رياضي كاربردي:
هدف از ايجاد شاخه رياضي كاربردي در دانشگاهها تربيت كارشناساني است كه بتواند مسائل اقتصادي و خدماتي را مدل سازي و تحليل كند ، حل اغلب مشكلات نرم افزاري بهينه سازي سيستم ها و كاهش ضايعات در صنعت به عهده كارشناس رياضي كاربردي است . با توجه به اينكه رشته هاي مهندسي بيشتر جنبه علمي و فني دارند و رشته هاي فيزيك و رياضي محض جنبه تفكري ، رياضي كاربردي پلي است بين اين دو رشته . به عبارت ديگر رياضي كاربردي كاربرد مباحث تئوري را در عمل بيان مي دارد . و به همين دليل است كه اين گرايش رياضي اساس رشته هاي مختلفي از قبيل علوم پزشكي ؛ اقتصاد و صنايع و ... است كه تحقيق در آنها نياز به تحليل هاي رياضي دارد.
از جمله كاربردهاي اين رشته در علوم مختلف مي توان از مسايلي نظير كنترل تورم و راهكارهاي آن در اقتصاد و مدل سازي رشد جمعيت در علوم اجتماعي را نام برد همچنين رياضيات زيستيBiomathematics كه بيانگر كاربرد اين رشته در پزشكي است در مسائلي نظير مدل سازي سير و تعيين نقطه اوج يك بيماري (به وسيله شناختن تابع) و ... مورد استفاده قرار مي گيرد .
ریاضیات فازي كه گرايش نويني در رشته رياضيات به خصوص در رياضيات كاربردي است و تا كنون بر اساس منطق فازي بيش از 2000 محصول نظير جارو برقي ؛ دوربين و ... و حتي وسايل مربوط به تحقيقات فضايي ساخته شده است كه بسيار مورد توجه رياضي دانان و مهندسان كشورهاي صنعتي قرار دارد. رياضيات فازي رياضيات معمول و كلاسيك را تحت شعاع قرار داده و از آن به عنوان رياضيات واقعي تعبير مي كنند رياضات كه لازمه يك كار علمي- صنعتي است .
آنچه را كه تا كنون گفته شد مي توان از مزاياي اين رشته به حساب آورد . اما متاسفانه در دوره هاي دانشگاهي ايران كمتر به زمينه هاي پژوهشي آن پرداخته مي شود و اين خود دانشجويان هستند كه مي توانند با تلاش خود گام در راه پژوهشي كردن هر چه بيشتر اين رشته بردادند حتي در دوره كارشناسي .
در پايان قابل ذكر است كه گرايش هاي شاخه رياضي كاربردي در ايران شامل موارد زير مي شود :
تحقيق در عمليات ، نظريه اعداد ، بهينه سازي ، مكانيك ، كنترل
رياضي محض:
در گرايش رياضي تعداد بيشتري دروس رياضي محض گنجانده شده است عمده ترين هدف اين دوره تربيت كارشناسان ، پيشبرد مرزهاي دانش رياضي و ايجاد روح علمي در جامعه و ادامه تحصيل به منظور تامين كادر علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي است.
هدف از ايجاد شاخه رياضي كاربردي در دانشگاهها تربيت كارشناساني است كه بتواند مسائل اقتصادي و خدماتي را مدل سازي و تحليل كند ، حل اغلب مشكلات نرم افزاري بهينه سازي سيستم ها و كاهش ضايعات در صنعت به عهده كارشناس رياضي كاربردي است . با توجه به اينكه رشته هاي مهندسي بيشتر جنبه علمي و فني دارند و رشته هاي فيزيك و رياضي محض جنبه تفكري ، رياضي كاربردي پلي است بين اين دو رشته . به عبارت ديگر رياضي كاربردي كاربرد مباحث تئوري را در عمل بيان مي دارد . و به همين دليل است كه اين گرايش رياضي اساس رشته هاي مختلفي از قبيل علوم پزشكي ؛ اقتصاد و صنايع و ... است كه تحقيق در آنها نياز به تحليل هاي رياضي دارد.
از جمله كاربردهاي اين رشته در علوم مختلف مي توان از مسايلي نظير كنترل تورم و راهكارهاي آن در اقتصاد و مدل سازي رشد جمعيت در علوم اجتماعي را نام برد همچنين رياضيات زيستيBiomathematics كه بيانگر كاربرد اين رشته در پزشكي است در مسائلي نظير مدل سازي سير و تعيين نقطه اوج يك بيماري (به وسيله شناختن تابع) و ... مورد استفاده قرار مي گيرد .
ریاضیات فازي كه گرايش نويني در رشته رياضيات به خصوص در رياضيات كاربردي است و تا كنون بر اساس منطق فازي بيش از 2000 محصول نظير جارو برقي ؛ دوربين و ... و حتي وسايل مربوط به تحقيقات فضايي ساخته شده است كه بسيار مورد توجه رياضي دانان و مهندسان كشورهاي صنعتي قرار دارد. رياضيات فازي رياضيات معمول و كلاسيك را تحت شعاع قرار داده و از آن به عنوان رياضيات واقعي تعبير مي كنند رياضات كه لازمه يك كار علمي- صنعتي است .
آنچه را كه تا كنون گفته شد مي توان از مزاياي اين رشته به حساب آورد . اما متاسفانه در دوره هاي دانشگاهي ايران كمتر به زمينه هاي پژوهشي آن پرداخته مي شود و اين خود دانشجويان هستند كه مي توانند با تلاش خود گام در راه پژوهشي كردن هر چه بيشتر اين رشته بردادند حتي در دوره كارشناسي .
در پايان قابل ذكر است كه گرايش هاي شاخه رياضي كاربردي در ايران شامل موارد زير مي شود :
تحقيق در عمليات ، نظريه اعداد ، بهينه سازي ، مكانيك ، كنترل
رياضي محض:
در گرايش رياضي تعداد بيشتري دروس رياضي محض گنجانده شده است عمده ترين هدف اين دوره تربيت كارشناسان ، پيشبرد مرزهاي دانش رياضي و ايجاد روح علمي در جامعه و ادامه تحصيل به منظور تامين كادر علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي است.