تعيين آرايش كلافها در شيار :
موتورهای سه فاز از سه سيم پيچ تشكيل شده كه هر كدام از اين سيم پيچها 3/1 شيارهای استاتور را اشغال می
كند. اين سيم پيچها به فاز اول (r) ، فاز دوم (s) ، فاز سوم (t) شناسايی می شوند.
* سيم پيچی كه از فاز Rتغذيه می كند شروع سيم پيچی را (u ) و انتهای آنرا با ( X )
* سيم پيچی كه از فاز S تغذيه می كند شروع سيم پيچی را (v ) و انتهای آنرا با ( Y )
* سيم پيچی كه از فاز T تغذيه می كند شروع سيم پيچی را (w ) و انتهای آنرا با ( Z )
برای يافتن سر سيم ها :
ابتدا بايد دو سر هر كلاف را پيدا كنيد از مولتی متر يا هر روش ديگری كه می شناسيد .( يك سر مولتی متر را به يك
سر سيم گرفته ، سر ديگر مولتی متر را با 5 سر سيم باقی مانده امتحان می كنيد . هر كدام كه راه داد ، آن يك كلاف
سيم پيچ است . )
اشتباه در سرسيم ها :
همانطور كه می دانيم موتور سه فاز از سه سيم پيچ تشكيل شده است.كه هر كدام از سيم پيچها 3/1 شيارهای
استاتور را اشغال كرده وباعث تشكيل قطب در موتور می شود و قطب ها حركت دورانی به روتورمی دهد . حال اگر سر
سيمی تغيير كند در موتور ايجاد قطب نمی شود و موتور حركت نمی كند و می تواند باعث سوختن موتور شود .
قبل از انجام كار اگر بار روی موتور قرار دارد بار را از روی موتور برداريد. ( تسمه يا ....)
اگر سربندی ها پاک شده باشه و ما هیچگونه سر و ته کلافی رو نداشته باشیم
ابتدا سر های موتور رو به دلخواه شماره گذاری میکنیم سپس با یک اهم متر سر و ته هر یک رو مشخص میکنیم از این سه سیم پیچ مشخص شده دو سر یکی از انها (1-5)رو u یا x نامگذاری میکنیم (u در نظر میگیریم) سپس هر یک از سر های سیم پیچ های دیگر را با x اتصال میدهیم.اگر سیم پیچ u-x رو به ولتاژ متناوب وصل کنیم در سیم پیچ های(3-4)و(2-6)نصف ولتاژ تغذیه القا خواهد شد.اگر اختلاف ولتاژ بین(1-3)و(1-2)حدود یک و نیم برابر ولتاژ تغذیه U-X باشد اتصال صحیح است.در این صورت اختلاف ولتاژ بین ترمینال های 2و3 صفر است.
بدین ترتیب میتوان شماره 3 رو w و 2 را نیز v و 4 را z و 6 رو با y نشان داد.اگر اختلاف سطح دو سر 1و2 از اختلاف سطح تغذیه کمتر باشد باید سر و ته 2 و 6 رو با هم عوض کرد.
موتورهای سه فاز از سه سيم پيچ تشكيل شده كه هر كدام از اين سيم پيچها 3/1 شيارهای استاتور را اشغال می
كند. اين سيم پيچها به فاز اول (r) ، فاز دوم (s) ، فاز سوم (t) شناسايی می شوند.
* سيم پيچی كه از فاز Rتغذيه می كند شروع سيم پيچی را (u ) و انتهای آنرا با ( X )
* سيم پيچی كه از فاز S تغذيه می كند شروع سيم پيچی را (v ) و انتهای آنرا با ( Y )
* سيم پيچی كه از فاز T تغذيه می كند شروع سيم پيچی را (w ) و انتهای آنرا با ( Z )
برای يافتن سر سيم ها :
ابتدا بايد دو سر هر كلاف را پيدا كنيد از مولتی متر يا هر روش ديگری كه می شناسيد .( يك سر مولتی متر را به يك
سر سيم گرفته ، سر ديگر مولتی متر را با 5 سر سيم باقی مانده امتحان می كنيد . هر كدام كه راه داد ، آن يك كلاف
سيم پيچ است . )
اشتباه در سرسيم ها :
همانطور كه می دانيم موتور سه فاز از سه سيم پيچ تشكيل شده است.كه هر كدام از سيم پيچها 3/1 شيارهای
استاتور را اشغال كرده وباعث تشكيل قطب در موتور می شود و قطب ها حركت دورانی به روتورمی دهد . حال اگر سر
سيمی تغيير كند در موتور ايجاد قطب نمی شود و موتور حركت نمی كند و می تواند باعث سوختن موتور شود .
قبل از انجام كار اگر بار روی موتور قرار دارد بار را از روی موتور برداريد. ( تسمه يا ....)
اگر سربندی ها پاک شده باشه و ما هیچگونه سر و ته کلافی رو نداشته باشیم
ابتدا سر های موتور رو به دلخواه شماره گذاری میکنیم سپس با یک اهم متر سر و ته هر یک رو مشخص میکنیم از این سه سیم پیچ مشخص شده دو سر یکی از انها (1-5)رو u یا x نامگذاری میکنیم (u در نظر میگیریم) سپس هر یک از سر های سیم پیچ های دیگر را با x اتصال میدهیم.اگر سیم پیچ u-x رو به ولتاژ متناوب وصل کنیم در سیم پیچ های(3-4)و(2-6)نصف ولتاژ تغذیه القا خواهد شد.اگر اختلاف ولتاژ بین(1-3)و(1-2)حدود یک و نیم برابر ولتاژ تغذیه U-X باشد اتصال صحیح است.در این صورت اختلاف ولتاژ بین ترمینال های 2و3 صفر است.
بدین ترتیب میتوان شماره 3 رو w و 2 را نیز v و 4 را z و 6 رو با y نشان داد.اگر اختلاف سطح دو سر 1و2 از اختلاف سطح تغذیه کمتر باشد باید سر و ته 2 و 6 رو با هم عوض کرد.