کدام جریمه‌های رانندگی نمره منفی دارند؟

zarra

عضو جدید
جرایم رانندگی در سه دسته جای می‌گیرند:
  • جریمه مادی رانندگی
  • جرایم توقیف خودرو
  • جریمه نمره منفی رانندگی
جریمه نمره منفی یا همان نمره منفی گواهینامه، یکی از انواع مختلف جرایم رانندگانی است که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند. این جریمه در قالب یک امتیاز منفی در سیستم راهنمایی و رانندگی برای گواهینامه این افراد ثبت می‌شود. این جریمه نمره منفی برای سختگیری و تنبه رانندگانی مفید واقع می‌شود که جریمه نقدی ماشین برایشان اهمیتی ندارد. هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است. این نوع جریمه مختص وسیله نقلیه نیست؛ بلکه به نوعی مختص خود فرد راننده عنوان می‌شود. هدف از این جریمه، افزایش احتمال رعایت قانوت توسط رانندگان و کاربران ترافیک است.

نمره منفي گواهينامه چگونه پاك مي‌شود؟

اگر ۶ ماه از آخرين تخلف داراي نمره منفي شما گذشته باشد (يعني در مرحله اول ۲۹ و در مرحله دوم ۲۴ امتياز منفي) و در طي اين مدت به قوانين احترام بگذاريد و تخلف نمره منفي نداشته باشيد، تمام نمره‌هاي منفي گواهينامه شما به شكل خودكار پاك مي‌شود. سپس اولين تخلف بعدي به عنوان اولين نمره منفي شما شناخته مي‌شود.

اگر در مرحله سوم يعني در مرحله باطل شدن گواهينامه رانندگي باشيد. شرايط كمي متفاوت است. براي حذف كامل نمره منفي و خلافي خودرو نياز است در يك سال مجموع نمره منفي‌تان كمتر از ۲۰ باشد.

در اين شرايط، مشمول پاك شدن نمره منفي گواهينامه خواهيد شد. در صورت زير پا گذاشتن قوانين، تخلفات جديد به عنوان اولين نمره منفي شما شناخته شده و براي گواهينامه شما ثبت مي‌شوند. پس پيشنهاد مي‌كنيم بعد از پاك شدن نمره منفي گواهينامه، از تكرار اين جرايم بپرهيزيد و به قوانين راهنمايي و رانندگي توجه كنيد.

براي اعتراض به نمره منفي گواهينامه و حذف نمره منفي گواهينامه چه كاري بايد انجام دهيم؟

اگر به نتيجه نمره منفي اعتراضي داريد و فكر مي‌كنيد اين نمره نبايد براي گواهينامه شما ثبت شده باشد. در اين شرايط مي‌توانيد براي ثبت اعتراض نمره منفي و پاك شدن نمره منفي گواهينامه همراه با مدارك زير به واحدهاي اجرائيات تخلفات مراجعه كنيد. كارشناسان ذي‌صلاح بعد از بررسي اعتراض شما و رسيدگي به آن، راي نهايي خود را صادر مي‌كنند و در صورت تائيد اعتراض، پاك شدن نمره منفي شما انجام مي‌شود.

  • اصل گواهينامه
  • كارت مالكيت خودرو
  • وكالت نامه يا قول‌نامه
  • فرم درخواست اعتراض به نمره منفي
آيا براي تمام تخلفات رانندگي، نمره منفي ثبت مي‌شود؟

خير؛ به صورت كلي بيش از ۱۷۲ تخلف رانندگي در جدول جرايم رانندگي وجود دارند كه از بين اين موارد، تنها ۲۰ مورد از آن‌ها به عنوان جرايم رانندگي پر خطر شناخته مي‌شوند. شما براي هر تخلف رانندگي نمره منفي دريافت نمي‌كنيد. بلكه نمره منفي گواهينامه براي تخلفاتي ثبت مي‌شوند كه پر خطر هستند و مي‌توانند سلامتي شما و ديگران را به خطر بيندازند. در جدول نمره منفي به اين تخلفات رانندگي اشاره مي‌كنيم.

نمره منفي گواهينامه چقدر است؟ (جدول نمره منفي گواهينامه ۱۴۰۱)

همان‌طور كه قبلا هم گفتيم تمام تخلفات رانندگي مشمول نمره منفي نمي‌شوند بلكه از ۱۷۲ مورد تنها در صورتي راننده امتياز منفي دريافت مي‌كند كه يكي از تخلفات رانندگي زير را انجام دهد و جريمه شود. براي آشنايي با تخلفات رانندگي به جدول زير نگاهي بيندازيد.

نوع تخلفنمره منفي وسايل نقليه شخصينمره منفي وسايل نقليه عمومي و سنگين
انجام حركات نمايشي مانند حركت موتور سيكلت روي يك چرخ۸۱۰
عبور از چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي۵۱۰
سبقت غير مجاز در راه‌هاي دو طرفه۵۱۰
م‍صرف روان‌گردان‌ها و رانندگي در مستي۱۰۲۰
ح‍ركت دنده عقب در آزادراه و بزرگراه‌ها۵۷
ت‍جاوز از سرعت مجاز (بيش از ۳۰ تا ۵۰ كيلومتر در ساعت)۵۱۰
ت‍جاوز از سرعت مجاز (بيش از ۵۰ كيلومتر در ساعت)‍۱۰۱۵
حركت به طور مارپيچ۳۵
ع‍بور از محل ممنوع۴۶
ت‍جاوز به چپ از محور راه۵۹
ع‍بور وسايل نقليه از پياده‌رو۵۷
د‍ور زدن در محل ممنوع۳۵
ع‍دم رعايت حق تقدم عبور۴۶
ا‍ستفاده از تلفن همراه و وسايل مشابه در سرعت بالاي ۶۰ كيلومتر بر ساعت۳۵
نقص فني موثر يا نقص در سامانه روشنايي در شب۳۶
عدم رعايت مقررات ايمني حمل و نقل جاده‌اي مواد خطرناك۸۸
رانندگي با وسايل نقليه عمومي بيشتر از زمان مجاز۷
عدم رعايت شرابط مندرج در گواهينامه مانند استفاده از عينك و …۳۷
عدم توجه به فرمان ايست يا پرچم مراقبين عبور و مرور محصلين يا پليس مدرسه۳۵
عدم رعايت مقررات حمل بار۵۸



محدوديت جريمه نمره منفي گواهينامه چه زماني اعمال مي‌شود؟

نمره منفي گواهينامه در سه حالت زير اتفاق مي‌افتد و در هر مرحله مي‌تواند عواقبي براي راننده متخلف داشته باشد.

مرحله اول

در مرحله اول اگر نمره منفي گواهي نامه‌تان بيشتر از ۳۰ باشد خودروتان توقيف مي‌شود و تا سه ماه اجازه رانندگي نداريد. بعد از اين مدت زمان كوتاه بايد براي دريافت مجدد گواهي نامه خود مبلغ جريمه ۶۰ هزار تومان را پرداخت كنيد. اما ممكن است اين هزينه در سال جديد افزايش پيدا كرده باشد و بيشتر از اين مبلغ شده باشد.

مرحله دوم

اما اگر بعد از مرحله قبل، مجددا به دليل تخلف رانندگي، ميزان نمره منفي گواهينامه‌تان بيشتر از ۲۵ شده باشد، گواهينامه به مدت ۶ ماه توقيف مي‌شود. در اين مدت نمي‌توانيد رانندگي كنيد. در نهايت بعد از گذشت ۶ ماه و پرداخت مبلغ ۹۰ هزارتومان، گواهي‌نامه‌تان آزاد مي‌شود و مي‌توانيد مثل سابق در شهر و جاده تردد كنيد.

مرحله سوم

در مرحله آخر بعد از گذشت مرحله اول و دوم، اگر دوباره تخلفي انجام دهيد و اين بار نمره منفي گواهينامه به ۲۰ برسد، گواهينامه به مدت ۱ سال توقيف مي‌شود. متأسفانه اگر اين مرحله اتفاق بيفتد، گواهينامه‌تان به صورت كامل باطل مي‌شود و براي دريافت مجدد آن بايد دوباره در دوره‌هاي آموزشي و آزمون رانندگي شركت كنيد. البته اين تمام ماجرا نيست بلكه بايد مبلغ جريمه يك ميليون و پانصد هزار تومان را نيز پرداخت كنيد.

چگونه نمره منفي گواهينامه ثبت مي‌شود؟

وقتي مرتكب تخلف مي‌شويد نمره منفي شما با وارد كردن شماره گواهينامه در سيستم راهور ثبت مي‌شود. اما گاهي در زمان ارتكاب تخلف، دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي پلاك وسيله نقليه شما را ثيت مي‌كنند؛ در اين شرايط پلاك وسيله نقليه وارد سامانه مي‌شود و نمره منفي دوربين براي مالك ثبت مي‌شود. البته گاهي اوقات ديده شده كه خودرو دست شخصي به جز مالك خودرو بوده و در اين شرايط نمره منفي براي پلاك ماشين مالك ثبت شده است. در اين شرايط بايد صاحب خودرو به واحد اجرائيات راهنمايي و رانندگي مراجعه كند و با ارائه مدارك مي‌تواند ثابت كند در زمان تخلف شخصي به جز مالك خودرو حضور داشته و نمره منفي را به گواهينامه وي منتقل يا به صورت كامل پاك كند.

نحوه استعلام نمره منفي گواهينامه
تا این‌جا با نحوه ثبت این جریمه امتیاز منفی برای خودرو و راننده اطلاعاتی کسب کردیم، ولی این سوال پیش می‌آید که چگونه از جریمه نمره منفی به گواهینامه‌مان مطلع شویم؟
چند روش برای استعلام جریمه نمره منفی گواهینامه وجود دارد که در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم:

استعلام نمره منفي گواهينامه با قبضينو

قبضينو به عنوان سامانه تخصصي استعلام و پرداخت، امكان استعلام نمره منفي گواهينامه را براي كاربران خود فراهم كرده است. كافيست شماره موبايل، كد ملي و شماره گواهينامه خود را در بخش استعلام نمره منفي وارد كنيد و به راحتي وضعيت نمره منفي خود را مشاهده كنيد.

استعلام نمره منفي گواهينامه با پيامك​

براي مشاهده نتيجه استعلام نمره منفي با جزئيات بايد شماره گواهينامه خود را به صورت انگليسي به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پيامك كنيد تا از امتياز منفي خود مطلع شويد.

استعلام نمره منفي گواهينامه به صورت آنلاين​

براي استعلام نمره منفي به صورت آنلاين نياز است به سايت پليس راهور به نشانيrahvar120.ir مراجعه كنيد. براي مشاهده استعلام نمره منفي در راهور ۱۲۰ تنها نياز به شماره گواهينامه خود داريد. به‌علاوه مي‌توانيد از امكانات ديگر اين سامانه مانند خلافي نيز استفاده كنيد.

استعلام نمره منفي گواهينامه با برنامه پليس من​

از جمله خدماتي كه برنامه پليس من در اختيار كاربران خود قرار مي‌دهد، استعلام نمره منفي گواهينامه است. براي استعلام نمره منفي با اپليكيشن پليس من نيز بايد مبلغ ۵۲۰۰ تومان را پرداخت كنيد.

استعلام نمره منفي گواهينامه با كد ملي در پيشخوان24

استعلام نمره منفي گواهينامه با كد ملي در پيشخوان24 براي استعلام نمره منفي گواهينامه نياز است به اپليكيشن يا سايت پيشخوان ۲۴ به نشاني pishkhan24.com مراجعه كنيد. بعد از آن با وارد كردن كد ملي، شماره تماس و شماره گواهينامه مي‌توانيد جزئيات نمره فني گواهينامه را مشاهده كنيد.

استعلام نمره منفي گواهينامه از تلفن ثابت​

براي استعلام نمره منفي گواهينامه با شماره تلفن كافيست با شماره ۸۸۲۸۸۸۸ با كد ۰۲۱ تماس بگيريد تا از ميزان تخلفات خودتان مطلع شويد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
J آموزش تصویری کلیه مهارتهای رانندگی بازارچه 0

Similar threads

بالا