طرز تهیه خورش بامیه ایرانی

bihush

عضو جدید
خورش بامیه اصالتاً ایرانی است، بهتر است بگوییم متعلق به جنوب ایران است. امروزه به دلیل طعم لذیذی که دارد در سراسر کشور و حتی دنیا سرو می شود. بامیه دارای بافتی مشابه بادمجان است و گاهی طعم آن ها یکسان است. این غذا را می‌توان به عنوان غذای اصلی، برای ناهار و شام، همراه با مقداری برنج زعفرانی سرو کرد. استفاده از فلفل قرمز همراه با آن توصیه می شود. در کنار این غذای اصلی دورچین هایی مانند ترشی، دوغ، سالاد، سالاد شیرازی نیز سرو می شود.

زمان آماده سازی: 2 ساعت
مناسب برای: 4 نفر
نوع غذا: ایرانی - جنوبی



Bamieh-1.jpg

مواد لازم برای تهیه خورش بامیه

  • 500 گرم گوشت گوسفندی خرد شده

  • 400 گرم بامیه

  • 2 عدد گوجه فرنگی

  • 2 عدد پیاز

  • 3 حبه سیر

  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

  • 4 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه

  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه خورشت بامیه

  1. پس از پوست کندن پیاز و سیر، آنها را به آرامی خرد کنید. حالا در قابلمه مقداری روغن بریزید و بگذارید داغ شود. سپس پیاز و سیر خرد شده را به تابه اضافه کنید، صبر کنید تا کمی سرخ شوند. وقتی سیر کمی نرم شد، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. آنها را هم بزنید تا زردچوبه با پیاز و سیر مخلوط شود، بگذارید کمی سرخ شود.

  2. حالا تکه های گوشت شسته و خرد شده را اضافه کنید. اجازه دهید با هم سرخ شوند تا رنگ تکه های گوشت تغییر کند. در حالی که گوشت در حال سرخ شدن است، گوجه فرنگی ها را بشویید و پوست بگیرید و رنده کنید. وقتی رنگ گوشت تغییر کرد، گوجه فرنگی رنده شده و یک قاشق رب گوجه فرنگی را اضافه کنید، بگذارید با هم در قابلمه با گوشت سرخ شوند.

  3. بعد از تمام شدن، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید، چهار لیوان آب کافی است. ابتدا شعله را روی حرارت زیاد بگذارید و وقتی قابلمه شروع به جوشیدن کرد، شعله را کم کنید و اجازه دهید گوشت کم کم بپزد.

  4. تابه ای بردارید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. اجازه دهید روغن گرم شود و سپس بامیه را در تابه بریزید. بامیه ها را باید شسته و قسمت زیرین آنها را برش دهید. بامیه ها باید سرخ شوند تا رنگشان تغییر کند. وقتی بامیه سرخ شد، تکه های گوشت را در قابلمه بررسی کنید تا از پخته شدن آن ها مطمئن شوید.

  5. اگر پخته شدند بامیه ها را به آنها اضافه کنید، اگر نه کمی صبر کنید (پخت گوشت ممکن است حدود دو ساعت طول بکشد). بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه از اضافه کردن بامیه به خورشت امتحان کنید و بامیه را تست کنید و ببینید که آیا پخته است یا خیر، پس از آن برای سرو خورش بامیه آماده شوید.

نکات کلیدی

  • هنگام خرد کردن گوشت به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است آنها را در اندازه های متوسط خرد کنید، زیرا وقتی آنها را در اندازه های بزرگ خرد می کنید زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. همچنین سعی کنید تمام تکه های گوشت را به یک اندازه خرد کنید، این عمل باعث زیباتر شدن ظرف شما می شود.

  • تکه های گوشت را زیاد سرخ نکنید. درست زمانی که رنگ آنها تغییر کرد، سرخ کردن آنها را متوقف کنید. سرخ کردن بیش از حد ممکن است گوشت را سفت کند. در این خورش می توان از انواع دیگر گوشت نیز استفاده کرد.

  • اضافه کردن آب بیشتر می تواند خورش بامیه را بی مزه کند. هنگام بریدن قسمت های زیرین بامیه مراقب باشید که آنها را باز و پاره نکنید.

  • وقتی بامیه های سرخ شده را اضافه می کنید، می توانید مقداری زعفران دم کرده، فلفل قرمز و سیاه، نمک و آبلیمو اضافه کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
غذاهای جنوبی رو درست معرفی کنید:)
بامیه رو بعد شستن و پاک کردن ،جدا اب پز و ابکش کنید .نیازی به سرخ کردن نداره .بعد از اینکه گوشت نیم پز شد اضافه کنید.
برای چاشنی از تمرهندی استفاده میکنند.

مطلب ارسالیتون هم لینک داره .تخلف حساب میشه.:whistle:
 

bihush

عضو جدید
غذاهای جنوبی رو درست معرفی کنید:)
بامیه رو بعد شستن و پاک کردن ،جدا اب پز و ابکش کنید .نیازی به سرخ کردن نداره .بعد از اینکه گوشت نیم پز شد اضافه کنید.
برای چاشنی از تمرهندی استفاده میکنند.

مطلب ارسالیتون هم لینک داره .تخلف حساب میشه.:whistle:
چطوری ویرایشش کنم؟
 

Similar threads

بالا