هر آنچه درباره "تب كريمه كنگو " بايد بدانيم

major7

عضو جدید
كارشناس مسئول دفتر بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت شيوه‌هاي انتقال و پيشگيري از ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو را تشريح كرد.

دكتر محمد زينلي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره چگونگي انتقال بيماري تب كريمه كنگو از حيوان آلوده به انسان، گفت: بحث انتقال بيماري از طريق گوشت مطرح نيست، بلكه بحث انتقال آن از طريق خون و ترشحات دام آلوده مطرح است. عمدتا اگر زمان ذبح، ويروس در دام وجود داشته باشد، توصيه آن است زماني كه لاشه حيوان جدا مي‌شود بايد در سردخانه و در دماي بين صفر تا چهار درجه سانتي‌گراد نگهداري شود. دماي يخچال‌هاي منازل نيز براي اين موضوع كفايت مي‌كند.

وي افزود: اگر گوشت ۲۴ ساعت داخل يخچال باشد، به دليل جمود نعشي و پديده گليكوژن در گوشت، گليكوژن به اسيد لاكتيك تبديل شده و اين پديده سبب اسيدي شدن گوشت مي‌شود. به اين ترتيب ph گوشت به حدود ۵ مي‌رسد كه در اين ph ويروس غيرفعال مي‌شود. به اين ترتيب زماني كه گوشت وارد چرخه آشپزخانه مي‌شود، ويروس قابليت انتقال ندارد.

زينلي ادامه داد: زماني كه به گوشتي دست مي‌زنيم كه حالت خون‌آبه داشته و دست نيز از جراحتي برخوردار است، درصورتي كه امكان آلودگي گوشت وجود داشته باشد، ويروس آن از طريق مخاط هم مي‌تواند وارد بدن و نهايتا جذب شود.

وي تاكيد كرد: توصيه آن است كه زنان خانه‌دار، قصا‌ب‌ها و افرادي كه با دام و گوشت دام ارتباط دارند، گوشت را ۲۴ ساعت در يخچال نگهداري كنند و پس از آن براي تكه‌تكه كردن آن از دستكش استفاده كنند.

زينلي افزود: توصيه‌هاي لازم صورت گرفته كه در كشتارگاه‌ها و قصابي‌ها از وسايل حفاظت فردي مانند دستكش، گان، عينك، ماسك و چكمه استفاده شود. با دام‌پزشكي نيز هماهنگي‌هايي صورت گرفته كه كشتارگاه‌ها به اين وسايل تجهيز باشند.

وي تاكيد كرد: انتقال بيماري تب كريمه كنگو در گوشت سفيد مطرح نيست و هيچ ابتلايي در طيورو ماهي ندارد. تنها شترمرغ مي‌تواند به اين بيماري مبتلا شود.

كارشناس مسئول دفتر بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: اين بيماري از طريق كنه وارد بدن دام مي‌شود و متاسفانه دام مبتلا هيچ علامتي ندارد. در مجموع وجود كنه مي‌تواند نشان‌دهنده اين موضوع باشد كه نكات بهداشتي رعايت شوند. همچنين بايد سعي شود دام‌ها در منازل ذبح نشوند و براي خريد و ذبح دام هماهنگي‌هاي لازم با دامپزشكي صورت گيرد.

http://www.alef.ir/vdcd9j0foyt0kx6.2a2y.html?158264
 

major7

عضو جدید
مهمترین ناقل بیماری تب کریمه كنگو

معاون فنی اداره‌ کل دامپزشکی استان زنجان به دامداران هشدار داد: تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو (CCHF) بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و مهمترین ناقل این بیماری انگل‌های خارجی به خصوص کنه است.

"مرتضی پهلوانی" در گفت‌ وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با بیان این مطلب اظهار کرد: تب خونریزی ‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: ویروس CCHF به وسیله کنه منتقل می‌شود و مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ها می‌باشند و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند. همچنین این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار و لاشه حیوان آلوده سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌‌شود.



پهلوانی به شیوع بالایی از بیماری در بین پرسنل نظامی، کارکنان بیمارستان‌ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سر و کار دارند اشاره کرد و افزود: این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند و باید گفت که بیماری در حیوانات بدون علامت است.



این مقام مسئول، ابراز کرد: در هفته اول بیماری و در مرحله تب می‌توان با نمونه‌گیری از خون ویروس را جدا کرد و همچنین می‌توان ویروس را از نمونه‌های بافتی مثل بافت کبد، طحال، کلیه و غدد لنفاوی جدا کرد.



وی در ادامه به دو راه‌کار در راستای کنترل بیماری کریمه‌کنگو اشاره کرد و افزود: اولین روش مربوط به کشتارگاه‌ها است که باید گفت اگر اتاق سرد در کشتارگاه‌ها موجود باشد و قرار گرفتن گوشت در این محیط به مدت حداقل ۲۰ ساعت می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی گوشت داشته باشد و همچنین در دام‌های زنده نیز سمپاشی راهکاری برای از بین بردن انگل‌ها و کنه‌ها است.



پهلوانی تأکید کرد: مردم باید در راستای پیشگیری از این بیماری از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و این‌گونه فرآورده‌ها را فقط از محل‌های مطمئن تهیه کنند.


http://www.alef.ir/vdci5vazzt1awr2.cbct.html?158241
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
هااااااااا؟؟!!!
اهم اهم ...الان ااااااااااييييييي كه گفتي يعني چه؟

فکر کنم گوسفندهای افریقایی هستند که در افغانستان بودند و به ایران ترانزیت شده اند به علت برخی مسائل سیاسی دو کشور بعضی جنس ها باید خریداری بشه مثل اینجور احشام که ایران باید از افغانستان بخره چون باهاش یه قراردادهایی داره!!!
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
این اقا کریم هنوز نرفته مگه:biggrin:
 

Similar threads

بالا