[مسابقه] (ایجاد کلمه با حرف اخر کلمه قبلی)(معني اين اصطلاح عمراني رو بگو و يه اصطلاح جديد براي بعدي بنويس تا اون بگه...)

[مسابقه] (ایجاد کلمه با حرف اخر کلمه قبلی)(معني اين اصطلاح عمراني رو بگو و يه اصطلاح جديد براي بعدي

  • عالیه ...

    رای: 73 85.9%
  • خوب نیست.

    رای: 12 14.1%

  • مجموع رای دهندگان
    85

shamim613

عضو جدید
درسته دیگه،اصطلاح عمرانی مکانیکیه (;

نورد::)
فرآیند نورد شامل گذراندن تکه‌ای از ماده از بین دو غلطک است. در اثر تنش فشاری اعمال شده توسط غلطک‌ها ضخامت ماده کاهش می‌یابد.
نورد (به انگلیسی: Rolling) یکی از روش‌های شکل‌دهی مواد دارای قابلیت تغییر شکل پلاستیک است. در دماهای پایین و نزدیک دمای اتاق تنها فلزات و برخی از پلیمرها قابلیت تغییر شکل پلاستیک مناسب از خود نشان می‌دهند. برای افزایش این قابلیت و همچنین شکل‌دهی موادی که در دماهای پایین نورد آنها امکان پذیر نیست، از نورد گرم استفاده می‌شود.
د بدید لطفاً;)
 

civil.7

عضو جدید
دایره مور (Mohr's circle) روشی برای نمایش گرافیکی تنش‌های وارد آمده بر روی صفحات اختیاری، در یک نقطه از محیط پیوسته تحت تنش است.

منتظر بودم به (ر) برسه تا عمرانی ترین فرد رو به همه معرفی کنم. :smile:
رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر مهندس......... محمود احمدی نزاد ;)
دیگه جایی نیس واسه حرف دیگه ای.....:smile:
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
بحث سیاسی ممنوع!

حال من با د بگم؟

داربست:

یک سازه چوبی یا فلزی موقتی است که برای دسترسی به نقاط دشوار به هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها بکار می‌رود.
داربست‌ها که از میله های فلزی و چوبی ساخته می‌شوند گاه به عنوان تکیه‌گاه برای بخشی از دیگر سازه‌ها هم استفاده می‌شوند.
ساخت داربست‌ها مهارت ویژه‌ای نیاز دارد زیرا در صورت فروریختن یک داربست خطر تلفات جانی بسیار زیاد است.
 

civil.7

عضو جدید
تیرچه:

تیرچه ها در عمل به دو صورت خرپایی و پیش تنیده ساخته میشوند.تیرچه های خرپایی در محل ساخته میشوندو تیرچه های پیش تنیده در کارخانه و پس کشیدگی آرماتورهاو یا سیم های فولادی ایجاد میشوند. تیرچه های پیش تنیده روش طراحی خاص خود را دارند.شکل زیر دو نوع تیرچه را نشان میدهد.


تیرچه پیش ساخته خرپایی دارای اجزای زیر است:




تیرچه از اجزای زیر ساخته شده است:

1-1عضو کششی
1-2 میلگردهای عرضی
1-3 میلگرد بالائی
1-4 بتنپاشنه
1-1 عضو کششی
حداقل تعداد میلگرد کششی دو عدد بوده و سطح مقطع میلگردهایکششی از طریق محاسبه تعیین می شود . در هر صورت ، سطح مقطع میلگرد کششی برای فولاد نرم ، از 0.0025 ، و برای فولاد نیمسخت و سخت ، از 0.0015 برابر سطح مقطع جان تیر نباید کمتر باشد .
توصیه می شود قطرمیلگرد کششی از 8 میلیمتر کمتر و از 16 میلیمتر بیشتر نباشد. در مورد تیرچه هایی کهضخامت بتن پاشنه آنها 5.5 سانتیمتر یا بیشتر باشد ، می توان حداکثر قطر میلگرد کششیرا به 20 میلیمتر افزایش داد.
برای صرفه جویی در مصرف فولاد و پیوستگی بهتر آن بابتن ، معمولا از میلگرد آجدار ، به عنوان عضو کششی استفاده می شود.
حداکثر سطح مقطعمیلگردهای کششی ، بستگی به نوع فولاد و بتن مصرفی دارد و نباید از مقادیر مندرج درجدول زیر بیشتر باشد.
نکته بسیار حائز اهمیت اینست که در عمل باید از تطبیق مقاومت میلگردهای مورداستفاده با مقاومت قید شده در جدولها و محاسبات اطمینان حاصل کرد.
در صورتاستفاده از میلگردهای کششی به تعداد بیش از دو عدد ، دو میلگرد طولی باید در سرتاسرطول تیرچه ادامه یابند ، ولی طول مورد نیاز بقیه میلگردها را می توان با توجه بهنمودار لنگر خمشی محاسبه و در مقطعی که مورد نیاز نیست ، قطع نمود.فاصلهآزاد بین میلگردهای کششی نباید از قطر بزرگترین دانه شن بتن مورد مصرف در پاشنهتیرچه به اضافه 5 میلیمتر کمتر باشد.
فاصله میلگرد کششی از لبه جانبی بتنپاشنه تیرچه ، به شرط وجود بلوک ، نباید از 10 میلیمتر کمتر باشد و فاصله آزادمیلگرد کششی از سطح پائین تیرچه ( پوشش بتنی روی میلگرد ) نباید از 15 میلیمتر کمترباشد . در صورتی که از کفشک ( قالب سفالی ) استفاده شود ، فاصله آزاد میلگرد کششیاز قسمت بالائی کفشک نباید از 10 میلیمتر کمتر باشد.
پوشش روی میلگردها کهدر بالا شرح داده شد ، مربوط به
تیرچه های مورد استفاده برای فضاهای داخلیساختمانهاست. در صورتی که این تیرچه ها در محیط های باز ، مانند بالکن یا درفضاهایی که دارای مواد زیان آور برای بتن می باشند ، ادامه یابند ، اجرای یک لایهاندود ماسه سیمان پر مایه به ضخامت حداقل 15 میلیمتر در زیر پوشش ، ضروری است . درساختمانهائی که خورندگی فراگیر است یا در اقلیمهای خورنده باید حداقل ضخامت پوششبتنی روی میلگردها رابه 30 میلیمتر افزایش داد.
1-2 میلگردهای عرضی
این میلگردها جهت منظورهای زیر در تیرچه منظور می شوند:
1.تامین اینرسی (=لختی)لازم جهت مقاومت تیرچه در هنگام حکل و نقل.
2.تامین مقاومت لازم جهت تحملبار بلوک و بتن پوششی در بین تکیه گاه های موقت ، پیش از به مقاومت رسیدنبتن.
3.جهت تامین پیوستگی لازم بین تیرچه و بتن پوششی ( درجا(
4.تامینمقاومت برشی مورد نیاز تیرچه.
برای میلگردهای عرضی از نوع فولاد نرمو نیم سخت استفاده می شود که بصورت مضاعف یا منفرد تولید می شوند.
سطح مقطعمیلگردهای عرضی نباید از 0.0015bw.t کمتر اختیار شود که bw عرض جان مقطع و t فاصلهدو میلگرد عرضی متوالی است.قطر میلگردهای عرضی از 5 میلیمتر تا 10 میلیمتر تغییر میکند ، و در هر حال ، حداقل قطر برای خرپای با میلگردهای عرضی مضاعف 5 میلیمتر ، وبرای خرپای با میلگرد عرضی منفرد، 6 میلیمتر است.
در مورد خرپای ماشینی ، میلگردهایعرضی به طور مضاعف و از نوع نیم سخت می باشند. قطر میلگردهای عرضی این نوع خرپاهابین 4 الی 6 میلیمتر تغییر می کند.
حداقل زاویه میلگرد عرضی نسبت به خط افق، 30 درجه است و معمولا از 45 درجه کمتر نیست. ارتفاع خرپای تیرچه معمولا با توجهبه ضخامت سقف ، که خود تابعی از دهانه مورد پوشش است ، تعیین می شود. فاصلهمیلگردهای عرضی متوالی در تیرچه ها ، حداکثر 20 سانتیمتر است.
در بعضی ازانواع تیرچه ها ، به جای میلگرد عرضی ، از ورق خم کاری شده با تسمه استفاده میشود.
1_3 میلگردهای بالائی
از میلگرد بالائی ( میلگرد ساده یا آجدار ) به منظور تحمل نیروی فشاری خرپا درمرحله اول باربری تیرچه استفاده می شود و قطر آن با توجه به نوع میلگرد و طول دهانه، فاصله تیرچه ها ، ارتفاع خرپای تیرچه و ضخامت بتن پوششی ، همچنین فاصله هایجوشکاری عرضی ، از 6 تا 12 میلیمتر متفاوت است .
در بعضی از انواع تیرچه ها، از تسمه یا ورق به جای میلگرد بالایی استفاده می شود. جدول زیر به عنوان راهنمایتعیین میلگرد بالائی تیرچه های غیر ماشینی توصیه می شود:
میلگرد کمکی اتصال :
این میلگرد ، به منظور مهار کردن میلگردهای کششی و امکاناستقرار بیش از دو میلگرد کششی در ناحیه پاشنه تیرچه ، به کار برده میشود.
قطر میلگردهای کمکی اتصال ، 6 میلیمتر و طول آنها در حدود فاصلهمیلگردهای کششی است. میلگردهای کمکی اتصال در فواصل 40 تا 100 سانتیمتری از یکدیگرنصب می گردند.
در بعضی از کارخانه های تولید تیرچه که جهت قالب بتن پاشنه ازناودانی استفاده می شود ، معمولا بتن پاشنه تا انتهای میلگرد کششی ادامه می یابند.
در این موارد ، بهتر است میلگرد کمکی در فاصله 12 سانتیمتری از دو انتهای میلگردکششی نصب شود تا هنگام اجرای سقف ، و در صورت شکستن دو سر تیرچه جهت نمایان شدنمیلگردهای کششی ، خرپا صدمه نبیند.
جوشکاری :
اتصال میلگردهای عرضیو اعضای بالایی و زیرین خرپای تیرچه ، معمولا توسط نقطه جوش تامین می گردد. البتهمی توان از هر نوع عمل جوشکاری مناسب ، جهت اتصال اعضای خرپا استفاده کرد ، مشروطبر آنکه در مرحله جوشکاری ، از سطح مقطع اعضای خرپای تیرچه کاسته نشود ، مشخصاتمربوط به جوشکاری باید مطابق آئین نامه های معتبر داخلی یا خارجی باشد.
1_4 بتن پاشنه
حداقل عرض بتن پاشنه 10 سانتیمتر است و نباید از ( 3.5/1 ) برابر ضخامت سقف کمترباشد.
ارتفاع بتن پاشنه باید به میزانی باشد که قابل بتن ریزی بوده و پوشش بتن رویمیلگرد را جهت ایجاد مقاومت در برابر آتش سوزی تأمین نماید و همچنین پس از قرارگرفتن بلوک با سطح زیری تیرچه همسطح گردد.
معمولا ضخامت بتن پاشنه 4.5 تا 5.5سانتیمتر و عرض آن 10 تا 16 سانتیمتر است.
پاشنه پس از جاگذاری خرپا در قالب فلزی یا در قالب دایمی سفالی ( کفشک ) بتن ریزیمی گردد.
بتن پاشنه نقش بسیار مهمی در نحوه اجرای سقف دارد. چنانچه سطوح افقی وعمودی تیرچه ، در امتداد طولی انحنا داشته باشند ، جاگذاری بلوکها با مشکلاتی مواجهخواهد گشت.
نشمینگاه بلوک باید صاف و یکنواخت باشد تا بلوکها به طور یکنواخت در محلخود قرار گیرند و سطح زیرین سقف برای نازک کاری بعدی مناسب گردد.

 

amarantine

عضو جدید
هسته مقطع

هسته مقطع

وقتي به مقطعي نيروي محوري وارد مي شود بسته به محل اثر آن نيرو قسمتي از مقطع تحت كشش و قسمتي ديگر در فشار قرار مي گيرد. دانستن اين نكته كه كدام قسمت از مقطع در كشش و كدام قسمت در فشار قرار مي گيرد اهميت زيادي دارد. از جمله اين موارد مي توان به شالوده هايي كه تحت بار خارج از مركز مي باشند اشاره كرد. بدين ترتيب براي يك مقطع ناحيه اي تعريف مي شود كه با قرار گرفتن نيرو در آن ناحيه در تمام نقاط مقطع تنش فشاري به وجود مي آيد، به اين ناحيه هسته مقطع گفته مي شود.
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
عمليات خاكي

عمليات خاكي

دوستان از کسانی که جواب میدن تشکر کنن.(به عنوان جایزه)

عمليات خاكي
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]به طور كلي عمليات خاكي مشتمل است برتميز كردن بستر و حريم منطقه مورد نظر از درختان و ريشه گياهان، برداشت خاكهاي نباتي و نامرغوب، خاكبرداري، گودبرداري، خاكريزي و كوبيدن خاك و بالاخره كارهاي حفاظتي به منظور اجراي عمليات فوق.[/FONT]
 

amarantine

عضو جدید
مدول یانگ

مدول یانگ

مدول یانگ (به انگلیسی: Young's modulus) یا مدول الاستیسیته به نسبت تنش به کرنش مواد جامد خطی در پایین‌تر از استحکام تسلیم گفته می‌شود که در این حالت قانون هوک صادق بوده و مدول الاستیک ثابت است.
 

shamim613

عضو جدید
گشتاور:
گشتاور یک کمیت فیزیکی است در حرکت چرخشی که به بزرگی نیرو و مسیر و مکان اثر نیرو بستگی دارد. گشتاور یک کمیت برداری هست.
حاصلضرب خارجی بردار مکان نقطه اثر نیرو در بردار نیروی وارد بر یک نقطه را گشتاور آن نیرو (حول مبدأ) گویند.
همان طور که از تعریف بر می‌آید، گشتاور کمیت نسبی بوده و نسبت به یک نقطه (مبدا) سنجیده می‌شود.
 

amarantine

عضو جدید
راهسازی

راهسازی

راهسازی عملیات آماده‌سازی جاده‌ای بر روی زمین با عرضی مشخص است به‌طوری‌که روندگان یا وسائط نقلیه بتوانند با گذر از آن از نقطه‌ای به نقطهٔ دیگر برسند.
عملیات اصلی راهسازی عبارت‌اند از ساخت اساس، زیراساس و روسازی. جدولکاری و نصب علائم راهنمایی و رانندگی هم در ساخت بسیاری از راه‌ها اجرا می‌شود. راه سازی، روسازی راه و مهندسی ترابری: از جمله تخصصهای مهم یک مهندس عمران، شناخت طرح و محاسبه زیر سازی و روسازی راههاست. بدین منظور درسهای یاد شده جهت فراگیری مطلبی نظیر : طراحی و اجرای راها شامل : مسیریابی، عملیات خاکی، مشخصه‌ها و طرح هندسی راها در مسیرهای افقی و قایم، مشخصه‌های فنی انواع مصالح راه و لایه‌های مختلف روسازی آن، همچنین روشهای طرح و اجرای روسازیهای شنی و آسفالتی و نیز شبکه هاب حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و برنامه ریزیها و مدیریتهای حمل و نقل ارایه می‌گردند.
در درس پروژه راه سازی که پس از درسهای راه سازی و مهندسی ترابری ارایه می‌شود، کاربرد اصول را هسازی در طرح کامل یک راه، از ابتدا تا انتها به همراه رسم نقشه‌ها و محاسبه‌های مربوط مورد توجه قرار می‌گیرد.
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
یونولیت:

پلاستوفوم در ایران بنام یونولیت شناخته می‌شود که نام اصلی آن پلی‌استیرن انبساطی (Polystyrene) و یا پلاستوفوم است، نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و حرارت است که از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود.
امروزه استفاده ازبلوک های پلي استايرن كندسوز(E.P.S) به جاي بلوکهاي سقفي سيماني وانواع مشابه آن با توجه به خواص فيزيکي وشيميايي خاص اين محصول نظيرسبکي وزن،سهولت وسرعت بيشتردراجرا،نياز کمتر به استفاده ازتيرچه هاي نگهدارنده و نيروي انساني می‌باشد که باعث استقبال مهندسين،مشاوران ودست اندرکاران صنعت ساختمان دراستفاده از بلوک هاي یونولیت شده است.

ت بده ;)
 

amarantine

عضو جدید
تمرکز تنش

تمرکز تنش

تمرکز تنش به پدیدهٔ افزایش مقدار تنش محلی از مقدار متوسط خود در نزدیکی نواحی ناپیوستگی در مواد گفته می‌شود.
شعاع نوک ترک تاثیر زیادی بر میزان تمرکز تنش در نزدیکی آن دارد.
نواحی ناپیوستگی مانند حفرات یا شکاف‌ها و ترک‌ها به علت ایجاد تمرکز تنش، شرایط شکست ترد را در مواد چکش‌خوار پدید می‌آورند.

ش بده ;)
 

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
شاتکریت:
شاتکریت را می توان به عنوان بتن یا ملاتی که از طریق شیلنگهای لاستیکی حمل شده و با استفاده از هوای فشرده با سرعت زیاد به سطح مورد نظر پاشیده می شود، تعریف کرد.
اولین کاربرد شاتکریت به سال 1909 میلادی بر می گردد که در آن زمان تحت عنوان گونیت نامیده می شد و به کمک دستگاهی موسوم به تفنگ سیمان به کار می رفت.
در سال 1914 برای اولین بار شاتکریت در یک معدن آزمایشی در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت . پس از آن این سیستم برای پوشش سطوح سنگها و حفاظت آنها در برابر هوازدگی و گاه نیز به عنوان سیستم نگهداری موقتی به کار رفت . از آنجا که شاتکریت به صورت ورقه هایی از سنگ زیرین جدا می شد ، لذا به عنوان یک سیستم نگهداری اصلی چندان مورد توجه واقع نشد. از جمله امتیازات شاتکریت آن است که سطوح ناهموار حفریات زیرزمینی را می پو شانند و به شکل یک سطح نسبتا صاف در می آورد. البته شاتکریت همراه با پیچ سنگ ، به عنوان سیستم نگهداری بسیاری از تونلها به کار رفته است.
در سالهای اخیر کاربرد شاتکریت در معادن زیرزمینی ، نگهداری حفریات دائمی از قبیل جاده های مورب ، راهروهای اصلی حمل و نقل ، ایستگاههای چاه و حجره های زیرزمینی سنگ شکن است . بازسازی پیچ سنگها و توری های متداول در سیستم نگهداری ممکن است مشکل ساز و گران باشد. تعداد حفریات زیرزمینی که بلافاصله بعد از حفاری شاتکریت می شوند روبه فزونی است. مسلح ساختن شاتکریت با الیاف فولادی یکی از مهمترین عوامل در گسترش کاربرد شاتکریت است زیرا کار طاقت فرسای نصب توری را کاهش می دهد.
آزمایشات و تجربیات اخیر نشان داده است که شاتکریت در شرایط ترکش سنگ ملایم بسیار موثر است . اگر چه نتایج این مطالعات برای نتیجه گیری قطعی در این زمینه هنوز زود است ولی علائم موجود بیانگر آن است که در آینده در مورد کاربرد شاتکریت توجه جدی تری خواهد شد.
به طور کلی شاتکریت نوعی بتن مرکب از سیمان ، ماسه و خرده سنگ است که به کمک هوای فشرده اجرا خواهد شد و در اثر سرعت زیاد به صورت دینامیکی فشرده می شود .

دوباره ت بده :biggrin:!
 

amarantine

عضو جدید
تیر های لانه زنبوری

تیر های لانه زنبوری

[FONT=&quot]تيرهاي لانه زنبوري :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]دليل نامگذاري تيرهاي لانه زنبوري ، شكل گيري اين تيرها پس از عمليات ( بريدن و دوباره جوش دادن ) و تكميل پروفيل است. اينگونه تيرها در طول خود داراي حفره هاي توخالي (در جان) هستند كه به لانه زنبور شبثه است ؛ به همين سبب به اينگونه تيرها لانه زنبوري مي گويند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]هدف از ساخت تيرهاي لانه زنبوري :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]هدف اين است كه تير بتواند ممان خمشي بيشتري را با خيز (تغيير شكل ) نسلتا كم ، همچنين وزن كمتر در مقايسه با تير نورد شده مشابه تحمل كند ؛ براي مثال ، با مراجعه به جدول تيرآهن ارتفاع پروفيل [/FONT][FONT=&quot]IPE-18[/FONT][FONT=&quot] را كه 18 سانتيمتر ارتفاع دارد ، مي توان تا 27 سانتيمتر افزايش داد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]محاسن و معايب تير لانه زنبوري :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]باتوجه به مثال گفته شده در بالا با تبديل تيرآهن معمولي به تيرآهن لانه زنبوري ، اولا : مدول مقطع و ممان انرسي مقطع تير افزايش مي يابد . ثانيا : مقاومت خمشي تير نيز افزوده مي گردد . در نتيجه ف تيري حاصل مي شود با ارتفاع بيشتر ، قويتر و هم وزن تير اصلي . ثالثا : با كم شدن وزن مصالح و سبك بودن تير ، از نظر اقتصادي مقرون به صرفه تر خواهد بود. رابعا : از فضاهاي ايجاد شده (حفره ها) در جان تير مي توان لوله هاي تاسيساتي و برق را عبور داد. در ساختن تير لانه زنبوري مه منجر به افزايش ارتفاع تير مي شود ، بايد استاندار كاملا رعايت گردد ؛ در غير اينصورت ، خطر خراب شدن تير زير بار وارد شده حتمي است.
از جمله معايب تير لانه زنبوري ، وجود حفرهاي آن است كه مي تواند تنشهاي برشي را در محل تكيه گاهها پل به شتون يا اتصال تيراهن تودلي (تير فرعي) به پل لانه زنبوري تحمل كند ؛ بنابراين ، براي رفع اين عيب ، اقدام به پر كردن بعضي حفره ها با ورق فلزي و جوش مي كنند تا اتصال بعدي پل به ستون يا تير فرعي به پل به درستي انجام شود. تير لانه زنبوري در ساختمان اسكلت فلزي مي تواند به صورت پل فقط در يك دهانه يا به صورت پل ممتد به كار رود .


ی بده;)
[/FONT]
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
یو پی وی سی

یو پی وی سی

فارسی را پاس بداریم:D
لوله های یو پی وی سی(UPVC)


معرفی:

لوله های UPVC با سابقه ای بالغ بر 70 سال بعنوان پر مصرف ترین نوع لوله پلاستیکی در جهان مطرح می گردد .
استحکام بالا ، صیقلی بودن سطح ، عمر طولانی وخاصیت خود خاموش کنندگی در برابر شعله از جمله خواص ممتاز این نوع لوله ها می باشد.
بر خلاف بسیاری از انواع لوله های پلاستیکی دیگر، لوله های UPVC از ترکیب چندین نوع مواد مختلف شامل رزين PVC ، استابلایزرهای حرارتی و نوری ، فیلر های معدني مانند کربنات کلسیم ، روان کننده های داخلی و خارجی همچون اسید استئاریک و پارافین واکس ، مواد کمک فرایند و.... در محل کارخانه تولید می شوند .
بسته به نوع ، فرمولاسیون وضخامت لوله و بر اساس استاندارد های مربوطه ، لوله های UPVC در کاربردهای زیر مورد استفاده قرار می گیرند:
الف : آبرسانی شهری ، کشاورزی ، صنعتی (بدون فشار و تحت فشار)م
ب : فاضلاب شهری ، خانگی ( بدون فشار وتحت فشار )م
ج : انتقال سیالات شیمیایی و صنعتی
د: گازرسانی
ه : زهکشی و جمع آوری آب های سطحی
و: حفاظت عبور کابل برق و مخابرات


حالا ی بده:)
 

arash1700

عضو
کسی بلده تلفظ ترکی اینا رو بزاره
من که نمی دونم تلفظ ترکی بعضی از این کلمات چی میشه ؟!!!:confused::cry:
 

bmd

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بخش جالبیه ممنون.:gol::gol::gol:
استرپینگ: برداشت خاکهای نباتی (راهسازی)
واریانت: تغییر نقشه مسیر راه به علل مختلف (راهسازی)
برم: ایجاد پله در ترانشه هایی که معمولا از 8 متر بیشتر باشند برای جلوگیری از افتادن سنگ در مسیر راه و همچنین پایداری بیشتر شیب خاکبرداری./معمولابه عرض 3 متر/
 

sarmashigh

عضو جدید
کاور : پوشش بتن روی آرماتور
اسپیسر : فاصله نگهدارهایی از جنس بتن ، سنگ ، پلاستیک جهت حفظ پوشش بتن روی آرماتور استفاده می شوند
واتراستاپ : نوارهایی از جنس لاستیک یا PVC به عرض های متفاوت 15 الی 30 سانت که برای آب بندی مخازن آب ، تصفیه خانه ها ، استخرها و ... که در قسمت قطع بتن قرار میگیرد
مضرس کردن : آجدار کردن بتن در قسمت های قطع بتن برای ایجاد گیرداری بین بتن قطع شده و بتن جدید
فوق روان کننده : موادی شیمیایی که برای افزایش اسلامپ بتن بدون افزودن آب به آن مورد استفاده قرار می گیرند
کیورینگ : مایعی با پایه رزین های سیلیکونی که برای حفظ بتن تازه ریخته شده از اشعات خورشید ، وزش باد و جلوگیری از ترک خوردگی

مانشون : حلقه هایی از جنس سیمان که برای اتصال لوله های آزبست سیمانی استفاده می شوند
....
 
آخرین ویرایش:

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام اینم چند اصطلاح (بیشتر راهسازی)

بانکت: ایجاد پله در کف خاکریزهای ناهموار

دراواسیون: بازگشایی مسیر جریان آب در ورودی یا خروجی یک پل

تنقیه: تمیز کردن و باز کردن و برداشتن گل و لای از پل موجود

ژوئن: همون درز انبساط

دور (با تلفظ dever): شیب عرضی راه

بیه: زاویه انحراف آکس یک پل نسبت به عمود بر جاده

بستر روسازی (سابگرید): به سطح زیر روسازی راه می گویند. (روسازی شامل ساب بیس + بیس + آسفالت است)

راکفیل (سنگریزی): خاکریزی ای که حداقل بیش از 30% مخلوط سنگی با دانه های بزرگتر از 6 اینچ داشته و می توان در لایه های 30 تا 60 cm استفاده کرد (ضخامت خاکریز معمولی حداکثر 15 cm است). طبق نشریه 101 تا 1 متر مانده به سابگردید (بستر روسازی) می توان از راکفیل استفاده کرد.

VSS: آزمایش سنجش ظرفیت باربری راکفیل. (در راکفیل به خاطر وجود دانه های سنگی امکان استفاده از آزمایش تراکم -کمپکشن - وجود ندارد به همین خاطر از این آزمایش استفاده می کنند)

آور سایز: خارج از رنج بودن (بزرگتر بودن) اندازه مصالح سنگی در منحنی دانه بندی.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
مضرس کردن : آجدار کردن بتن در قسمت های قطع بتن برای ایجاد گیرداری بین بتن قطع شده و بتن جدید

....
سلام
مرسی
مجرس کردن نیست؟؟من یه جا خوندم مجرس کردن،همونه دیگه که با فشار زیاد آب سطح بتن رو میشورن که حالت کثیفی بتن از بین بره و سنگدونه های بتن مشخص بشن و سطح آماده بشه واسه ادامه بتن ریزی
 

sarmashigh

عضو جدید
سلام
مرسی
مجرس کردن نیست؟؟من یه جا خوندم مجرس کردن،همونه دیگه که با فشار زیاد آب سطح بتن رو میشورن که حالت کثیفی بتن از بین بره و سنگدونه های بتن مشخص بشن و سطح آماده بشه واسه ادامه بتن ریزی

سلام
تا اونجایی که من توی نقشه ها دیدم و آیتمی که توی فهرست بها هستش مضرس کردن میدونم
بهر حال از توجه تون ممنونم
 

mrsadi677

عضو جدید
رابیتس:نگهدارنده ی اندوددارای شبکه ی توری شکل
دیوار حمال:دیوار برای تحمل و انتقال بارهای وارده بر سازه(معمولا 35 سانتی)
دکو ÷اژ:برداشتن خاک نباتی به اندازه ی 10 تا 30 سانتی متر
رامکا:در سازه بتنی،بعد از بتن ریزی فنداسیون برای استقرار قالب ستونها،÷اشنه ای به ارتفاع 10 تا 15 سانتی متر میسازندتا بدنه ی قالب ستون به وسیله ی آن تثبیت شود
رفتر :شاهتیر یا همان تیرهای اصلی در سقفهای شیب دار بوده که بار ها را به ستون منتقل می کند
 

mrsadi677

عضو جدید
ماشین آلات:
بیل بکهو:در واقع لودر کوچکی است،این ماشین از جلو لودر و از عقب بیل مکانیکی است.
بیل مکانیکی:از اولین ماشین الات مدرن ساختمانی است،عمدتا برای خاک برداری و بار کردن کامیون و تریلی و تسمه نقاله کاربرد دارد.
بولدوزر:ماشین جلو راندن و جابجایی خاک است.تسطیح زمین،پاکسازی،ایجاد راههای اولیه ی کوهستانی،پشته کردن خاک در کنار نهرها و .... از جمله کارهایی است که انجام میدهد
غلطک ها:به جهت تسطیح و تحکیم خاک و رویه ی آسفالتی و در انواع چرخ لاستیکی و زنجیری موجود می باشد
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام
اینم چند اصطلاح دیگه که تو ذهنم بود (باز هم راهسازی):

قنو: کانالی جهت هدایت آبهای سطحی که از پروفیله کردن کنار شانه راه موازی با جاده ساخته می شود.

پاکت: به جام بیل مکانیکی یا لودر می گن

پیکور: همو چکش هیدرولیکی (که به جای پاکت بیل مکانیکی نصب می شه)

کوله: به دیوار پل می گن.

باربکان: لوله هایی که جهت زه کشی آب در کوله و دستک پلها ( یا هر جای دیگه) مورد استفاده قرار می گیرند (در هنگام بتن ریزی نصب می شن)

شوت: هر وسیله سرسره مانند که جهت بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
ماشین آلات:
بیل بکهو:در واقع لودر کوچکی است،این ماشین از جلو لودر و از عقب بیل مکانیکی است.
بیل مکانیکی:از اولین ماشین الات مدرن ساختمانی است،عمدتا برای خاک برداری و بار کردن کامیون و تریلی و تسمه نقاله کاربرد دارد.
بولدوزر:ماشین جلو راندن و جابجایی خاک است.تسطیح زمین،پاکسازی،ایجاد راههای اولیه ی کوهستانی،پشته کردن خاک در کنار نهرها و .... از جمله کارهایی است که انجام میدهد
غلطک ها:به جهت تسطیح و تحکیم خاک و رویه ی آسفالتی و در انواع چرخ لاستیکی و زنجیری موجود می باشد

سلام دوست خوبم :gol:

فکر کنم منظور شما از غلطک چرخ زنجیری، غلطک چرخ فلزی (فولادی) باشه. مرسی
 

-civilengineer

کاربر فعال
اگه عکسی هم در رابطه با اصطلاحاتتون دارید که فکر میکنید بهتر قابل درک کنه اصطلاح رو
بزارید لطفا
 

mrsadi677

عضو جدید
چند اصطلاح باحال:
استروت:اعضای فشاری که بین 2 ستون یا تیرقرار گرفته، ضمن حفظ فاصله بین آنها از حرکت و نزدیک شدن ستونها به هم جلوگیری میکند
اورلب:هم پوشانی،روی هم افتادگی.در مواقعی که به هر علتی مصالح بایستی روی هم قرار وصله شود.
پداستال:ستونک های بتنی کوتاه که در زیر ستونهای فلزی ساخته می شود و پداستالها را میتوان قسمتی از پی در نظر گرفت.
توونان:مصالح رودخانه ای .شن ماسهکه از رود خانه بدست می اید
داول:در کف های بتنی ،جاییکه درز انبساط داریم،چهت اتصال 2 بتن از میلگردهای اتصال که داول می خوانند استفاده می شود.
 

amir_m1989

عضو جدید
[فکر کنم اشتباه تایپی کردین استانبولی نه اسلامبولی .
ظرف ملات سازی
 
بالا