این مطالبو تو سایت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی دیدم.
فصل اول
مشخصات برنامه آموزشي دوره ي كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته مهندسي بيمارستان
1- نام و تعريف رشته و مقطع مربوطه:
كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته مهندسي بيمارستان Hospital Engineering (M.Sc.)
دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته مهندسي بيمارستان يكي از مجموعه هاي علوم بيمارستاني است كه براي پاسخگويي به نيازهاي مراكز علمي- پژوهشي، درماني و آموزش پزشكي ايجاد مي گردد و با هدف تربيت نيروي انساني متبحر در زمينه هاي مورد نياز در حوزه طراحي، ساخت، توسعه و نگهداري مراكز فوق طراحي شده است.
2-تاريخچه رشته و پيشرفت هاي جديد:
رشته مشابهي به عنوان رشته مهندسي بيمارستان وجود ندارد.
تنها يك رشته اي كه در اين زمينه ميتوان معرفي كرد رشته اي بين رشته اي (Multidisciplinary) به نام Healthcare Construction – Facility Design & Environmental Management در دانشكده فني دانشگاه Purdue امريكا در سال 2010 راه اندازي شده است. اين رشته قبلأ گرايش مديريت ساخت فضاهاي درماني را در مدرسه مديريت ساختمان هاي تكنولوژيك داشته است و به آن گرايش محيط زيستي ( عملي و زيبايي شناسانه) با همكاري دپارتمان طراحي داخلي اضافه شده است.
همچنين رشته فوق جهت پاسخگويي به سوالات زير راه اندازي شده است:
- آيا در ساختمان و تجهيزات آن ترتيبات مناسب جهت ارتباط كادر درمان و بيمار در نظر گرفته شده است.
- آيا ساختمانها از نظر مصرف انرژي بهينه هستند.
- آيا ساختمان و مجموعه براي تغيير تقاضا و نحوه استقرار بيمار، انعطاف پذير طراحي شده است.
3-ارزش ها و باورها (Values):
با توجه به رسالت انسان ها در تامين آسايش و رفاه يكديگر كه برخاسته از آموزه هاي ديني مي باشد و همچنين تلاش در جهت بهبود شرايط سلامت در يك جامعه دانش آموختگان اين رشته خود را ملزم مي دانند جهت ارتقاء كمي و كيفي فضاهاي درماني – بهداشتي، كاهش هزينه هاي بخش عمراني مربوط به مراكز بهداشتي – درماني و تامين فضائي جهت ايجاد سلامت روح و جسم انسانها و ايجاد زمينه هاي مناسب براي پاسخگوئي به نيازهاي بهداشتي – درماني اقشار نيازمند جامعه كه از اهداف معنوي هر سازماني به شمار مي آيد گامهاي موثري بر دارد.
ارزشهاي مربوط به سلامت:
پزشكان و پرستاران و كارمندان مراكز بهداشتي – درماني اعم از بيمارستانها، درمانگاهها و ... هر روز با فضاهايي روبرو مي شوند كه به طور مستقيم با كار تخصصي و روزمره شان در ارتباط است.
اين فضاها به صورتي طراحي شدند كه پاسخگوي نيازهاي آنها باشد. لذا دانش آموختگان رشته مهندسي بيمارستان با طراحي صحيح فضاها و جانمائي بهينه تجهيزات، تاسيسات بيمارستاني و برنامه اي جهت نگهداشت فضاها قادر خواهند بود سهم بسزائي در رفع مشكلات ناشي از عدم كارآئي فضاهاي موجود ايفا كنند.
4-رسالت (Mission):
در جهان امروز، علوم بشري روز به روز تخصصي تر و پيچيده تر مي شود و هر يك از علوم به لحاظ تقسيم كار و تخصص فقط در محدوده خاصي فعاليت، تحقيق و پژوهش مي كنند و كاربرد دارند و لذا لازم است دانش هاي مختلف از قابليت ها و توانايي هاي يكديگر بهره گيرند اين امر موجب توسعه علوم بين رشته اي شده است.
فعاليت هاي مربوط به اين رشته در گذشته در كشورهاي پيشرفته دنيا توسط دانش آموختگان رشته هاي متعدد فني صورت مي گرفت كه اين امر موجب افزايش هزينه هاي مراكز بهداشتي و درماني مي شد كه با راه اندازي رشته مهندسي بيمارستاني، دانش آموختگان اين رشته، جايگزين گروه زيادي از مهندسان فني مي شوند در حال حاضر هزينه هاي كلاني براي طراحي، ساخت، حفاظت و نگهداري مراكز بهداشتي و درماني و تأسيسات، تجهيزات آنها صرف مي شود. به منظور صرفه جويي در هزينه و بي نيازي از خدمات ساير بخش ها و به ويژه بخش خصوصي اين دوره داراي اهميت زيادي است از سوي ديگر هيچ يك از رشته هاي موجود در كشور توانايي برآورده ساختن نيازهاي مراكز بهداشتي و درماني در زمينه ساختمان هاي بيمارستاني و تاسيسات و تجهيزات را ندارند.
يكي ديگر از رسالت هاي اين رشته پرداختن تخصصي به موضوعات طراحي، ساخت و نگهداري بيمارستانها و مراكز درماني و بهداشتي است كه خود زمينه ساز كاهش هزينه ها، افزايش عمر بنا، تاسيسات و تجهيزات مي شود.
ايجاد و تراكم دانش فني مربوط در اين رشته با انجام آموزش و پژوهش هاي تخصصي از ديگر رسالت هاي اين رشته است.
5-چشم انداز (Vision):
دانش آموختگان اين رشته پس از 10 سال مي توانند نيازهاي كلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را تا حدي رفع نمايند.
6-اهداف كلي (aims):
ارتقاء آموزش و تربيت نيروي انساني ماهر و متبحر در امر مهندسي بيمارستان از مهمترين اهداف اين رشته مي باشد.
اين برنامه درصدد است دانش آموختگاني را تربيت نمايد كه داراي تخصص و مهارت كافي در موارد زير باشند.
- شناخت و طراحي فضاهاي بهداشتي – درماني
- شناخت استانداردهاي به روز در طراحي فضاهاي بهداشتي – درماني
- شناخت تجهيزات و تاسيسات بيمارستاني و پزشكي
- شناخت مسائل اجرائي مربوط به كارهاي عمراني بهداشتي - درماني
7-نقش هاي دانش آموختگان (Role definition):
دانش آموختگان دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته مهندسي بيمارستان داراي نقش هاي آموزشي، پژوهشي و خدماتي خواهد بود.
8-وظايف حرفه اي دانش آموختگان (task analysis):
الف) آموزشي:
دانش آموختگان اين رشته مي توانند آموزش دروس يا كارگاههاي آموزشي مرتبط را به عهده بگيرند.
ب) پژوهشي:
طراحي و تدوين و اجراي پژوهش هاي مرتبط با مهندسي بيمارستان و ديگر مراكز بهداشتي درماني
ج) خدماتي :
- طراحي و مديريت، هماهنگي و نظارت بر طرح هاي مربوط به سازه، تاسيسات و معماري مراكز بهداشتي، درماني، پژوهشي و ...
- برآورد بودجه و اعتبارات مورد نياز پروژه هاي مورد نياز و مقايسه پيشرفت فيزيكي پروژه ها با توجه به منابع هزينه شده
- به كارگيري ابزار و تجهيزات و سامانه هاي فني در راستاي حفظ و نگهداري تجهيزات
- تدوين استانداردها و معيارهاي مربوط به معماري، سازه و تاسيسات و تدوين شاخص هاي ارزيابي
- توانايي انجام تحقيقات در زمينه پروژه هاي بيمارستاني، تاسيسات و تجهيزات
- تدوين ضوابط و استانداردهاي مورد نياز فضاهاي فيزيكي در زمينه مقاوم سازي در برابر زلزله با توجه به استانداردهاي موجود.
- ارائه خدمات مورد نياز در دفاتر فني دانشگاه هاي علوم پزشكي
- نظارت بر فعاليت هاي كارشناسان و زير مجموعه
- ارائه مشاوره تخصصي به مديران سطوح بالاي وزارت
- نظارت بر عملكرد مشاوران، پيمانكاران و طرح هاي مربوط به سازه، معماري و تاسيسات مراكز بهداشتي، درماني، پژوهشي، خدماتي و رفاهي وزارت بهداشت
- بررسي، رسيدگي و اظهار نظر در خصوص قرار دادهاي متعقده با مشاوران و پيمانكاران پروژه ها
- اجراء پروژه هاي تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان
9-استراتژي هاي اجرايي برنامه آموزش (استراتژي هاي كلي آموزشي):
1- نيازهاي ملي و منطقه اي
2- پيشگيري و ارتقاي سلامت
3- حل مشكلات سلامت جامعه
4- آموزش در محيطهاي كار واقعي
5- وظايف حرفه اي دانش آموختگان با توجه به نظام سلامت
6- روش ها و فنون جديد ياددهي و يادگيري
7- آموزش و يادگيري فعال و دانشجو محور
8- مسائل نگرشي و مهارت هاي ارتباطي
9- يادگيري خود اتكا و مادام العمر
10- خود سنجي و ارتقاي حرفه اي مستمر
10- شرايط و نحوه پذيرش دانشجو:
الف- قبولي در آزمون ورودي مطابق ضوابط و مقررات بهداشت درمان و آموزش پزشكي مي باشد.
ب- فارغ التحصيلان مقاطع كارشناسي- يا بالاتر رشته هاي معماري، شهرسازي و عمران مي توانند در آزمون ورودي كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته مهندسي بيمارستان شركت نمايند.
مواد امتحاني و ضرايب آن به شرح زير مي باشد:
مواد امتحاني
| ضرايب
|
اصول و مباني معماري بيمارستاني
| 2
|
اصول و مباني تاسيسات برقي
| 2
|
اصول و مباني تاسيسات مكانيكي
| 2
|
اصول و مباني عمران(ساختمان)
| 2
|
زبان عمومي
| 2
|
جمع
| 10
|
*جهت كسب اطلاعات از آخرين تغيرات در مدارك تحصيلي مورد پذيرش و مواد امتحاني و ضرائب آزمون ورودي هر سال تحصيلي، به دفترچه آزمونكارشناسي ارشد ناپيوسته رشته هاي علوم پزشكي مربوط به آن سال تحصيلي مراجعه شود.
11-رشته هاي مشابه در داخل كشور:
رشته مشابه اي در اين زمينه در كشور وجود ندارد.
در سال هاي اخير تنها در رشته معماري در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه علم و صنعت درس طراحي فضاهاي بهداشتي – درماني تدريس مي شود.
12- رشته هاي مشابه در خارج از كشور:
مستندات قابل اتكا در اين زمينه به صورت متقن و منسجم يافت نگرديد ولي با توجه به اين مطلب كه رشته فوق با ضرورت نيازهاي داخلي تعريف شده است و در قالب يك رشته بومي تدوين و ارائه گرديد.
13-شرايط مورد نياز براي راه اندازي رشته:
طبق شرايط و ضوابط شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشكي مي باشد.
ضمنأ پيشنهاد مي گردد محل راه اندازي اين رشته دانشكه بهداشت باشد.
14-موارد ديگر(موارد بورسيه):
ندارد.
فصل دوم
مشخصات دوره ي برنامه آموزشي دوره ي كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته مهندسي بيمارستان
1- مشخصات دوره:
نام دوره:
كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته مهندسي بيمارستان Hospital Engineering (M.Sc.)
2- طول دوره و ساختار آن:
بر اساس آئين نامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته مصوب شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي مي باشد.
3- تعداد كل واحدهاي درس:
واحدهاي اختصاصي اجباري (Core) 24 واحد
واحدهاي اختصاصي اختياري (Non Core) 4 واحد
پايان نامه 4 واحد
جمع كل 32 واحد
در ضمن دانشجو موظف است علاوه بر تعداد واحدهاي دوره با تشخيص گروه آموزشي و تاييد شوراي تحصيلات تكميلي دانشگاه تمامي يا تعدادي از دروس كمبود يا جبراني (جدول الف) را بگذراند.
جدول الف: دروس كمبود يا جبراني برنامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته مهندسي بيمارستان
كد درس
| نام درس
| تعداد واحد درسي
| تعداد ساعات درسي
| پيشنياز با همزمان
| | | | |