چگونه یک مدرک IT انتخاب کنیم؟

* فریبا *

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه یک مدرک IT انتخاب کنیم؟

شايد براي بسياري از علاقمندان يا حتي دست اندرکاران مباحث تخصصي IT ، انتخاب يک مدرک بين المللي در اين زمينه و روش حرکت به سوي آن به مسئله مبهمي تبديل شده و پا نهادن در اين راه با سر در گمي و تاخير بيمورد همراه نموده است.شرکت فن آوري اطلاعات ريزافزار جنوب در راستاي انتشار IT و برطرف کردن مشکلات علاقمندان به علم فن آوري اطلاعات در اين مقاله طي چندين مرحله به شما در انتخاب صحيح مدارک IT راهنمايي کرده و اميد است رضايت شما را فراهم آوريم.

گام يکم: انتخاب مسير
شناسايي دقيق شاخه اي از علوم IT که شخص خود را در آن مشتاق و آماده آموزش و اشتغال ميبيند در اين مرحله انجام ميشود. در اين مرحله با در نظر گرفتن عوامل ديگري چون درآمد بيشتر، شهرت بيشتر و هزينه ارزانتر پرهيز شده و هر کس رشته مورد نظر را صرفا با ميزان انگيزه خود مقايسه ميکند. در اين ميان قاعدتاً انتخابها از ميان عناويني صورت ميگيرد که عموم افراد با آن آشنا هستند.
عناويني چون برنامه نويسي، امنيت ، مديريت و مهندسي شبکه، طراحي وب، پايگاه داده ها، سخت افزار و امثال آن، از جمله موارد قابل گزينش در اين مرحله بحساب مي آيند.

گام دوم: انتخاب نوع مدرک
منظور از نوع مدرک، عام يا خاص بودن آن است. بدين معني که برخي از مدارک IT را صاحبان تکنولوژي ارائه کرده اند و همواره نام سازنده آن نيز به دنبال نام فناوري يا مدرک مذکور همراه مي شود. بعنوان مثال در زمينه امنيت ميتوان مدارک را به دو دسته شامل مدارک ويژه امنيت در نرم افزارها يا سخت افزارهاي خاص و غير آن تقسيم کرد که در دسته اول مدارکي چون امنيت سيستم عامل و شبکه هاي مايکروسافت (MCSP) يا امنيت شبکه هاي سيسکو (CCSP) قرار دارند و دسته دوم شامل استانداردها ، پروتکل ها و مباحث عمومي امنيت و مديريت آن در مکانها، Platform ها و شرايط مختلف است. مثل مدرک امنيتي موسسه آموزشي کامپتيا (+ Security) يا مدرک معماري و مديريت انجمن (CISSP ISC2) . تقريبا ميتوان در بسياري از مدارک بين المللي لرائه شده اين تقسيم بندي را انجام داد. در شبکه هاي بي سيم، مدرک شبکه هاي بي سيم سيسکو يا مدرک عمومي مربوط به فناوري بي سيم موسسه (planet3 (CWNA قابل انتخاب هستند يا در لينوکس دو مدرک خاص از RedHat و Novel در برابر مدرک عام +Linux کامپتيا قرار دارد يا اينکه مدارک خاص مايکروسافت و سيسکو در برابر مدارک عمومي مربوط به شبکه چون +Network يا امثال آن ديده مي شوند.
در زمينه برنامه نويسي نيز با همين مسئله روبرو هستيم. فن آوري Net. مايکروسافت ، و Java از Sun Microsystems نه تنها از رقباي ديرينه به حساب مي آيند، بلکه انتخاب ميان آنها نيز نوعي انتخاب بين مايکروسافت و متحدان جادويي بويژه سان بحساب ميآيد. اما در اينجا نيز موسساتي وجود دارند که بشکلي ميانه ميدان را گرفته و هر دو فن آوري را تا حدودي شرح و آموزش ميدهند و سپس به ابزارهاي کمکي يا ديگر استانداردهاي قابل استفاده در آن دو فن آوري مي پردازند.بعنوان مثال مدارک CIW متعلق به موسسه آموزشي پروسافت که از هر دو فن آوري براي ساخت سايت استفاده ميکند، قطعا نميتواند مطالب را بصورت کاملي که ميکروسافت و سان ميکروسيستمز در مدارک خودشان مطرح ساخته اند، بررسي کند. هر چند مدارک عام چون CIW از لحاظ عمق مطالب فني ساده تر و سطحي تر از مدارک حرفه اي صاحبان فناوري بنظر ميرسد اما نقطه برتري آنها را ميتوان همه گير بودن آموزش هر دو فناوري در حد معقول و کاربردي و آموزش ابزارهاي مفيد متفرقه و کاربردي ديگر بحساب آورد.
بطور کلي بيشتر کسانيکه قصد دارند در يکي از شاخه هاي IT فعاليت کنند يا اشخاصي که جهت مديريت عمومي يا نظارت بر پروژه هاي مختلف IT قصد آشنايي با فناوري هاي مختلف يک شاخه را دارند، ميتوانند از مدارک عام استفاده کنند. در حاليکه متخصصان و مديران اجرايي اين پروژه ها اغلب به دليل نياز به اشراف به تمام مباحث فني فن آوري مورد استفاده در هر پروژه بايد مدارک خاص آن پروژه را براي نيل به مقصود خود برگزينند. البته در اينباره بايد دو نکته را مد نظر داشت:
1- در برخي از شاخه هاي فناوري ارائه شده امکان انتخاب مدرک عام وجود ندارد. مثلا در مورد مديريت بانکهاي اطلاعاتي يا طراحي، برنامه نويسي و ساخت قسمتهاي مختلف آن، از بين مدارک موجود يا بايد مدارک MCDBA مايکروسافت را انتخاب کرد يا OCP اوراکل را. البته شايد در ميان مباحث برخي مدارک مربوط به موسسات آموزشي چون پروسافت (CIW) مباحثي به بانکهاي اطلاعاتي اختصاص يافته باشد. اما آنها نميتوانند به تنهايي پاسخگوي نيازهاي يک مدير بانک اطلاعاتي باشند.همين مسئله در مورد مدارک لينوکس و بانک اطلاعاتي MYSQL يا زبان اسکريپتي PHP نيز ديده ميشود.
2- برخي ديگر از مدارک اصولا فقط بصورت عام ارائه شده اند. بنابراين اي« نوع مدارک شامل تکنيکها، استاندارد ها و پروتکل هاي عمومي هستند که پايه و اساس فن آوري هاي مختلف را تشکيل ميدهند يا روي آنها کاربرد دارند. بعنوان مثال مدرک +Server يا +A کامپتيا که براي سخت افزار سرور و PC در نظر گرفته شده است، جزء اين رده محسوب ميشوند.

گام سوم: انتخاب ابزار
در اين نقطه بسته به زمان، هزينه و روشي که هرکس ضريب موفقيت خود را در آن بالا ميداند، وسيله نيل به مقصود مشخص ميشود. بسياري از افراد مطالعه کتب مرجع را بهترين راه ممکن ميدانند.
عده اي ديگر شرکت در دوره هاي آموزشي موجود را مناسب ميدانند و برخي ديگر معتقد به کسب علم در بازار کار و توام با اشتغال و مهارتهاي تجربي هستند. بنابراين با توجه به عوامل ذکر شده در اين مرحله جاي شکي باقي نميماند که هيچ کس نبايد اولا تنها راه ارتقاي علمي خود را گشت وگذار در دنياي مدارک IT بداند و ثانيا نبايد خود راملزم و محدود به يکي از روشهاي ذکر شده در راه کسب مدرک فرض کند. از اينرو بسياري از علاقمندان اين رشته از روشهاي متداول عمومي و عده اي ديگر از روشهاي اختصاصي خود برتي کسب موفقيت در اين راه استفاده ميکنند.

موانع و راهکارها:
عرصه IT و عمق هر يک از رشته ها و جنبه هاي آن بحدي وسيع است که نميتوان اشتباه در انتخاب را چنان آسان گرفت و جبران آنرا در حد چند روز مطالعه و يا تجربه عملي در يک مسير دانست. با وجود اين نميتوان وقت را بر سر تصميم گيري تلف کرد و يا خود را به ادامه تحصيل يا کار دريک رشته خاص محدود نمود که امکان هر نوع پيشرفت يا تغيير احتمالي در آينده از خود سلب کرد.به طور خلاصه ميتوان آفت پيشرفت در اين زمينه را به دو امر مرتبط دانست:
اول ، از شاخه اي به شاخه ديگر رفتن و از بين بردن وقت گرانبها با گذر از رشته اي به رشته ديگر.
دوم، تر س و عدم اعتماد به نفس در تغيير بهنگام و مناسب رشته فعلي.

کسی نظر دیگه ای نداره؟؟؟؟
 
بالا