مطالعات امکانسنجی (قسمت چهارم)
مطالعات امکانسنجی (قسمت چهارم)
مطالعه بازار – بخش سوم
رقابت در بازار
يه شرکت بايد دائما محصولات ، قيمتهای فروش ، تبليغات و کانالهای توزيع کالای خودش رو با رقبای نزديک خودش مقايسه کنه. فقط با انجام اين کاره که شرکت می تونه به مزايا و معايب رقابتی خودش پی ببره. اطلاعاتی که شرکت می بايست درباره رقبای خود به دست بياره رو ميشه به شرح زير خلاصه کرد :
1. رقبای ما چه کسانی هستن ؟
2. اهداف اونها چيه ؟
3. خط مشی اونا چيه ؟
4. نقاط ضعف و قوت اونا کدومه ؟
5. الگوهای واکنشی اونا چطوره ؟
شدت و ساختار رقابت عامل خيلی مهمی هست که يه عرضه کننده بايد قبل از ورود به بازار به اونا توجه کنه. رقابت ميتونه مستقيم يا غير مستقيم باشه. رقابت مستقيم در مورد رقبايی هست که کالاهای مشابه يا يکسان با شرکت مورد نظر توليد يا عرضه می کنن و رقابت غير مستقيم در مورد عرضه کننده هايی هست که محصولات جانشين شرکت رو ارايه ميدن.
در مطالعه بازار از حيث عوامل رقابتی بايد مسايل رو از ديدگاههای زير مورد بررسی قرار داد :
الف. ساختار رقابتی
تو مطالعه ساختار و شدت رقابت بايد به سوالات زير جواب داده بشه :
1. آيا رقابت مستقيم وجود داره يا غير مستقيم يا هر دو ؟
2. هر يک از رقبای اصلی چه سهمی از بازار رو در اختيار دارن ؟
3. مزايای رقابتی رقبای اصلی چه چيزهايی هستش ؟
4. ظرفيت کنونی و برنامه های توسعه رقبای اصلی به چه شکلی هستش ؟
5. آيا بازار تحت سلطه يه عرضه کننده (توليد کننده يا وارد کننده) هست يا بيشتر ؟
6. آيا توليد کننده های خارجی درصد بالايی از بازار رو به خودشون اختصاص دادن ؟
7. آيا رقبای عمده و اصلی ، روی کانالهای توزيع کنترل شديد دارن ؟
ب. دلايل موفقيت رقبای اصلی
از طريق تجزيه و تحليل موفقيت رقبای قويتر ، ميشه شانس موفقيت تو ورود به بازار رو مشخص کرد. دلايل عمده موفقيت رقبا ميتونه از موارد زير باشه :
1. کيفيت برتر محصول
2. قيمت پايين تر محصول
3. مکان مناسب کارخونه
4. ويژگيهای منحصر به فرد محصول
5. اندازه و قدرت عرضه کننده محصول
6. تسلط بر کانالهای توزيع
7. روشهای مناسب فروش محصول
8. روشهای تبليغاتی مناسب
9. خدمات پس فروش مناسب
10. برخورداری از حمايت ها يا رانت ها
ج. روشهای رقابتی
روشهای مختلفی که شرکتهای گوناگون برای رقابت به کار ميگيرن به عوامل متنوعی مثل تعداد توليدکنندگان محصولات مشابه ، بزرگی يا کوچيکی يا وضعيت مالی شرکت و . . . بستگی داره. بحث روشهای رقابتی بسيار طولانی و پيچيده هست و از حوصله اين بخش خارجه.
تو پست بعدی در مورد روشهای توزيع کالا توضيح خواهم داد
موفق باشين
مطالعات امکانسنجی (قسمت چهارم)
مطالعه بازار – بخش سوم
رقابت در بازار
يه شرکت بايد دائما محصولات ، قيمتهای فروش ، تبليغات و کانالهای توزيع کالای خودش رو با رقبای نزديک خودش مقايسه کنه. فقط با انجام اين کاره که شرکت می تونه به مزايا و معايب رقابتی خودش پی ببره. اطلاعاتی که شرکت می بايست درباره رقبای خود به دست بياره رو ميشه به شرح زير خلاصه کرد :
1. رقبای ما چه کسانی هستن ؟
2. اهداف اونها چيه ؟
3. خط مشی اونا چيه ؟
4. نقاط ضعف و قوت اونا کدومه ؟
5. الگوهای واکنشی اونا چطوره ؟
شدت و ساختار رقابت عامل خيلی مهمی هست که يه عرضه کننده بايد قبل از ورود به بازار به اونا توجه کنه. رقابت ميتونه مستقيم يا غير مستقيم باشه. رقابت مستقيم در مورد رقبايی هست که کالاهای مشابه يا يکسان با شرکت مورد نظر توليد يا عرضه می کنن و رقابت غير مستقيم در مورد عرضه کننده هايی هست که محصولات جانشين شرکت رو ارايه ميدن.
در مطالعه بازار از حيث عوامل رقابتی بايد مسايل رو از ديدگاههای زير مورد بررسی قرار داد :
الف. ساختار رقابتی
تو مطالعه ساختار و شدت رقابت بايد به سوالات زير جواب داده بشه :
1. آيا رقابت مستقيم وجود داره يا غير مستقيم يا هر دو ؟
2. هر يک از رقبای اصلی چه سهمی از بازار رو در اختيار دارن ؟
3. مزايای رقابتی رقبای اصلی چه چيزهايی هستش ؟
4. ظرفيت کنونی و برنامه های توسعه رقبای اصلی به چه شکلی هستش ؟
5. آيا بازار تحت سلطه يه عرضه کننده (توليد کننده يا وارد کننده) هست يا بيشتر ؟
6. آيا توليد کننده های خارجی درصد بالايی از بازار رو به خودشون اختصاص دادن ؟
7. آيا رقبای عمده و اصلی ، روی کانالهای توزيع کنترل شديد دارن ؟
ب. دلايل موفقيت رقبای اصلی
از طريق تجزيه و تحليل موفقيت رقبای قويتر ، ميشه شانس موفقيت تو ورود به بازار رو مشخص کرد. دلايل عمده موفقيت رقبا ميتونه از موارد زير باشه :
1. کيفيت برتر محصول
2. قيمت پايين تر محصول
3. مکان مناسب کارخونه
4. ويژگيهای منحصر به فرد محصول
5. اندازه و قدرت عرضه کننده محصول
6. تسلط بر کانالهای توزيع
7. روشهای مناسب فروش محصول
8. روشهای تبليغاتی مناسب
9. خدمات پس فروش مناسب
10. برخورداری از حمايت ها يا رانت ها
ج. روشهای رقابتی
روشهای مختلفی که شرکتهای گوناگون برای رقابت به کار ميگيرن به عوامل متنوعی مثل تعداد توليدکنندگان محصولات مشابه ، بزرگی يا کوچيکی يا وضعيت مالی شرکت و . . . بستگی داره. بحث روشهای رقابتی بسيار طولانی و پيچيده هست و از حوصله اين بخش خارجه.
تو پست بعدی در مورد روشهای توزيع کالا توضيح خواهم داد
موفق باشين