معرفی کتاب و مجلات معماری

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
کتاب "فن شناسی معماری ایران " - دکتر محمود گلابچی

کتاب "فن شناسی معماری ایران " - دکتر محمود گلابچی

آخرين کتاب دکتر محمود گلابچی با عنوان "فن شناسی معماری ایران " منتشر شد.



همزمان با روز معمار کتاب "فن شناسی معماری ایران" که توسط دکتر محمود گلابچی و آقای مهندس آیدین جوانی دیزجی تالیف گردیده است بوسیله انتشارات دانشگاه تهران در 570 صفحه با تصاویر متعدد منتشر شد.

هدف این کتاب آشنایی با فنون ساخت در معماری ایران و شناخت ویژگی‌های ساختاری معماری سنتی در مناطق مختلف کشور و سیستم‌های سازه‌ای آن‌ها می‎باشد. فصول هفده گانه کتاب امکان درک دقیق و صحیح معماری ایران و ارزش‎های آن را با استفاده از تصاویر بسیار فراهم می‎سازد و این آغاز مسیری است برای پی بردن به روابط موجود بین عناصر ساختمانی و دیگر عوامل تأثیرگذار بر معماری و فناوری سازه در معماری غنی و پرشکوه ایران. در این کتاب رابطه ساختار با اقلیم، فرهنگ، آداب و رسوم اجتماعی و ویژگی‎های جغرافیایی که هر کدام مقوله‌ مهمی در فن شناسی معماری ایران به شمار می‎روند و شناخت دقیق آنها مستلزم بررسی‎ها و تحقیقات گسترده‎ای بوده است با استفاده از نتایج این مطالعات و ارائه مصادیق واقعی به تفصیل بیان شده است.

کتاب "فن شناسی معماری ایران" در هفده فصل منتشر گردیده است.

فصل اول کتاب به ساختمایه‌های معماری سنتی اختصاص دارد و فصل دوم به ملات‌ها و اندودهای پرکاربرد در معماری ایران پرداخته است.
در فصل سوم با ورود به موضوع پی‌ها و جرز‌ها، شیوه‌های ساخت بناها با مصالح متنوع و موجود تشریح شده است.
در فصل چهارم مباحث بسیار مهم و گسترده‎ای مانند تاغ‌ها و گنبدها در قالب فصلی با عنوان پوشش‌های منحنی مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل سعی شده است تا از منابع گسترده‌ای برای توضیح جامع مبانی معماری سنتی تاغ و گنبد استفاده شود. موضوع پوشش‌های غیرمنحنی شامل سقف‌های مسطح و شیروانی نیز در فصل پنجم بصورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل ششم، کاربندی و مقرنس، دو عنصر سازه‌ای- تزئینی معماری ایران بررسی شده‎اند.
فصل‎های هفتم تا یازدهم نیز به سازه‌های خاص معماری ایران، شامل بادگیر، مناره، سابات، آسیا و کبوترخانه اختصاص یافته‎اند.
در فصل دوازدهم سیر تحول آجرکاری در ایران به لحاظ اهمیت و جایگاه آن هم از دیدگاه معماری و هم از نظر سازه و تزئینات به تفصیل بیان شده است.
تزئینات وابسته به معماری شامل کاشی، نقاشی، گچبری، تزئینات فلزی و چوبی در فصل سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
فصل چهاردهم در ارتباط با برداشت و مستندسازی بناهاست، که در تمامی مراحل شناخت، مقاوم‎سازی و بهسازی بناها حائز اهمیت بسیار می‎باشد.
فصل پانزده به توضیح مفصل در رابطه با اشکال گوناگون چفدهای بکار رفته در معماری ایران ‎می‎پردازد. دو فصل پایانی کتاب به مباحث زلزله، پایداری سازه‌های سنتی و چگونگی مقاوم‌سازی سازه‌های معماری گذشته ایران اختصاص دارد.
دو پیوست در انتهای کتاب، که حاصل مطالعات گسترده و تفصیلی بر روی بناهای مختلف است، شامل فهرست جامعی از بناهای تاریخی کشور و جزئیات سازه‌ای آن‌ها و نیز نام معماران گذشته و معاصر ایران، به منظور نکو داشت یاد و خاطره آنان و قدردانی از تلاش ارزشمند آنان در شکل گیری تمدن با شکوه ایران می‎باشد.

عناوین فصل‎های کتاب عبارتند از:


• فصل اول: ساختمايه‎ها
• فصل دوم: ملات‎ها و اندودها
• فصل سوم: پي و جرز
• فصل چهارم: پوشش‎هاي منحني
• فصل پنجم: پوشش‎هاي غيرمنحني
• فصل ششم: کاربندي و مقرنس
• فصل هفتم: بادگير
• فصل هشتم: مناره (منار)
• فصل نهم: سابات
• فصل دهم: آسيا
• فصل یازدهم: کبوترخانه
• فصل دوازدهم: سير تحول آجرکاري در ايران
• فصل سیزدهم: تزئينات وابسته به معماري
• فصل چهاردهم: برداشت و مستندسازي
• فصل پانزدهم: شكل شناسي چفدها و تاغ‎ها
• فصل شانزدهم: زلزله و سازه‎هاي سنتي
• فصل هفددهم: مرمت و پايدارسازي بناها
• پيوست 1 . جزئيات سازه اي بناها
• پيوست 2 . مهرازان ايراني

با توجه به کمبود منابع فارسی در زمینه فن شناسی معماری ایران، امید است این کتاب با معرفی مصور فنون مورد استفاده در معماری غنی و پرافتخار ایران بتواند به عنوان یک کتاب مرجع برای معماران و مهندسان کشور و دانشجویان این رشته‎ها قابل استفاده باشد.

علاقه‎مندان می‎توانند جهت تهیه کتاب به فروشگاه‎های انتشارات دانشگاه تهران (خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران) مراجعه نموده و برای خرید اینترنتی کتاب به سایت انتشارات دانشگاه تهران با آدرس http://press.ut.ac.ir/ مراجعه نمایند.
 
آخرین ویرایش:

z_rezaei7063

عضو جدید
سلام دوست عزیز vinca. من این کتاب "خانه های زیبای تگزاس "رو ک معرفی کردی رو میزنم ولی صفحش باز نمیشه ک دانلود کنم. سایت دیگه ای نداره؟ :(
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
کتاب " کامران دیبا و معماری انسان دوستانه "

کتاب " کامران دیبا و معماری انسان دوستانه "


عنوان: کامران دیبا و معماری انسان دوستانه
موضوع: طرح و نقشه
نویسنده : شهریار خانی‌زاد - فرزانه احسانی موید
سال انتشار: ۱۳۹۳
تعداد صفحات: ۳۱۲

توضیح کوتاهی درمورد کتاب :
جریان معماری که توسط کامران دیبا و هم‌ دوره‌ای‌های او به وجود آمد، بسیار سریع رخ داد، آن هم در زمانی که صنعت، فرهنگ، ساختار، معماری و بسیاری عرصه­ های دیگر در کشور رو به شکل گرفتن و متحول شدن بود.
مدتی طولانی از آغاز ساخت­ و­سازهای بنیادین شهری و کشوری و تقویت حضور مردم در عرصه­ سیاسی و بهتر شدن اقتصاد داخلی نمی­ گذشت و رجال سیاسی عزم سوق مملکت به سمت فرهنگ و تمدن غربی را داشتند. رابطه با کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌شدت جان گرفته بود و بسیاری عرصه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.
کامران دیبا در همچون زمانی، پس از کسب تحصیلات عالی و علاقه­ شدیدی که به وطن داشت، به ایران بازگشت و نهایت تلاش خود را برای بهتر کردن امور مرتبط با “معماری و مردم” به کار بست.
در یک نگاه واقع­ بینانه باید اذعان داشت که دیبا در یک دهه فعالیت فشرده و سخت در زمینه معماری و هنر، تمام توان خود را به کار بست و حتی سلامت خود را به خطر انداخت تا به هدف خود که همان فراگیر کردن معماری مردمی و انسان­ دوستانه در کشورش بود، نزدیک­تر شود.
چنان که دکتر علی­ اکبر صارمی نیز بیان می‌دارد: « در آن زمان، نگاه سایر معماران کشور به نوعی آمیخته با نوستالژی و بر پایه‌ ی احساس‌گرایی بود. اما دیبا نگاه منطقی‌تری به معماری ایران داشت». او با عشق کار می­کرد و پیوسته به اعتلای فرهنگی و فراهم آوردن رفاه و آسایش افراد می­اندیشید. “ما عشق می­ورزیم، پس می­توانیم”.
شاید این عبارت ساده­ ترین توصیف شیوا از ذهنیت و پیام دیبا باشد. در کلام او پیوسته این لغات جاری بود: «مردم ببینند، مردم یاد بگیرند و مردم لذت ببرند.»
جایگاه والای کامران دیبا در عرصه­ ی معماری، فرهنگ و هنر و نیز تلاش او در جهت ارائه­ ی معماری انسان­ دوستانه قابل تقدیر و ماندگار خواهد بود.

در این کتاب سعی بر این است که با معرفی و بررسی آثار، پروژه‌ها و سیر تکامل حرفه‌ای کامران دیبا، تا حدی هرچند کوچک، قدرشناس او و معماران معاصر ایران بوده و با تحلیل پروژه‌های پیشگامان معماری ایران، راهگشای نسل جدید معماری باشیم تا به‌ تدریج الگوهای صحیح و جهت‌مندی برای این مرز و بوم رقم بزنیم.
منبع :سایت خبری معماری نیوز
 
آخرین ویرایش:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقدبازی

نقدبازی






نویســـــــــــــــنده : دنیس شارپ، فرانسوا شَسلن، جوزف ریکورت، مایکل سورکی

ناشــــــــــــــــــــر :

کتابکده کسری

ســــــال نشــــــــر :

1392 - فارســی

متـــــرجــــــــــــــم :

ایمان رئیسی، حسام عشقی‌صنعتی، حسین زمانی، سیما قرب


نقدبازی جستارهای نقد معماری، ویراسته‌ی ایمان رئیسی.............................. هفت مقاله‌ی «ابتدا نقد،سپس ساختمان»،«نقدمعماری: تاریخ،زمینه و نقشها»، «نقد در معماری»، «معماری و نقد»، «نقد و اخلاق»، «کنترپوان»، «نقدمعماري؛جستجوی منتقدان معماری روزنامه در آمريكا» ، که بیش‌ تر جنبه‌ی تئوری نقد دارند، در راستای مطالعات رساله‌ی دکترای نگارنده و با همکاری تعدادی از دوستان گرامی به فارسی ترجمه شد، که در رساله‌ی دکترای معماری‌ام به اختصار از آن‌ها استفاده نموده‌ام.


با توجه به گذشت پنج سال از زمان نوشتن رساله‌ی دکترا، تصمیم گرفتم که متن کامل مقالات مذکور را بازخوانی و در این کتاب منتشر کنم. سایر مقالات و نوشته‌ها هم به سالهای 1387 تا 1391 مربوط می شود. در مقاله‌هایی مانند «واسازی توسعه‌ی موزه‌ی یهود برلین»، «نقد توسعه‌ی موزه‌ی تاریخ یهود برلین با رویکرد نشانه‌شناسی»، «نقد ترمینال بین‌المللی بندر یوکوهاما» و «مطالعه‌ی تطبیقی میزان رضایت‌مندی در موزه‌ی هنرهای معاصر و پردیس سینمایی ملت با رویکرد پایداری اجتماعی» به نقد یک یا دو بنا پرداخته‌ایم، و در تعدادی از مقالات جنبه‌های کلی‌تری چون نقد فمینیستی معماری و نقد جایزه پریتزکر ارائه شده است.


در مقاله‌ی «تحلیل محتوای نقدهای معماری نشریات معماری ایران» هم به بررسی کمی و کیفی نقدهای معماری منتشر شده در نشریات معماری ایران از 1325 تا 1380 پرداخته‌ام. در مجموع در این سال‌ها همواره نقد معماری یکی از دغدغه‌های اصلی نگارنده بوده و چه به صورت عملی و چه نظری سعی کرده‌ام تجربیاتی در این زمینه ارائه کنم. از سال 1383 که مطالعات رساله‌ی دکترای معماری را آغاز نمودم و هم‌زمان به برگزاری جلسات معرفی و نقد معماری امروز ایران پرداختم، تا امروز همواره به این جمله اعتقادم راسخ تر شده است کهميزان توسعه‌ي هر فرهنگ، با ميزان نقدپذيري آن فرهنگ رابطه‌ی مستقیم دارد. و معماری ما هم برای توسعه‌ی کیفی ناگزیر است که از مسیر نقد بگذرد و برای توسعه‌ی فرهنگ نقد معماری، بیش از همیشه به مطالعه و تجربه در این زمینه نیازمندیم. لذا کتابی که با عنوان نقدبازی ارائه شده است، مجموعه‌ای از جستارهای نظری و عملی در نقد معماری است که با هدف ارتقای فرهنگ نقد معماری تدوین شده‌است.



منبع:اتووود


 

mahsa.sanginan

عضو جدید
Hotel Design
ماه سپتامبر
جديدترين شماره از ماهنامه
Hotel Design
تاریخ انتشار: سپتامبر 2008
تعداد صفحات مجله: 140
حجم فایل: 10 مگابايت

لينک دانلود مستقيم

رمز فايل: www.mobin-group.com
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.




من نمی تونم دانلود کنم شما نمیدونید مشکل چیه؟
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
جامعه‌‌شناسی معماری شهر تهران ـ سارا کریمی

جامعه‌‌شناسی معماری شهر تهران ـ سارا کریمی





پژوهش پیشِ رو از دو بخش عمده تشکیل شده است که اگرچه مکمل یکدیگر هستند، می‎توانند به ‌صورت مستقل مطالعه و استفاده شوند. این دو بخش یکی پژوهش نظری است که در بنیان‎‌های فلسفی نظریۀ علوم اجتماعی انجام شده است و دیگری بررسی جامعه‎شناسانۀ دو مصداق معماری‌، در واقعیت است. برای روشنگری در این باره و چند مسئله دیگر در همین خصوص و در نهایت راهنمایی مخاطبان برای چگونگیخواندن متن‌، این پیشگفتار را می‌نویسم.




همان‌طورکه خواهید خواند موضعم این است که هر تحلیلی را باید از تجربة زیسته خود آغاز کرد؛ زیرا این تجربه زیسته ماست که مملو از پرسش و مسائل طرح‌شده است‌؛ بنابراین از تجربه زیسته خود آغاز و مسئله‌ام را از درون آن استخراج می‌کنم. میان فارغ‌التحصیلی‌ام از کار‌شناسی و ورودم به کار‌شناسی ارشد، دو سال پرفرازونشیب فاصله بوده است. دو سالی که در آن، باوجود برخورداری از امتیاز دانشجویان ممتاز برای ورود بدون کنکور، پشت درهای دانشگاه ماندم و امید پذیرش در دانشگاه مرا از شرکت جدی در کنکور نیز بازداشت‌؛ بنابراین دو سال وقفه و دوری از محیط دانشگاهی آن‌قدر طاقت‌فرسا شد که انتخاب رشته در کنکور‌، زیرمجموعه مسئله ورود به دانشگاه قرار گرفت. ورود به رشته برنامه‌ریزی از جایگاه دانش‌آموختة روزنامه‌نگاری و علاقه‌مند به جامعه‌‌شناسی موجب ایجاد عکس‌العملی شد که مرا به سوی مطالعه در بنیان‌‌های علوم اجتماعی برد و بیش‌ازپیش موجب قوام‌گرفتن نگاه خردنگرم به جامعه و درعین‌حال رویکرد انتقادی به جریان‌‌های آن شد‌؛ بنابراین در اولین تجربۀ پژوهشی منسجمم‌، نمی‎توانستم میان رویکرد کلان‎نگر برنامه‎ریزی اجتماعی و دغدغه‎‌های خردنگر روزنامه‎نگارانه‎ام پیوندی مناسب برقرار کنم که بر مبنای آن بتوانم متنی علمی تولید کنم؛ ازاین‌رو به دنبال ساختن ابزاری روشی بودم که بتواند مورد استفاده‌‌ام قرار گیرد و به همین دلیل مشغول پژوهش در ریشه‎‌های نظری شدم و پس از آنکه به نظر آمد ابزار لازم را به دست آورده‎ام، مسئلهای را که در واقعیت مشغولم داشته بود، تحلیل کردم.





کوتاه‌سخن آنکه پایان‌نامه، اولین و بهترین فرصت برای پرداختن به دغدغه‌هایی بود که شاید از جنسی کاملاً متفاوت با بحث‌‌های رشته تحصیلی‌ام نمایان شدند. پس دل به دریا زدم و با الوار این دغدغه‌ها‌، قایقی از جنس مسئله تحقیق ساختم و روانة تلاطم موج‌‌های علم شدم. باشد که به کمک شما از این سفر به سلامت به ‌درآیم.
متن پیش رو در پنج فصل اصلی نوشته شده است: طرح مسئله‌، رویکرد نظری‌، روش‌، یافته‌‌ها و تحلیل نهایی. در فصل مقدماتی پس از توضیح مسئله‌، آن را با پیش‌مطالعه‌ای تدقیق و مستدل می‌کنم. سپس فصلی با عنوان پیشینه تحقیق داریم که در آن تحقیقات دیگران در زمینه موضوع پیشِِ‌ رو نقد و بررسی می‌شوند. سپس به فصل رویکرد نظری می‌رسیم که در آن زاویۀ نگاه پژوهشی‎ام با توجه به نظریات مطرح در علوم انسانی تعیین شده است و جایگاه پژوهش در دامنه علم مشخص می‌شود. در فصل روش‌، مباحث نظری فصل گذشته، عملیاتی و به روشی برای پرداختن به مسئله تبدیل می‌شود. سپس به یافته‌‌ها می‌رسیم که در طی شرح آنها موضوع تحقیق را در میدان مورد پژوهش قرار می‌دهم. در نهایت نیز یافته‌‌ها را تحلیل و نتیجۀ تحقیق را استخراج می‌کنم.





ولی فرایند پژوهش بنابر ساختار این کتاب پیش نرفت و انجام نشد. من ابتدا از فصل یافته‌‌ها آغاز کردم و سپس به تدقیق مسئله تحقیق پرداختم و با مراجعه دوباره به واقعیت‌، رویکرد نظری خود را یافتم و سپس آن را از خلال گفت‌وگو با متون تخصصی مستدل نمودم. در این فرایند رفت‌وبرگشتی از نظریه به واقعیت و از واقعیت به نظریه‌، روشی شکل گرفت که آن را با استادم دکتر محمدعلی مرادی‌، در میان گذاشتم و از ایشان سرشاخة رویکردی روشی در ادبیات فارسی را به دست ‌آوردم‌؛ بنابراین این روش را در قالب مفهومی و علمی ریختم و با تکمیل یافته‌هایم به سراغ تحلیل نهایی رفتم که البته بارقه‌‌های آن از میانه کار بر من معلوم شده بود‌؛ بنابراین به مخاطب توصیه نمی‌کنم که این پژوهش را از ابتدا تا انتها و با روشی خطی دنبال کند بلکه او می‌تواند از یافته‌‌ها بیاغازد و بعد به سراغ روش یا طرح مسئله برود و نظریه را در انتها یا میانة آن مطالعه کند. درواقع فصل‌‌های پایان‌نامة من اجزای مستقلی هستند که هرکدام به‌تنهایی معنادارند ولی در کنار یکدیگر تصویر بهتری به دست می‌دهند. همچنین در فصل یافته‌‌ها ‌‌ترتیب خاصی برای ارائه روایت‌‌ها وجود ندارد و آنها از دل یکدیگر برآمده‌اند‌؛ بنابراین پس‌وپیش خواندن روایت‌ها هم ممکن است.





در خصوص مخاطبان متن نیز باید شرح دهم که فصول نظری شاید کمتر به کار جامعه‎شناسان حرفه‎ای‌، معماران حرفهای و دیگر علاقه‎مندان به مباحث علوم اجتماعی بیاید. این فصل‌ها که پژوهش نظری ذکرشده را در بر دارند‌، بیشتر مورد توجه علاقه‎مندان به فلسفۀ علوم اجتماعی و مباحث نظری روش در علوم انسانی خواهند بود. همین‌طور فصل‎‌های مربوط به یافته‎‌ها که دربردارندۀ یافته‎‌های تاریخی و اجتماعی است نیز احتمالاً کمتر در حوزۀ نیاز و علاقۀ پژوهشگران نظری درخواهد آمد‌؛ بنابراین به خوانندگان این کتاب توصیه می‎کنم که با توجه به کمبود فرصت در زندگی مدرن‌، بنا به نیاز و علاقۀ خود از مباحث نامرتبط عبور کنند تا بتوانند به مطالب مرتبط برسند و درنتیجه، متن برایشان مفید واقع شود.





در پایان راجع به پاورقی‌‌ها و پی‌نویس‌‌ها هم نکته‌ای وجود دارد. پاورقی‌‌ها عموماً اطلاعات کوتاه تکمیلی راجع به نکته‌ای در متن هستند که برای مطالعۀ بیشتر آورده و با شمارۀ کوچکی در بالای کلمه یا عبارت مشخص شده‌اند. پی‌نویس‌‌ها هم راجع به پرونده‌هایی است که در متن نظری باز شده‌اند و به خاطر کمتر پیچیده‌شدن متن از آن عبور شده‌ است‌؛ ولی این پرونده‌‌ها در پی‌نویس‌‌ها گشوده شده و روی آنها تأمل شده‌ است‌. همچنین در آنها منابع بیشتر برای مطالعه موضوع در اختیار قرار گرفته ‌است. این بخش مکمل یک پژوهش نظری‎ است که حاصل یک‌ سال مطالعه بی‌وقفه‌ام در بنیان‎‌های نظریه علوم اجتماعی زیر نظر استاد فلسفه "دکتر محمدعلی مرادی" است که رویکردی جدید در علوم اجتماعی را در ایران مطرح کردند. من نیز خود را متأثر از این رویکرد می‎دانم که معتقد به ساماندادن پژوهش‎‌های بنیادین در حوزۀ علم در خاورمیانه است و تولد نظریه‎‌های راهگشا برای تحلیل مسائل امروز ایران و خاورمیانه را به ناگزیر در این مسیر می‎بیند. امیدوارم تلاش کوچک و اولیۀ من برای تحقق این رویکرد در این پژوهش برای دانشجویان علوم اجتماعی مفید و راهگشا باشد.
این کتاب توسط نشر تیسا در 308 صفحه و با قیمت 130000 ریال منتشر شده است.

منبع:اتود





 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
دانلود کتاب هایی در مورد طراحی زندان

دانلود کتاب هایی در مورد طراحی زندان

دانلود کتاب هایی در مورد طراحی زندان




نام کتاب: Encyclopedia of Prisons and Correctional Facilities
ناشر: Sage Publications, Inc
سال انتشار: ۲۰۰۴-۲۰۰۵
شابک ها: ISBN 10: 076192731X / ISBN 13: 9780761927310

جلد دوم از دوره دو جلدی
حجم دانلود: حدود ۱۸ مگابایت


لینک های دانلود:
از UPLOD.IR دانلود کنید
از FILEUP.IR دانلود کنید

زندان ها بدون شک در طول سالیان متمادی، دستخوش تغییراتی شده اند. زندان ها و سیستم های زندان همواره در تحقیقات مورد کم لطفی قرار گرفته اند و بنابراین مطالب اندکی در این خصوص در دست است. این دایره المعارف جامع، نگاهی تاریخی به سیستم ها و نهادهای سرتاسر جهان و در کنار آن به نظریه های تنبیهی، فرهنگ و زندگی زندان و زندانیان و پرسنل می پردازد. خواننده این کتاب اطلاعات ارزشمندی در مورد زندان های معروف از جمله برج لندن و آلکاتراز، جزیره شیطان، زندان های سوپرماکزیمم، سیستم پنسیلوانیا و … بدست می آورد.



نام کتاب: Prisons and Prison Systems: A Global Encyclopedia
نویسنده: Roth Ph.D., Mitchel P
شابک: ISBN 10: 0313328560 / ISBN 13: 9780313328565
ناشر و سال نشر: Greenwood – 2005-2006


لینک های دانلود:

از FILEUP.IR دانلود کنید
از UPLOODER.NET دانلود کنید



یک منبع مطالعاتی خوب در مورد روش های آماری و نحوه محاسبه سرانه ها و ظرفیت یک زندان

لینک دانلود:

Jail Capacity Planning Guide


برگرفته از سایت :architext.ir- متون معماری
 

mmaral225

عضو جدید
سلام خسته نباشید..من دنبال فایل دانلود کتاب های خانم فاطمه جاذبی و آقای یاسر گلدوست می گردم...اگه میشه راهنماییم کنید
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
تئوری معماری پست مدرن

تئوری معماری پست مدرن




تئوری معماری پست مدرن
نویســـــــــــــــنده :
کیت نزبیت
ناشــــــــــــــــــــر : کتابکده کسری
ســــــال نشــــــــر : 1392 - فارســی
متـــــرجــــــــــــــم : پویان روحی

چهار جلدی " تئوری معماری پست مدرن " در حقیقت ترجمهای است از کتاب " تدوین یک دستورکار جدید برای معماری؛ مجموعه ی مقالات تئوری معماری 1995 – 1965 " نوشته ی کیت نزبیت که ار معتبرترین منابع نظری معماری پست مدرن بوده و مجموعه ای است از مهم ترین مقالاتی از رابرت ونتوری، پیتر آیزنمن، مایکل گریوز، ژاک دریدا، برنارد چومی، رم کولهاوس، کریستین نوربرگ شولتز ، آلدو روسی و کنت فرمپتون و بسیاری دیگر از نظریه پردازان معاصر . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این کتاب در قالب مجموعه ای چهار جلدی به زبان فارسی ترجمه و منتشر خواهد شد که جلد نخست آن تنها به مقدمه نفصیلی کیت نزبیت در تحلیل، کلیدواژه ها، سبک ها و نظریه پردازان دوران پست مدرن اختصاص دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از آنجا که این مقدمه در عین استقلال مفهومی، خلاصه ایست از مهمترین موضوعات مطرح شده در مقالات، مطالعه آن می تواند زمینه درک بهتری از مقالاتی باشد که در سایر آثار مجموعه منتشر خواهد شد. " پویان روحی " معمار و مترجمی با دقت و وسواس علمی بالاست. او دارای مدرک فوق لیسانس از موسسه پرت در نیویورک و هم اکندن دانشجوی " موسسه معماری کالیفورنیای جنوبی " در مقطع تحصیلات تکمیلی است. کتاب دیگری از مصاحبه های وی با شاخص ترین اساتید معماری معاصر در حال تدوین است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ازین مجموعه منتشر خواهد شد: جلد دوم : پست مدرنیسم ( پاسخ های معماری به بحران مدرنیسم ) ؛ نشانه شناسی و ساختارگرایی ( مساله ی معنا ) ؛ پساساختارگرایی و دیکانستراکشن ( اصالت و تالیف ) ؛ تاریخ گرایی ( مساله ی سنت ) ـــ جلد سوم : گونه شناسی و دگردیسی ؛ تئوری شهری بعد از مدرنیسم ( زمینه گرایی خیابان اصلی و ... ) ؛ مکتب ونیز ؛ دستور کار سیاسی و اخلاقی ـــــ جلد چهارم : پدیدار شناسی ( درباره ی معنا و مکان ) ؛ معماری، طبیعت و سایت مصنوع ؛ منطقه گرایی انتقادی ( فرهنگ بومی در برابر تمدن جهانی ) ؛ بیان اجرایی ؛ فمینیسم ( جنسیت و مساله ی بدن ) ـــــ

منبع:اتوود

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیست بنا که هر معماری باید بشناسد

بیست بنا که هر معماری باید بشناسد



نویســـــــــــــــنده : سیمون آنوین
ناشــــــــــــــــــــر : پشوتن
ســــــال نشــــــــر : 1390 - فارســی
متـــــرجــــــــــــــم : مسعود حبیبی، حسین محمدرسولی

کتاب حاضر مشخصاً به بسط و توسعه‌ی ایده‌های مطرح و نقد ترسیمات ارائه شده پرداخته است، ترسیمات به نمایش درآمده نیز همسو با ایده‌ها و تحلیل‌های مطرح شده شکل گرفته‌اند. البته ساختمان‌هایی که معماران می‌بایست آنها را به واسطه‌ی روانی عملکرد و پویایی فضای مطرح شده و همچنین تصمیمات صحیح اتخاذ شده توسط طراح بشناسند بیش از بیست عدد خواهد بود، مجموعه‌ی پیش‌رو اگرچه گوناگون است ولی انتخاب آثار به نمایش درآمده به شکلی اتفاقی صورت نپذیرفته؛ همه‌ی آنها به یک اندازه حائز ارزش نیستند، برخی آشنا و برخی دیگر کمتر شناخته شده هستند. تمامی زوایا و پیچیدگی‌های مطرح شده در ساختمان‌ها می‌توانند برای دانشجویان معماری و به طور ویژه سال‌های اولیه‌ی آموزش مطرح گردند. ارتباط این معیارها با یکدیگر به واسطه‌ی حضور انواع مختلفی از فضا در اثر مورد بحث شگل گرفته است، به طور کل آثار ارائه شده چیدمانی از فضا در معماری به شمار می‌آیند؛ چیدمانی که احساسی از خلق و مهندسی فضا را در کار معماری مطرح کرده‌اند. این کتاب همسو با آغاز به کار پروسه‌ی طراحی هر یک از پروژه‌ها تلاش داشته تا با اندیشه‌های موجود در لایه‌های زیرین اثر آشنا شود، تلاشی که مخاطب خود را (به کمک خلوص ترسیمات ارائه شده مانند واژگان) در مواجهه با اثر قرار داده است، و همواره مخاطب را با این سئوال که “من به عنوان طراح چه دخل و تصرفی می‌توانم در طرح صورت دهم؟” روبرو ساخته است تا بینشی متفاوت در داخل جریان طراحی و زبان مطرح شده در پروژه به خوانند بدهد.

 

designer.Ali

عضو جدید
دانلود کتاب اصول معماری ( The Fundamentals of Architecture )

دانلود کتاب اصول معماری ( The Fundamentals of Architecture )

تعداد صفحات : 315 | پی دی اف | انگلیسی |زبان اصلی | ۳۱ مگابایت
کتاب “اصول معماری” مانند دیگر کتاب‌های مجموعه موفق “Fundamentals” یک معرفی جامع از اصول مربوط به موضوع خود شامل ایده‌های بلوک ساختمانی معماری،‌ طراحی داخلی و زبان گرافیکی فضای برنامه‌ریزی، ارائه می‌دهد.
این کتاب از اولین ایده تا یک پروژه معماری جدید، مکان،‌ محتوا و سابقه تاریخی و توسعه ساختار، ‌مواد و رابطه مفهوم طراحی با فرآیند ساخت و ساز؛ تفکر و برنامه‌ریزی مورد نیاز برای یک طراحی عظیم ساختمانی را روشن می‌سازد…


دانلود با لینک مستقیم
کلمه عبور :​
منبع :
 

designer.Ali

عضو جدید
هرزوگ و دِ مورن؛ شیمی‌دان‌های معماری

هرزوگ و دِ مورن؛ شیمی‌دان‌های معماری


نویســـــــــــــــنده :
تالیف ایمان رئیسی
ناشــــــــــــــــــــر :
کتابکده کسری
ســــــال نشــــــــر : 1393 - فارســی
متـــــرجــــــــــــــم : ایمان رئیسی و حسام عشقی صنعتی
"کار ما بر مبنای هیچ سنتی نیست، به خصوص سنت های سوئیسی. اگر هم کار ما به هر شکلی سوئیسی باشد، تنها به شیوه‌ی کشوری است که دیگر هیچ هویت ملی ندارد." این جمله‌ از ژاک هرزوگ است. معماری که به‌نظرمی‌رسد در ادامه‌ی سبک جهانی معماری قدم برمی‌دارد، اما نگاهی انتقادی نسبت به آن دارد. به نوعی می‌توان گفت که ایشان هم مانند پیتر آیزنمن و رم کولهاس در مسیر پروژه‌ی ناتمام مدرنیته در معماری گام برمی‌دارند. یورگن هابرماس، فیلسوف شاخص معاصر در دیدگای انتقادی نسبت به ایسم‌های مطرح شده پس از مدرنیسم، مطرح کرده‌است که مدرنیته به علت استواری‌اش بر نقد مداوم از سنت و از خودش، همواره یک پروژه‌ی ناتمام است. آدا لوییز هاکستبل ، منتقد برجسته ی معاصر و یکی از اعضای داوران جایزه معتبر پریتزکر هم در مورد معماری هرزوگ و دِمورن گفته‌است: "آنها سنت‌های مدرنیسم را به سادگی بازتعریف نموده‌اند، هنگامی که مصالح و سطوح را در راستای کشف رفتارها و تکنیک‌های جدید، دگرگون می‌کنند." لذا اهمیت کارهای هرزوگ و دِمورن در این است که همواره نگاه انتقادی نسبت به معماری دارند و اسیر نوستالژی‌ گذشته‌گرایی نشده و در مسیر معماری و نقد فرم و فضا با تاکید بر کشف ویژگی‌های جدید در مصالح، و با نگاهی به آخرین جنبش‌های هنری به کار خود ادامه داده‌اند، و فراتر از درگیرشدن در یک سبک قدم برداشته و برای هر پروژه با توجه به ویژگی‌های خود اثر، معماری شان را ارائه داده‌اند. این کتاب، که به معرفی و نقد آثار ایشان می پردازد، از دو فصل تشکیل شده‌است. در فصل اول به بررسی اندیشه های هرزوگ و دِمورن و دیدگاه چند منتقد صاحب نام از جمله ویلیام کُرتیس پرداخته‌ایم، که عمدتن مربوط به آثار دو دهه آخر قرن بیستم این گروه معماری است و در فصل دوم به معرفی آثاری که در قرن بیست و یکم طراحی شده، ساخته شده یا درحال ساخت است، پرداخته‌ایم. در کلیه‌ی تصاویر، تاریخ ذکر شده مربوط به سال ساخت پروژه می‌باشد، بجز مواردی مانند مجموعه فرهنگی لوز در سائوپولو که پروژه ساخته نشده است و سال طراحی پروژه ذکر شده است و منبع ما وبسایت شرکت هرزوگ و دِمورن بوده است. بجز مقاله ی تالیفی "چراهرزوگ و دِمورن؟"، کلیه‌ی مقالات و پروژه‌ها توسط نگارنده از منابع مختلف انتخاب شده است‌، وباهمکاری دوست ارجمندم، حسام عشقی ‌صنعتی به فارسی ترجمه نموده ایم. از دوستانم، مونا توفیق، که در تدوین تصاویر کل کتاب و آرمان اصغرلو که در ترجمه ‌ی بخش هایی از متن مصاحبه‌ی فیلیپ ارسپرونگ همکاری کردهاند، تشکر مینمایم. از دوست گرانقدرم، حمیدرضا وصاف جهت ترجمه ‌ی نام مکان‌هایی که به زبان فرانسه ارائه شده بود، سپاسگذاری می‌نمایم. از معین فرخی جهت ویرایش ادبی متن کتاب تشکر می‌کنم. همچنین لازم می‌دانم که از همکاری دوستانم در کتابکده کسری،سیما نبی زاده و نیما طالبیان جهت انتشار این کتاب قدردانی نمایم.
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجموعه کتب عملکردهای معماری: مجتمع مسکونی

مجموعه کتب عملکردهای معماری: مجتمع مسکونی



مجموعه کتب عملکردهای معماری: مجتمع مسکونی


نویســـــــــــــــنده : نیما طالبیان، مهدی آتشی
ناشــــــــــــــــــــر : آهنگ قلم
ســــــال نشــــــــر : 1385 - فارســی


قیمت پشت جلد: 125000 ریال

 
کتاب "معمار و قانون"

کتاب "معمار و قانون"

کتاب "معمار و قانون"که توسط مهندس سید محی الدین ثقت الاسلامترجمه و تالیف گردیده است، بوسیله انتشارات البرز فر دانش در 258 صفحه منتشر شد.
به دلیل گستردگی رشته معماری، عوامل بسیار زیادی بر این حرفه و بر کار حرفه ایمعمار، تاثیرگذار میباشند. یکی از این عوامل، که تاثیری غیر قابل انکار بر اینحرفه و بر شخصمعمار دارد، قوانین و دستورالعمل های صادره توسط مراجع ذیصلاح میباشد. معمارانباید نسبت به این قوانین آگاه بوده و ضمن حرکت در چارچوب آن، نسبت به ارتقای حرفهای خود اقدام نمایند. اگرچه معماران از بدو شروع فعالیت حرفه ای، باید با متخصصینو کارفرمایان متعددی سروکار داشته و مراوده نمایند، اما آنچه این رابطه را سودمندو مفید به فایده مینماید، قانونمند کردن آن است.قانون را نباید بعنوان یکعامل دست و پاگیر، بلکه بعنوان یک ملاک و معیار جهت تشخیص حقوق فرد و افراد یکجامعه تلقی نمود. در مواقع بروز اختلافات حرفه ای، معمار باید ضمن آشنایی بامسئولیت های قانونی خود و دیگران، مسلح به اطلاعات حقوقی اولیه، و قوانین رایج دررابطه با رشته خود باشد، و بداند که جهل به قانون، رافع مسئولیت های قانونینمیباشد.در این کتاب سعی گردیده است، عوامل قانونی موثر بر حیطه فعالیت حرفه ای معمار،مطرح گردیده و آگاهی لازم در هر زمینه، اگر چه بصورت کلی، به معماران داده شود.مبنای قواعد و قوانین حقوقی این کتاب،قوانین و مقررات جاریه کشورهایامریکا و انگلستان میباشد، اما از آنجا که طرز عمل و رویه های قانونی و حقوقی وچگونگی عکس العمل های حرفه ای، تفاوت چندانی با کشور ایران ندارد، تصمیم به تهیه وتنظیم این کتاب گردید، تا معماران علاوه برآگاهی یافتن نسبت به اهمیت قانوندر زندگی حرفه ای آنان، نسبت به قوانین سایر کشورها هم مطلع باشند.آگاهی نسبت به ضوابط و مقررات حرفه ای سایر کشورها، که حاصل سالها تعقل وتجربهآنان، میباشد، میتواند راهگشای تدوین قواعد و مقررات جدید در کشور ایران، وباعث ارتقای دستورالعمل ها وآئین نامه ها گردد.کتاب "معمار و قانون"اولین مجموعه جامع و کاملی میباشد،که اطلاعات لازمه در ارتباط با قانون رااز لحظه فارغ التحصیلی یک معمار تا طی مراحل کارآموزی،اخذ پروانه اشتغال،تاسیس دفاتر و شرکت های معماری،اخذ پروژه های ساختمانی،مناقصه و اجرای ساختمان را در اختیار معماران قرار میدهد. خواندن این کتاب به کلیه معماران توصیه میگردد.
عناوین فصلهای کتاب عبارتند از:

· فصل اول : مباني اوليه حقوق

· فصل دوم : الزامات قانونی
· فصل سوم : مشارکت· فصل چهارم : حرفه معماري· فصل پنجم : ارتباطات حرفه ای· فصل ششم : مناقشات· فصل هفتم : فازهای مختلف خدمات معماری· فصل هشتم : فاز‌ طراحی· فصل نهم : انعقاد قرارداد· فصل دهم : فاز ساخت· فصل يازدهم : پايان کارعلاقه مندان میتوانند جهت تهیه کتاب به کتابفروشی هایمعتبر مراجعه نمایند.
 

پیوست ها

  • MEMAAR.jpg
    MEMAAR.jpg
    13.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

avvaloakhar

عضو جدید
Cover copy - Copy.jpg
کتاب فرم معماری
نوشته سروناز امتیازی
کتابی مفید برای طراحی یک حجم معماری
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
انتشار و معرفی کتاب سازه های موقت

انتشار و معرفی کتاب سازه های موقت


این کتاب توسط اینجانب بهمن سبحانی در سال 1394 ترجمه و تالیف شده و توسط انتشارات نوآور به چاپ رسیده است.



داربست ها، پایه های موقت، سیستم های نگهداره گودبرداری، پل های موقت و...
قابل استفاده برای کلیه مهندسین مشاور و طراح، پیمانکاران، مجری ذیصلاح، دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی عمران
کتاب طراحی سازه های موقت، اولین کتابی که در زمینه اصول، و مفاهیم مربوط به سازه های موقت نظیر: داربست ها، تیرک های حایل، مهارهای دوخت به پشت، پایه های موقت و... نوشته شده است. در این کتاب به مطالب زیر پرداخته شده است:


1) اصول ایمنی داربست های موقت و معلق، انواع داربست ها، اجزای تشکیل دهنده ه داربست ها، اجزای تشکیل دهنده داربست و ارایه مثال های طراحی داربست ها.


2) تشریح اواع سیستم های نگهدارنده گودبرداری، انواع تیرها و شمع ها، مهارهای کششی، طراحی تیرک های حایل و قطعات چوبی و فلزی مربوط به تخته پوش ها.


3) بیان اصول سپرکوبی، مصالح و تجهیزات مورد نیاز در سپرکوبی، تشریح مثال های طراحی برای سپرکوبی.


4) تشریح خصوصیات مصالح بتنی، نحوه محاسبه نیروهای وارد بر قالب بندی و پایه های موقت در اثر فشارهای ناشی از بتن و بتن ریزی.


5) بیان موارد کلی طراحی قالب بندی، طراحی مهار کششی مورد استفاده در قالب بندی، طراحی قالب بندی بر اساس پارامترهای برش، خیز و خمش، و استفاده از چارت های طراحی آماده برای طراحی قالب بندی.


6) تشریح انواع و درجه ریسک پذیری در استفاده از پایه های موقت، فرآیندهای طراحی و نحوه توزیع بار در پایه های موقت، نحوه استفاده از چارت های آماده طراحی برای پایه های موقت.


7) تشریخ انواع سیستم های مهاری موقت شامل: کابل های مهاری، لوله های مهاری، نحوه مهارسازی کابل های مهاری با مهارهای بتنی، و طراحی مهارهای کششی کابلی با مثال های متنوع.


8) بیان جزییات و تجهیزات مربوط به پل های موقت، نحوه بارگذاری پل های موقت، طراحی جزییات پل های موقت شامل تیرهای زیرسری و شاه تیرها، مهارهای جانبی تیرها، و طراحی عرشه پل موقت از مصالح چوبی و صفحات بتنی آماده.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کتاب آموزش اجرای ساختمان ( از خاک تا ساخت)

کتاب آموزش اجرای ساختمان ( از خاک تا ساخت)

آموزش اجرای ساختمان همواره یکی از دغدغه های مهندسینی است که تجربه کافی در این کار را ندارند و البته دانستن جزییات اجرا ساختمان یکی از مهمترین مسائل هر مهندس عمران و معمار است . اما جای یک منبع کامل و کاربردی در زمینه آموزش اجرای ساختمان همواره حس میشود و اکنون کتابی با نام از خاک تا ساخت در ۳۰۰ صفحه آمده است تا این جای خالی را پر کند و شما را با روند ساخت ساختمان از مرحله صفر و گرفتن پروانه ساختمان و پیاده کردن نقشه تا پایان اجرای ساختمان آشنا کند . این کتاب به زبان ساده نگارش شده است و کلیه مثال های موجود در این مجموعه که همراه عکس های اجرایی است، کاملا جنبه عملی داشته و مشابه پروژه عملی واقعی می باشد.شما در ادامه میتوانید رئوس فهرست مطالب را مشاهده کرده و منتخبی از این کتاب ۳۰۰ صفحه ای را دانلود بفرمایید…




آشنایی با سرفصلهای این کتاب:
فصل اول – مقدمات و آشنایی با کارگاه و عوامل مشغول به کار و وظایف و تجهیز کارگاه و صدور پروانه و ایمنی و….
فصل دوم – گودبرداری وسازه نگهبان ( اشنایی با انواع گودبرداری و روش های اجرا)
فصل سوم- روش های پیاده کرن نقشه
فصل چهارم – پی سازی ( آشنایی با انواع فنداسیون و اجرای انها)
فصل پنجم – ستون ( اشنایی با انواع ستونهای فولادی و بتنی و اجزای انها)
فصل ششم- تیر ( اشنایی با انواع تیر های فولادی و بتنی و اجزا آن)
فصل هفتم – دیوار ( اشنایی با انواع دیوارها و روش های اجرا و اجزای دیوار)
فصل هشتم – سقف ( اشنایی با سفق تیرچه بلوک و اجزای آن و سقف کاذب)
فصل نهم- سازه های فولادی ( انواع سیستم های قاب فولادی و روش اجرا و اجزای آن )
فصل دهم- سازه های بتنی ( اشنایی با اجزا ساختمان بتنی و اجرا )
فصل یازدهم- سطوح ارتباطی ( آشنایی با انواع پله ها و رامپ ها و اجزای ان و نکات مربوطه )
فصل دوازدهم- موتورخانه
فصل سیزدهم- درب و پنجره
فصل چهاردهم- نما
فصل پانزدهم- سرویس های بهداشتی
فصل شانزدهم- دودکش
فصل هفدهم- نکات تکمیلی

منبع: icivil.ir
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
baran 2012 درخواست کتاب کتابخانه تخصصی معماری 3

Similar threads

بالا