کاهش خسارات ناشی از زلزله با بتن سبک ایرانی

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92031910492
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴



متخصصان یک شرکت فعال در زمینه تولید بتن، بتنی را طراحی کرده‌اند که به دلیل سبکی به کاهش میزان خرابی در زمان زلزله کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اعضای یک شرکت ثبت شده در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بتنی را طراحی کرده و ساخته‌اند که تنها نصف بتن‌های معمولی وزن حجمی دارد.

وزن حجمی یک بتن عادی 2400 کیلوگرم بر متر مکعب است در حالی‌که این بتن تنها 1500 کیلوگرم بر مترمکعب وزن دارد.

میلاد نکویی- یکی از متخصصان این شرکت- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره بتن سبک ساخته شده، توضیح داد: این بتن افزون بر سبک بودن به دلیل کانی‌های معدنی خاصی که در آن استفاده شده است، مقاومت فشاری بالاتری دارد و می‌تواند بار بیشتری را تحمل کند.

تأثیر به‌کارگیری بتن سبک در سازه

وی با اشاره به اینکه بتن یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی با کاربرد فراوان است، خاطرنشان کرد: بتن سبک به عنوان مصالحی که چگالی آن به طور قابل ملاحظه‌ای از بتن معمولی پایین‌تر است، نقش مؤثری در کاهش وزن ساختمان‌ها، به ویژه در قسمت غیرسازه‌یی آنها دارد.

به گفته او عمده‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد بتن سبک در ایران در بلوک‌های سبک سقفی و دیواری و بتن کفسازی و شیب‌بندی است.

نکویی ادامه داد: هر چه بتن به کار رفته در یک بنا سبک‌تر باشد، آسیب کمتری در زلزله می‌بیند. بتن سنگین، بار مرده بسیار بیشتری را تحمل می‌کند اما بتن سبک نه تنها بار کمتری را به ساختمان تحمیل می‌کند، بلکه شکل‌پذیری بهتری نیز دارد.

او و همکارانش مدول الاستیسیته(نسبت تنش به کرنش مواد جامد خطی) این بتن را بالا برده‌اند؛ بنابراین قابلیت ارتجاعی آن بالاتر رفته و شکل‌پذیری بهتری دارد؛ ویژگی‌ای که باعث می‌شود در بنای ساختمان از فولاد کمتری استفاده شود.

افزایش 10 برابری عمر جدول‌های خیابان با پوشش نانویی بتن
بتن ساخته شده در این شرکت افزون بر این ویژگی‌ها از یک لایه پوشش نانویی برخوردار است که از آن در برابر آب و آلودگی محافظت می‌کند.

نکویی در این باره توضیح داد: چون سطح بتن خلل و فرج زیادی دارد، آب به راحتی به داخل آن نفوذ می‌کند و در فصل سرد سال با یخ زدن، باعث تخریب بتن می‌شود. این لایه نانویی باعث می‌شود که آب به صورت قطره‌یی بر روی سطح بتن باقی بماند و در آن نفوذ نکند.

وی با اشاره به اینکه این ویژگی بتن سبک ساخته شده را برای استفاده در جدول کنار خیابان مناسب می‌کند، ادامه داد: طبق آماری که چند سال پیش منتشر شد هر ساله حدود 500 میلیارد تومان صرف تعویض و نوسازی جداول خیابان می‌شود در حالی که عمر متوسط این جدول‌ها تنها سه سال است.

به گفته نکویی بتن ساخته شده توسط این شرکت به دلیل مواد به‌ کاررفته در آن، نوع ساخت و پوشش نانویی روی بتن، عمر مفید این جدول‌ها را 10 برابر می‌کند.
 

Similar threads

بالا