maten110
عضو جدید
کشاورزی وزراعت در قران کریم.
اشاره:
چه زیبا ودیدنی است هنگامی که کشاورز به گاه غروب خورشید امیدواروبا نشاط از سرزمین به خانه باز میگردد و
شبانگاه که بر سفره می نشیند نا خداگاه به خود می بالد که از رزق حلال می خورد. وانچه بر سفره دارد حاصل تلاشهای
بی پایان و اعمال مدیریتی بهینه است .که از بام تا شام داشته است وبا بهره وری از اب و خاک توانسته است به محصولی
دست یابد که غذای او وبسیاری از هم نوعا نش را فراهم می اوردوسبب بقای حیات ان ها میگردد.
ایا ندیدی که خداوند از اسمان ابی فرستاد وان را به الم تر ان اله انزل من السماء ما فسلکه ینا بیع فی الارض
صورت چشمه هایی در زمین وارد نمود سپس با ان ثم یخرج به زرعا مختلفا الوانه ثم یهیج فتر یه مصفرا
زراعتی را خارج میسازدکه الوان مختلف دارد بعد ثم یجعله حطاما" ان فی ذالک لذکری لاولی الالباب.
این گیاه خشک میشود به گونه ای که ان را زرد و
بی روح می بینی سپس ان را در هم میشکند و خرد
میکند در این ماجرا تذکری برای صاحبان مغز است.
(سوره مبارکه زمر ایه 21)
قطره های حیات بخش باران از اسمان نازل می شوند قشر نفوذ پذیر زمین انها را به درون می پذیرند وتا به قشر نفوذ
نا پذیر میرسدو انها را متوقف ساخته است و ذخیره می سازد. ((ینابع)) جمع ((ینبوع)) از ماده ((تبع)) به معنی جوشش
اب از زمین است. هرگاه زمین یک قشر نفوذ نا پذیر بیشتر نداشت ذره ای از اب باران را در خود ذخیره نمی کرد
و همه بعد از نزول از اسمان به دریاها می ریختند نه چشمه ای وجود داشت ونه کاریز و چاهی و اگر تنها یک قشر نفوذ پذیر داشت همگی به اعماق زمین فرو میرفت به طوری که دسترسی به ان ممکن نبود .تنظیم قشر زمین از این دو لایه نفوذ پذیر و نفوذ ناپذیر با این فاصله حساب شده است از نشانه های قدرت اوست و جالب اینکه گاهی به صورت لایه های متعددی نفوذ پذیر و نفوذ ناپذیر است که روی یکدیگر قرار گرفته اند که در حفره چاه های (سطحی )و نیمه عمیق و عمیق از ان استفاده میشود. بعد می افزاد )ثم یخرج به زرعا مختلفا"الوانه) هم انواع ان مختلف است همچون گندم وجو و ذرت وبرنج وهم کیفیت ان متفاوت است وهم رنگ ظا هری ان بعضی سبز تیره بعضی سبز کمرنگ بعضی دارای برگ پهن وبعضی برگ باریک ولطیف و همچنین با توجه به اینکه (زرع ) به گیاهی گفته می شود که ساقه قوی ندارد.در مقابل ( شجر) که غالبا " به درختانی گفته می شود که ساقه قوی ونیرومند دارند.( زرع) مفهوم وسیعی دارد که گیاهان غیر خوراکی را نیز شامل میشود. انواع گل وگیاهان دارویی وزینتی و مانند ان را میتواند شا مل شود.
بعد به مراحل دیگر حیات این گیاه پرداخته است و می گوید (( ثم یهیج فتریه مصفرا)) . ( یهیج) از ماده هیجان در لغت به دو معنی امده است . نخست خشک وزرد شدن گیاه و دیگر به حرکت در امدن و جوش وخروج برداشتن .ممکن است این دو معنی به یک ریشه باز گردند زیرا هنگامی که گیاه خشک می شود اماده جدایی پراکندگی و حرکت و هیجان است .تند باد از هر سو میوزد وان را شکسته و در هم میشکند.( اری این ماجرا تذکری ویاد اوری برای صاحبان فکر واندیشه است.) تذکری از نظام حساب شده و با عظمت عالم هستی و ربوبیت پروردگار در این صحنه عظیم ونیز تذکری است از پایان زندگی و خاموشی شعله های حیات و سپس مسا له رستاخیز و تجدید حیات مردگان.
این صحنه اگر چه در عالم گیاهان است ولی به انسانها هشدار میدهد که همانند ان در عمر و حیات شما نیز تکرار می شود ممکن است مدت ان متفاوت باشد اما اصول ان یکی است تولدونشاط و جوانی و سپس پژ مردگی و پیری و سرانجام مرگ.
منبع : دکتر محمد بیستون زیر نظر ایت اله مکارم شیرازی