گپ و گفتگوی بچه های مهندسی مکانیک - ساخت و تولید

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
:)سلام به همه مهندسین مجرب و جوان ساخت و تولید:)


بیاین با هم فکری همدیگه تایپیکی درست کنیم که هم به ارتقاء اطلاعات خود کمکی کرده باشیم و هم بتوانیم جایگاه ساخت و تولید را به مهندسین دیگر معرفی کنیم

در ضمن مهندسین دیگر اگر انتقاداتی نسبت به رشته ساخت و تولید دارن می توانن آزادانه مطرح کنن تا روشون بحث بشه که شاید کمکی کرده باشیم برای دانش آموزانی که قصد انتخاب این رشته در دانشگاه را دارند
 

rahimsaei

عضو جدید
با سلام

به نظر من مهندس مکانیک باید از سه گرایش مکانیک اطلاعات کافی داشته باشد یا بهتر است بگم که اصلاً رشته مهندسی مکانیک با سه گرایشش یکی هستند

انشالله با همت همه عزیزان خواهیم توانست کشورمان را تا اوج قله های پیشرفت بالا ببریم
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام

به نظر من مهندس مکانیک باید از سه گرایش مکانیک اطلاعات کافی داشته باشد یا بهتر است بگم که اصلاً رشته مهندسی مکانیک با سه گرایشش یکی هستند

انشالله با همت همه عزیزان خواهیم توانست کشورمان را تا اوج قله های پیشرفت بالا ببریم

سلام دوست عزیز
در مورد مهندسی مکانیک درست میگین از سه گرایش باید اطلاعات کافی داشت اما فقط هم نباید به منابع دانشگاهی تکیه کرد پژوهش و تحقیق خیلی به اطلاعات ما کمک میکنه
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
اقا اين مابتتفاوت ارشد چه جوري شد بايد به حساي واريز كنيم واريز نكنيم چي ميشه:redface:
 

ebrahimsakht

عضو جدید
من میگم برای ما ساختیا که تو دانشگاه دروس جامدات رو خیلی کم خوندیم بیایم و خودمون تلاش کنیم و شروع کنیم به خوندن دروس کاربردی اونا . مثلا یکیش روش های طراحی مهندسی (من تو کارشناسی ناپیوسته نداشتم شاید پیوسته ها داشته باشن) یا خیلی از دروس دیگه. بهتره درسشو در کنار عمل تست کنیم
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
من میگم برای ما ساختیا که تو دانشگاه دروس جامدات رو خیلی کم خوندیم بیایم و خودمون تلاش کنیم و شروع کنیم به خوندن دروس کاربردی اونا . مثلا یکیش روش های طراحی مهندسی (من تو کارشناسی ناپیوسته نداشتم شاید پیوسته ها داشته باشن) یا خیلی از دروس دیگه. بهتره درسشو در کنار عمل تست کنیم
طراحی به کمک کامپیوتر تو ساخت هست
 

ebrahimsakht

عضو جدید
نه منظورم طراحی به کمک کامپیوتر نیست روش های طراحی مهندسی با طراحی به کمک کامپیوتر خیلی تفاوت داره.
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان مهندس پروژه آخر ساخت و تولید و چه کردین؟
 

ebrahimsakht

عضو جدید
والا من پروژه پایانی خودم رو یک فصل از یک کتاب هندبوک رو ترجمه کردم در مورد روش های تولید مخصوص.شاید چاپ بشه.
 

ebrahimsakht

عضو جدید
اینو من در جریانش نیستم
از نرم افزارها چیزی بلدی؟
من تو نرم افزار ها از هر چیزی یه چیزایی بلدم .
کتیا رو تقریبا در حد پیشرفته بلدم - سالید رو مقدماتی- انسیس و آباکوس هم به طور مقدماتی ولی تصمیم دارم که کامل تر کنم (به زودی)- متلب در حد برنامه نویسی های متوسط - پاور میل هم مقدماتی .
حالا این 6 ماه بیکاری رو میخوام روی این نرم افزارا وقت بزارم.
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسین ساخت کجان؟
بچه ها اگه جزوه ای چیزی برای اشتراک دارین بزارین تا همه استفاده کنن
 

ebrahimsakht

عضو جدید
چرا هستن .

چه جور جزوه ای می خوای ؟؟/
شما چطور چه نرم افزارهایی رو کار کردید و پایان نامه خودتون در چه موردی بوده
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا هستن .

چه جور جزوه ای می خوای ؟؟/
شما چطور چه نرم افزارهایی رو کار کردید و پایان نامه خودتون در چه موردی بوده
من تازه میخوام برم کتیا یاد بگیرم
کمی دیر شد پول زیر زبئنمون مزه کرد از درسمون دور افتادیم
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیشتر برای ساخت به غیر از کتیا چی پیشنهاد میدین
 

Farinar

عضو جدید
سلام به همیگی!منم یه ساخت و تولیدی ام ...راستش من چیز زیادی درباره ی رشتم نمیدونم.من واسه این اومدم ساخت که شنیده بودم میشه در ادامه وارد مهندسی پزشکی شد.من تازه ترم دوام ولی خیلی از رشتم خوشم اومده.کسی هست اطلاعاتش راجع به این دو رشته زیاد باشه.میشه گفت در جامعه ی ما جایگاه کدوم بهتره؟
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همیگی!منم یه ساخت و تولیدی ام ...راستش من چیز زیادی درباره ی رشتم نمیدونم.من واسه این اومدم ساخت که شنیده بودم میشه در ادامه وارد مهندسی پزشکی شد.من تازه ترم دوام ولی خیلی از رشتم خوشم اومده.کسی هست اطلاعاتش راجع به این دو رشته زیاد باشه.میشه گفت در جامعه ی ما جایگاه کدوم بهتره؟
سلام خوش اومدین
من ترم 6 ساخت هستم بله درسته در گرایش ارشد میشه مهندسی پزشکیم شرکت کرد اما باید چندین دروس مهنذسی پزشکی مثل اناتومی و .. ر. نیز امتحان بدی
در مورد ساخت بگم رشته خوبیه رشته ایه که بازار کارش فعلا اشباع نشده
دروس تخصصیش واقعا قابله لمسه
و در کل گرایشه جامعیه از مهندسی مکانیک
 

ebrahimsakht

عضو جدید
بیشتر برای ساخت به غیر از کتیا چی پیشنهاد میدین
تو رشته ساخت عموما باید یک نرم افزار cad و یک نرم افزار cam رو بلد باشیم.
حالا کتیا درسته cad وcam قوی داره خیلی هم کاربردیه ولی کار با قسمت ماشین کاری واقعا وقت گیره. به نظرم نرم افزاری مثل edge cam و یا powermill مناسب باشه.
سالیدورک هم نرم افزار قودیه در زمینه cad و همچنین cam خوبیم داره.
 

ebrahimsakht

عضو جدید
سلام به همیگی!منم یه ساخت و تولیدی ام ...راستش من چیز زیادی درباره ی رشتم نمیدونم.من واسه این اومدم ساخت که شنیده بودم میشه در ادامه وارد مهندسی پزشکی شد.من تازه ترم دوام ولی خیلی از رشتم خوشم اومده.کسی هست اطلاعاتش راجع به این دو رشته زیاد باشه.میشه گفت در جامعه ی ما جایگاه کدوم بهتره؟
سلام خوش اومدی :smile:
خب همانطوری که دوستمون گفتن شما می تونی تو رشته مهندسی پزشکی شرکت کنی و حتی همین دروس ساخت رو بزنی ( نیازی به دروس بیومکانیک نیست - می تونی جای دروس ساخت اونا رو بزنی)
از نظر جایگاه دو رشته تو جامعه بادی گفت که رشته ساخت رشته جامع که الان صنعت به شدت بهش نیاز داره و همین طور در آینده نیاز خواهد داشت به نظرم حد اشباع نمیشه براش گذاشت. به هر حال یک رشته کاملا فنی و کاربردیه. رشته مهندسی پزشکی یک رشته تقریبا نو شاید قدمتش تو ایران به 10 سال ویا بیشتر برسه. تو این رشته باید سطح طراحی تون بالا باشه توان تجسم کردن و همچنین صبرتون تو طراحیاتون . جایگاهش تو ایران رو من دقیقا نمی دونم ولی مطمئنن اشباع نشده .
ولی گذشته از همه این صحبتا جایگاه رشته برای ما مهمه ما خودمون باید بتونیم رشتمونو ارتقا بدیم و با تلاش خودمون بتونیم باعث پیشرفتش بشیم. امیدوارم تو هر رشته ای هستیم موفق باشیم.
 

AmiR_112

عضو جدید
هدف:
رشته مكانیك بخشی از علم فیزیك است كه با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیك و به تبع آن ریاضی به بررسی حركت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می پردازد و می كوشد تا با توجه به نتایج بررسی های خود ، طرحی نو در زمینه فن شناسی و صنعت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.
به عبارت دیگر رشته مكانیك ، رشته پیاده كننده علم فیزیك است چون برای مثال بررسی حركت خودرو و عوامل موثر برروی آن برعهده فیزیك است . اما اینكه چگونه سرعت اتومبیل های در حال حركت ، كم یا زیاد شود و یا چگونه حركت آن تنظیم گردد بر عهده مكانیك است. علم مكانیك به تحلیل حركت و عوامل ایجاد كننده حركت مانند نیروها و گشتاورها و شكل حركت می پردازد اما مهندسی مكانیك تا حدودی با علم مكانیك تفاوت دارد چرا كه یك مهندس مكانیك باید بسیاری از علوم دیگر را یاد گرفته و بعضی از هنرها را نیز كسب كند. شاید بتوان گفت كه رشته مهندسی مكانیك، رشته تحلیل و طراحی سیستم های دینامیكی و استاتیكی است. به عبارت دیگر محاسبات فنی ، مدل سازی و شبیه سازی طراحی و تهیه نقشه ها ، تدوین روش ساخت ، تولید و آزمایش تمامی ماشین آلات و تاسیسات موجود در دنیا ، با تكیه بر توانایی مهندسان مكانیك انجام می گیرد.

معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی:

در شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مكانیك با برق یكی بود و الكترومكانیك نامیده می‌شد. اما این دو رشته حدود 45 سال پیش از هم جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مكانیك جدا شد و مهندسی مكانیك به عنوان رشته مهندسی مكانیك عمومی ارائه گردید. ولی با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص‌های مختلف در این زمینه، از مهندسی مكانیك عمومی دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات و بعد از آن ساخت و تولید بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره كرد كه هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یكی از گرایشهای مهندسی مكانیك ارائه می‌شود. ما در این‌جا به معرفی اجمالی هر یك از گرایشهای فوق می‌پردازیم.

مکانیک در طراحی جامدات

گرایش طراحی جامدات به بررسی انواع نیروها، حركتها و تاثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می‌پردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه به نیازهای جامعه ، دستگاهها و ماشین‌های مختلف را طراحی می‌كند.
هر ماشین از دو قسمت متحرك و ثابت تشكیل شده است. حال بررسی این مطلب كه حركت مورد نیاز ماشین از چه راهی تامین شده و چگونه از منبع تولید به جایگاه مورد استفاده انتقال پیدا كند و بالاخره چگونه از این حركت استفاده گردد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد، در حیطه وظایف مهندسی طراحی جامدات است. همچنین ابداع و پیش‌بینی دستگاه تنظیم ماشین‌آلات نیز از مسایل مطرح در این گرایش می‌باشد.
در واقع مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را كه به هر عضو ماشین وارد می‌شود بررسی كرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین كارایی به دست آورده و كارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین كند.
طراحی سیستم ، طراحی ماشین‌های تراش، فرز، چاپ و قسمت‌های تعلیق ، سیستم‌های انتقال قدرت و دینامیك یك خودرو، توسط مهندسان این گرایش صورت می پذیرد. همچنین در یك هواپیما قسمتهای مربوط به فرود، پرواز، كنترل پرواز به نحوی مربوط به طراحی جامدات می‌گردد.
گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین‌آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین‌آلات، دینامیك آنها و كنترل سیستم‌ها می‌پردازد.
گفتنی است كه دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات بسیار نزدیك به هم هستند و تنها در 20 واحد درسی با یكدیگر تفاوت دارند. بنابراین فارغ‌التحصیلان آنها نیز توانایی‌های مشترك زیادی دارند.
هدف این گرایش تربیت متخصصانی است كه بتوانند در مراكز تولید و كارخانه‌ها اجزاء و مكانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی كنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، كارگاه و پروژه و كارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در كارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند. موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات، هندسه ، فیزیك و مكانیك همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح، طراحی و دینامیك را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازاركار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.

مکانیک در حرارت و سیالات

همان‌طور كه از نام این گرایش پیداست مهندسی مكانیك گرایش حرارت و سیالات به مبحث حرارت و مسائل مربوط به سیالات می پردازد. به عبارت دیگر در این رشته عوامل موثر بر خواص مختلف حركت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی كه در اثر عبور خود در محل ایجاد می‌كند و یا طول‌های ناشی از اثر افزایش و یا كاهش دما در اعضای مختلف یك دستگاه، بررسی می‌شود. همچنین از دروس اصلی این رشته می‌توان به مكانیك سیالات اشاره كرد كه نیروهای وارد بر جسم متحرك در سیال را بررسی می‌كند.
گرایش حرارت و سیالات به فیزیك حرارت و مكانیك سیالات می‌پردازد و وظیفه‌اش تحلیل و طراحی سیستم‌ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است . برای مثال در طراحی یك موتور احتراق داخلی، مسائل مربوط به تبدیل حرارت به انرژی ، انتقال حرارت، حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه‌داشتن موتور توسط یك مهندس مكانیك حرارت و سیالات بررسی می‌شود.
همچنین مسائل مربوط به تاسیسات ساختمان و رآكتورها، انتقال آب ، نفت و گاز ، طراحی نیروگاههای مختلف ، طراحی توربو ماشین‌ها (ماشین‌های دوار) مثل توربین‌های بخار، توربین‌های گاز و فن‌كویل‌ها به گرایش سیالات مربوط می‌شود.
این رشته در به كاربردن علوم و تكنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی كه اساس كار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان كارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مكانیك در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و ... ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند.
داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیك تسلط داشته و با یك زبان خارجی آشنا باشند . دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت وسیالات ، می‌باشد.
با توجه به اینكه اصولا تحصیلات دانشگاهی به خصوص در زمینه‌های مهندسی نیاز صد در صد به علاقه‌مندی داوطلب دارد، بنابراین عدم داشتن علاقه‌ و همچنین عدم تقویت دروس اساسی و پایه‌ای در بخش مكانیك مانند ریاضی ، فیزیك ، مكانیك ، شیمی ، رسم فنی (تجسم بالا داشتن) و هوش نسبتا خوب و عدم روحیه تجزیه و تحلیل در مسائل باعث دلسردی و از دست‌دادن انگیزه تحصیل و ركورد شدید در تحصیلات خواهد شد.

ساخت و تولید

یك قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین كیفیت مناسب و وقت و كارایی مطلوب باشد؟
پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. چرا كه یك مهندس ساخت و تولید به مسائل مربوط به ساخت بهینه و تولید با كیفیت بالا می‌پردازد. در واقع این گرایش بیشتر به مشكلات و معضلات ساخت و تولید می‌پردازد و در نتیجه نسبت به دو گرایش حرارت و سیالات و طراحی جامدات علمی‌تر است و دو گرایش فوق جنبه عملی‌تر دارند.
گرایش ساخت و تولید به زمینه‌های كاربردی مهندسی مكانیك می‌پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شكل دادن فلزات ، طراحی قالب‌ها و ساخت قطعه‌های گوناگون فعالیت می‌كند.
هدف تربیت كارشناسانی است كه با به كاربردن تكنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشكاری، فرم دادن فلزات ، طرح كارگاه یا كارخانه‌های تولیدی آماده كار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع (كشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و ... ) باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع كشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین‌آلات، طراحی كارگاه و یا كارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیك و مكانیك از آگاهی كافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، كار و برنامه‌ریزی با ماشینهای اتوماتیك، اصول كلی و نحوه كار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند كارهای كارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد كارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودكفایی صنایع كشور این رشته دارای بازار كار خوبی است.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امكان ادامه تحصیل در مقاطع كارشناسی ارشد و دكترای تخصصی میسر می‌باشد. در دوره كارشناسی ارشد 32 واحد و در دوره دكترا 48 واحد درسی ارائه می‌گردد.

رشته‌های مشابه و نزدیك به این رشته:

رشته مهندسی مكانیك به عنوان جامع‌ترین رشته مهندسی دارای دروس مشترك با اغلب رشته‌های مهندسی دیگر نظیر مهندسی دریا ، مهندسی شیمی، مهندسی هوا فضا و ... می‌باشد.

آینده شغلی و بازار كار:

درحال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی مكانیك پس از فارغ‌التحصیلی مشكل كاریابی ندارد چرا كه توسعه سخت‌افزاری و رشد مسائل مهندسی، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تكنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل كشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل كشور به علت محدودیت‌های ارزی و كاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازاركار مهندسان مكانیك در ایران شده است.
یك مهندس مكانیك در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌كند كه از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
- طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها (اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع)، لوازم خانگی و تجهیزات پزشكی.
- طراحی و ساخت تجهیزات مكانیكی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.
- طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مكانیكی و كنترلی پالایشگاهها و كارخانجات شیمیایی.
- طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماكن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل.
- ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل كارخانجات قند، كاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمك و كنسانتره .
- طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی.
- ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانك، راكت، اژدر و پلهای متحرك.
- ساخت روبات‌ها ، بازوهای مكانیكی و سیستم‌های تولید.
در ضمن یك مهندس مكانیك می‌تواند به عنوان كارشناس و مشاور فنی در بانك‌ها ، شركت‌های سرمایه‌گذاری، بیمه و شركت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت نماید.
در همه جای دنیا یك فارغ‌التحصیل مهندسی مكانیك مثل یك موم خام است كه دانش كافی دارد و در هر زمینه‌ای كه كار كند می‌تواند در آن زمینه متخصص بشود.
برای مثال می‌تواند در تحلیل و طراحی خودرو، در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامه‌های كامپیوتری فعالیت نماید. یعنی رشته مكانیك زمینه كار و زمینه انتخاب بسیار گسترده‌ای را در مقابل فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد.

وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر:


دانش مكانیك دانش زندگی است . در هر مجتمع و كارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته امری ضروری و مشهود است و با توجه به حركتهای صنعتی این چندساله اخیر كشور مهندسین مكانیك بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند و راه همواره برای رشد و ترقی آنها گشاده است.

 

AmiR_112

عضو جدید
مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی

هدف:

مهندسی پزشكی عبارت است از كاربرد مهندسی در پزشكی از طریق مطالعه اصول و عملكرد سیستم های زنده و مدلسازی آن، به كار گرفتن اطلاعات و نتایج حاصل در جهت تشخیص و درمان بیماریها و همچنین جایگزین كردن اسكلت بندیهای صدمه دیده در بدن. هدف این رشته تربیت متخصصانی است كه بتوانند از عهده تجهیز، نگهداری و طراحی دستگاههای پزشكی برآیند یعنی مهندس الكترونیك مجربی باشند كه با زمینه های پزشكی نیز آشنایی داشته و در نتیجه می توانند دستگاههای پزشكی را طراحی كرده و بسازند یا اینكه مسؤول سفارش دستگاه از خارج كشور باشند.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:

توانایی علمی:

دانشجوی این رشته لازم است در دروس ریاضی و فیزیك قوی باشد زیرا باید دید پایه ای قوی در مهندسی الكترونیك داشته باشد. یعنی با كوشش و مطالعه بسیار هم در دروس اصلی رشته الكترونیك و هم در دروس تخصصی خود توانمند باشد.

همچنین باید ذهنی خلاق همراه با قدرت خلق، آفرینش و ابداع مدلها داشته باشد تا نمونه های متفاوت در زمینه آلات و وسایل پزشكی را بسازد.

علاقمندیها:

دانشجوی این رشته باید محیط كار بیمارستانی را دوست بدارد یعنی علاقه مند باشد كه در بیمارستان و یا محیط های مرتبط فعالیت كند. داوطلبان این رشته باید با تمایل و رغبت شخصی این رشته و محیط كار آن را انتخاب نمایند.

توانایی های فارغ التحصیلان:

این رشته به گونه ای طراحی شده است كه دانش آموختگان (فارغ التحصیلان) آن می توانند درزمینه طراحی، بهره برداری، نظارت، مدیریت، و نگهداری از سیستمهای مربوط به این رشته وارد شوند.

آنها در این راستا وظایف زیر را می توانند برعهده گیرند:

الف) نصب و راه اندازی دستگاهها، وسایل پزشكی و تجهیزات فنی بیمارستانها.
ب) تعمیر و نگهداری تجهیزات بیمارستانی.
ج) مشاوره فنی در سفارش و خرید دستگاههای پزشكی.
د) كمك در به كارگیری بهینه از دستگاههای پزشكی.
ه) همكاری در طراحی دستگاههای پزشكی.
و) همكاری در طرحهای تحقیقاتی پزشكی.
ز) مسوولیت فنی و مهندسی بیمارستان.
ح) ساخت وسایل و تجهیزات بیمارستانی.

نمونه هایی از طرحهای تحقیقاتی كه توسط دانشجویان رشته مهندسی پزشكی انجام شده است، به شرح زیر است:

- طرح (پروژه) پای مصنوعی.
- طراحی و ساخت دستگاه فشارسنج.
-طراحی و ساخت دستگاه آپتولموسكوپی.
- طراحی و ساخت دستگاه تنفس مصنوعی.
- تشخیص بیماری (M.S) از طریق بررسی پتانسیلهای برانگیخته.
- طراحی و ساخت دستگاه دیاترمی.
- تفسیر اتوماتیك (ECG) به منظور تشخیص بیماریهای قلبی، عروقی.
- آشكارسازی (QRS) توسط تكنیكهای هوشمند.
- بررسی بیماریهای پاركینسون توسط تفسیر دست نوشته.
- طراحی و ساخت هوتر مانیتورینگ.
- طراحی و ساخت سنسور فنواكوستیك.
- تجزیه و تحلیل (آنالیز) یك نمونه (مدل) ریاضی برای جریان خون در دریچه های قلب با استفاده از معادلات ناویراستوكس.
- طراحی و ساخت دستگاه قالب گیری دورانی برای تهیه لنزهای نرم چشم.
- بررسی روشهای نظری و عملی ساخت وسایل جراحی.
- ساخت دستگاه اندازه گیری بیوچسبندگی لایه های نرم بدن.

گرایش‌های مقطع کارشناسی:

این رشته در خارج از كشور دارای دو گرایش الف) مهندسی زیست پزشكی ب) مهندسی پزشكی بالینی می باشد كه مهندسی زیست پزشكی بیشتر در زمینه طراحی و ساخت ابزار پزشكی و ثبت سیگنالهای حیاتی می باشد و ارتباط زیادی با مهندسی برق دارد. مهندسی پزشكی بالینی بیشتر به بیمارستانها و مراكز درمانی ارتباط دارد. در ایران در مقطع كارشناسی مهندسی پزشكی بالینی ، بیوالكتریك، بیو متریال و بیو مكانیك تدریس می شود.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امكان ادامه تحصیل در دوره كارشناسی ارشد در رشته مهندسی پزشكی در سه گرایش عمده بیوالكتریك، بیومكانیكی و بیومتریال فراهم است. همچنین این رشته دارای دكترای تخصصی نیز می باشد. دانشجو برای گذراندن دوره كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی باید 38 واحد درسی و تحقیقاتی شامل 24 واحد درسهای تخصصی، 2 واحد سمینار و 12 واحد پروژه را با موفقیت بگذراند.

رشته های مشابه و نزدیك به این رشته:

این رشته حدود 80% دارای دروس مهندسی الكترونیك است و لذا با مهندسی برق و الكترونیك در رابطه ای تنگاتنگ است. البته در این رشته از واحد های پزشكی قسمتهای فیزیولوژی و آناتومی هم تدریس می شود.

آینده شغلی و بازار كار:

در حال حاضر بازار كار هیچ رشته ای در حد ایده آل نیست و این شامل حال رشته مهندسی پزشكی نیز می شود اما بدون شك وضعیت فارغ التحصیلان این رشته، نسبت به رشته های مهندسی دیگر، مطلوبتر است. چون ارزش اقتصادی وسایلی كه مهندسین پزشكی طراحی، تعمیر، نگهداری یا خریداری می كنند، بسیار بالا است.

برای مثال اگر یك كامپیوتر یك یا دو میلیون تومان قیمت دارد، یك دستگاه پزشكی بطور متوسط دهها میلیون تومان می ارزد. برای همین مسؤولان بیمارستانها بطور نسبی برای حفظ و نگهداری آنها اهمیت بسیاری قائل اند. این امر باعث شده تا خیلی از فارغ التحصیلان ما حتی دانشجویان ترم های آخر جذب بازار كار شوند بویژه اگر فارغ التحصیل این رشته اصراری نداشته باشد كه در تهران كار كند، می تواند در شهرستانها جذب بیمارستانها، سازمان تامین اجتماعی و مراكز متعدد دیگر شود.

فارغ التحصیلان هم چنین می توانند در مراكز تحقیقاتی از قبیل موسسه استاندارد، بنیاد مستضعفان و جانبازان، مركز تحقیقات وزارت دفاع و سایر مراكز تحقیقاتی مشغول كار شوند.

وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت صنایع، سازمان تامین اجتماعی، بیمارستانهای دولتی و خصوصی و ... از سایر محلهایی هستند كه مهندس پزشكی می تواند در آنجا مشغول شود.

وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر:

با توجه به توضیحات آورده شده و نوپا بودن این رشته در كشورمان به نظر می رسد تا سالیان متمادی امكان اشتغال برای فارغ التحصیلان این رشته میسر باشد ولی باید به موارد گفته شده، شرایط خاص جامعه و هماهنگ نبودن بخش مهندسی و بخش پزشكی را افزود. در نهایت می توان گفت برای ارتقای كیفی خدمات پزشكی، دستگاهها و ... نیاز به متخصصان این رشته روزافزون است.

در حال حاضر مسؤولیت سفارش دستگاههای پزشكی بر عهده پزشكان است. متخصصانی كه تنها نحوه استفاده از تجهیزات پزشكی را می دانند و هیچ اطلاعی از كیفیت فنی دستگاهها ندارند. از سوی دیگر چون در بیمارستانها مسوولیت نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشكی برعهده مهندس پزشكی نیست، بیمارستانهای ما به گورستانی از دستگاههای پزشكی تبدیل شده اند.

تجهیزاتی كه به دلیل اشكالهای جزئی استفاده نمی شوند. یكی از دانشجویان كه برای كارآموزی به بیمارستان رفته بود، تعریف می كرد كه یك یونیت (صندلی دندانپزشكی) را با وجود قیمت گران آن، فقط به خاطر این كه سرپیچ لامپش خراب بود، كنار گذاشته بودند. البته تعویض یك قطعه یا تعمیر آن وظیفه مهندس پزشكی نیست. اما چون او به كلیت دستگاه اشراف دارد، می تواند اشكال آن را تشخیص دهد سپس تكنسین قطعه مورد نظر را تعویض یا تعمیر كند.

همچنین یك مهندس پزشكی می تواند یك دستگاه پزشكی را به درستی راه اندازی كرده و نحوه استفاده صحیح آن را به پرستاران یا دیگر كاركنان بیمارستان آموزش دهد. برای مثال بسیاری از دستگاههای پزشكی نیاز به یك زمین دارد (نقطه ای كه پتانسیل آن صفر باشد). برای ساخت این زمین ما در ابتدا نیاز به چاهی داریم كه عمق آن امكان دارد 2 متر، 10 متر یا 70 متر باشد تا از خطر برق گرفتگی جلوگیری شود. اما ما می بینیم كه در بسیاری از بیمارستانها، زمین دستگاه را به شوفاژ وصل می كنند در حالی كه این كار نه تنها غیرعلمی است بلكه خطرناك نیز می باشد. به همین خاطر در كشورهای پیشرفته در هر بیمارستانی، یك دپارتمان مهندسی پزشكی دارد كه در بخش های مختلف بیمارستان فعالیت دارند.

برای مثال در اتاق عمل هنگامی كه دكتر ارتوپد می خواهد پلاتین را در پای شكسته قرار دهد، ابتدا مهندس پزشك میزان گشتاوری كه باید به پلاتین وارد شود اندازه گیری می كند تا از شكسته شدن پلاتین تحت فشارهای مختلف جلوگیری شود و سپس پزشك عمل جراحی را انجام می دهد. یا در كنار اتاق عمل یك كارگاه تراش وجود دارد و میله هایی را كه در شكستگی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، برحسب شكل و اندازه عضو شكسته شده، می تراشند تا عضو شكسته پس از ترمیم كوتاه یا بلند نشود حال این وظیفه یك مهندس پزشكی است كه دستور ساخت یا تراشیدن میله ها را بدهد.

در نهایت یك مهندس پزشكی می تواند در مؤسسات و شركتهای خصوصی یا دولتی، در زمینه ساخت تجهیزات پزشكی فعالیت كند. برای مثال فارغ التحصیلان این رشته به راحتی می توانند دستگاه شنوایی سنجی را بسازند. دستگاهی كه به وسیله آن باید تمامی كودكانی كه می خواهند برای سال اول دبستان ثبت نام كنند، مورد سنجش شنوایی قرار گیرند. اما متاسفانه حتی بعضی از مراكز استانهای ما چنین دستگاهی را ندارند.

این همه ، بیانگر ضرورت حضور متخصصان مهندسی پزشكی در جامعه است.

پیش بینی وضعیت آینده رشته در ایران:

با توجه به توضیحات گفته شده آینده این رشته در ایران از چشم انداز روشنی برخوردار است. به شرط هماهنگی بخش پزشكی و بخش مهندسی. ضرورت وجود مهندسان پزشكی در بیمارستانها، خرید تجهیزات و ... در صرفه جویی اقتصادی هم كاملاً احساس می شود. در نهایت می توان گفت كه زمینه توسعه این رشته فراهم است و برای كار بیشتر فضای مناسبی دارد.
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
امیر جان
از اطلاعاتت ممنونم دوست عزیز
امیدوارم بچه ها فعالیتشونو تو تایپیک بالا ببرن تا بتونیم رشتمونو کمی معرفی کرده باشیم
 

Similar threads

بالا