اولا ممنون از این تاپیک... ولی به عنوان نقد: این بیشتر مقایسه رندر نرم افزاراس تا نمونه کار ...و مسلمه که یه موتور رندر خوب با یه کامپیوتر خوب + مدلای آماده و کمی هم تنظیم متریال...نتیجه خوب میده... و این چیزی به دانش ما اضافه نمیکنه... شاید بشه تو این تاپیک یه موضوعه دیگه رو بحث کرد: " انواع الگوریتمای رندر" یا انواع رهیافتای مدلسازی..یا..
در مورد رندر چندتا نکته هست:
مثلا ، موافقم که با خود مکس نمیشه به کیفیت منتال،مکسول یا وی-ری، کار کرد ولی در عوض سریعه...و اگه بشه با کلکایی کار منتال رو شبیه سازی کرد ،خیلی خوبه... و واقعا هم میشه...(که بمونه واسه بعد)...
بگذارید یه نگاه کلی به انواع رندر بندازیم:
ما کلا 2 دسته رندر داریم:unbiased,
biased که خود این 2 دسته کلی به دلیل تفاوت در رهیافتشون به شبیه سازی دنیای فیزیکی از هم جدا میشن (لطفا به:
http://renderspud.blogspot.com/2006/10/biased-vs-unbiased-rendering.html
و
http://www.cgafaq.info/wiki/Bias_in_rendering
نگاه کنید.
biasedسریع و کم دقت تر و unbiased کند ولی دقیقتره...در واقع از الگوریتمهای متفاوتی واسه شبیه سازی محیط استفاده میکنن. خود biased الگوریتمای مختلفی داره ، مثلا scan line (که پیشفرض مکسه) و خط به خط رندر میگیره تا پایین و دیدید که واسه شبیه سازی سایه هم از الگوریتمای مختلفی مثل area shadowو ... استفاده میکنه... ...تو این الگوریتما ،نور محیط محاسبه نمیشه و فقط نور مستقیم محاسبه میشه (نور محیط مثل اینکه نور خورشید مستقیم به داخل اتاق نمیاد ولی اتاق روشنه و مخففش GI یا global illumination) و برخی از الگوریتمها هم تا حدی نزدیک به محیط فیزیکی میشن ، مثل منتال یا وی-ری یا رادیوسیتی...پس چرا نتیجه رندرا فرق میکنه؟ جواب برمیگرده به نحوه سرشکن کردن خطایی که هر الگوریتم شبیه سازی محیط فیزیکی داره. که بهتره به این نگاه کنید:
http://www.cgafaq.info/wiki/Main_Page
unbiased ها ادعاشون اینه که دقیقترن...ولی بگذارید به این نگاه هم نقد کنیم...مشکل اینه که توی روشای biased با یه تعداد محدود فوتون (مثلا10هزار یا 100 میلیون..) کارو شرو میکنن و مدعین که با دنبال کردن این تعداد فوتون ، محیط رو شبیه سازی میکنیم، ولی واقعیت اینه که 1: تعداد فوتون ارسالی از یه منبع نور نامحدوده و 2 : این تعداد هم ،هرچند انرژیشون کم و کم و کمتر میشه ولی از نظر تئوری هیچوقت تموم نمیشه... لذا در روشهای unbiased رندر هیچوقت رندر تموم نمیشه و اگه تا خود قیامت کامپیوتر روشن باشه ، هزاران بار به محاسبه محیط، ادامه میده (البته بهتون بگم که معمولا ماکسیموم با 100 بار محاسبه محیط شما به یه رندر خوب واقعی میرسید...)
خوب حالا انتخاب کنید که دنبال واقعیت صحیح فیزیکی میگردید، یا یه چیز قابل قبول؟
اگه دنبال فیزیک محض هستید به سایت
www.maxwellrender.com/ یا
fry render:
http://www.randomcontrol.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=16
,و یا Indigo
www.indigorenderer.com/
بزنید.... ولی اگه به یه رندر خوب (ولی نه خیلی هم دقیق دقیق) رضایت میدید ، خوب اونوقت وی-ری:
www.chaosgroup.com/
و
www.asgvis.com/
یا منتال:
www.mentalimages.com/
و یا موتور رندرای رایگانی مثل پووری:
http://www.povray.org/
یا یافری:
http://www.yafaray.org/
یا orge3d ویا luxrender
سربزنید و مقایسه کنید.