در حدود 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ،شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت میباشد. در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبتالهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورشو تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهیرا برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود.
مسئله دیگری که در رابطهبا تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنانموجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی ازافراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدمتوجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتبخواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود.
تعریف و هدف
کودکان و دانشآموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحتتعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
1- عقب مانده ذهنی و معلولجسمی
2- ناشنوا و نیمه شنوا
3- نابینا و نیمهبینا
4- ناسازگار
5- تیزهوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزاناستثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده ازحداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنانمی باشد.
ضرورت و اهمّیت
با توجه به اینکه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعهمبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ایبرخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکاناستثنایی را عهده دار گردند.
طول دوره و شکل نظام
متوسط طول دوره کارشناسیآموزش و پرورش کودکان استثنایی 5 سال می باشد (حداقل 4و حداکثر 6 سال )و نظامآموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است .
کلیه دروس در هشت ترمبرنامه ریزی شده و طول هر ترم 18 هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هرواحد از نوع نظری 18 ساعت ، از نوع عملی 36 ساعت و کارورزی 72 ساعت است.
بازار کار:
1. دبیر مدارس دانش آموزان استثنایی (عقب مانده ذهنی)
2. مربی مراکز نگهداریکودکان عقب مانده ذهنی
3. مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب ماندهذهنی
4. کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
5. کارشناس آموزش و پرورشکودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی کشور
مسئله دیگری که در رابطهبا تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنانموجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی ازافراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدمتوجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتبخواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود.
تعریف و هدف
کودکان و دانشآموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحتتعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
1- عقب مانده ذهنی و معلولجسمی
2- ناشنوا و نیمه شنوا
3- نابینا و نیمهبینا
4- ناسازگار
5- تیزهوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزاناستثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده ازحداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنانمی باشد.
ضرورت و اهمّیت
با توجه به اینکه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعهمبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ایبرخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکاناستثنایی را عهده دار گردند.
طول دوره و شکل نظام
متوسط طول دوره کارشناسیآموزش و پرورش کودکان استثنایی 5 سال می باشد (حداقل 4و حداکثر 6 سال )و نظامآموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است .
کلیه دروس در هشت ترمبرنامه ریزی شده و طول هر ترم 18 هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هرواحد از نوع نظری 18 ساعت ، از نوع عملی 36 ساعت و کارورزی 72 ساعت است.
درس های رشته :
ردیف | نام درس |
1 | آزمون های تشخیص عقب مانده ذهنی |
2 | آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری |
3 | آموزش بزرگسالان |
4 | آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه |
5 | آموزش و پرورش تطبیقی |
6 | آموزش و پرورش کودکان استثنائی |
7 | آموزش و پرورش کودکان استثنایی 1 |
8 | آموزش و پرورش کودکان استثنایی 2 |
9 | اختلالهای رفتاری- عاطفی |
10 | اختلالهای روانی- حرکتی |
11 | اختلالهای گویایی |
12 | اختلالهای یادگیری ویژه |
13 | اصول مددکاری اجتماعی |
14 | اصول و مبانی آموزش و پرورش |
15 | اقتصاد آموزش و پرورش |
16 | انسان شناسی در اسلام |
17 | بازی و حرکت درمانی |
18 | بهداشت و کمکهای اولیه |
19 | تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران |
20 | تهیه مواد و وسائل آموزشی وکمک آموزشی |
21 | جامعه شناسی آموزش و پرورش |
22 | جامعه شناسی عمومی |
23 | روان شناسی اجتماعی |
24 | روانشناسی شخصیت |
25 | روانشناسی تربیتی |
26 | روانشناسی تفاوتهای فردی |
27 | روانشناسی رشد نوجوانی 2 |
28 | روانشناسی رشد کودکی 1 |
29 | روانشناسی عمومی |
30 | روانشناسی عقب ماندگی ذهنی |
31 | روانشناسی و آموزش کودکان تیزهوش |
32 | روانشناسی و آموزش کودکان نابینا |
33 | روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا |
34 | روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی |
35 | روش تدریس ریاضی |
36 | روش تدریس زبان فارسی |
37 | روش های آماری در علوم تربیتی |
38 | روشها و فنون تدریس |
39 | روشهای بازپروری حرفه ای |
40 | روشهای تغییر رفتار |
41 | روشهای مشاوره و مصاحبه |
42 | سنجش اندازه گیری در علوم تربیتی |
43 | فلسفه آموزش و پرورش |
44 | فیزیولوژی اعصاب |
45 | گفتار درمانی |
46 | متون تخصصی به زبانهای خارجی |
47 | مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی |
48 | مقدمات تکنولوژی آموزشی |
49 | مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی |
50 | مقدمات مدیریت آموزشی |
51 | مقدمات مشاوره و راهنمایی |
52 | کارورزی در روشهای تدریس |
53 | کلیات اقتصاد |
54 | کلیات فلسفه |
بازار کار:
1. دبیر مدارس دانش آموزان استثنایی (عقب مانده ذهنی)
2. مربی مراکز نگهداریکودکان عقب مانده ذهنی
3. مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب ماندهذهنی
4. کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
5. کارشناس آموزش و پرورشکودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی کشور