Sarp
مدیر بازنشسته
usability یا همان کاربردپذیری مسئله ایست که کمتر در وب فارسی مدنظر بوده و طراح صرفا به زیبایی ویا انجام حداقل و برآورد نیاز پرداختهاست . این بار ما میخواهیم یک قدم فراتر برویم و با مفاهیم کاربردی و مهمتری آشنا بشویم .
در واقع هر طرحی هدفی را دنبال میکند کاربردپذیری به ما کمک میکند تا واقعگرایانهتر فکرکنیم و توقع داشتهباشیم . ما برای کاربر طراحی میکنیم پس راحتی استفاده کاربر باید در الویت اول باشد . اما این مورد ممکن نیست مگر اینکه ما رفتار و افکار و نیاز کاربرهای مختلف را بدانیم . برای این کار نیاز نیست که از تکتک کاربرهای سایت نظرسنجیکنید فقط کافیست خود را جای کاربر بگذارید و از یکسری قوانین کلی در طراحی پیرویکنید.
ایجا بهصورت مختصر با برخی از این قوانین و نکات آشنا میشوید :
ـ کاربر با هدفخاص به وب مراجعه میکند و برای دیدن طراحی شما وارد وب نمیشود .
ـ قانون 2 ثانیه :
کاربر تنها 2 ثانیه برای رسیدن به هدف صبر میکند . بعد از 2 ثانیه شما با ریزش شدید کاربر موجه خواهید شد پس تا تا جایی که ممکن است فرآیند را خلاصه و سریعتر کنید از برنامهنویسی گرفته تا حجم صفحه .
- کاربر را مجبور به کارهای ضائد نکنید مثلا یک پیغام مانند " انجام شد " دیگر نیاز به دکمه تایید ندارد و بهصورت خودکار باید محوشود .
- کاربر صفحه را نمیخواند بلکه اسکن میکند به این مفهوم که در نظر اول شما فقط چند ثانیه (2 ثانیه) فرصت دارید که کاربر را قانعکنید که صفحه مرورگر را نبندد و به بررسی سایت شما بپردازد. به بررسی چند نمونه خوب میپردازیم تا موضوع کاملا روشنشود.
همانطور که در تصاویر مشخصاست کاربران به صورتها خیلی توجه میکنند مخصوصا اگر سوژه عکس به دوربین نگاه کرده باشد . کاربر به طور ناخودآکاه با آن ارتباط برقرار میکند پس در انتخاب عکس برای وب سایت باید خیلی دقتکرد
نمونه عالی از رعایت نکات کاربردپذیری و روانشناسی کاربر :
مبحثی همانند کاربردپذیری است . در واقع ما با قوانین کاربردپذیری به User experience (ux) * تجربهکاربر یا همان طراحی تجربهکاربر میپردازیم . پرداختن این موضوع را به مقالات بعدی موکول میکنم.
- لیبل هر ورودی متن را بالای آن قرار دهید چون کاربر با زحمت کمتری آن را مییابد .
tumblr.com
- حتما سایت خود را در مرورگر های مختلف امتحانکنید تا کاربر با به همریختگی سایت مواجهنشود . برای این کار میتوانید از ابزارهای زیر استفادهکنید :
IE tester
با این نرمافزار میتوانید وب سایت خود را بر روی اینترنت اکسپلور 5.5 تا 9 مشاهدهکنید(بدون شک باید آن را نصبکرد)
Adobe browser lab
با استفاده از این سایت میتوانید سایت خود را بر روی مرورگرهای مختلف و سیستمعاملهای متفاوت ببینید (ایرن تحریم است خودتان میدانید چطور استفاده کنید از .... )
در آینده نزدیک موارد بیشتری معرفی و بررسی خواهدشد .
- لینکها را از بقیه متن متفاوت کنید . ترجیحا در هنگام موس هاور (رفتن موس بر روی لینک) متن دارای زیرخط شود .
- تا حد ممکن سعیکنید صفحه بدون اسکرولبار باشد . کاربر از اسکرول کردن خوشش نمیآید .
- بهترین اندازه برای باکس جستجو سایت ۲۷ حرف است .
apple.com
- سایت حتما باید نقشه سایت داشتهباشد .
اضافه ! :
در تکمیل نوشته فوقالعاده همکار محترمم خانم امیراکبری چند سایت برای انتخاب هرچه بهتر تمرنگ برای وبسایت معرفی میکنم :
colourlovers
colorschemedesigner
جمع بندی :
موارد کاربردپذیری آنقدر گسترده است که امروزه تبدیل به یک تخصص و علم شده است با این حال ما در این پست تعداد اندکی از آنها را مرورکردیم . موارد گفتهشده را مدنظر داشته باشید و برای طراحی سایت از استانداردهای بینالمللی استفاده کنید .
سعیکنید تا حد ممکن پروسهها را بهینه و کمینه کنید چون کاربر امروزی حوصله کمی دارد و با عجله به دنبال رسیدن به مقصد است . درست است که مینمال بودن (حداقل استفاده از همه چیز) گاهی خوب نیست اما همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید " کمتر = زیاد " معنی این جمله این است که کمتر بودن کافی نیست و باید حداقل باشد و برای وجود هر المان در صفحه دلیل داشته باشید .
آنچه خواهیدخواند :
نکات طراحی وب : کاربرد پذیری - طراحی نامریی
سخن آخر :
ممنونم که وقتگذاشتید و نوشته من را مطالعه کردید . امیدوارم با نظرهای شما بیشتر از پیش برای نوشتن در این وبلاگ دلگرم شوم . به امید روزی که وب فارسی در اوج باشد .
منابع :
Simple and Usable Web, Mobile, and Interaction Design
smahing book #2
thewebsqueeze.com
smashingmagazine.com
usableworld.com.au
در واقع هر طرحی هدفی را دنبال میکند کاربردپذیری به ما کمک میکند تا واقعگرایانهتر فکرکنیم و توقع داشتهباشیم . ما برای کاربر طراحی میکنیم پس راحتی استفاده کاربر باید در الویت اول باشد . اما این مورد ممکن نیست مگر اینکه ما رفتار و افکار و نیاز کاربرهای مختلف را بدانیم . برای این کار نیاز نیست که از تکتک کاربرهای سایت نظرسنجیکنید فقط کافیست خود را جای کاربر بگذارید و از یکسری قوانین کلی در طراحی پیرویکنید.
ایجا بهصورت مختصر با برخی از این قوانین و نکات آشنا میشوید :
ـ کاربر با هدفخاص به وب مراجعه میکند و برای دیدن طراحی شما وارد وب نمیشود .
ـ قانون 2 ثانیه :
کاربر تنها 2 ثانیه برای رسیدن به هدف صبر میکند . بعد از 2 ثانیه شما با ریزش شدید کاربر موجه خواهید شد پس تا تا جایی که ممکن است فرآیند را خلاصه و سریعتر کنید از برنامهنویسی گرفته تا حجم صفحه .
- کاربر را مجبور به کارهای ضائد نکنید مثلا یک پیغام مانند " انجام شد " دیگر نیاز به دکمه تایید ندارد و بهصورت خودکار باید محوشود .
- کاربر صفحه را نمیخواند بلکه اسکن میکند به این مفهوم که در نظر اول شما فقط چند ثانیه (2 ثانیه) فرصت دارید که کاربر را قانعکنید که صفحه مرورگر را نبندد و به بررسی سایت شما بپردازد. به بررسی چند نمونه خوب میپردازیم تا موضوع کاملا روشنشود.
همانطور که در تصاویر مشخصاست کاربران به صورتها خیلی توجه میکنند مخصوصا اگر سوژه عکس به دوربین نگاه کرده باشد . کاربر به طور ناخودآکاه با آن ارتباط برقرار میکند پس در انتخاب عکس برای وب سایت باید خیلی دقتکرد
نمونه عالی از رعایت نکات کاربردپذیری و روانشناسی کاربر :
مبحثی همانند کاربردپذیری است . در واقع ما با قوانین کاربردپذیری به User experience (ux) * تجربهکاربر یا همان طراحی تجربهکاربر میپردازیم . پرداختن این موضوع را به مقالات بعدی موکول میکنم.
- لیبل هر ورودی متن را بالای آن قرار دهید چون کاربر با زحمت کمتری آن را مییابد .
tumblr.com
- حتما سایت خود را در مرورگر های مختلف امتحانکنید تا کاربر با به همریختگی سایت مواجهنشود . برای این کار میتوانید از ابزارهای زیر استفادهکنید :
IE tester
با این نرمافزار میتوانید وب سایت خود را بر روی اینترنت اکسپلور 5.5 تا 9 مشاهدهکنید(بدون شک باید آن را نصبکرد)
Adobe browser lab
با استفاده از این سایت میتوانید سایت خود را بر روی مرورگرهای مختلف و سیستمعاملهای متفاوت ببینید (ایرن تحریم است خودتان میدانید چطور استفاده کنید از .... )
در آینده نزدیک موارد بیشتری معرفی و بررسی خواهدشد .
- لینکها را از بقیه متن متفاوت کنید . ترجیحا در هنگام موس هاور (رفتن موس بر روی لینک) متن دارای زیرخط شود .
- تا حد ممکن سعیکنید صفحه بدون اسکرولبار باشد . کاربر از اسکرول کردن خوشش نمیآید .
- بهترین اندازه برای باکس جستجو سایت ۲۷ حرف است .
- سایت حتما باید نقشه سایت داشتهباشد .
اضافه ! :
در تکمیل نوشته فوقالعاده همکار محترمم خانم امیراکبری چند سایت برای انتخاب هرچه بهتر تمرنگ برای وبسایت معرفی میکنم :
colourlovers
colorschemedesigner
جمع بندی :
موارد کاربردپذیری آنقدر گسترده است که امروزه تبدیل به یک تخصص و علم شده است با این حال ما در این پست تعداد اندکی از آنها را مرورکردیم . موارد گفتهشده را مدنظر داشته باشید و برای طراحی سایت از استانداردهای بینالمللی استفاده کنید .
سعیکنید تا حد ممکن پروسهها را بهینه و کمینه کنید چون کاربر امروزی حوصله کمی دارد و با عجله به دنبال رسیدن به مقصد است . درست است که مینمال بودن (حداقل استفاده از همه چیز) گاهی خوب نیست اما همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید " کمتر = زیاد " معنی این جمله این است که کمتر بودن کافی نیست و باید حداقل باشد و برای وجود هر المان در صفحه دلیل داشته باشید .
آنچه خواهیدخواند :
نکات طراحی وب : کاربرد پذیری - طراحی نامریی
سخن آخر :
ممنونم که وقتگذاشتید و نوشته من را مطالعه کردید . امیدوارم با نظرهای شما بیشتر از پیش برای نوشتن در این وبلاگ دلگرم شوم . به امید روزی که وب فارسی در اوج باشد .
منابع :
Simple and Usable Web, Mobile, and Interaction Design
smahing book #2
thewebsqueeze.com
smashingmagazine.com
usableworld.com.au
کد:
http://weblogina.com/post/web-usability-intro/