نسخه‌هاي مختلف ويندوز ويستا

alireza14223

عضو جدید
Vista Home Basis

اين نسخه براي کاربردهاي خانگي به کار مي رود و دو شامل تمامويژگي ها و امکانات اصلي ويندوز ويستا مي شود؛ مثلInstant Search ,Movie Maker, Windows photo, Windows Defender, Parental Control, Windows Media Player .



اما با آنکه ظاهر کلي اين نسخه، خيلي با ويندوز XP تفاوت دارد، اما ازرابط کاربردي Aero پشتيباني نمي کند.
اما گذشته از Aero، اين نسخه ويستا تفاوت هاي زيادي با ديگر سيستمعامل ها از لحاظ نحوه کار کردن کاربران با آن دارد. به عنوان مثال، برنامه Explorer آن، به کاربران اين امکان را مي دهد که اسناد را به سرعت يافته و با آنها کار کنند،مخصوصاً زماني که از ويژگي Live Icon استفاده مي کنند که محتواي اسناد را بدون بازکردن آنها نشان مي دهد.



اگر از کامپيوتر تان فقط براي کاربردهاي معمولي استفاده مي کنيد، ايننسخه ويستا بهترين انتخاب خواهد بود. همچنين اين نسخه ويستا در صورتي که بخواهيد آنرا روي يک کامپيوتر تقريباً قديمي نصب کنيد، مناسب خواهد بود.




Vista Home Premium
نتيجه سال ها تلاش مايکروسافت براي بهبود سيستم عامل ويندوز دراين نسخه ويستا به باز نشسته اين نسخه علاوه بر پشتيبانياز رابط Aero، شامل ويژگي Windows Mobility Center نيز مي شود که به کاربرانکامپيوتر هاي کيفي امکان مي دهد که به سادگي از هر محلي به شبکه متصل شوند و همچنينگزينه هاي ديگري را در خصوص پيکربندي سيار در بر مي گيرد.



يکي ديگر از ويژگيهاي جديد اين نسخه، ويژگي Sync Center است که به کاربران امکان مي دهد به طورهمزمان چند کار را انجام دهند. اين ويژگي نمايي کلي از عملکردهاي همزمان را فراهمآورده و امکان شروع يا توقف آنها را مي دهد.



ويژگي Windows Meeting Space اين نسخه که سابقا با نام Widows Collaboration شناخته مي شد، امکان مشارکت بيشتراز 10 کاربر را به صورت همزمان و البته با امنيت بالا فراهم مي آورد که مي توانندفايل هايشان را به اشتراک گذاشته و آنها را ويرايش کنند.
مزيت مهم اين نسخه نسبت به نسخه Home Basic وجود Windows Media Center درآن است، که اين ويژگي سابقاً فقط در نسخه Media Center ويندوز XP وجودداشت.



نسخه Home Premuim ويندوز ويستا از لحاظ قيمت و کارآيي داراي تعادلبسيار خوبي است. اگرچه نسخه Home Basic داراي امکانات امنيتي بيشتري نسبت به نسخههاي قبلي ويندوز است ولي فقط بعضي از ويژگي هاي ويندوز ويستا را در برمي گيرد، درصورتي که نسخه Home Premium شامل ويژگي هاي بسيار همچون امکانات چند رسانه ايپيشرفته، امکان مشارکت و در کل نمايي کلي از ويندوز ويستا مي شود. از سوي ديگر، بهکامپيوتري احتياج خواهيد داشت که بتواند از رابط Aero پشتيبانيکند.




Vista Business
اين نسخه براي شرکت هاي کوچک و متوسططراحي شده است و داراي بسياري از ويژگي هاي موجود در نسخه Home Premium است وليشامل ابزارهاي سرگرمي همچون Windows Media Center نيز مي شود و داراي برنامه هايمفيدي هم است که در نگهداري داده ها و اتصال به شبکه به اين شرکت ها کمک مي کنند.



ابزار امنيتي توکار اين نسخه به طور خودکار نقايص را يافته و اصلاح مي کندو همچنين مي تواند از داده ها در صورتي که يک مشکل سخت افزاري پيش بيايد نيز محافظتکند.



همانند نسخه حرفه اي ويندوز XP، اين نسخه ويندوز ويستا نيز شامل برنامه Remote Desktop است که دسترسي از راه دور به برنامه ها و ديگر منابع را امکان پذيرمي سازد.



همچنين شامل ويژگي هاي برتر ديگري همچون تشخيص دستخط و مرور سريعاسناد نيز مي شود.





Vista Ultimate
اين نسخهشامل تمام ويژگي هاي نسخه هاي Home Premium و Vista Business مي شود و در ضمن ويژگيهاي بيشتري را نيز در بر مي گيرد که بيشتر براي کاربران حرفه اي و کاربراني که بهانجام بازي هاي کامپيوتري و کارهاي چند رسانه اي زياد مي پردازند، طراحي شده است. يکي از مهم ترين ويژگي هاي اضافه اين نسخه، دارا بودن توانايي رمز نگارياست.



ويژگي رمزنگاري درايو Bit Locker اين نسخه ويندوز ويستا باعث محافظت ازداده ها توسط رمزنگاري کل فضاي ويندوز مي شود که در نتيجه باعث پيشگيري از دسترسيکاربران غير مجاز به فايل هاي سيستمي مهم و نيز اصلاح آنها مي شود. ويژگي Bit locker از رمز نگاري AES (Advanced Encryption Stanard) 128 بيتي و يا 256 بيتياستفاده مي کند و به خوبي با سيستم هايي که داراي يک تراشه TPM (Trusted Platform Module) هستند، کار مي کند.



اين نسخه هم چنين داراي کنترل پيکر بندي پيشرفتهاي براي بازي ها است و شامل ويژگي Ultimate Extras نيز مي شود که امکانات بيشتريهمچون يک مجموعه از برنامه ها و خدماتي را در بر مي گيرد که فقط کاربران اين نسخهبه آنها دسترسي خواهند داشت.



اگر چه قيمت اين نسخه نسبت به بقيه نسخه هابالاتر است ولي امکاناتي که ارائه مي دهد، باعث برتري بيشتر آن نسبت به آنها ميشود.




Vista Enterprise
اين نسخه براي شرکت هاي بزرگ طراحي شدهاست و در حقيقت نسخه پيشرفته Vista Business است که از برنامه هاي بر پايه سيستمعامل يونيک پشتيباني مي کند و شامل ابزارهاي توکاري براي سازگاري بيشتر يا نسخه هايقبلي ويندوز، Drive Encryption Bit Locker و برنامه هاي ديگر مي شود.



توصيهمي کنيم فقط در صورتي که يک تصميم گيرنده در حوزه IT در يک شرکت بزرگ هستيد، از ايننسخه استفاده کنيد، در غير اين صورت :)استفاده از ديگر نسخه هاي توصيه مي شود:)
 
بالا