نويسنده:
[ عباسعلي قديريان ] - پژوهشگاه صنعت نفت
خلاصه مقاله:
در گذشته آموزش هاي رسمي مي توانست نيازهاي شغلي افراد را برآورده كرده و سازمان را نيز در استفاده بهينه از منابع خود ياري دهد. اما در شرايط امروز كه تغييرات فناوري شديد و دانش و معرفت انسان، عمده ترين عامل ايجاد و حفظ مزيت هاي رقابتي شركت ها گرديده است ديگر تنها آموزش هاي رسمي نمي تواند نيازهاي سازمان را برآورده سازد. به همين جهت موضوع مديريت دانش و نهادينه كردن فرآيند يادگري توجه روزافزوني را به خود جلب كرده است و هر يك از متفكرين از ديدگاه خاص به بحث و تحليل آن پرداخته اند. در اين مقاله تلاش خواهد شد مفاهيم آموزش و يادگيري مورد بحث و بررسي قرار گرفته و سپس نظرات مختلف در زمينه يادگيري جمع بندي و در قالب مدل واحد يكپارچه اي ارائه گردد تا زمينه كاربرد موثرتر آن در جهت ايجاد مزيت رقابتي مهيا گردد.
كلمات كليدي:
آموزش، يادگيري، سازماني، مزيت رقابتي
[ عباسعلي قديريان ] - پژوهشگاه صنعت نفت
خلاصه مقاله:
در گذشته آموزش هاي رسمي مي توانست نيازهاي شغلي افراد را برآورده كرده و سازمان را نيز در استفاده بهينه از منابع خود ياري دهد. اما در شرايط امروز كه تغييرات فناوري شديد و دانش و معرفت انسان، عمده ترين عامل ايجاد و حفظ مزيت هاي رقابتي شركت ها گرديده است ديگر تنها آموزش هاي رسمي نمي تواند نيازهاي سازمان را برآورده سازد. به همين جهت موضوع مديريت دانش و نهادينه كردن فرآيند يادگري توجه روزافزوني را به خود جلب كرده است و هر يك از متفكرين از ديدگاه خاص به بحث و تحليل آن پرداخته اند. در اين مقاله تلاش خواهد شد مفاهيم آموزش و يادگيري مورد بحث و بررسي قرار گرفته و سپس نظرات مختلف در زمينه يادگيري جمع بندي و در قالب مدل واحد يكپارچه اي ارائه گردد تا زمينه كاربرد موثرتر آن در جهت ايجاد مزيت رقابتي مهيا گردد.
كلمات كليدي:
آموزش، يادگيري، سازماني، مزيت رقابتي