلوایی بریزید، تا خورش خوشرنگ‌تر شده و لعاب بیشتری بگیرد. اگر به دنبال رازهای بیشتر برای به روغن افتادن و خوشمزه شدن خورشت فسنجان جا افتاده هستید می‌توانید به مقاله ۲۰ راز خوشمزه شدن خورشت فسنجان مراجعه کنید.

چکار کنیم خورشت فسنجان سیاه شود؟​

برای تیره شدن خورش فسنجان، گردو را بیشتر تفت دهید ولی مراقب باشید گردوها نسوزند. اگر گردوها را زیاد تفت ندهید، رنگ خورش فسنجان روشن‌تر می‌شود. یک روش دیگر برای تیره شدن خورشت فسنجان به روش شمالی‌ها این است که یک کفگیر آهنی را مستقیم روی شعله اجاق گاز گذاشته و حرارت شعله را زیاد می‌کنیم تا خوب داغ شود. کفگیر را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت می‌گذاریم بعد با یک دست درب قابلمه فسنجان را نیمه باز گذاشته و با دست دیگر کفگیر آهنی را داخل دیگ می‌گذاریم و سریع درب قابلمه را کیپ می‌کنیم. چون کفگیر داغ است و اگر درب قابلمه را نگذاریم مواد داخل دیگ به بیرون پرتاب می‌شوند. ترکیب رب انار و کفگیر آهنی باعث می‌شود رنگ خورش فسنجان حسابی تیره شود.
 

Similar threads

بالا