تو این المنت من مود overlay چون هم محیطم رو گرمتر کرده (کلا این مود محیط رو گرم میکنه فقط باید opacity رو کاهش بدید) و هم سایه هارو تقویت میکنه.
opacity رو هم تا 30 درصد کاهش دادم.
این المنت میتونه رفلکت های اجسام مختلف مارو تقویت کنه.کاری که تو خود مکس معمولا نمیتونیم به اون رفلکت مورد نظر خودمون برسیم رو میتونیم اینجا درستش کنیم.
من مود lighter color رو با opacity با مقدار 100 درصد انتخاب کردم.
نکته:
بعد از اعمال هر المنت لایه ش رو خاموش روشن کنید و ببینید تاثیر مثبت بوده یا منفی.
المنت رفرکشن خیلی جالبه.اون آبجکت هایی که متریال با خاصیت عبور نور داره رو تقویت میکنه.من معمولا این متریال هارو با این المنت و در فتوشاپ روشن تر میکنم.
من مود linear dodge رو با opacity با مقدار 100 درصد انتخاب کردم.اگه دقت کنید به عکس زیر میبینید که نوری که ار پنجره میاد و همچنین نور تی وی و همچنین اون تابلو هامون که در واقع باید روشن باشن بخاطر هالوژن بالای سرشون (که مکس روشن نکرده بود) رو روشن کرده.
این المنت در واقع تاثیر میزاره رو اون آبجکتها یا بخشی از آبجکتهایی که از خودشون نور دارن.یعنی نور سلفی دارن.مثلا ما تو کارمون به صفحه تی وی متریال وی ری لایت دادیم یا مثلا به هالوژن هامون اون قمست شیشه ایش متریال ویری لایت دادیم و ... این المنت این موارد رو تقویت میکنه.
من مود screen رو رو با opacity با مقدار 100 درصد رو انتخاب کردم تا این آبجکتها روشن تر بشه و نور سلفیشون بیشتر نمود پیدا کنه.
من مود screen رو با opacity با مقدار 100 درصد انتخاب کردم.
اگه در عکس زیر دقت کنید قسمت های روی گل هامون و همچنین روی صندلی و روی میز روشن تر شده.انگار یه نور هم بالای این آبجکتها گذاشتیم.در صورتی که ما اینکار رو نکردیم.
برای اضافه کردن براش های ستاره ای به شیوه عکس عمل میکنیم.
وقتی ابزار براش رو انتخاب میکنیم روی صفحه راست کلیک میکنیم تا پنجره ای به شکل زیر باز شه.بعد از مسیر مشخص شده براش مورد نظرمون رو انتخاب میکنیم.
نمونه براش های ستاره ای که تو فتوشاپتون باید اضافه کنید.چون پیش فرض خودش نداره.
در محل نور هالوژن ها و اون منبعی که نور خارج میشه زوم میکنیم و با براش اندازه مناسب (با توجه به دوری و نزدیکی هالوژن) یه کلیک میکنیم تا براشمون ایجاد بشه.
دقت کنید که قبلش حتما یه کپی از عکس اصلی گرفته باشید داخل فتوشاپ.
کار بعدی که میتونیم انجام بدیم اینه که پرسوناژ واسه کارمون بزاریم.
یه خانومی که تقریبا حجابش رو هم رعایت کرده رو انتخاب میکنیم برای کارمون
تو فتوشاپ با زدن کلید کنترل بعلاوه o میتونیم این فایل رو انتخاب و وارد کنیم.بعد از وارد کردن عکس احتمالا بزرگ باشه که با زدن کنترل بعلاوه t و نگه داشتن شیفت کوچیکش میکنیم و در جای مناسب قرارش میدیم.
تا اینجاش کاری نداره.باید عکسمون روی کار بشینه .واسه همین از ابزار burn استفاده میکنیم و همونطور که در عکس زیر مشخصه جاهایی رو که با خط خطی قرمز مشخص کردم رو تیره میکنید با این ابزار که در واقع محل نشستن این پرسوناژه.
دقت کنید مقدار شدت تیره کردن رو خیلی بالا نزارید که کارتون خیلی تیره بشه.روی 30 تنظیمش کنید.نهایتا کارتون به شکل زیر میشه.ممکنه شخصی بتونه بهتر از این تطبیق رو انجام بده.
دقت کنید از آخرین عکس قبل از پرسوناژتون یه کپی بگیرید اول.همیشه برای هر کاری از عکس قبلی یه کپی بگیرید.
برای تمرین دوممون یه نما در نظر گرفتیم .
تو این کارمون اول متریال سازی و نور و رندر رو کار میکنیم بعد قرار دادن رندمون در سایت اصلی پروژه رو هم بهش میپردازیم(چه با ادب)
تو این کارمون چون تطبیقش با سایت خیلی خوب صورت میگیره محوطه سازی نداریم.اون بمونه برای تمرین بعد که پست پروداکشن و محوطه سازی هم خواهیم داشت.این کار با همون تطبیقش با سایت کار خوبی بهمون میده.
من فایل با پسوند 3ds رو براتون میزارم.
بعد از باز کردن برنامه مکس این فایل رو درگ کنید داخل برنامه و مرج کنید.بعد نور و دوربین پیش فرضش رو پاک کنید.
فایل مکس خودم خیلی حجمش بالا بود و نتونستم آپلودش کنم.
خب اولین کاری که میکنیم اینه که دوربین فیزیکال کمرا رو روبروی ساختمان قرار میدیم و با ارتفاع 180 از زمین یا صفحه ای که ساختمون رو روش قرار دادیم.
چرا دوربین رو روبرو قرار میدیم؟
به این دلیل که عکسی که قراره رندرمون رو داخلش بزاریم دقیقا از روبروی عکاس قرار گرفته شده.من عکس رو تو این پست میزارم.
برای نورمون فعلا از نور معمولی وی ری سان استفاده میکنیم.نحوه گذاشتن نور وی ری سان رو که قبلا گفته شد.زاویه پیش فرض رو هم به مانند تصویر زیر تنظیم میکنیم.
تنظیمات دوربین رو به مانند تصویر زیر تنظیم میکنیم.
f-number مهمترین تنظیم مربوط به دوربینه.با توجه به مقدار شدت نور تنظیم میشه.عددی بین 2 تا 4 براش در نظر گرفته میشه.معمولا با شدن نور خورشید 0.02 عدد 2.5 تا 3 براش مناسبه.
zoom factor رو برای این ساختمون های کوتاه 0.7 در نظر میگیریم.
vertical shift هم برای اینه که ساختمون از حالت پرسپکتیو در بیاد و رندر زیباتری بهمون بده.عددش رو کم کم بالا ببریم تقریبا متوجه میشیم رو چه عددی تنظیم کنیم.
shutter speed هم میزان سرعت شاتر دوربینه.عدد 60 تا 70 براش مناسیه.
فیلم اسپید هم عددی بین 160 تا 170 و 175 مناسبه.
این تنظیمات اولیه ست.بعد از رندر های تست عدد هارو تنظیم دوباره میکنیم.
برای ساخت متریال اول باید اجزایی که یک نوع متریال رو میگیرن با هم اتچ کنیم .ولی چون من این کار رو با آرشی کد مدل کردم و اونجا متریال هارو تفکیک کردم اینجتا بصورت خودکار اجزای با یک نوع متریال با هم اتچ هستند.و شما نیازی به اتچ و دیتچ کردن ندارید.
اولین متریالی که میسازیم سنگ تراورتن کرم هست که حجم زیادی از کار رو پوشش میده.
برای این منظور از متریال تراورتن کرم که من تکسچرش رو اینجا میزارم استفاده میکنیم.
متریال تراورتن کرم ساب خورده(الین متریال رو یکم تیره کردم)
کار دیگه ای که در ساخت مترایل آجر باید انجام بدیم اینه که باید به اون حجمی که متریال آجر گرفته تابع vray displacmentmod رو بدیم.
به مانند کادر قرمز رنگ گزینه مورد نظر رو انتخاب میکنیم.
در قسمت کادر سبز رنگ کلیک میکنیم و عکس دیسپلیس مورد نظرمون رو وارد میکنیم.
در قسمت مقدار داخل کادر آبی گزینه اول رو مقدار 1 و گزینه دوم رو مقدار 0.5- وارد میکنیم.
حالا این تابع چه کاری برامون انجام میده.این تابع با توجه به عکسی که بهش دادیم قسمت های سفید رو اون مقدار تنظیم شده یعنی 1 سانتی متر بامپ میده و قسمت سیاه رو ثابت نگاه میداره.
شما برای هر متریالی میتونید عکس دیسپلیسش رو تو فتوشاپ تهیه کنید.
یادم رفت یه شمای کلی از متریال هایی که میخوایم اختصاص بدیم رو بیارم.
دقت کنید مثلا وقتی به فریم پنجره هامون متریال مشکی میدیم در واقع فلاشینگ هامون هم همون متریال رو میگیرن.و نیازی نیست به اونا حدا متریال بدیم.چون از قبل اتچ شدن.
یا مثلا وقتی به نرده هامون متریال استیل میدیم اسپایدر های شیشه های تجاری مون هم متریال رو میگیرن.