>> کابل های کواکسیال ( بحث و بررسی در مورد این کابل ها)

EECi

مدیر بازنشسته
بنام خدا
در این تاپیک قصد دارم مطالب مهمی رو در مورد این کابل های انتقال موج براتون گرد اوری کنم ، تا منبع مناسبی برای دوستان باشه.


کابل کواکسیال


یکی از مهمترین محیط های انتقال در مخابرات کابل کواکسیال و یا هم محور می باشد . این نوع کابل ها از سال 1936 برای انتقال اخبار و اطلاعات در دنیار به کار گرفته شده اند. در این نوع کابل ها، دو سیم تشکیل دهنده یک زوج ، از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از یک سیم در مغز و یک لایه مسی بافته شده در اطراف آن تشکیل می گردد. در نوع دیگر کابل های کواکسیال ، به حای لایه مسی بافته شده ، از تیوپ مسی استوانه ای استفاده می شود. ماده ای پلاستیکی این دو هادی را از یکدیگر جدا می کند. ماده پلاستیکی ممکن است بصورت دیسکهای پلاستیکی یا شیشه ای در فواصل مختلف استفاده و مانع از تماس دو هادی با یکدیگر شود و یا ممکن است دو هادی در تمام طول کابل بوسیله مواد پلاستیکی از یکدیگر جدا گردند.

مطلب بالا را از سایت رشد و عکس مربوطه از سایت ویکی پدیا قرار گرفته.
در ادامه با توجه به اینکه مطلب قابل توجهی از سایت های ایرانی پیدا نکردم از سایت های انگلیسی زبان استفاده خواهم کرد و مطالب مهم رو برای دوستان علاقه مند ترجمه می کنم به امید اینکه اونها هم در بحث شرکت کنند .
این کابل یک کابل قابل انعطاف هست که اولین بار در سال 1880 توسط یک مهندس ریاضی دان بنام الیور هویساید ساخته شد. این کابل چند لایه همانطور که در شکل می بینید دارای یک هسته رسانا ،یک دی الکتریک ، یک هادی رسانا در قسمت خارجی و یک پوسته پلاستیکی ساخته شده است.
همانطور که میدانید امواج برق شهری در حدود 50 تا 60 هرتز هستند در حالیکه امواج فرکانس بالا ، در حدود مگا هرتز و ... هستند . شما می توانید برای تفاوت این دو فرکانس به این فکر کنید که امواج برق شهری تنها 60 بار در ثانیه نوسان می کنند در حالیکه یک موج فرکانس بالا مثلا 10 مگا هرتزی ، 10 میلیون بار نوسان می کند!

مشکل اصلی در استفاده از این کابل ها ، عدم استفاده روش های برق کاری معمول هست چون لحیم کاری یا ... برای استفاده از کابل ها کاری غیر معقول بنظر می رسد. پس برای اینکه دو کابل هم محور را به هم اتصال بدهیم باید از اتصال دهنده های خاص استفاده کرد و یا مدار باز کردن این کابل ها بصورت مدار های فرکانس پایین نخواهد بود.( در ادامه این اجزا را معرفی خواهم کرد)
این کابل ها دارای خاصیت خازنی و سلفی و اهمی مثل سایر خطوط انتقال هستند.


با توجه به شکل متوجه خواهیم شد که در یک خط انتقال برای اینکه حداکثر توان به بار منتقل بشه باید امپدانس مشخصه با امپدانس بار برابر باشه


Physical parameters
در رابطه های پایین :

  • Outside diameter of inner conductor, d.
  • Inside diameter of the shield, D.
هست:



محاسبه امپدانس مشخصه:

فرکانس قطع :
برای جلو گیری از انتشار مد های بالاتر باید حداکثر فرکانسی که می خواهیم در این کابل ها انتقال بدیم از این حد بیشتر نشود .



یک نمونه کابل که در tv و ... مورد استفاده قرار میگیرد:
امپدانس 75 اهم
قطر هسته 1 میلی متر
قطر کل سیم 6.86 میلی متر
و...
در ادامه در مورد چگونگی انشعاب و اتصال از این کابل ها بحث خواهیم کرد.
یک خواهش دارم . اگر قصد کپی گرفتن رو دارید با ذکر نام من و سایت اقدام کنید! اصرار من بخاطر این هست که اگر یک بنده خدایی سوالی در ذهنش پیش اومد بی جواب نمونه و بتونه سوالش رو بپرسه ... و گرنه وقت صرف کردن من برای نوشتن این مطالب هیچ سود مالی برام نداره و فقط بخاطر انجام وظیفه معنوی این کار ها رو می کنم.

یا حق:gol:


 
بالا