مشاوره، سوال و درخواست مطالب مهندسی کشاورزی ...

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
هنوز جواب سوال قبلی رو نگرفتم یه سوال دیگه میپرسم.من یه بگونیا خالدار توی پاسیو دارم زول گیاه زیادشده وبلند شده درضمن برگ های پایینی گیاه ریخته میخوام گیاه رو قلمه کنم.قبلا این گل قلمه کردم ولی فقط قلمه انتهایی ان گرفت ولی قلمه جوانه خشک شدند.
البته درسته که باید قبلا به فکرش بودم و از ان جوانه انتهایی میگرفتم تا گیاه بلند نشه و پرشاخ و برگ بشه
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سلام دوستای گلم.برای گلهای داخل پاسیو چه کودی مفیدی چقدر و هر از چند وقت؟
مرسی


نارون جان من براي گلهاي خودم...البته توي پاسيو نيستند و درهواي آزاد خونه هستند.از قطره طلا ...يا اگه پيدا نكردم...زربار استفاده ميكنم...خيلي هم مفيده...البته به قول محمود جان كه گفته بودند تقلبي اين كودها هم توي بازار هست بايد حواستون رو جمع كنيد و از نوع اصلي اون تهيه كنيد...مقدار مصرف و زمان مصرفش رو هم روي قوطيش ميتونيد بخونيد .... چون مقدارمصرفش براي گياهان زينتي و يا سبزيجات و يا درختها و يا گياهان توي باغچه فرق داره ...اما من براي گياهان زينتي ام هر 15 روز يك بار استفاده ميكنم...كه ميتوني با آب آبياري اونها مخلوط كني و بهشون بدي...
ببخشيد اگه اطلاعاتم كم بود.

گلاب:gol:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
هنوز جواب سوال قبلی رو نگرفتم یه سوال دیگه میپرسم.من یه بگونیا خالدار توی پاسیو دارم زول گیاه زیادشده وبلند شده درضمن برگ های پایینی گیاه ریخته میخوام گیاه رو قلمه کنم.قبلا این گل قلمه کردم ولی فقط قلمه انتهایی ان گرفت ولی قلمه جوانه خشک شدند.
البته درسته که باید قبلا به فکرش بودم و از ان جوانه انتهایی میگرفتم تا گیاه بلند نشه و پرشاخ و برگ بشه

نارون جان من فكر نميكنم الان فصل مناسبي براي قلمه گيري باشه...البته نظر اساتيد باغباني مهمه...اما تا اونجا كه ميدونم اگه قلمه زني رو توي فصل بهار يا تابستان انجام بدي تاثير بهتر وبيشتري داشته باشه...گرچه الانم ميتوني خزانه كني...اگه ميتوني يه عكس از گياهت بزار تا ببينم چه شكلي شده...ممنون ميشم.

در ضمن توصيه ميكنم كه در اين زمينه از دوست خوبمون امين رخ عزيز كمك بگيريد مطمئآ خيلي اطلاعات خوبي ميتوني بگيري:sweatdrop:

گلاب:gol:
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
نارون جان من فكر نميكنم الان فصل مناسبي براي قلمه گيري باشه...البته نظر اساتيد باغباني مهمه...اما تا اونجا كه ميدونم اگه قلمه زني رو توي فصل بهار يا تابستان انجام بدي تاثير بهتر وبيشتري داشته باشه...گرچه الانم ميتوني خزانه كني...اگه ميتوني يه عكس از گياهت بزار تا ببينم چه شكلي شده...ممنون ميشم.

در ضمن توصيه ميكنم كه در اين زمينه از دوست خوبمون امين رخ عزيز كمك بگيريد مطمئآ خيلي اطلاعات خوبي ميتوني بگيري:sweatdrop:

گلاب:gol:
از محبت شما ممنوم گلاب جان.شما اصل مطلب رو فرمودی.با وجود اینکه اغلب بگونیا ها جزو گروه بی تفاوت به طول روز محسوب میشن اما باز هم بهترین موقع برای قلمه زنی همون هست که شما گفتی.تنها نکته ای که میتونم اضافه کنم اینه که اولا برای جلو گیری از دراز شدن بیش از اندازه در پاسیو علاوه بر اونچه که خود نارون عزیز اشاره کردند ،تمیز کردن و شستن زود به زود شیشه های پاسیو خیلی مهم هست چون کثیف بودن شیشه ها کم بودن نور رو موجب میشه و گیاه بدنبال کسب نور بیشتر هی گردن میکشه.حالا فرض رو بر این میگیریم که میزان سوخت و ساز هم با هم متناسب نباشه( به تمام دلایل ممکن که اغلب هم اتفاق می افته).نتیجه این میشه که گیاه دراز میشه،برگهای تحتانی رو از دست میده(هزینه تولید برگ و ساقه جدید)ساقه بتدریج نازک و برگها کوچک میشن. درنتیجه تولید کمتر میشه و گیاه ضعیفتر میشه و این سیکل منفی تا مرگ گیاه یا ضعف بیش از حد ادامه پیدا میکنه.( امید وارم برای گیاه نارون عزیز اینجور نشه).
در مورد قلمه هم فقط میتونم اینو اضافه کنم که له شدن قلمه ها میتونه بدلیل مشکلات قارچی و امثالهم باشه اما خشک شدنش علاوه بر فصل قلمه گیری میتونه نتیجه نا مناسب بودن بافت خاک بستر قلمه گیری باشه که در نتیجه تماس خاک و قلمه کم ویا قطع میشه و درنتیجه قلمه خشک میشه.فکر نمیکنم که این زیاد به جوانه جانبی یا انتهایی بودن قلمه ربط داشته باشه.( البته اندازه قلمه از نظر در بر داشتن مواد غذایی کافی برای تداوم بقا و انجام عملیات حیاتی و ریشه زایی ،برگدار بودن یا نبودن قلمه هاو.....هم موثره!).
امیدوارم سرتون رو درد نیاورده باشم.
موفق باشید.امین رخ.
عجب جان نظر شما چیه؟
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فکر نمیکنم وقتی مساله در گلخونه اتفاق میفته دیگه بهار و زمستون و تابستون فرقی داشته باشه :D ما هم تو خونه بگونیا خالدار داریم و البته پدرم هر وقت دوست داشته باشه ازش قلمه میگیره و البته اصلا هم اصول قلمه گیری رو رعایت نمیکنه! ولی خیلی خوب جواب میگیره .:biggrin:
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
ممنون کلر جان ضمن اینکه شما درست میگین ،من فکر میکنم گلخونه و پاسیو کمی با هم فرق دارن.باز هم ضمن اینکه فکر میکنم اگه نکات کلیدی و عملی این مسئله رو از پدر بزرگوارتون بپرسید و اینجا بنویسید از هر منبعی موثق تر و بهتر باشه چون ایشون عملا این کار رو میکنند و لی من فقط در موردش فقط فکر کردم ... پس لطفا این کار رو بکن دوست عزیز.قول؟(بقول پسرم قول قوله دیگه...)
 
آخرین ویرایش:

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی از دوستای خوبم.
http://www.www.www.iran-eng.ir/<a href=
خواستم از گل ها عکس بذارم سرعتم پایین بود نشد.
من وقتی از گل هام قلمه میگیریم میذارم یه مدت توی اب باشه وریشه دار شه.مثلا 2 هفته پیش از گل بوکا قلمه گرفتم توی اب گذاشتم و الان ریشه دار شده بود و دیروز توی خاک کاشتم.
درمورد بگونیا هم الان تموم جوانه های کنار گره ها زنده هستن.حتی چند تا از این جوانه ها رشد کردند و گیاه رو چند شاخه کردنhttp://www.www.www.iran-eng.ir/<a href=




یه سوال دیگه یوکا توی پاسیومون خیلی بلند شده بو سرش به سقف خورد شکست.قسمت انتهایی ریشه دار شد و توی خاک کاشتمش.میشه قسمت های دیگه رو هم قلمه گرفت تا چند تا یوکا داشته باشم
مرسی
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
نارون جان براي يوكاي من يه همچين اتفاقي افتاد...من يه ظرف رو پر از پرليت كردم...و شاخه شكسته شده يوكام رو به قطعات 15 سانتي تقسيم كردم.البته ميدوني كه در هر بند بايد يه جوانه جانبي داشته باشه.....بعد هر كدوم ازاين قطعات رو به صورت افقي روي پرليت خوابوندم...طوري كه هر دو سر قطعه زير پرليت قرار گرفت...بعد از مدتي هر كدوم از قطعات از يه سرشون جوانه زد و از سر ديگرش ريشه زايي كرد...اما اگه بتوني از هورمون ريشه زايي استفاده كني و قبل از خوابوندن انتهاي هر قطعه در هورمون بزني و قلمه بزني ...نتيجه مطلوبتري برات داره ..هم اينكه زودتر ريشه ميزنه و هم اينكه احتمال خراب شدن و يا لهيدگيش و يا قارچي شدنش كمتره....خودت ميدوني كه بهتره دائم پرليت رو مرطوب نگهداري...و از نور كافي هم برخوردار باشه ...البته ميدونم كه همه اينايي كه من گفتم برات تكرار مكرراته و خودت بهتر از من بلدي گلم...

يه مطلب ديگه اينكه نارون جان كلا من گياهاني رو كه ساقه هاي علفي دارن براي قلمه زدن توي پرليت قرار ميدم و اونايي كه نيمه خشبي هستند توي آب قرار ميدم ..و خشبي ها رو توي خاك ...حالا نميدونم كارم در چه حد درست يا علمي هست يا نه ...!!!!
اما نتيجه كار خيلي خيلي عالي بوده...

با عرض پوزش از كليه اساتيد كشاورزي:redface:

گلاب :gol:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
از محبت شما ممنوم گلاب جان.شما اصل مطلب رو فرمودی.با وجود اینکه اغلب بگونیا ها جزو گروه بی تفاوت به طول روز محسوب میشن اما باز هم بهترین موقع برای قلمه زنی همون هست که شما گفتی.

امين جان شما نسبت به بنده لطف داري ممنونم..يه سوال داشتم ..ببخشيد بگونياي گلدار هم نسبت به طول روز بي تفاوت هست..؟
يا اين بگونيا گلدار ورپريده من اينطور ناسازگاري ميكنه؟:w20:
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
گلاب جان لازم هست جمله ام رو کامل کنم.البته که بگونیا ها ((اغلب)) به طول روز بی تفاوت هستند اما به هیچ وجه نسبت به سرما بی تفاوت نیستند!!:smile:
دوستمون جواد در تاپیک زیر اطلاعات خوبی ارایه کرده اند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=33706
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
(کمک) چگونه پروژه خود را تکمیل کنم ؟!؟!؟!

(کمک) چگونه پروژه خود را تکمیل کنم ؟!؟!؟!

با سلام به همه دوستان

بچه ها نیاز به کمکتون دارم. کسانی که در مورد نوشتن پروژه (پایان نامه) هر اطلاعاتی دارید لطفا در اختیارم بذارید. مثل اندازه حاشیه ها و بالا و پایین صفحه ها. کمکم کنید ... بلدم باید چیکار کنم اما از نظرات شما هم استفاده کنم بهتره. راستی برای محاسبه شاخص های فیزیولوژیکی ( آنالیز های رشدی ) NAR و LAR و CGR و LAI و RGR .... اه چقدر زیادن کمک میخوام .... اگه کسی میتونه کمکم کنه ممنون میشم. رسم نمودار و جدولاشون هم هست. اگه درس طرح های آماری پاس کردین میتونین کمکم کنید. راستش می خوام بدونم چطوری مولفه های رشد رو بذارم توی جدول تجزیه واریانس و چطوری با آزمون دانکن محاسبه کنم ؟!؟!
یک مشت عدد دارم. درست نمیدونم کاری که می کنم درسته یا نه .... کمکم کنید :gol: مرسی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
در مورد طرح آزمایشات چیزایی میدونم
بگو چه جوری می خوای باشه؟آزمون دانکن رو بلدی یا توضیحشو می خوای؟
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
در مورد طرح آزمایشات چیزایی میدونم
بگو چه جوری می خوای باشه؟آزمون دانکن رو بلدی یا توضیحشو می خوای؟

ببین مثلا من چند تا عدد دارم. 6 تا تیمار دارم و 5 تکرار. خوب...

از NAR (د سرعت جذب خالص ) و از این چیزا زیاد سر در نمیارم. گیاه همیشه بهار رو کاشتم. در پتری دیش. حالا نمیدونم اعدادش رو که همون وزن اونها باشه دارم. اینها وزن تر بودن.

حالا اونها رو با آون هم خشک کردم و کلاَ مثلا از وزن خشک ریشه چند تا عدد دارم.

بذار بهتر بگم. پروژه من مربوط به تنش خشکی بر روی گیاه همیشه بهار هست.

هم در گلدان کاشتم 30 تا گلدون و هم در 30 تا پتری دیش.


حالا برای محاسبه NAR و LAR و ... مشکل دارم. نمیدونم چیکارشون کنم. اعداد رو دارم اما .... مثلا یک فرمول هست که نیاز به وزن اولیه داریم. ... بدبختی اینجاست که حالا وزن ثانویه هم می خواد . من نمیدونم چیکارش کنم... از کجا وزن ثانویه رو بدست بیارم. اگه فرمول های آنالیز های رشدی رو داشته باشی متوجه میشی من چی دارم می کشم افسون جان. پیشاچیش ممنونم ازت. راستی ببخشید که اینهمه توضیحات نا مفهوم دادم.... خدا کنه متوجه شدی من چی میگم. !
 

JU JU

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ّشیوه تدوین پایان نامه

ّشیوه تدوین پایان نامه

با تشکر از زحمات پیرجو

من تنها این رو میتونم در اخطیارتون بزارم

:gol:
 

پیوست ها

  • 0006.doc
    107 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

nasimkhordad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام پژمان جان

اگه به طور کامل واسم بگی چیه طرحت اگه خودمم نتونم از استادم میپرسم بهت میگم البته امیدوارم استادم باشه تا ازش کمک بگیرم ولی وضیحت کامل باشه تا خودش مطالب گویا باشه تا توضیح نخواد بگی چیا میخوای از چه طرحی میخوای استفاده کنی و اعداد و ارقامو کامل بگو همه سعیمو میکنم تا بتونم کمکت کنم :w16:
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
جوجو جون خیلی لطف کردی.



نسیم جان و افسون جان از شماها هم ممنونم.


نسیم جان در مورد آنالیز های رشد ....... کمک می خوام. اگه کسی میتونه به من کمک کنه... من فقط وزن هفته آخر رو دارم . یعنی یک ماه هست و باید اندازه گیری می کردیم. من الان وزن گیاه ان هم در هفته آخر رو دارم. یعنی از خودم الکی بنویسم ؟!؟!؟ یکی بگه من یکاریش بکنم به خدا دارم خسته میشم ......
 

shabe sarab

عضو جدید
پرسش

پرسش

سلام دوستان يه سوال دارم خيلي هم سريع جواب ميخوام خواهشا اگه ميدونيد در حد يه صفحه برام بنويسيد. درابياري درختان ميوه محاسن ومعايب ابياري كرتي(غرقابي)تشتكي وقطره اي چيست ؟:heart:
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام دوستان يه سوال دارم خيلي هم سريع جواب ميخوام خواهشا اگه ميدونيد در حد يه صفحه برام بنويسيد. درابياري درختان ميوه محاسن ومعايب ابياري كرتي(غرقابي)تشتكي وقطره اي چيست ؟:heart:


سلام دوست عزیزم.

روش آبياري قطره اي که براي آبياري باغات،محصولات زراعي،رديف کاشت وگلخانه کاربرد دارد داراي محاسن زيادي است. بالا بودن پتانسيل راندمان مصرف آب، استفاده از سيستم جهت مصرف کودهاي شيميايي، انجام عمليات زراعي حين آبياري، صرفه جويي در انرژي (در مقايسه با آبياري باراني)، راحتي در خودکار نمودن شبکه ، مرطوب نکردن تمام سطح خاک در کشتهاي رديفي وباغات که نتيجه آن کاهش هدر رفت آب به وسيله تبخير وهمچنين کاهش رشد علفهاي هرز مي باشد، مرطوب نگه داشتن محيط رشد ريشه در حد مطلوب در طول رشد و کاهش آفات وبيماري هاي گياهي از جمله فوائد آبياري قطره اي است.



از معایب آبیاری غرقابی هم میتونم بگم ممکنه به گیاه از لحاظ تنفس مشکل برسونه.... امیدوارم اینا بدردت بخورن. اگه بتونی از بخش آب از بچه های آب بپرسی خیلی بهتر از من جوابتونو میدن:gol:
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام مهربونا خسته نباشید
شما اطلاع ندارید چرا بعضی اوقات قسمتهایی از کنگر بعد از آبپز شدن به رنگ سبز آبی در میاد؟


راستش تا حالا نگاه نکردم ببینم تغییر رنگ میده یا نه! که علت و جویا شم ! ممنون که سوالتون رو نوشتید تا لااقل برم یه نگاه بندازم ببینم وقت پخت چه جور میشه!:whistle:
 

FZ.H

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستای خوبم.راجع به آویشن شیرازی مطلب می خوام.
 

kaghaz rangi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راستش تا حالا نگاه نکردم ببینم تغییر رنگ میده یا نه! که علت و جویا شم ! ممنون که سوالتون رو نوشتید تا لااقل برم یه نگاه بندازم ببینم وقت پخت چه جور میشه!:whistle:

سلام.ممنون از توجهتون
همیشه این اتفاق نمی افته. بعضی اوقات. اخه حالا که فصل کنگره مامانم ابپز میکنه واسه فریز و ماست کنگر. هفته قبل یه مقدار که گرفته بود ابپز شده اش رو ندیدم اما تو ماست کنگر همه ی کنگر ها یه دست بودن.دیروز یه سری کنگر جدید که گرفته بود رفتم ناخنک بزنم (اخه کنگر خیلی دوست دارم) دیدم بعضی از کنگرها که تعدادشون هم محدود بود (در حد 20-30 تا در 3-4 کیلو ) رنگشون سبز ابی شده بیشتر هم قسمت بالای کنگر،اطراف تیغاش.تغییر رنگشون هم خیلی بارزه .از مامانم که پرسیدم یه خورده تعجب کرد اما بعدش فراموشش کرد و شروع کرد به بسته بندیشون!!؟؟؟!!!
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام دوستای خوبم.راجع به آویشن شیرازی مطلب می خوام.


حواستون باشه این آویشن معمولی هست و با شیرازی اشتباه نگیرین :
گیاه آویشن

  • گیاه آویشن شیرازی
  • شناسنامه
  • شرح گیاه
  • نیاز اکولوزیکی
  • آماده سازی خاک
  • تاریخ و فواصل کاشت
  • کاشت
  • داشت
  • برداشت
  • دامنه انتشار

شناسنامه

نعناع Labiatae:تیره Thymus vulgaris L.:نام لاتین Garden thyme – Common thyme:نام انگلیسی آویشن شیرازی – آویشن باغی :نام فارسی البعس - صعتررسمی:نام عربی

شرح گیاه

گیاهی است پر شاخه و دارای ساقه های چوبی به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر که به حالت وحشی و به صورت بوته هائی پر پشت در دامنه های خشک و بین تخته سنگها و در کوهستانها تا ارتفاعات 1200 متری و حتی گاهی بیشتر می روید. ریشه چوبی و منشعب آن که ظاهر ناهموار دارد به سهولت در زمینهای سخت درون تخته سنگها نفوذ می کند و گیاه را که ساقه های متعددش حالت فشرده به هم دارند. به خوبی ثابت نگه می دارد. و مانع می گردد از اینکه سهولت از درون خاک خارج شود. ساقه های منشعب این گیاه پوشیده از کرک و برگهای کوچک آن دارای ظاهر لوزی شکل و متقابل بر روی ساقه است. رنگ برگهای آن خاکستری روشن است. دمبرگ بسیار کوتاهی نیز پهنک برگ آن را به ساقه ارتباط می دهد ظاهر کلی پهنک برگ این گیاه که عموماً کناره برگشته دارد و در سطح تحتانی پوشیده از گردی به رنگ مایل به سفید بنظر می رسد. بهترین وسیله تشخیص آن از گونه های مجاور است. گلهای آن کوچک ، متعدد، معطر به رنگ سفید با گلی و مجتمع به صورت دسته هایی در قسمتهای انتهائی ساقه می باشد.از حالات غیر طبیعی این گیاه یکی آنست که بعضی از پایه های آن گلهای فاقد پرچم دارند در حالیکه در برخی از پایه ها پرچم ها زودتر از مادگی رشد پیدا می کند دیگر آنکه ساقه های گلدار این گیاه با ‌آنکه حالت نیمه خوابیده دارد هیچوقت ریشه های نابجا تولید نمی نماید.

نیاز اکولوزیکی

آویش گیاهی مدیترانه ای است و در طول رویش به هوای گرم و نور کافی نیاز دارد. این گیاه خشکی دوست است و به سهولت قادر به تحمل کم آبی و خشکی می باشد کشت این گیاه در زمینهای کود و زمینهایی که سبب آب ایستایی شود مناسب نیست زیرا به غرقابی بودن زمین به شدت حساس است. برای کشت آن از مناطق آفتابی و از دامنه های جنوبی تپه ها باید استفاده شود خاکهای سبک حاوی ترکیبات کلسیم و با ضخامت زیاد سطح الارض خاکهای مناسبی می باشند. خاکهای سنگین برای کشت این گیاه مناسب نیست. تهویه خاک نقش عمده ای در افزایش عملکرد دارد. رطوبت و آبیاری زیاد نه تنها برای رویش این گیاه مناسب نیست بلکه سبب کاهش کیفیت و کمیت اسانس گیاه می شود pH خاک برای کشت گیاه بین 5/4 تا 8 مناسب است.

آماده سازی خاک

پس از برداشت گیاهانی که با آویش به تناوب کشت شده اند در فصل پائیز 20 تا 30 تن در هکتار کودهای حیوانی کاملاً پوسیده به خاک اضافه می شود. و با شخم مناسبی به عمق 20 تا 25 سانتی متری خاک فرستاده می شود. فصل بهار قبل از کشت گیاه 50 تا 80 کیلوگرم در هکتار اکسیدفسفر به همین مقدار اکسید پتاس به همراه 40 تا 60 کیلوگرم در هکتار ازت باید در اختیار گیاهان قرار گیرد اوایل بهار پس از شکستن سله ها و خرد کردن کلوخ ها زمین را باید برای کشت آویش تسطیح کرد.

تاریخ و فواصل کاشت

آویش حداقل 4 تا 6 سال در یک مکان باقی می ماند لذا تناوب کشت مناسب برای این گیاه مهم است آویش را باید با گیاهانی به تناوب کشت کرد که دوره رویشی کوتاهی داشته باشند و مدت کوتاهی پس از کشت برداشت شوند .گیاهان وجینی گیاهان مناسبی برای این کار هستند تناوب کشت با گیاهان ریشه های چند ساله مناسب نیست و سبب گسترش و شیوع بیماریها می شود. 3 تا 4 سال پس از برداشت آویش آنرا مجدداً می توان در همان زمین کاشت. زمان کاشت آویش به روش کشت و شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد. بذرها در ردیفهایی به فاصله 40 تا 50 سانتی متر بطور مستقیم در زمین اصلی کشت می شوند عمق بذر نباید از 5/0 سانتی متر بیشتر باشد (در رابطه با زمان مناسب برای کشت مستقیم بعضی اواسط پائیز و بعضی اوایل بهار را زمان مناسب می دانند). زمان مناسب برای کشت غیر مستقیم (کاشت در خزانه هوای آزاد) اوایل بهار (اواخر اسفند) می باشد. در کشت غیر مستقیم بذرها در ردیفهایی به فاصله 25 تا 30 سانتی متر در خزانه هوای آزاد باید کشت شوند. هنگامیکه ارتفاع نشاء ها به 10 تا 15 سانتی متر رسید در ردیفهایی به فاصله 50 سانتی متر و فاصله دو بوته در طول ردیف 25 سانتی متر به زمین اصلی باید منتقل می شوند. فصل پائیز اوایل بهار زمان مناسبی برای تکثیر رویشی آویش است گیاهان در ردیفهایی به فاصله 50 سانتی متر و فاصله دو بوته در طول ردیف 25 سانتی متر باید کشت شوند. کاشت

آویش را توسط بذر یا از طریق رویشی می توان تکثیر کرد. کشت توسط بذر به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می گیرد. کشت مستقیم : بذر در زمان مناسب به صورت ردیفی در زمبن اصلی کشت می کنند مقدار بذر مورد نیاز برای هر هکتار زمین 5 تا 6 کیلوگرم است. در سطوح کوچک این روش توصیه می شود. بهتر است در کشت مستقیم بذرها در طول ردیف به صورت متراکم کاشته شوندو پس از رویش بوته ها رابه تعداد مناسب تنک کرد. کشت غیر مستقیم : بذرها در فواصل مناسب در خزانه هوای آزاد کشت می کنند. به علت کوچکی بذر و تسریع در کاشت و یکنواختی تراکم بذرها در ردیف بهتر است به نسبت یک به سه بذر با ماسه نرم مخلوط شود. عمق بذر در خزانه 5/0 سانتی متر مناسب است.پس از آبیاری منظم و وجین علفهای هرز سطح خزانه اواخر بهار و اوایل تابستان نیز زمان مناسبی برای انتقال نشاء ها به زمین اصلی است. در سطوح کوچک کشت عمل انتقال نشاء به زمین اصلی با دست انجام می گیرد و در مقیاس وسیع با ماشین امکان پذیر است برای هر هکتار زمین به 160 تا 240 هزار نشاء نیاز است. تکثیر رویشی : تکثیر رویشی با تقسیم بوته انجام می گیرد پس از خارج کردن در گیاهان 2 تا 3 ساله سالم و عاری از هر گونه آلودگی قارچی از خاک هر بوته را به چند قطعه تقسیم کرده و در زمین اصلی کشت می کنند.

داشت

از ضرورتهای کاشت گیاه آبیاری منظم و وجین علفهای هرز است در طول رویش نیز مبارزه با علفهای هرز نیز ضروری است که وجین مکانیکی با علفهای هرز باید با استفاده از علف کشهای مناسب تکمیل گردد. قبل از انتقال گیاهان از علف کش رونستار به مقدار 7 تا 8 لیتر در هکتار به صورت محلول پاشی می توان استفاده کرد. زمان استفاده از این علف کش اواسط بهار (اردیبهشت) است. برای مبارزه شیمیایی با علفهای هرز آویش های چند ساله در فصل پائیز (مهر – آبان) می توان از علف کش سینبار به مقدار 2 تا 5/2 کیلوگرم در هکتار استفاده نمود . در صورت استفاده از این علف کش در صورت باقیماندن علفهای هرز باید با کولتیواتور به جمع آوری آنها اقدام کرد. برگردان کردن خاک بین ردیفها به منظور تهویه نقش عمده ای در افزایش عملکرد پیکررویشی دارد.

برداشت

در سال اول رویش فقط یکبار محصول را می توان برداشت کرد. ولی در سالهای بعد دو یا حتی سه مرتبه می توان اقدام به برداشت پیکر رویشی گیاه نمود. زمان مناسب برای اولین برداشت محصول آغاز گل دهی یعنی اواسط بهار (اردیبهشت) می باشد. دومین برداشت در آغاز دومین مرحله گل دهی اواسط تابستان مرداد انجام گیرد. سومین و آخرین برداشت را اواسط پائیز (آبان) می توان انجام داد. اگر پیکر رویشی گیاه ظهر هنگام آفتاب برداشت شوند در مقایسه با برداشت در روزهای غیر آفتابی از مقادیر بیشتری اسانس برخوردار می باشند گیاهان از فاصله 10 تا 15 سانتی متری سطح زمین باید برداشت شوند چنانچه هوا آفتابی باشد بهتر است گیاهان پس از برداشت برای مدتی روی زمین قرار گیرند تا پس از کاهش رطوبت به خشک کن منتقل شوند. دمای مناسب برای خشک کردن آویش با استفاده از خشک کنهای الکتریکی 40 درجه سانتی گراد است. اگر هدف از کاشت آویش جمع آوری بذر آنها باشد محصول را سالی یکبار و آن هم در آغاز مرحله رسیدن بذر باید برداشت کرد. اندامهای برداشت شده را در سایه خشک نموده، سپس بذرها را بوجاری تمیز و بسته بندی کرد.عملکرد بذر 50 تا 80 کیلوگرم در هکتار می باشد. در بعضی نقاط پرورش داده می شود.


و حالا آویشن شیرازی (همشهری نارون و افسون)



بررسی اثرات ضد میكربی روغن اسانسی آویشن شیرازی




بررسی اثرات ضد میكربی روغن اسانسی آویشن شیرازی
(Zataria multiflora)
بر روی E.coli وSt.aureus
هرمز حمیدیه
عضو هیأت علمی مركزتحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان تهران
تهران انتهای بزرگراه شهید بابایی كلیومتر 13 جاده پارچین

خلاصه
Zataria multiflora گیاه دارویی آویشن شیرازی جمع آوری شده از طرح اهلی كردن این گیاه كه در منطقه خجیر انجام یافته بود مورد اسانس‌گیری به روش تقطیر با آب به مدت دو ساعت قرار گرفت. سنجش اثرات ضد میكربی این اسانس به روش انتشار در آگار با كمك دیسك و در برابرE.coli ,St.aureus انجام یافت. در 4 تكرار قطر هاله ممانعت از رشد باكتریهای فوق به ترتیب 60 الی 65 و 65 الی 70 میلیمتر بودند. كمترین غلظت اسانس ممانعت كننده از رشد باكتری (M.I.C.) نیز با استفاده از حلال اتانول 70 درصد برای هر دو باكتری رقت 8/1 تعیین گردید.
واژه‌های كلیدی: Zataria multiflora، ضد میكروبی، اسانس


مقدمه
امروزه با پیدایش پدیده مقاومت میكربی در برابر آنتی بیوتیكها و عوارض جانبی این داروها آن دسته از گیاهان دارویی كه واجد اثرات ضد میكربی می‌باشند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. آویشن شیرازی دارای روغن اسانسی با مواد موثره تیمول و كارواكرول به‌عنوان اصلی ترین تشكیل دهنده‌ها می‌باشد. اثرات ضد میكربی وسیعی برای روغن‌های اسانسی این دسته از گیاهان با تركیبهای مشابه ذكر شده است.(2و4) بنابراین بررسی اثرات ضد میكربی اسانس این گیاه مورد توجه و اجرا قرار گرفت.

مواد و روشها
گیاه دارویی آویشن شیرازی كشت شده در منطقه خجیر استان تهران در آزمایشگاه مركز تحقیقات تهران در سایه خشك شده و روغن اسانسی برگها و ساقه‌های هوایی نازك به مدت دو ساعت به كمك دستگاه كلونجر و روش تقطیر با آب جمع آوری گردید. سپس اثر ضد میكربی آن به روش انتشار در آگار با كمك دیسك و در 4 تكرار انجام یافت (3). محیط كشت مورد استفاده نوترینت آگار وباكتریهای مورداستفاده E.coli , St.aureus بودند. آزمون كمترین غلظت ممانعت از رشد باكتری (.(Minimum Inhibitory Concentration این روغن اسانسی به روش رقت لوله‌ای نیز انجام گرفت. جهت تهیه رقت از اتانول 70 درصد به‌عنوان حلال استفاده شد.رقتهای 2/1 ؛ 4/1 ؛ 8/1 ؛ 16/1 و 32/1 مورد آزمون واقع شدند.

نتایج و بحث
بر اساس نتایج بدست امده در چهار تكرار انجام یافته قطر هاله ممانعت از رشد باكتریهای E.coli ,St.aureus به ترتیب 60 الی؛ 65 و65الی 70 میلیمتر (كل سطح پلیت) بودند. این نتیجه نشان دهنده اثر فوق العاده خوب (++++) این اسانس می‌باشد . قطر هاله ممانعت از رشد باكتری بیش از 20 میلیمتر ++++ ارزیابی می‌شود .در مطالعات مختلف نیز اثرات بسیار خوب ضد میكربی برای اسانس آویشن به‌خصوص Thymus vulgaris نشان داده شده است. این نتایج با نتایج این بررسی همخوانی دارند. جهت تعیین M.I.C. از حلال اتانول 70 درصد استفاده شد . طی مطالعه جداگانه‌ای اثرات ضد میكربی اتانول 96 ؛ 80 ؛70 و 60 درصد روی باكتریهای مورد مطالعه بررسی گردید و مشخص شد كه اتانول 70 درصد فاقد اثرات ضد میكربی است .بنابراین به‌عنوان حلال مورد استفاده قرار گرفت. M.I.C. این اسانس در برابر هر دو میكرب رقت 8/1 بود . در مطالعه‌ای در مورد اثر ضد میكربی اسانس آویشن شیرازی بر روی میكرب هلیكوباكتر پیلوری M.I.C. رقت 320/1 بدست آمده است . به‌نظر می‌رسد كه تفاوتهای مربوط به نوع باكتری و میزان تركیبهای اسانسها در اثر عوامل مختلف محیطی و تغذیه‌ای بتوانند اختلاف نتیجه این مطالعات را توجیه كنند. توجه به میزان بالای تیمول و كارواكرول این اسانس و همین‌طور حفظ این اثرات پس از تهیه رقت 8/1 می‌توان با انجام آزمایشهای بیشتر آزمایشگاهی و انجام آزمونهای مزرعه‌ای و كارآزمایی‌های میدانی به نتایج كاربردی مفیدی دست یافت .

منابع
1-احمد مصدق (1378) بررسی اثر اسانس آویشن شیرازی(Zataria Mutiflora) روی باكتری هلیكوباكتر
پیلوری مجموعه مقالات دومین سال فعالیت واحد تحقیق و توسعه شركت باریج اسانس
2-Aravindan Vallachira (1988) veterinary materica medica . Jaypee brothers . India 299pp
3-Bailey and Scotts (1990) Diagnostic microbiology , mosby company . USA 375PP
4-Lette. (1998) AppliedMicrobiology USA 26(2)pp.118-122



اینم یکی دیگه..

آویشن شیرازی:
آویشن شیرازی یکی از گیاهان شفابخشی است که در درمان و معالجه بیماریهای مختلف اعجاز می‌کند و از این جهت است که آنرا باید از گرانبهاترین گیاهان دارویی روی زمین بدانیم.لئویس کارلیه در کتاب سبزیها و میوه‌های شفابخش از آویشن شیرازی از قول پروفسور تروسو تعریف کرده می‌گوید:
آویشن سم دشمن است.
خواص طبی و درمانی آویشن شیرازی اینست که ضد درد و تشنج است و خون را به جریان انداخته و اعمال اعضاء جنسی و تناسلی رادر بدن تحریک و تقویت می‌نماید. هوش و قوه ادراک را زیاد می‌کند. برای نارسایی کبد یعنی وقتی که کبد ضعیف شده است و خوب کار نمی‌کند نیز مفید است. آویشن در عفونت‌های ریوی ، زکام، برنشیت، دل‌درد، آسم و سوء هاضمه مفید است.خانمهایی که دچار قطع و فقدان قاعدگی هستند و یا اینکه ترشحات مایع سفید رنگ در آنها زیاد شده برای معالجه می‌توانند آویشتن مصرف نمایند و در تمام این موارد باید ۱۵ تا ۲۵ گرم آویشن شیرازی خشک را در یک لیتر آب جوش دم کرده و ۵ تا ۶ فنجان در هر روز مصرف نمایند جوشانده غلیظ آویشن شیرازی برای شستن سر بسیار مفید است و موجب جلوگیری از ریزش مو می‌شود.کسانی که رماتیسم دارند نیز می‌توانند از اویشن استفاده کنند بدین صورت که بایتی وان حمام خود را با مواد زیر ترکیب نمایند و در آن مدتی دراز بکشند:
اسانس آویشن شیرازی: ۲ گرم
اسانس آویشن کوهی: ۴۰ گرم
جوش شیرین : ۳۰۰ گرم
این مواد را باید در الکل حل کرد و انرا در آب وان حمام ریخت.

بگید در مورد چی این گیاه میخواید ؟ من از لحاظ خواص دارویی گفتم. منبعشونم همین سایت هست
 

mehdi_j2006

عضو جدید
ساخت كود

ساخت كود

سلام
من اين سوال رو تو تالار شيمي مطرح كردم كسي اطلاعي نداشت:eek:
آدرس دادن بيام قسمت كشاورزي:cool:

از دوستان يه سوال دارم كسي اينجا فرمول و روش ساخت (به صورت خانگي) "كود آهن" و "كود روي " رو مي دونه ؟:cry:

با تشكر:redface::gol:
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام
من اين سوال رو تو تالار شيمي مطرح كردم كسي اطلاعي نداشت:eek:
آدرس دادن بيام قسمت كشاورزي:cool:

از دوستان يه سوال دارم كسي اينجا فرمول و روش ساخت (به صورت خانگي) "كود آهن" و "كود روي " رو مي دونه ؟:cry:

با تشكر:redface::gol:

برای این کار که خونگی استفاده کنید فکر نکنم فرمول خاصی داشته باشیم. فقط برای آهن میتونید کمی براده آهن رو بریزید روی سطح خاک تا به مرور زمان اکسیده بشه و به اعماق خاک گلدان نفوذ کنه... در مورد کود روی هم نمیدونم و اطلاع ندارم. فقط میدونم که اکثر کودهای شیمیایی بطور مستقیم وارد گیاه نمیشند.

روی و آهن از عنصر کم مصرف بشمار میان... و کلا 7 عنصر هستند که کم مصرفند :

۱- آهن (Fe)
2-روي (Zn)
3- منگنز (Mn)
4– مس(Cu)
5-کلر (Cl)
6- موليبدون (Mb)
7- بر (B)

در کارخانه مولکول های عنصر آهن میشکنند ... حتی بطور ساده بگم به شکلی در میان که به مصرف گیاه برسند.... همون یونی شدن.....

فکر کنم دنبالش نباشید... فقط تنها چیزی که من میدونم این هست که براده اهن خیلی خوبه که در سطح گلدان بریزید... 30 گرم براده آهن برای یک گلدان معمولی و متوسط خیلی خوبه ... البته قبلش باید بدونید گیاهتون از چه نوعی هست و آیا احتیاج به آهن و روی داره یا نه... در ضمن نمیدونم منظورتون از خانگی استفاده در مزارع هست یا گلدان... چون خانگی فرمودید یادم به گلدان افتاد.... :gol::gol:
 

mehdi_j2006

عضو جدید
برای این کار که خونگی استفاده کنید فکر نکنم فرمول خاصی داشته باشیم. فقط برای آهن میتونید کمی براده آهن رو بریزید روی سطح خاک تا به مرور زمان اکسیده بشه و به اعماق خاک گلدان نفوذ کنه... در مورد کود روی هم نمیدونم و اطلاع ندارم. فقط میدونم که اکثر کودهای شیمیایی بطور مستقیم وارد گیاه نمیشند.

روی و آهن از عنصر کم مصرف بشمار میان... و کلا 7 عنصر هستند که کم مصرفند :

۱- آهن (Fe)
2-روي (Zn)
3- منگنز (Mn)
4– مس(Cu)
5-کلر (Cl)
6- موليبدون (Mb)
7- بر (B)

در کارخانه مولکول های عنصر آهن میشکنند ... حتی بطور ساده بگم به شکلی در میان که به مصرف گیاه برسند.... همون یونی شدن.....

فکر کنم دنبالش نباشید... فقط تنها چیزی که من میدونم این هست که براده اهن خیلی خوبه که در سطح گلدان بریزید... 30 گرم براده آهن برای یک گلدان معمولی و متوسط خیلی خوبه ... البته قبلش باید بدونید گیاهتون از چه نوعی هست و آیا احتیاج به آهن و روی داره یا نه... در ضمن نمیدونم منظورتون از خانگی استفاده در مزارع هست یا گلدان... چون خانگی فرمودید یادم به گلدان افتاد.... :gol::gol:


با تشكر از جوابتون:gol::gol:
من بيشتر واسه درختان مركبات مي خواستم
واسه باغ خودمون
منظورم از خونگي اين بود كه تجهيزات آزمايشگاهي سنگيني ندارم
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
با تشكر از جوابتون:gol::gol:
من بيشتر واسه درختان مركبات مي خواستم
واسه باغ خودمون
منظورم از خونگي اين بود كه تجهيزات آزمايشگاهي سنگيني ندارم


من فکر کنم از کود های پتاس استفاده کنی بهتر هست... البته باید بدونم کجای ایران هستید و میزان بارندگی چقدر هست که مثلا کود با آبشویی از بین میره یا نه ...


این نوشته پایین فقط در مورد مرکبات هست ... اینو در اینترنت دیدم. امیدوارم بدردتون بخوره ....

كود مخصوص مركبات جنوبگان كه در دو نوع مركبات شمال و براي مركبات جنوب توليد مي گردد ، گزينه مناسبي جهت تغذيه تكميلي درختان مركبات از طريق محلولپاشي برگي بوده و موجب ارتقاء كمي و كيفي محصول درختان مركبات مي گردد . نتايج تحقيقات در يك دوره 16 ساله توسط انستيتو تحقيقاتي مركبات و ميوه هاي نيمه گرمسيري در تائيد استفاده از كودهاي مايع و محلولپاشي برگي نشان داده كه كاربرد كودهاي مذكور براي مثال ميانگين محصول ساليانه پرتقال والنسيا را از 118 كيلوگرم به 272 كيلوگرم در هر درخت افزايش داده است . كود مخصوص مركبات شمال بعلت شيوع كمبود منيزيم در باغات شمال كشور كه موجب تشديد عواملي همچون سال آوري ، كاهش مقاومت در برابر سرما ، كاهش خواص انبارداري و بالاخره ريزش برگ و خشكيدگي سرشاخه ها مي گردد و همچنين كمبود بر نسبت به كود مخصوص مركبات جنوب داراي عناصر منيزيم و بر نيز مي باشد . مقدار مصرف اين كود به ميزان 4 ليتر در 1000 آب بوده و زمان مصرف آن يك نوبت قبل از گلدهي و 2 نوبت بفاصله 20 روز از يكديگر بعد از گلدهي مي باشد . درجه حرارت اپتيمم براي رشد مطلوب درختان مركبات 20-16 درجه سانتي گراد است و اگر درختان به مدت چندين ساعت در معرض درجه حرارت 3 درجه سانتي گراد قرارگيرند صدمه ديده و اگر درجه حرارت به 8- تا 9- درجه سانتي گراد برسد ، شاخه ها خشك شده و در 10- درجه سانتي گراد ممكن است تمامي درخت از بين برود . درختان هميشه سبز مانند مركبات جهت توسعه ريشه ، تنه ، شاخه ها ، برگها ، جوانه ها و گلها و همچنين براي دستيابي به برداشت منظم محصول با كيفيت مناسب به مواد غذايي فراوان نياز دارند . در مقام مقايسه با ساير درختان ميوه ، تعادل تغذيه براي مركبات از اهميت بيشتري برخوردار مي باشد زيرا مركبات عكس العمل شديد در مقابل كمبود يا زيادي مواد غذايي از خود نشان مي دهند . كمبود ازت در مركبات موجب اخلال در رشد رويشي گياه ، زردي برگها ، خشكيدگي سرشاخه ها و توقف گلدهي و تشكيل ميوه مي شود و در مقابل زيادي ازت موجب كاهش اندازه ميوه و درصد آب ميوه ، افزايش ضخامت پوست ميوه ، كاهش ويتامين c در آب ميوه ، طولاني تر شدن زمان براي تغيير رنگ و لكه دار شدن پوست در ارقام ناول مي گردد . در كمبود فسفر ، برگهاي مسن به رنگ سبز مايل به قهو ه اي در آمده و نقاط نكروتيك قهو ه اي در لبه ها و يا نوك برگها مشاهده مي شود با افزايش سطح فسفر برگ ضخامت پوست كاهش يافته درصد آب ميوه افزايش يافته ، ويتامين c و املاح و اسيد در آب ميوه كاهش يافته همچنين زمان مورد نياز جهت رسيدن ميوه كاهش مي يابد . مشخص ترين و ثابت ترين علامت كمبود پتاسيم در مركبات ، توليد ميوه هاي ريز است . پتاسيم زياد موجب درشتي ميوه ولي زبري و پوست كلفتي و نامرغوبي كيفيت خوراكي ميوه مي گردد . پتاسيم مهمترين نقش را دركاهش چروك شدن و چين خوردن پوست ميوه دارد . كمبود كلسيم در مركبات موجب ريزش زياد ميوه و بدشكلي ميوه همراه با سرشاخه هاي كم پشت مي گردد . كمبود منيزيم باعث ظهور لكه هاي نامنظم زرد رنگ در اطراف رگبرگ اصلي و سپس بهم پيوستن اين لكه ها و ايجاد يك نوار نامنظم كلروزي در طرفين رگبرگ اصلي مي شود . عارضه سال آوري و حساسيت به سرما در درختان مركبات داراي كمبود منيزيم به چشم مي خورد همچنين ميوه هاي آنها از نظر درصد مواد جامد ، اسيديته كل و ويتامين c فقير هستند. در كمبود آهن ، شبكه اي از رگبرگهاي سبز در متن سبز روشن برگ در شاخه هاي انتهايي بوجود مي آيد كه با پيشرفت كمبود برگها كاملا" زرد مي شوند . در كمبود منگنز ، رگبرگهاي اصلي و فرعي بصورت نواري پهن به رنگ سبز در متن سبز روشن و يا زرد در مي آيند و كمبود روي موجب كم شدن فاصله ميان گره ها و ريزبرگي و جاروئي شدن انتهاي سرشاخه ها مي شود . كمبود بر باعث سفت شدن و سنگي شدن ميوه و بروز لكه هاي قهوه اي تيره در داخل ميوه مي شود . علائم كمبود مس عبارتند از وجود برگهاي درشت و غير طبيعي با رنگ سبز تيره برروي شاخه هاي نرم و طويل و زاويه دار ، برآمدگي ميوه و زائده دار شدن ميوه و بروز لكه هاي صمغي شكل در پوست ميوه .

 

kaghaz rangi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام.خسته نباشید
میشه از ریشه ی گیاهی که گذاشته باشیمش توی اب واسه ریشه زدن و ریشه اش خیلی بزرگ شده کوتاه کرد؟ اگه اره چه جوری؟ عجب سوالی پرسیدما :surprised::biggrin::surprised:
اخه یه مدت پیش چند تا از گیاهان توی پاسیو رو خواستم قلمه بزنم گذاشتمشون توی اب.و متاسفانه به مدت بسیار زیادی(روم نمیشه مدتشو بگم) نتونستم بهشون برسم. حالا که قصد رسیدگی بهشون رو دارم متوجه شدم که ریشه هاشون فوق العاده بزرگ شدن. و نمیدونم باید چه کار کنم ایه میشه ریشه رو کوتاه کرد؟ یا همینجوری توی گلدون بکارم؟
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
كاغذ رنگي عزيز ( ببخشيد اسم قشنگتون رو نميدونم ) ميشه بگي چه نوع گياهاني رو براي ريشه زايي انتخاب كرده بودي؟
بعضي از گياهان رو ميشه اصلاح ريشه كرد بعضيها رو نميشه.
 

Similar threads

بالا