مسمومیت با سرب در طوطی سانان

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طوطی سانان خوردن سرب یکی از متداول ترین علل مسمومیت می باشد. پرنده به خصوص در بیرون از قفس ممکن است با منابع سرب برخورد نموده و آن را بخورد. معمولا" سرب پس از خورده شدن در معده باقی می ماند و در عکس های رادیوگرافی قابل مشاهده است. علائم مسمومیت با سرب ممکن است شامل: کوری، تشنج، لرزش، فلجی، افزردگی، ضعف، استفراغ، پرنوشی، پر ادراری و هموگلوبینوری و نهایتا" مرگ باشد.

بر اساس حاد یا مزمن بودن مسمومیت، شدت علائم بیماری متفاوت است. همچنین اندازه قطعات سرب خورده شده نیز می تواند در سرعت و شدت بیماری موثر باشد.
بسیاری از پرندگانی که علائم مسمومیت با سرب را نشان می دهند، به شدت بی حال می باشند. در این گونه موارد، انجام درمان های حمایتی پیش از تشخیص قطعی ضروری ست. در بیمارانی که دچار مسمومیت با سرب شده اند، اولین اقدام کنترل تشنج هاست که برای این کار می توان از داروی دیازپام استفاده کرد. سپس باید کمبود مایعات بدن مد نظر قرار گیرد، زیرا در برخی از موارد استفراغ و در بسیاری از موارد پر ادراری دیده می شود. در بیمارانی که استفراغ می کنند مایع درمانی باید با روش غیر خوراکی انجام شود. پرستاری از پرنده که به طور کل شامل: گرم نگه داشتن، تامین اکسیژن مورد نیاز، افزایش رطوبت و برقراری آرامش و سکوت می باشد، امری ضروری ست.
برای درمان بیماری باید CaEDTA و یا Versenate را به صورت داخل عضلانی تزریق کرد. می توان از Penicillamine نیز استفاده کرد.
تالیف: دکتر احسان مقدس
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ni_rosa_ce پرندگان راسته طوطی سانان محیط زیست 2

Similar threads

بالا