مطالبه مهریه و پرداخت مهریه

Elaheh.1

عضو جدید
1 – مهریه از طریق دو مرجع قابل پیگیری و مطالبه می باشد ، یکی از طریق دادگاه خانواده و دیگری از طریق اجرای ثبت ، که جهت انتخاب و اقدام از طریق هر یک از مراجع فوق می بایست دقت و آگاهی لازم را داشت چرا که پیگیری از هر یک از مراجع فوق شرایط ، مزایا و محدویت های خاص خود را دارد .
2 – چنانچه مهریه وجه رایج کشور باشد مثلاً مهریه 100,000 ریال باشد قبل از مطالبه می بایست به نرخ جدید محاسبه شود .
3 – در صورتی که زوجه مهریه خود را مطالبه نماید ، چنانچه زوج مدعی اعسار باشد می تواند دادخواست اعسار و تقسیط مهریه را با ضمائم مربوطه از جمله استشهادیه ، به دادگاه مربوطه تقدیم نماید .
4 – دادگاه باتوجه به میزان مهریه ، توان پرداخت زوج ، دفاعیات و دلایل ارائه شده از سوی زوج و زوجه و در صورت اثبات ادعای زوج ، مبادرت به صدور حکم اعسار و تقسیط مهریه می نماید که معمولاً مقداری از مهریه به عنوان پیش قسط ( پیش پرداخت ) و مابقی به صورت اقساط ماهیانه مورد حکم قرار خواهد گرفت ، البته مقدار پیش پرداخت و میزان اقساط ماهیانه به نظر قاضی بستگی داشته و رأی صادره نیز قابل تجدیدنظر می باشد .
5 – مطالبه مهریه تا میزان 110 سکه طلای تمام بهار آزادی و یا معادل آن قابل اعمال ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ( قابل جلب و حبس ) می باشد و درخصوص مازاد بر 110 سکه طلا فقط ملائت زوج ملاک پرداخت خواهد بود .
 

bahar-spring

کاربر بیش فعال
سلام
مهریه 110 سکه یعنی چی؟ مثلا مهریه 1000 تا نیم سکه باشه وضعیتش چه جوریه؟ آیا این110 سکه را قسط بندی میکنند و یا یکجا میشه؟ بعضی جاها نوشته اول 110 تا رو یکجا باید بده و مابقی قسط بندی میشه، این درسته؟
 

Similar threads

بالا