[ نظر معماری]با نگاه به تاریخ معماری,معماری چه تاثیری در جنبه های انسانی داشته است؟

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان عزیز :cool:
ترم دوم که بودیم واحد کارگاه معماری (1) روز اول که استادمون اومد سر کلاس
این سوال و مطرح کرد. هر کدوم از بچه ها یه چیزایی نوشتن. نتیجه ش جالب بود
نظر هر کی با بقیه فرق میکرد .آخرشم چند نفر انتخاب شدن نوشته شونو بلند خوندن. :book:
با اجازه منم جزوشون بودم.!!:w17:
حالا ازتون میخوام شما هم متن خودتونو بنویسید یه تاپیک جالبی از اب در میاد.
مرسی.
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دوست دارم نویسنده اول این تاپیک من باشم با اجازه شیخ عزیز تالار !!!

با نگاه به تاریخ معماری,معماری چه تاثیری در جنبه های انسانی داشته است؟

برخورد با نماد های انسانی در تاریخ معماری ، سخن از تاثیر گذاریهای مستقیم حاکمان بر هنر دوران خویش بوده است . که در این رهگذر تاثیر این مهم بر هنر معماری هم جلوه ایی مشابه دارد .
با بررسی سیر و روند تاریخی حکومت حاکمان و نحوه برخورد ایشان با نوع حاکمیت بر سرزمین ، می توان بدون مطالعه ، وضعیت معماری آن دوره را نیز حدس زد .
جلوه های شخصیتی هر حاکم ، در تمام ادوار و دورانها در ممالک مختلف آنچنان مشهود است که به صرف داشتن اطلاعات سیاسی و اقتصادی ، جنبه هاب هنری نیز به روشنی نمایان می گردند.
سخن از نوع برخورد کسانی است که با درایت و یا عدم درایت ، راسا و یا غیر مستقیم بر رشد و یا عدم پیشرفت هنر و بخصوص هنر معماری تاثیر داشته اند .
هر کجا سخنی از حاکم عادل و با سیاست در ممالک می شنویم بویی از فعالیت هنرمندان مشهور و بزرگی را می شنویم که توانسته اند هنر عصر خویش را به تعالی برسانند .
گذشته از استثنائاتی که در مبحث علم از زندگی و حیات خویش برای پیشرفت آن دست شسته اند که تعداد آنها به عدد انگشتان دست هم نمی رسد ، باقی هنر مندان در هر دوره تابع ارکان سیاسی و اجتماعی جامعه بوده اند .
با توجه به این تفکرات می توان گفت در هر قسم از تاریخ ، رکن اساسی پیشرفت در همه جنبه ها وابستگی شدید و مستقیمی با حاکمان آن دوره دارد که نمونه های آن در تاریخ ایران به وفور یافت می شوند . تخت جمشید ، تخت سلیمان ، نقش جهان اصفهان ، مسجد شیخ لطف الله ، مسجد امام ، چهار طاقی نیاسر و هزاران بنای دیگر نشانه درایت حاکمان وقت و ارزش گذاری به هنر معماری در آن دوران بوده است .
ادامه دارد ...
 

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
doomann عزیز نوشته:
برخورد با نماد های انسانی در تاریخ معماری ، سخن از تاثیر گذاریهای مستقیم حاکمان بر هنر دوران خویش بوده است . که در این رهگذر تاثیر این مهم بر هنر معماری هم جلوه ایی مشابه دارد .

با جملت موافقم.

هنر معماری از ذوق استعداد ها و نیاز انسان پدید آمده و طی سالیان متوالی تکامل پیدا کرده. همونطور که انسان باعث تغییراتی در هنر معماری شده معماری هم میتونه تغییراتی در انسان بوجود بیاره.
اززمانی که انسان در این کره خاکی قدم گذاشته معماری همراه او بوده ولی به شکل و فرمی دیگر .معماری در مرحله ای از زمان بسوی ساده زیستی ودر مرحله ای دیگر بسوی تنوع طلبی پیش رفته است.نمونه آن را میتوان در مساجد اولیه اسلام مانند مسجد پیامبر در مدینه دید که فاقد هرگونه گنبد وتزئیناتی خاص بود ولی به تدریج مساجدی که به تقلید از آن ساخته شد دارای گنبد کاشیکاری و چند جز دیگر مانند مناره و محراب شدند.

ادامه دارد...
 
آخرین ویرایش:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
قسمت دوم :

هر آینه در ساخت و پیرایه محل سکونت از غار تا سرسراهای بزرگ اعیان نشین انسان ، همه به ذوق و شوق و حس زیبایی پسندی و زینت و ذات پاک انسان ، نشات گرفته از ذات پاک لایزال الهی بر می گردد.
چنانچه در مباحث هنر و زیبایی شناسی کندو کاوی بنماییم ، حس حقیقت و زیبایی پسندی ذات ناخود آگاه انسان را به وضوح خواهیم شناخت . چنانچه در لذت دیدن زیبایی گل ، یا حس کردن بوی عطر و یا لمس پر پرندگان همه در نوعی حس لذت اشتراکی دارند که اگر چه از چند غریضه گوناگون نشات می گیرند ، همه توسط یک مرکزیت به وحدانیت می رسند و حس لذت نامی است که انسان بر آن نهاده .
پر واضح است که سیستمها و اکو سیستمهای طبیعی ، بدون توقف به سمت بی نظمی پیش می روند تا از شر خرج انرژی برای پایدار نگاه داشتن سیستم راحت بمانند و در این میان آنچه باقی می ماند صحنه هایی است که ما آنها را صحنه های طبیعی می نامیم .
با یک نتیجه گیری ساده می توان دریافت که سیستم های اطراف انسان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و انسان با توجه به مکانیسمی به نام تعقل و تفکر می تواند زمام این ناهنجاری را به دست گرفته و با توسل به یافته هایی که از خود طبیعت منتجی می شود ، به مقابله با ناهنجارها بپردازد . چنین حرکتی ، نه تنها باعث تعویض مسیر طبیعی می گردد بلکه می تواند باعث از بین رفتن فرآیند طبیعی سیر توالی در طبیعت گردد . حال به خاطر ارجح بودن انسان بر باقی ساکنان کره خاکی و به الطبع داشتن قدرت جسمانی و همچنین قوه تفکر، انسان مختار بر هر عمل به مبارزه با طبیعت پرداخته و محیط را از حال عادی خارج و به سبک و شیوه خویش می آراید . و با صرف نیرو و هزینه در برقراری روندی که از نظر او ، نظم به شمار می آید می کوشد.
این کوشش در فرآیندی چندین هزار ساله به جایی می رسد که نو آوریها و تفکرات بسیاری آن را صیقل داده و آن را بارور می کند. و در طی گذشت زمان عوامل مختلفی بر آن تاثیراتی گذاشته و این حرفه و فرآیند به شکل علم به آیندگان برای جلوگیری از اتلاف زمانیکه تا به آن لحظه شامل هزینه ها و زمانهای بسیاری بوده ، تقدیم می گردد . بدون شک اولین علم و هنر انسان نخستین معماری بوده و می توان گفت یافتن سر پناه منطبق بر نیازهای انسان جزو اولین فرآیندهای منطقی و مبتنی بر نیاز اوست .

ادامه دارد ...
 

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ببخشید دیر شد.. درگیر انتخاب رشته بودم..:lol:


معماری باعث روحیه کمال طلبی و راحت طلبی بیشتری در انسان شده است تا انسان با ساخت بناهایی بلند و باعظمت زیاد قدرت خود را به رخ دیگران بکشد مانند قصرها و قلعه هایی که پادشاهان برای خود می ساختند.

یکی دیگر از تاثیرات معماری بر انسان این است که باعث شده آدمی با دید زیباتر و موشکافانه تری به اطراف خود نگاه کند.

معماری قدرت تخیل و خیال پردازی انسان رانیز تحت تاثیر قرار داده تا انسان بتواند هر آنچه که درتخیل او می گذرد بسازد نمونه آن را میتوان در تخت چمشید یافت موجوداتی که فقط در تخیل انسان شکل میگیرند مانند دو نگهبان سنگی که با بدن اسب و سر انسان و دو بال عقاب نگهبانی از در های ورودی تخت جمشید را به عهده دارند.
 

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معماری هر قوم و ملتی باید متاثر از سنتها وعقاید خود آنها باشد.
معماری ای که از ملت ها و کشور های دیگر تاثیر بگیر و هویت خود را فراموش کند آن ملت ناخوداگاه معماری سنتی
خود را از دست می دهد و از دست دادن سنت ها باعث تغییر در انسان هایی می شود که در انجا زندگی می کنند.
 
  • Like
واکنش ها: hoot

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انسان و معماری متاثر از یکدیگرند.

قلعه الموت ـ یعنی اعتماد سیاسی..(مرکز فرماندهی).
قلعه دختر ـ اعلام گروهی بنام ساسانی که تصمیم میگیرند قدرت پدران خود را زنده کنند.
تخت جمشید ـ سنبل تمرکز فکری ـ مذهبی است تاثیر آن اعلام مرکز رسمی و فرهنگی در تمام دنیا و ا یجاد همبستگی فکری در زمان خود . تخت جمشید پایتخت سیاسی نیست بلکه کاملا مرکزی است.
پل الله وردی خان ـ نوعی از کاخ است ـ عامل اتصال دو محله است محله جلفا را به محله مسلمان نشین اصفهان متصل می کند. (گفتگوی تمدن ها ).
خانه بروجردی ها ـ معماری به انسان شان اجتماعی میدهد. معماری در خانه های ایرانی عاملی است که بین انها لیجاد همبستگی میکند.
مسجد آقا بزرگ ـ ادیان با ساختن مساجد و کلیساها تمدن خود را به رخ هم می کشند.
با ساختن مسحد باشکوه شوق مسلمان شدن را بوجود آورد.
گنبد قابوس ـ یکی از نیاز های انسان احساس جاودانگی است . حس میشود با معماری میتوان همیشه زنده بود.

برج خاموشان ری ـ
امید زندگی جاودانه می دهد.

معماری امنیت اجتماعی فردی بوجود می آورد.

آب انبارها ـ در سال آینده خشکسالی نخواهم داشت .
آسیاب ها ـ احساس اینکه غذا هست .

بازار ها ـ معماری امکان فعالیت های اقتصادی می دهد .نیازها در بازار تامین می شود.
کوشک سرخه حصار ـ تفریح ایجاد می کند تا سر زنده و شاد باشیم .

معماری امنیت جانی می دهد.

قلعه ها ـ
در قلعه های برج و بارو دار احساس امنیت می کنیم .

معماری مفهوم تاریخ را برای ما ملموس میکند .
ـ کتیبه داریوش کبیر باقی ماند .
ـ پادشاهان ستمگر فراموش شده اند.



 
بالا