پس خود ترانسفرمر چی؟ یعنی ضریب توان ترانسفورمر مشخص نیست؟؟؟سلام فکر می کنم ساده ترین دلیلش اینست که بار متصل به ترانس مشخص نیست سلفی یا خازنی یا مقاومتی است اما ضریب توان موتور از قبل مشخص است
سلام
موتور يك واحد مصرفيه در حاليكه ترانس ( با صرفنظر از تلفاتش ) نقش افزايش يا كاهش ولتاژ و جران رو بر عهده داره . به بيان ديگه زمانيكه شما از نيروگاه انرژي ميگيريد بر مبناي KVA است چون مصرف كننده ها هستند كه اين توان را به دو مولفه KW و KVAR تقسيم مي كنند . خوب ترانس هم از اونجايي كه مصرف كننده محسوب نميشه ( البته توليد كننده هم نيست ) به اين خاطر با توان KVA معرفي ميشه .
... با سلام . یک سوال دارم برای قدرتی های سال های نخستین ! :
" چرا واحد سنجش موتور الکتریکی ( القایی ) ، KW است . حال آنکه برای ترانسفورماتور از واحد KVA استفاده می کنند ؟"
.
.
.
بفرمائید .
... با سلام . یک سوال دارم برای قدرتی های سال های نخستین ! :
" چرا واحد سنجش موتور الکتریکی ( القایی ) ، KW است . حال آنکه برای ترانسفورماتور از واحد KVA استفاده می کنند ؟"
.
.
.
بفرمائید .[/qu
دلیلش وجود ضریب قدرت کمتراز 1 در موتورها است
... با سلام . یک سوال دارم برای قدرتی های سال های نخستین ! :
" چرا واحد سنجش موتور الکتریکی ( القایی ) ، KW است . حال آنکه برای ترانسفورماتور از واحد KVA استفاده می کنند ؟"
.
بفرمائید .
خوب اگه ترانسفورمر هیج باری بهش متصل نباشه چی؟ یا ترنسفورمر جریان یا ولتاژ (CT, VT) باشه چی؟از دید یک مصرف کننده ، برای یک الکتروموتور توان مکانیکی خروجی مهم است نه توان مختلط ورودی به موتور . یک الکتروموتور توان مختلط از شبکه جذب می کند ، مقداری از توان اکتیو صرف تلفات موتور می شود و همچنین توان راکتیو در موتور چرخیده و تحویل مصرف کننده نمی گردد. مثلاً یک موتور 55KW یعنی موتوری که 55KW توان مکانیکی در خروجی تحویل بار خود (پمپ ، فن ...) می دهد. در حالیکه این موتور با ضریب توان 0.85 و راندمان 90% از شبکه 71.9KVA توان مختلط جذب می نماید که اهمیتی برای مصرف کننده ندارد.
از دید مصرف کننده ، برای یک ترانسفورماتور توان مختلط خروجی مهم است. زیرا بارهای متصل به خروجی ترانسفورماتور می توانند ترکیبی از بارهای موتوری ، روشنایی ، خازنی و گرمایی باشند. یعنی بسته به محل استفاده ترانس ، ضریب توان بارهای متصل به ترانس می تواند متفاوت باشد. لذا توان نامی ترانسفورماتور ها به KVA بیان می شود.
یک مشتری می تواند از یک ترانسفورماتور 500KVA به شکل های زیر توان دریافت نماید :
- 300KVAR+400KW
- 500KW
- 500KVAR
- 100KVAR+490KW
می بینید که استفاده از KW برای بیان خروجی یک ترانسفورماتور در حالت کلی بی معنی است.
خوب اگه ترانسفورمر هیج باری بهش متصل نباشه چی؟ یا ترانسفورمر جریان یا ولتاژ (CT, VT) باشه چی؟از دید یک مصرف کننده ، برای یک الکتروموتور توان مکانیکی خروجی مهم است نه توان مختلط ورودی به موتور . یک الکتروموتور توان مختلط از شبکه جذب می کند ، مقداری از توان اکتیو صرف تلفات موتور می شود و همچنین توان راکتیو در موتور چرخیده و تحویل مصرف کننده نمی گردد. مثلاً یک موتور 55KW یعنی موتوری که 55KW توان مکانیکی در خروجی تحویل بار خود (پمپ ، فن ...) می دهد. در حالیکه این موتور با ضریب توان 0.85 و راندمان 90% از شبکه 71.9KVA توان مختلط جذب می نماید که اهمیتی برای مصرف کننده ندارد.
از دید مصرف کننده ، برای یک ترانسفورماتور توان مختلط خروجی مهم است. زیرا بارهای متصل به خروجی ترانسفورماتور می توانند ترکیبی از بارهای موتوری ، روشنایی ، خازنی و گرمایی باشند. یعنی بسته به محل استفاده ترانس ، ضریب توان بارهای متصل به ترانس می تواند متفاوت باشد. لذا توان نامی ترانسفورماتور ها به KVA بیان می شود.
یک مشتری می تواند از یک ترانسفورماتور 500KVA به شکل های زیر توان دریافت نماید :
- 300KVAR+400KW
- 500KW
- 500KVAR
- 100KVAR+490KW
می بینید که استفاده از KW برای بیان خروجی یک ترانسفورماتور در حالت کلی بی معنی است.
پس مال بقیه چقدر است؟ بیشتر از یک که نیست درسته؟دلیلش وجود ضریب قدرت کمتراز 1 در موتورها است
خوب ضریب توان ترانسفورمر در بی باره چقده؟ ضریب توان بار مال بار هست و ضریب توان ترانسفورمر نیست در این صورت همیشه می گفتند ضریب توان ترانسفورمر به جای بار.با سلام ....
به نظر من ....چون ضریب توان ترانس به بار بستگی داره و ضریب توان ثابت ترانس با ضریب توان بارهای مختلف تغییر می کند ....مبنای کیلو وات برای ترانسها دقیق نیست و با کیلو ولت امپر بیان می شود که مستقل از ضریب توان است.....
....
درسته؟
خوب ضریب توان ترانسفورمر در بی باره چقده؟ ضریب توان بار مال بار هست و ضریب توان ترانسفورمر نیست در این صورت همیشه می گفتند ضریب توان ترانسفورمر به جای بار.
bad boy جان ضریب توان(قدرت) یک تجهیز بستگی به چی داره؟ یک خورده تامل کن. نزدیکتر شدی به جواب از نظر من. ضریب قدرت ترانس چه جوری یک هست در حال که واسه اصلاح ضریب قدرت از خازن استفاده می کنند؟؟؟؟ نمودار نوع بار رو در نظر بگیر سلفی خازنی اهمی و زاویه فاز هر کدام؟ بردارها فازی نوع بارها که یادته؟ اهم در زاویه صفر و ... البته نمی دونم نظر من درسته یا نه ولی بعدا می گم.فکر می کنم ضریب توان ترانس در حالت بی باری نزدیک به یک باشه .... چون تو حالت بی باری ....جریانی سمت مصرف کننده نداریم ..... و می مونه جریان نشتی و تلفاتی .... در نتیجه میشه گفت .... حدودا ....کیلو وات ترانس با کیلو ولت امپر ترانس برابره .....
....
ولی وقتی بار روی ترانس قرار می گیره .... با توجه به اینکه بار میتونه اهمی یا خازنی یا سلفی باشه یا ترکیبی از هر کدوم ..... این بار با سلف ثانویه ترانس موازی میشه و ضریب توان منحصر به خودش رو ایجاد می کنه و برای همین میگم با بارهای مختلف ضریب توان ترانس فرق می کنه و به بار بستگی داره ....
bad boy جان ضریب توان(قدرت) یک تجهیز بستگی به چی داره؟ یک خورده تامل کن. نزدیکتر شدی به جواب از نظر من. ضریب قدرت ترانس چه جوری یک هست در حال که واسه اصلاح ضریب قدرت از خازن استفاده می کنند؟؟؟؟ نمودار نوع بار رو در نظر بگیر سلفی خازنی اهمی و زاویه فاز هر کدام؟ بردارها فازی نوع بارها که یادته؟ اهم در زاویه صفر و ... البته نمی دونم نظر من درسته یا نه ولی بعدا می گم.
راستی اقا مصطفی این سوال رو گفته بودی برای قدرتی های سال نخستین ولی سوال جالبیه همه رو درگیر کردی.
مهندس جان ....منظورم این بود.... همه چی به بار ترانس و جریانی که توسط بار کشیده میشه بستگی داره....به همین دلیل ....چون کیلو وات به ضریب توان بستگی داره و بارهای مختلف ترانس اعم از سلفی یا اهمی یا خازنی ....ضریب توان مجموعه ترانس و بار رو مشخص می کنه ..... در نتیجه ....کیلو وات هر مجموعه متغیر است ....
....
ضریب توان برای ترانس بدون بار هم یک است چون جریانی نداریم ....
....
از کیلو ولت امپراستفاده می کنن که مستقل از ضریب بار است و بنا به گفته یکی از دوستان .... بیان کننده محدوده ولتاز و جریان ....چه بار سلفی باشه چه خازنی ....
....
....
راستی امیر هستم و همینک در خدمت شما ....
آقا امیر خدمت از ماست. ضریب قدرت یک برای ترانس یعنی ترانس کلا اهمی است در حالی که ترانس سلف می باشد و امپدانس آن jlw (مستقل از باری که به آن وصل است) پس اگر بردار j را در نظر بگیری را روی محور j به سمت بالا بوده و زاویه 90 درجه دارد و cos 90 نمی تواند برابر 1 باشد البته صفر هم نیست بدلیل اینکه مقدار خیلی کمی هم بار اهمی دارد پس در حد 0.01 تا 0.001 است. حال بقیش با شما.
آره بردار خازنی هم هست برای بار خازنی z=1/jcw یا z=-jcw که با توجه به علامت آن در جهت -90 می باشد. برای همین هم هست که برای جبران بار راکتیو حاصل از بارهای سلفی مثل موتور که سیم پیچ(سلف)دارد از خازن استفاده می شود.البته این مشکلات در بحث نوشتاری هست .....
منظورم از یک ....کسینوس فی مساوی با یکه ....یعنی ....اختلاف فاز ...حدودا صفر
خب قبول ....
پس یه بردار خازنی هم وجود داره در خلاف جهت این بردار سلفی ..... به نظر من هر فاز با زمین ترانس که شامل بدنه میشه ....حالات خازنی هم داره ( تو بی باری)
این باعث میشه ....این دوتا بردار همدیگه رو خنثی کنن .... و اختلاف فاز صفر بدست بیاد...
آره بردار خازنی هم هست برای بار خازنی z=1/jcw یا z=-jcw که با توجه به علامت آن در جهت -90 می باشد. برای همین هم هست که برای جبران بار راکتیو حاصل از بارهای سلفی مثل موتور که سیم پیچ(سلف)دارد از خازن استفاده می شود.
البته در مورد حالت خازنی بین فاز با زمین حرفتون درسته ولی مقدار آن خیلی ناچیزه بخاطر همین در حالت ایده ال در نظر گرفته نشده و عکس این یعنی القای مغناطیسی هم هست ولی اون هم کمه پس در نظر گرفته نمی شود و مقدار ان هم ناچیز است.
اگر اختلاف فاز صفر بشه دو حالت هست یا بار کلا اهمی است یا مدار در حالت تشدیده و مقدار امپدانس خازنی با سلفی برابر هست.
تو پست بالا نگفتی تو تشدید، بار اهمی نیست چرا؟ اینکه گفتم اگه مقدار امپدانسها برابر بشه یعنی jlw=1/jcw ، در این حالت اختلاف فاز صفر نمی شه چون دیگه تشدید نمی شه.
جالا چرا دنبال ناحیه خازنی بگردیم تو بی باری؟؟ منظورم این که چون ترانس ضریب قدرتش 0.01 تا 0.001 است پس بارش اهمی نیست و نمی تونیم بگیم کیلووات
به نوعی آره ولی با مشخصات خودش.
فکر خوبیه نتیجه رو به من هم بگو آقا امیر.اقای مهندس.... چون من دیر قانع میشم یه پیشنهادی دارم ...
....
من توی یه فرصت مناسب .... توی شرکت .... بار رو از روی دو تا ترانس 1250 کیلو ولت امپر برمیدارم و ضریب توان رو روی کسینوس فیمتر می خونم .... و نتیجه رو اعلام می کنم....
البته چون ما خط 20 کیلو ولت اختصاصی داریم ....این فرصت مناسب در لحظات قطعی برق ناخواسته رخ میده ....
نظرتون چیه؟
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
سوال چطوری مصرف برق یک آسانسور 3فاز یا تک فاز رو اندازه گیری کنیم ؟ | قدرت | 0 |