مشخصات زیرگذر چهارراه ولیعصر

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
چهار راه ولیعصر یکی از تقاطع های مهم و پرتردد پایتخت است که دو خیابان اصلی و قدیمی ولیعصر (عج) و انقلاب اسلامی را به یکدیگر متصل می کند. نخستین تقاطع زیر زمینی پایتخت می باشد و هدف آن این است که یکی از گره های کور ترافیکی شهر تهران با این پروژه برطرف شود.




معرفی پروژه:


تقاطع چهار راه ولی عصر به دلیل واقع شدن مراکز مهم فرهنگی، علمی و تجاری از جمله تئاتر شهر، پارک دانشجو، نخستین بازار کامپیوتر تهران و راه اندازی خطوط مترو و اتوبوس های بی.آر.تی یکی از پرتردد ترین مکان های شهر تهران به شمار می رود که به منظور کاهش این حجم از تردد، پیش از این قرار بود که پل‌هاي عابر پیاده در چهارسوي چهارراه وليعصر(عج) نصب شود، اما هم اکنون با اجرای این طرح نيازي به پل عابر نيست و از سيما و منظر شهري این محوطه صيانت مي‌شود.





این پروژه به دنبال نظم بخشی و روان سازی ترافیک نقاط تقاطعی و نیز جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه شهروندان است که از اهداف ویژه مدیریت شهری به شمار می رود.
از آنجایی که چهارراه ولیعصر (عج) در همه ساعات درگیر تداخل حرکتی عابران پیاده با خودروها است و این امر موجب بالارفتن آمار حوادث ترافیکی و موجب کندی حرکت وسایل نقلیه شده است. تصمیم گرفته شد تا زیرگذری برای نظم بخشی به وضعیت تردد عابران پیاده و خودروها احداث شود.




آمار تردد

بر اساس گزارش‌های آماری، حجم تردد عابران پیاده در چهارراه ولیعصر (عج) ۱۴ هزارو ۳۹۰ نفر، حجم تردد خودرو شخصی پنج هزارو ۷۸۷ دستگاه و اتوبوس (بی آر تی) ۲۵۷ دستگاه در ساعت است.
از این رو ساماندهی حرکت عابران پیاده و کوتاه ‌کردن توقف‌های طولانی ‌مدت خودروها در تقاطع پر‌تردد چهارراه ولیعصر (عج) سبب شد که شهرداری تهران راهکار کاهش حجم ترافیک و صرفه‌ جویی در وقت شهروندان را با درنظرگرفتن شرایط هویتی و تاریخی بودن این مکان در دستور کار خود قرار دهد.
به همین منظور بود که نخستین تقاطع زیر زمینی شهر تهران به صورت زیر زمینی اجرایی شد.



مشخصات پروژه:
مساحت زیرگذر تقاطعی عابرپیاده ولیعصر (عج): سه هزار و ۷۰۰ مترمربع
طول رینگ زیرگذر : ۱۶۰ متر ( با در نظر داشتن دسترسی ها)
زیرگذر با عرض ۷ متر و ارتفاع ۳ متر
دارای ۱۴ پله برقی رفت و برگشت از ۴ کنج تقاطع و از ۳ ایستگاه BRT




تاریخ شروع پروژه: ۶/۱/۱۳۹۰

بودجه مصوب سال ۹۱: ۵۰ میلیارد ریال
نصب دو دستگاه آسانسور به منظور جا به جایی معمولان

علاوه بر این هشت مسیر دسترسی از ایستگاه‌های مترو و اتوبوس BRT پیش بینی شده است که درچهارضلع این ایستگاه شهروندان می ‌توانند به مقاصد خود در شهر سفر کنند.



منبع : www.elm24.com


در ادامه از دوستان عزیز خواهش میکنم نظرشون در مورد این پروژه بیان کنند
 
بالا