گنجینه معماری ایلام

marya_com

عضو جدید
تمدن ایلام (Elam)
·واژه بابل از ریشه­ی عبری (باب ال) به مفهوم «دروازه­ی خدا» می­باشد. کتاب مقدس عهد عتیق، بنیانگذار این شهر را فرزند نوح می داند که برج بلندی به قصد راهیابی به آسمان در آن ساخت. آثار این تمدن در ساحل فرات بر جای مانده است . بابل در دوره­ی حمورابی پایتخت امپراتوری بود در سال 689 پ م به دست آشوربان کاملاً تخریب شد. در دوره­ی نبوکد نصر دوم به اوج شکوفایی (باغهای معلق بابل) رسید. تا سرانجام در سال 539 پ م کورش آنرا فتح نمود و در آنجا به تخت سلطنت نشست.
·دشت ایلام که مرکز کهن آن سوزیان یاسوز (شوش sus) است، سرزمین حاصلخیز با رودهایی چون دز، کرخه و کارون است.
·سومری­ها ایلام را ″NIM″ به مفهوم ″سرزمین بلند″ می­نامیدند.
·از کهن­ترین اقوام ساکن خوزستان امروزی که در میانه هزاره چهارم و سوم پ. م نخستین پادشاهی را در ایران بنیاد نهادند.
·ایلامی­ها حلقه ارتباط بین ایران و سومر و انتقال دهنده تمدن میان رودان به خاک ایران بودند.
·نام خوزستان برگرفته از نام ایلامیان یعنی شوشیانا یا سوسیانا (susiana) می­باشد.
·معماری ایلام دربرگیرنده سه دوره کهن، میانی و نوین است.
·معماری ایلام کهن : ساخت معابد شاخی بر فراز یک شالوده ایوان دار که پله­هایی برای دسترسی در پشت معبد داشته است.
·معماری ایلام میانی : درخشان­ترین دستاورد معماری این دوره ساخت زیگورات چغازنبیل بر کرانه غربی رود دز بود.
· زیگورات چغازنبیل : واژه زیگورات به زبان سومری به مفهوم بنای سر به آسمان کشیده یا به عبارت دیگر پیوند میان آسمان و زمین می­باشد.
· فرم زیگورات دستاورد هندسی شکل کوههای مقدس فلات ایران است. زیرا مردمی که از سرزمین­های شرقی آمده بودند، نمی­توانستند کوهستان­های خود را همراه بیاورند. بدین سان کوههایی برای خود ساختند و به آن نام تپه مقدس دادند.
· ویژگی سازه­ای که علت پایداری این بناست، اینکه هر طبقه به جای اینکه بر روی قسمت میانی طبقه پایین­تر بنا شود، مستقیما از کف زمین آغاز می­گردد. این بنای چهارگوش به ضلع 105 متر دارای پنج طبقه و هر طبقه کوچکتر از طبقه زیرین بوده است.
·بلندای این بنا 53 متر (امروزه سه طبقه با 25 متر ارتفاع) می باشد.

· مراحل ساخت : ابتدا نخستین مرحله ساختمانی بنا به صورت سکوی چهار ضلعی به بلندی یک متر و پهنای سه متر از آجر ساخته­اند و پس از آن درون این حاشیه چهارضلعی یک ردیف اتاق­های دراز و باریک گرداگرد فضای مرکزی بنا کرده­اند و بدین ترتیب بنای معبد شامل صحن گسترده چهارگوش و اتاق­های پیرامون آن بوده است وسپس تلاش نموده­اند که فضای صحن را برای ساختمان معبد پنج طبقه مورد استفاده قرار دهند و به این منظور هر یک از طبقات دوم، سوم و چهارم را به طور جداگانه از کف صحن (که هم کف با سکوی نخستین و 28 اتاق بوده) به وسیله چیدن خشت­ها بالا آورده بدین ترتیب بنای معبد را به صورت سکوی بلند پنج اشکوبه برافراشته و اتاق اصلی جایگاه عبادت را برفراز طبقه چهارم احداث نموده­اند.
·افزون بر تفاوت مهم سازه­ای این معبد ایلامی با دیگر زیگورات های سومری، ساخت دستگاه پله آن
می­باشد که هم سرپوشیده و هم مجهز به ایستگاه پله بوده و برای رسیدن به اتاق اصلی (بر فراز طبقه چهارم) بایستی چهار سوی معبد در طبقات مختلف پیموده شود و یک راست نمی­توان به اتاق مقدس دسترسی داشت.


·دستاوردهای معماری : به کارگیری قوس نیمدایره، آجر لعاب­دار، آجر با نقش برجسته (میخی)، قیر برای عایقکاری و لوله های استوانه­ای شکل از جنس شیشه برای تزیین بنا
·بنای باشکوه چغازنبیل (choga-zanbil) توسط اونتاش گال (untash-gal) پادشاه ایلام برای تقدیم به خدای ایلام به نام این شوشیناک (Inshushinak) در حدود سال 1250 پ. م در شهر دورانتاش (Duruntash) ساخته شد.
·معبد دارای هفت دروازه و یک تصفیه خانه پیشرفته برای استفاده از آب رود کرخه بوده است.
· معماری ایلام نوین : معابد با شکوه و کوچک تری در شهر دور ـ انتاش مربوط به اواخر سده 8 پ . م با آجرهای لعابدار سبز رنگ ظریف و تکنیک ساخت پیشرفته که مجهز به سه شاخ بزرگ بودند ساخته شد.
· خط میخی ایلامی، ظرف سفالی شوش با نقوش بسیار ظریف، لعاب کاری از دستاوردهای این تمدن دیرینه می­باشد.
· تندیس اینشوشیناک در پی یورش آشوربانی پال پادشاه جنگجوی آشوری به شهر نینوا پایتخت آشوریان ربوده شد و حکومت ایلام سقوط نمود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

juju_memar

عضو جدید
قصر مدفون شیرین و فرهاد

قصر مدفون شیرین و فرهاد

ايلام و ايوان غرب، سال هاست ميزبان بنايي از دوران ساسانيان هستند که نماد فداکاري و آرامش خواهي فرهاد براي شيرين لقب گرفته است. طاق سنگي زيبايي که در شمال غربي استان قرار دارد و از شمال به گيلان غرب كرمانشاه، از جنوب به بخش چوار، از شرق به شيروان چرداول و از غرب به كشور عراق منتهي مي‌شود.





مردم محلي، منطقه قرارگيري طاق شيرين و فرهاد را با همين نام مي شناسند؛ يعني کوشک يا طاق شيرين و فرهاد که طبق روايات شفاهي آنها بناي طاق در موقع گذر شيرين و فرهاد از اين منطقه جهت استراحت بنا شده و نقل است كه فرهاد در كمتر از يك نيم روز براي آسايش شيرين اين بنا را برپا کرد. به همين دليل اكثر مردم محل بخصوص ريش سفيدان اين بنا را با نام طاق شيرين مي‌خوانند.

طاق شيرين و فرهاد از نوع طاقهاي سنگي است که اولين بار در سال 1379 طي برنامه‌اي پژوهشي و مرمتي از زير خاك بيرون آمد. اساس اين بنا را طاقي سنگي با پلاني مربع شکل تشکيل مي دهد كه به دليل وجود يك اتاقك نيمه زير زميني در آن، به نام طاق خوانده مي شود​


اين بنا در پاي دامنه شرقي ارتفاعات صخره‌اي که با سنگ هاي لاشه‌اي پوشيده شده قرار دارد كه به علت قرارگيري در مسير فرسايش صخره‌هاي متلاشي شده، هميشه ترس از مدفون شدن آن وجود داشته است. منطقه گرمسيري ايوان غرب هم اين بنا را در مسير کوچ عشايري قرار داده که از آن به عنوان منطقه قشلاقي استفاده مي‌كنند.


طاق شيرين و فرهاد از نوع طاقهاي سنگي است که اولين بار در سال 1379 طي برنامه‌اي پژوهشي و مرمتي از زير خاك بيرون آمد. اساس اين بنا را طاقي سنگي با پلاني مربع شکل تشکيل مي دهد كه به دليل وجود يك اتاقك نيمه زير زميني در آن، به نام طاق خوانده مي شود.
طاق شيرين و فرهاد تماما از سنگهاي حجيم تراش خورده تشكيل شده كه به صورت خشكه چين و بدون ملاط و به صورت رج رج بر روي هم قرار گرفته اند. برش دادن تپه هم به خاطر وضعيت ساخت بنا و عدم ريزش آن بوده است.
بناي طاق در فضاي داخلي كاملا يكنواخت، ساده و بدون هرگونه تزئيني بوده است. در سطح داخلي بنا در حال حاضر كفي موجود نيست فقط در بخش نعل درگاهي پوششي از سنگهاي تخت لاشه‌اي از جنس صخره‌هاي بالادست بنا پوشيده شده است.


تغيير حالت پشت بام طاق از هلالي به حالت مسطح و يكنواخت مهم ترين تفاوت اين بنا با طاق هاي ديگر است که شيوه معماري آن را منحصر به فرد مي کند. پشت بام پلكاني بنا قبل از خاكبرداري آن، در زير لايه‌هايي از خاك و شن كاملاً مدفون بود كه پس از خاكبرداري و پاكسازي اين قسمت، بخش ناچيز ولي در عين حال با اهميت شامل سه قطعه سنگ در دو رديف ( سنگهاي رج ائل ودوم پشت بام) بدست آمد كه با الگو گرفتن از اين قسمت باقيمانده و بررسي دقيق سنگهاي جمع آوري شده در حين خاكبرداري، ديگربخشهاي پشت بام باز خواني و احياء شدند.

اگر گذارتان به ايوان غرب افتاد، مي توانيد سري هم به ارتفاعات مانشت در شرق اين شهر، كوه بانكول در شمال، كوه شيره زول در جنوب وكوه كاتوره در جنوب شرقي بزنيد. اما اين تنها جاذبه طبيعي ايوان غرب نيست. اين شهر با رودخانه كنگير(Cangir)، يعني تنها رودخانه دائم و پر آب منطقه از شما پذيرايي خواهد که که از چشمه سراب بازان سرچشمه مي گيرد و پس از گذشتن از دشت ايوان به طرف سومار جريان داشته و پس از آن وارد خاك عراق مي‌شود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ایلام - مهد اولیه تمدن ایرانی

ایلام - مهد اولیه تمدن ایرانی

نویسنده: بهنام،عیسی

نشریه: فرهنگ و هنر » هنر و مردم » مرداد 1346 - شماره 58

مقدمه :

001.jpg

.
.
.
.
 

پیوست ها

  • -ایلام_-_مهد_اولیه.pdf
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
معماری مسکونی ایلام

معماری مسکونی ایلام

معماری مسکونی ایلام

آزیتا میرزایی
بهمن فیروزمندی
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=148054&d=1366904803
 

پیوست ها

  • 56876i.jpg
    56876i.jpg
    68 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • illam.pdf
    935.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا