سلام بر مردم

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
سلام بر مردم



محمود اسلاميان*
مشكلات سال‌هاي اخير ناشي از سوءمديريت‌ها و بعضا تحريم باعث ايجاد نارضايتي در جامعه شده بود.مردم بيشتر از آنكه از محدوديت‌‌ها رنج‌ ببرند از بي‌تدبيري‌هاي غير قابل توجيه ناراحت بودند. اعلام سال «حماسه سياسي و اقتصادي» اين فرصت را ايجاد كرد تا مردم با شناخت از كانديداها با حضور بي‌سابقه در صندوق‌هاي راي نظر خود را اعلام كنند.
اين در حالي‌ است كه شبكه‌هاي گسترده خبري در خارج از كشور تلاش مي‌كردند حضور مردم را بي‌اثر اعلام كنند.
نتيجه انتخابات نشان داد در جمهوري اسلامي مردم مي‌توانند حرف اول را بزنند. به قول يك خبرنگار خارجي در بعضي از كشورهاي منطقه، گروه‌ها براي حل اختلافشان متوسل به خشونت مي‌شوند، ولي مردم ايران براي بيان نظراتشان و حل آن به صندوق‌هاي راي هجوم مي‌برند.
از مردم فرهيخته، با فرهنگ و تاريخ ساز ايران هم جز اين انتظار نيست. بهار ايراني 34 سال قبل از بهارهاي عربي به وقوع پيوسته و مردم ياد گرفته‌اند از ظرفيت جمهوري اسلامي براي انتخاب بهترين‌ها استفاده كنند. جمعه 24 خرداد سال 1392 روز بزرگ و سرنوشت‌سازي براي ملت ايران بود. بجاست از كليه كانديداها به خاطر رعايت مرزهاي اخلاقي تشكر نمود. آنچه در حوزه اقتصاد در مناظره‌ها جالب بود همخواني بيش از 70 درصد مطالب كانديداها بود. آقايان همگي بر حل مشكلات معيشتي و اشتغال مردم تاكيد داشتند. كوچك و چابك‌سازي دولت نيز از جمله مسائل مورد اجماع بود. ايجاد اقتدار داخلي به منظور امكان مذاكره با قدرت‌هاي بين‌المللي نيز مورد توجه قرار گرفت؛ مسائلي كه مردم در جامعه نيز به شدت به آن حساسيت دارند. مساله نخبه كشي نيز از جمله مسائل مورد توجه كانديداها بود.
ضمن تبريك به آقاي دكتر حسن روحاني، منتخب مردم، نكاتي پيرامون راي حداكثري به ايشان عرض مي‌شود:
1 - مردم خواهان اداره جامعه بر مبنای اعتدال و عقل‌گرایی هستند. محوری که می‌توان اکثریت گروه‌های کشور را حول آن متحد نمود. مردم از افراطی‌گری گریزانند. آرای صندوق‌ها به خوبی این امر را نشان می‌دهد. تصمیمات در انتخاب وزرا نقطه آغاز چنین تحول بزرگی است. انتخاب بهترین‌های کشور برای پست‌های اجرایی گام بسیار مهمی است.
2 - حماسه اقتصادی
مردم با حضور در صحنه و خلق حماسه سیاسی به دنبال تغییر در مدیریت کشور بر مبنای بهبود شرایط اقتصادی هستند. صرف 700 میلیارد دلار و 200 هزار میلیارد تومان در قالب اوراق قرضه و فروش واحدهای اصل 44، در بوروکراسی دولتی بدون برنامه جز رکود و تورم حاصلی نداشته است. کشور نیازمند یک تحول بزرگ اقتصادی است. ظرفیت و پتانسیل‌های انسانی و مادی ایران زمین بسیار گسترده است. چنانچه عقل‌گرایی بر آن حاکم شود، می‌توان آن را در مسیر اعتلا قرار داد.
بها دادن به مردم در حوزه اقتصاد، خروج دولت و شرکت‌های شبه دولتی از آن می‌تواند مبنای اصولی برای این تحول باشد. فضای کسب‌وکار نیازمند آرامش است. آرامش توسط عقلای حوزه اقتصاد می‌تواند به جامعه تزریق شود.
در حوزه اقتصاد مشکلات زیر جدی است:
الف) فضای کسب‌وکار کشور در تلاطم به سر می‌برد. این نوسانات به خاطر تصمیمات غیرمنطقی در حوزه‌های مختلف بوده است. بخشنامه‌های متضاد در دو سال گذشته واقعا رکورد است. حوزه اقتصاد کشور نیاز به آرامش دارد، این آرامش از عمل منطقی در حوزه اقتصاد حاصل می‌شود.
ب) دولت توسعه‌گرا
دولت طي سال‌هاي اخير به جاي كوچك شدن و خروج از اقتصاد خود را توسعه داده و بخش‌هاي عمده اقتصاد را در اختيار گرفت. تجربه دهه‌هاي گذشته در داخل و خارج نشان داده است دولت بايد مسووليت‌هاي اين حوزه را در اجرا به مردم واگذار کند. دولت به عنوان سياست‌گذار باید نقش بسترسازی براي توسعه داشته باشد و اصل 44 قانون اساسي متناسب با روح آن بايد اجرا شود.
ج) تورم و بيكاري
اگر دولتي بتواند اين دو حوزه را در حد متعادل مديريت کند، كارنامه‌اي در كل موفق دارد. حل مساله تورم و بيكاري نيازمند ايجاد بستر سرمايه‌پذيري و ايجاد فضاي عادلانه رقابتي است.
د) اقدامات فوري
در حوزه توليد كشور، نابساماني‌هاي موجود نيازمند اقدامات اورژانسي است. مديريت نيازهاي نقدينگي توليد كشور؛ تخصيص عادلانه ارز، تعيين تكليف فوري معوقات بانكي، توليد و استفاده از معافيت‌هاي مالياتي مي‌تواند رونق اوليه‌اي به توليد كشور بدهد.
مردم به وظيفه بزرگ ملي خود عمل كردند. حضور 72 درصد ملت ايران در پاي صندوق‌هاي راي به‌‌رغم همه مشكلات و تبليغات، واقعا اعجاب‌انگيز و قابل تقدير است. اينك نوبت منتخب ملت ايران است كه با ياري مردم غيور ايران زمين، مسوولان ارشد نظام، اميد ملت را پاس بدارند. همه بدانيم رييس‌جمهور منتخب يك فرد است و ياري همه ايرانيان مي‌تواند راه را براي رسيدن به اهداف والايش هموار کند.
*عضو هيات رييسه اتاق ايران
 
بالا