سلام به دوستان،ممنون می شم ازدوستانی که بتونن در مورد نحوه آرماتور بندی تیر ها و جلوگیری از پرت مصالح کمکم کنن
چون داخل نقشه های سازه ای که دارم طول میلگرد ها 8.5 متر یا 10.50 و 7.30 و ... اومده که پرتی میلگردها خیلی بالا میره ؛ راهی هست که جلوی این همه پرتی رو گرفت ؟؟؟
مشاهده پیوست 253440نمونه نقشه
ممنون
نقشه ها ارائه شده و ما مجری هستیم
میخواستم بدونم مهمترین قسمتها یی که نباید میلگردهام برش بخوره کجا ها هستن؟
البته میدونم که در میلگردهای فوقانی در گوشه های اتصالات تیر به ستون و در میلگردهای تحتانی در وسط دهانه نباید قطع آرماتور داشته باشم
متاسفانه عکس این فایل کاملا نامفهومه . بابا این کد رو بندازید کنار . من و شما مجری هستیم . من خودم رو میگم من فقط با نقشه های پرینت شده تو A3 راحت هستم . هم تو متره و برآورد و هم تو کنترل نقشه ها . اگه میتونید از اونا یه عکس خوب بگیرید و بذارید .
درباره محل قطع میلگردها معمولا بعضی از مهندسای محاسب با تجربه توی نقشه های سازه مشخص میکنن . اما تو محل های که خودتون گفتید نباید قطع میلگرد باشه . همچنین در محل های درصد آرماتور بالا میره هم نباید قطع میلگرد داشت . چون انجام اورلب باعث افزایش درصد آرماتور تو اون قسمت میشه .
راستی مگه قطر آرماتور هاتون تیپ نیستن ؟؟؟؟
یعنی آیا هر دهانه قطر مخصوص خودش رو داره ؟؟؟؟
میلگرد های پرت شده رو میشه بعدا باهاشون اودگا زد یا میشه ممان منفی زد .
همکار محترم:
با سلام: ما در قدیم در طراحی واجرای سازه های بتنی که نرم افزار ورایانه باین وسعت وجود نداشت در تمام دیتایل ها ی اجرایی که با راپید رسم می کردیم میله گردها را طوری در نطر می گرفتیم که 12 متر شاخه(انزمان -بصورت شاخه وکلاف هردو بود-انگلیسی والمانی و ایرانی) علیرغم ارزانی ان زمان : ریخت وریز حداقل باشد. یکی از راههایی که خود حقیر بکار می بردم در طراحی واجرا-بجای :میله گردهای ممان منفی تکیه گاهها -که در طراحی های امروزه مشاهده می کنم-خود میله گرد کف را قطع نمی کردم -وانرا OTKA می کردم. در فایل ضمیمه -تصویر زیر مشاهده می کنید.
دوستان هم در بالا اشاره کردند:حال با وجود نرم افزارهای مختلف می توانید بررسی کنید-ومعمول این کار را باید طراح استراکچر قبلا موقع دیتایل دادن لحاظ نمایند.موفق باشید.
مشاهده پیوست 253458
ممنون از توضیحاتتون
در هر راستا یعنی چند دهانه ای که پشت سر هم هست سایز میلگرد تغییر نداره ولی در طبقات تغییر داره .
اینم یه عکس :مشاهده پیوست 253527
سلام . اگه بخواهی برش ها رو بر اساس نقشه بزنی مسلما پرتی زیاد داری . ولی معمولا آرماتورها رو سراسری قرار میدن . یعنی انتهای یه میلگرد 12 متری رو خم میزنن و قرار میدن . بعد هرجایی که تموم شد میلگرد بعدی رو با اورلب قرار میدن . خودم زمانی که کارآموزی میرفتم بسیاری از سازه ها دقیقا طبق نقشه نبود . فقط قطر و تعداد و فاصله ها رعایت میشد . بازم با مهندس ناظر صحبت کن اگه اجازه داد آرماتور ها رو به صورت 12 متری قرار بده . در غیر این صورت راهی نمی مونه جز تحمل پرتی زیاد .
اما درباره اودکا و ممان منفی هم باید بگم که انتهای هر تیرچه باید انداخته بشه . که اونم تو نقشه های سازه وجود داره . اگه با میلگردهای تیر مطابقت داشته باشه میشه از پرتی میلگرد های تیر جهت اودکا و ممان منفی استفاده کرد .
سلام استاد
ممنون از توضیحات و دتایلی که فرستادین
به نظر شما حالاکه مشاور دتایل جزئیاتو خوب نداده ( به هر علتی مثل ندادن پول توسط کارفرما و ...)ما میلگرد 12 متری استفاده و OTKA کنیم یا نه؟
همکار محترم:
با سلام:همانطور که عرض شد می توانید بجای برش گیر جدا گانه در روی تکیه گاهها ی میانی از خم وامتداد دادن میله گردهای کف استفاده کرد. فرق اینجاست که:در حالت گذاردن کلاهک برشی جدا قطر میله گردها با کف فرق دارند. ودرعوض قطع میله گرد زیاد تر است وبه تبع ریخت وریز بیشتر-در حالت خم دادن میله گردها ی کف واتکا دادن ریخت وریز کمتر وسرعت کار ویکپارچگی بیشتر است.اما در قطر مانند حالت اول (بعلت یکسان بودن) صرفه جویی ندارید-حال این نطر وبررسی مهندس طراح سازه(محاسب) را می خواهد که بررسی کند ایا تفاوت وزن در قطر مختلف حالت اول می تواند جبران ریخت وریز وبالانس با حالت دوم را داشته باشد؟.
من یک مثال را در فایل زیر اورده ام-البته محاسبات را ذهنی انجام داده ام وممکنست اختلاف جزیی با ماشین حساب باشد که مهم نیست(چون درضرب وتقسیم اعداد را رند کرده ام).
این را باید با مهندس محاسب پروژه درمیان بگذارید .وفقط در صورت اجازه کتبی ایشان (چون مسئولیت محاسبات با او بوده است) می توانید از روش توصییه شده این جانب استفاده فرمایید.
تصورم این است که صرفه جویی زیادی در تناژ میله گردها بوجود اید-به کارفرما بگویید مسئله را با مهندس سازه درمیان بگذارد وبعد از اخذ موافقت کتبی ایشان اقدام نماید.تا بعدها موقع پایانکار دچار مشکلات بعلت عدم اطلاع محاسب پروژه ونطام مهندسی قرار نگیرد. موفق باشید.
مشاهده پیوست 253541
ممنون استاد
یه سوال دیگه
طرز قرار گرفتن میلگرد های ممان منفی و برشگیر رو متوجه شدم
بجز این میلگرد ها میلگرد طولی سرتاسری نیز وجود دارد که نباید قطع بشن این میلگرد ها رو 12 متری بندازیم بعد در ادامه اورلب بدیم یا اینکه حتما باید در محل های مشخص شده از قبل، قطع بشن -چون اگه 12 متری بندازیم ممکنه در وسط دهانه یا وسط تقاطع ستون ها تموم بشن و اونجا وصله بخورن.
با سلام همکار محترم:
میله گردهای سرتاسری 12 متری که نباید قطع شوند ومهندس محاسب محل قطع را مشخص کرده -چون روی انها حساب کرده برابر دستور ایشان کار شوند و0ver lap با حداقل 50 برابرقطر کار شود.
با ایشان قبل از گذاردن ارماتورها مذاکره کامل درکارگاه با حضور کارفرما و سرپرست ارماتور بندها تشکیل شود.ومحل اتکاها (اگر موافق بود) ویکسره ها با رنگهای :قرمز وابی برای ارماتئر بند مشخص شود که گیج نشود.زیر این نقشه اجرایی را مهندس محاسب امضاء کند. من نقشه های اجرایی را بصورت رنگی به استادکاران میدادم.تا اشتباه نکنند.این طور استادکاران زودتر متوجه می شوند.در محل ستونها مطلقا میله گرد قطع نباید بشود ووصله بخورد.تمام این مسایل با هماهنگی مهندس مسئول محاسبات باید صورتجلسه شوند .غیر مکتوب بعدها ممکنست مشکل در امضاهای پایانکار یا تاییدات نطام ایجاد کند-اینها را براساس تجربه می گویم.لطفا جدی بگیرید. موفق باشید.
استاد خیلی ممنون از اطلاعات و تجارب مفیدتون که به ما انتقال میدین
در ادامه پروژه انشالا از تجربیاتتون بیشتر استفاده می کنیم