[ مقاله ] ضوابط > مطالعات و طراحی مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
دانلود فایلی در خصوص طرح توجیهی مجتمع و بررسی جزئیات آن به اختصار ارائه میگردد. که بنده پارتیشن بندی ....و به فایل pdf تبدیل کردم ..... البته لازمه ذکر کنم مساحتهای ذکر شده با استاندارهای الان طبق جدوال ارائه شده در پست .........#2. ..... دارای مغایرت هستش .......


عنوانهای اصلی :

آشنایی با تیرپارک ها
الف) 1 -نظام استقرار مجتمع هاي خدماتي – رفاهي تير پارك
الف) 2 –سطح و نظام عملكردي مجتمع هاي خدماتي – رفاهي و تير پارك ها
الف) 3 –نظام مالكيت مجتمع هاي خدماتي – رفاهي و تير پارك ها

ب) اهداف برنامه ريزي
ج)معيارهاي موثر بر مكان يابي مجتمع هاي خدماتي ـ رفاهي و تير پارك ها
ج ـ 1-رابطه مجتمع و تير پارك با مكان
ج ـ 1-1-معيارهاي محيطي
ج ـ 1-2-معيارهاي اجتماعي ـ فرهنگي
ج ـ 1-3-معيارهاي اقتصادي
ج ـ 1-4-معيارهاي كالبدي
ج ـ 2-رابطه مجتمع با مجتمع
ج-3-رابطه مجتمع با محور

3-1-2- الگوهاي برنامه ريزي
3-1-2-2- الگوي برنامه ريزي طرح براي مجتمع هاي خدماتي رفاهي

الف ـ مجتمع خدماتي ـ رفاهي درجه 1:
اين نوع مجتمع ها در مساحتي بين 10-3 هكتار در يك طرف تا دو طرف جاده ساخته مي شوند.

ب ـ مجتمع خدماتي ـ رفاهي درجه 2:
اين مجتمع ها در مساحتي بين 3- 1/5هكتار در يك تا دو طرف جاده احداث مي شوند.

ج ـ مجتمعخدماتي ـ رفاهي درجه 3:
اين مجتمع در مساحتي بين 1/5 – 0/7 هكتار در يك تا دو طرفجاده احداث مي شوند اين مجتمع ها به وسيله پايه بتوني و فنس از فضاي پيرامون تفكيكمي شوند و تنها بخشي از فضاي آنها, محوطه سازي و كف سازي مي شود. سرمايه گذاري دراين نوع از مجتمع ها به وسيله بخش خصوصي يا بخش عمومي انجام خواهد شد.


نوشته شده توسط :حمیدرضا سهیلی فرد

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع سایت :www.isanat.com


 

پیوست ها

  • هدف از اجرای این پروژه احداث تیرپارک و مجتمع خدماتی.pdf
    107.2 کیلوبایت · بازدیدها: 6
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
استانداردهای فضاهای مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی

استانداردهای فضاهای مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی

صنعت گردشکری و توریسم امروزه یکی از مهمترین راهکارهای ایجاد ارزش افزوده و بهره وری بیشتر در جامعه محسوب می شود. یکی از نیازهای صنعت گردشگری و توریسم مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی می باشد. در طرح توجیهی احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی سعی شده است تا با معرفی صنعت گردشگری اطلاعات بیشتری در زمینه این طرح، میزان سرمایه گذاری، سودآوری، تسهیلات اعطایی و نرخ های بازده سرمایه گذاری آن ارائه شده و آن را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری مناسب بررسی نماییم، امیدوارم این اطلاعات مفید فایده باشد و تا پایان مطلب همراه ایران صنعت باشید.

هنگامی که سخن از بررسی جایگاه مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی از دیدگاه برنامه ریزی شهری و منطقه ای به میان می آید ، باید به این نکته توجه داشت که نقش این مجتمع ها و نحوه خدمات رسانی آنها صرفا به رهگذران جاده ها منحصر نمی شود. به عبارت دیگر نباید جاده ها و مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی را به طور مجزا از منطقه ای که در آن استقرار یافته اند در نظر آورد ، بلکه باید تبادلات متقابل جاده ها . مجتمع ها را با اندام ها و حوزه های منطقه ای آنها از ابعاد مختلف اقتصادی ، بازرگانی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی ، کالبدی و زیست محیطی مورد بررسی قرار داد.

زمانی که این ابعاد مورد توجه قرار گیرد، آنگاه هدف غایی و نهایی برنامه ریزی شهری و منطقه ای که همانا نیل به توسعه پایدار و ایجاد ارتباط منطقی بین انسان و محیط است تحقق خواهد یافت لذا باید بدین نکته اشاره داشت که در بررسی جایگاه مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی علاوه بر خدمات رسانی به رهگذران جاده ها ، اهداف مهم دیگری نظیر تداوم رشد و توسعه محیط زیست و عدالت اجتماعی برای منطقه و ساکنان آن مد نظر است .


هدف از اجرای پروژه احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی

هدف از اجرای این پروژه احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی می باشد که در راستای گسترش گردشگری در کشور خدمات زیر را به هموطنان ارائه دهد:

رستوران
سوئیت
فروشگاه مواد غذایی و ...
تعمیر گاه و کارواش
جایگاه سوخت
مسجد
سرویس بهداشتی
واحد کمک های اولیه
پارکینگ وسایل نقلیه سبک و سنگین
محوطه بازی کودکان
بانک

تاریخچه مجتمع های بین راهی

منابع تاريخي حكايت از آن دارند كه بنيانگذار احداث بناهاي مذكور هخامنشيان بوده اند .در دوره اشكانيان ،همانند عهد هخامنشي توسعه راه ها و ايجاد ايستگاه هاي بين راهي بويژه در مسير تاريخي جاده ابريشم اهميت فوق العاده اي يافت . در دوره اسلامي نيز عوامل متعددي در شكل يابي ،توسعه وگسترش كاروانسراها دخالت داشته كه اهم آنهاعوامل مذهبي ،نظامي واقتصادي است .قرن پنجم (ه-ق)عصر شكوفايي هنرهاي اسلامي بويژه هنر معماري است .بنيان گسترش شبكه راه هاي تجاري واحداث كاروانسراهاي متعدد در مسير جاده ها و داخل شهرها در اين دوره بوده است.در دوره تيموري توسعه تجارت ،معماري و ايجاد كاروانسراها شتاب بيشتري يافت ولي عصر طلايي ايجاد كاروانسراهاي ايران متعلق به دوره صفوي است كه بقاياي 999كاروانسرايي كه در آن دوره ساخته شده هنوز در كنار جاده ها ايران پابر جاست.

ضرورت و اهمیت احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی

چند سالی است که احداث مجتمع های خدماتی – رفاهی بین راهی در جاده های کشور به منظور ساماندهی خدمات بین راهی جاده ای و افزایش رفاه رهگذران جاده ها مورد توجه قرار گرفته است. لیکن قابلیت های بالقوه بسیاری در این مجتمع ها نهفته است که می توان از آنها در جهت نیل به اهداف بزرگتری همچون «توسعه منطقه ای » و توازن منطقه ای بهره برد . از سوی دیگر در نظز گرفتن نقش های جدید برای این مجتمع ها، ضمن آنکه می تواند گام های مهمی در جهت توسعه پایدار مناطق تلقی گردد باعث آن می شود که ادامه فعالیت مجتمع های خدماتی – رفاهی بین راهی و گسترش دامنه فعالیت آنها از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد در این زمینه تبعات مثبت احداث این مجتمع ها، به ویژه جنبه های گردشگری و نقش آنها در توسعه پایدار منطقه ای ، همراه با تاثیرات متقابل آنها بر مردم منطقه و رهگذران جاده ها تا به حدی است که بعضا این الزام را ایجاب می کند که نهاد های اجرایی برای احداث این مجتمع ها و کمک به استقرار فعالیت آنها پیشقدم شوند

سوابق مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی

1-سوابق تاریخی

سوای آنکه در طول تاریخ هر یک از تسهیلات بین راهی، مي توانسته است به عنوان عاملي در ايجاد يك هسته شهري محسوب شود، امروزه هر كدام از آنها نيز در هيئت جديدي خود را نمايان ساخته اند. مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي نقش ساباط ها را به منزله مكاني بقراي رفع خستگي، رباط ها ، استادها و تمثيل ها را به عنوان كمپ يا توقف گاه براي سكونت، كاربات، كاروانسرا و خان ها را به عنوان اقامتگاه و محلي براي اطق و تامين ساير مايحتاج مسافران و حتي مكاني براي مبادله اجناس و تعاملات اجتماعي و فرهنگي ،‌ميهمانخانه و دسكره به منزله مكان استراحت شبانه يا محلي براي تفرج و گدراندن اوقات فراغت را ايفا مي كنند . در اين ميان ،‌با جايگزيني اتومبيل به جاي چهار پا ،‌اكنون طويله ها ، نعل بندي ها ،‌آغل ها و باراندازها رجاي خود را به توقفگاه هاي وسيله نقليه ،‌پمپ بنزين ،‌تعويض روغني ها ،‌تعميرگاه ها و محل شستشوي اتومبيل داده است . از سوي ديگر تامين مايحتاج مسافران به شيوه امروزي در فروشگاه هاي مجتمع هاي خدماتي – رفاهي بين راهي صورت مي گيرد ،‌ضمن آنكه با توجه به تنوع خدمات و افزايش نيازها ، اين مجتمع هاي خدماتي مانند تسهيلات ارتباطي ، پارك كودكان ،‌تسهيلات امدادي و بهداشتي و مانند آنها را نيز ارائه مي كنند .

2- سوابق جهاني

در حال حاضر ،‌تجميع خدمات رفاهي در جاده ها در قالب مجتمع هاي خدماتي – رفاهي بين راهي به عنوان يك شيوه پذيرفته شده در جهان محسوب مي شود . در اين زمينه ،‌دولت ها صرفا به توجيهات اقتصادي اين مجتمع ها توجه ندارند ،‌بلكه منافع زيست محيطي ،‌اجتماعي ف فرهنگي و سياسي اين مجتمع ها تا جايي است كه دولت ها براي احداث مجتمع خدماتي – رفاهي بين راهي تسهيلات ويژه اي را قائل مي شوند . به عنوان مثال ، دولت تركيه دستورالعملي تهيه كرده است كه همزمان با احداث يك اتوبان ،‌مجتمع هاي خدماتي – رفاهي بين راهي وابسته به آن به طور همزمان احداث شود .

در اين مورد الگوي واحدي براي احداث مجتمع هاي خدماتي – رفاهي بين راهي در كشور ها وجود ندارد . زيرا ويژگي هاي هر كشور ايجاب مي كند كه سياست ايجاد مجتمع هاي خود را متمايز با ديگر كشورها اعمال دارند . به عنوان مثال در عربستان سعودي مجتمع ها به طور عمده براي زيارت كنندگان و مسافران خارجي كه نياز هاي محدود و حجم وسيع خدمات برخوردارند ،‌طراحي مي شوند .

در بعضي ديگر از كشورها علاوه بر نيازهاي رفاهي به ساير نيازهاي رفاهي به ساير نيازهاي رهگذران جاده ها مانند نيازهاي تفريحي و گردشگري توجه ويژه اي شده است . به عنوان مثال در نمونه هاي موجود در بريتانيا و كانادا توجه ويژه اي بر مسائل تفريحي و گردشگري معطوف شده است و بيشتر ايجاد تسهيلاتي مورد توجه قرار مي گيرد كه رهگذران جاده ها ضمن دستيابي به خدمات ضروري خود ، از طبيعت اطراف حداكثر بهره را ببرند .

سوابق جهاني بيانگر آن است كه مجتمع هاي احداثي در هر يك از كشور ها داراي تنوع بسياري است به عنوان نمونه در يك بزرگراه در آلمان يا تركيه گستردگي مجتمع هاي خدماتي – رفاهي بين راهي متفاوت است و به مكان ،‌ويژگي هاي طبيعي و فاصله ،‌سطوح مختلفي از خدمات را ارئه مي دهند بستگي دارد .

علاوه بر آن خدمات ارائه شده در ساير جاده ها اعم از جاده هاي منطقه اي ،‌بين منطقه اي و بين المللي متفاوت است . با توجه به آنچه بيان شد ،‌سوابق جهاني بيانگر آن است كه مجتمع هاي خدماتي – رفاهي بين راهي در جهان صرفا نقش خدمات رساني به رهگذران جاده ها را بر عهده ندارند ، بلكه علاوه بر فراهم آوردن تسهيلات رفاهي براي رهگذران جاده ها ، مسائلي همچون توسعه و توازن منطقه اي ،‌توسعه پايدار و مسائل تفريحي را در دستور كار خود قرار مي دهند.


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع :shoghlsaz.ir
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
بررسي جايگاه مجتمع هاي خدماتي - رفاهي بين راهي از ديدگاه برنامه ريزي شهري و منطقه اي

بررسي جايگاه مجتمع هاي خدماتي - رفاهي بين راهي از ديدگاه برنامه ريزي شهري و منطقه اي

نویسندگان:

چکیده: اين مقاله نتيجه يك طرح پژوهشي با عنوان بررسي استقرار خدمات حمل و نقل و پذيرايي در راه هاي بين شهري در ايران است كه از طريق معاونت پژوهشي دانشگاه علم و صنعت ايران انجام يافته و در آن جايگاه مجتمع هاي خدماتي - رفاهي بين راهي از ديدگاه برنامه ريزي شهري و منطقه اي مورد بررسي قرار گرفته است. تاكنون برنامه ريزي استقرار اين مجتمع ها بيشتر بر عهده مهندسان حمل و نقل بوده است، ليكن با توجه به اينكه عملا اين مجتمع ها كاركردهايي فراتر از تامين خدمات رهگذارن جاده ها بر عهده دارند، ضروري به نظر مي رسد كه ضمن توجه به اصول محتوايي، ابعاد منطقه اي و فرامنطقه اي اين مجتمع ها نيز در برنامه ريزي ها مورد توجه قرار گيرد. به منظور بررسي جايگاه مجتمع هاي خدماتي - رفاهي بين راهي از ديدگاه برنامه ريزي شهري و منطقه اي، در اين مقاله از شيوه توصيفي - كاربردي استفاده شده است، لذا با توجه به آنكه دانش برنامه ريزي شهري و منطقه اي نسبت به پديده هاي پيرامون نگاهي جامع نگر و نظام مند دارد، اين مقاله ابعاد اقتصادي، بازرگاني، اجتماعي، سياسي، فرهنگي، دفاعي، بصري و زيست محيطي موضوع را مورد بررسي قرارداده است. در اين بررسي، به مجتمع هايرفاهي بين راهي به عنوان عضوي از يك نظام زيستي كه با حوزه تحت استقرار خود داراي ارتباط متقابل، تاثيرگذاري و تاثيرپذيري اند، نگريسته شده است. بر اين پايه اعتقاد بر آن است كه مجتمع هاي خدماتي- رفاهي بين راهي كاركرد منطقه اي و فراتر از تامين خدمات مورد نياز رهگذاران جاده ها دارند. هدف از اين بررسي دستيابي به نتايجي در جهت نيل به اهدافي همچون توسعه پايدار منطقه اي و رشد و توازن منطقه، از طريق ساماندهي خدماتي - رفاهي بين راهي است. براي نيل به اين هدف در دانش برنامه ريزي شهري و منطقه اي، ابزارهايي مورد توجه قرار مي گيرد كه ضمن سامان بخشي به تأسيسات بين راهي، اين تأسيسات را به عنوان عامل مكملي در جهت رشد و توسعه منطقه اي مطرح سازد. بدين منظور با اتكا به روش شناسي برنامه ريزي شهري، ابتدا معيارهايي در جهت مكانيابي و طراحي مجتمع هاي خدماتي- رفاهي بين راهي ارايه مي گردد و سپس عناصر خدماتي مستقر در اين مجتمع ها با تاكيد بر نقش منطقه اي آنها برشمرده مي شود.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع : سایت علمی جهاد دانشگاهی
 

پیوست ها

  • بررسي جايگاه مجتمع هاي خدماتي .pdf
    259.8 کیلوبایت · بازدیدها: 7
بالا