اشکال مبدل حرارتی صفحه ای

BEKco

عضو جدید
عدم کارآیی مناسب مبدلهای صفحه ای جهت گرمایش آب گرم مصرفی
اگر مبدلهای صفحه ای رسوب بگیرند اصلا کارایی ندارند و از طرفی رسوب گیرهای مورد نیاز مبدلهای صفحه ای رسوب گیرهای خاصی هستند (بدلیل فشار داخل مبدلها) که گران قیمت میباشند . دیده شده است در جاهایی که مبدل صفحه ای جهت سیستم آب گرم مصرفی نصب شده است در چند ماه اول عملکرد مناسبی داشته و بعد از گذشت زمان مجبور بوده اند علاوه بر افزایش زیاد دمای دیگها پمپهای قوی در اولیه مبدلها کار کند.
بنابراین استفاده از مبدلهای صفحه ای برای تهیه آب گرم مصرفی مناسب نیست .
چنانکه مبدل رسوب نداشته باشد و سختی گیر مناسب داشته باشد از معایب دیگر مبدل صفحه ای اینست :
1 - بدلیل نداشتن ذخیره آب گرم ، دمای موتورخانه همیشه باید حداقل 10 درجه بالاتر از دمای آب گرم مصرفی مورد نیاز باشد و پمپهای اولیه مبدل دائم کار هستند . اما در سیستمهایی که از منبع آب گرم استفاده مینمایند چنانچه سیستم هوشمند موتورخانه استفاده شده باشد با توجه به اینکه سیستم هوشمند مستقیما دمای آب گرم مصرفی را کنترل مینماید دمای آب شوفاژ میتواند حتی به کمتر از دمای آب گرم مصرفی نیز افت نماید . ( مثلا در نیمه های شب)
2 - پمپ اولیه مبدل صفحه ای دائم کار است اما در منبع کوئل یا دو جداره بدلیل وجود ذخیره آب گرم سیستم هوشمند این پمپ را ساعات زیادی خاموش مینماید
3- پمپها و لوله های اولیه مبدل صفحه ای بزرگتر از سیستم منبع انتخاب میشود
بهترین عملکرد مبدل صفحه ای در شرائط زیر حاصل میشود :
1- رسوب گیر مناسب نصب شده باشد و یا آب طرف اولیه و ثانویه تغییر نکند (بصورت کلی رسوب داخل مبدل جمع نشود)
2- دبی آب مصرف کننده ثابت باشد مثل مبدل گرمایش استخر (دبی آب گرم مصرفی بهداشتی متغیر است لذا در صورت استفاده از مبدل صفحه ای باید پمپ اولیه بر اساس حداکثر مصرف طراحی شود )
 

real_mehran

عضو جدید
تصحیح مطالب

تصحیح مطالب

با عرض سلام خدمت دوست عزیز
اینکه شما به عنوان یک مهندس برق چنین مطلبی را نگاشته اید باعث تحسین است و بنده نکاتی چند در رابطه با این موضوع بیان میکنم.
البته بنده پس از سالها دوری از باشگاه مجددا به نگارش پرداختم و از این بابت خوشحالم و یک مطلب بدون پاسخ را جهت برای شروع انتخاب کرده ام.
با توجه به حیطه کاری و تنوع کاری بنده در عرصه تاسیسات مطالبی را تیتر وار عرض میکنم.باشد که موجب افزایش بینش دوستان گردد.

  1. به کار بردن مبدل های صفحه ای در فضاها و موتور خانه های دارای فضای کم بسیار مناسب است.
  2. هنر یک مهندس خوب این است که از هر سیستم با توجه به نقاط مثبت و غیر مثبت آن در محل ایده آل استفاده کند.
  3. استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای در سیتم های روغن داغ بسیار پر کاربرد و به صرفه است.
  4. در سیتم های تبادل حرارت آب گرم مصرفی که سیال گرم کننده بخار است می توان به میزان 50% در ایجاد رسوب کاست و در این سیستم ها توصیه می گردد.
  5. این مبدل ها به دلیل افزایش سطح تبادل حرارت راندمان به نسبت بیشتری نسبت به مبدل های shell&tube دارند.
  6. یکی از معتبر ترین شرکتهای سازنده این مبدل ها در جهان و آسیا در ایران قرار دارد (شرکت طاها قالب طوس) که بزرگترین مبدل حرارتی صفحه ای را در جهان به جهت به کار گیری در یکی از سایت های پارس جنوبی طراحی و ساخته است.
  7. با رعایت استانداردهای لازم و نگهداری های دوره ای استاندارد و استفاده از اسید با پایه گیاهی در شستشوی مبدل صفحه ای می توان به مدت طولانی و به صورت safe از آن بهره برد.
  8. این مبدل در استخرها که آب ذخیره مهم نیست یا به صورت سری جهت افزایش راندمان مبدل های کویلی قابل بهره گیری است.
و بسیاری نکات و کاربردهای دیگر که در این مجال نمیگنجد.درود.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا