برای اینکه علت ایجاد این بوی نامطبوع را پیدا کنیم ، لازم است تا بطور خیلی مختصر در خصوص نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو مروری داشته باشیم
سیستم تهویه مطبوع از قطعات مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آنها عبارتند از کمپرسور، کندانسور، رطوبت گیر، شیر انبساط، اواپراتور، لوله ها و شیلنگ های ارتباطی، فن خنک کننده کندانسور، فن دمنده داخل اتاق، سنسورها و یونیت های کنترل کننده.
گاز توسط کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و به کندانسور ارسال می شود
جریان هوا که در اثر حرکت خودرو و فن کندانسور ایجاد می شود موجب خنک شدن کندانسور شده و گاز داخل آن را به مایع تبدیل می کند
این مایع پس از عبور از قطعه ای به نام رطوبت گیر یا خشک کن، به شیر انبساط می رسد
شیر انبساط وظیفه دارد تا شرایط را برای تبدیل مایع به گاز مهیا کند ، وقتی مایع در اواپراتور به گاز تغییر ماهیت می دهد ، گرمای محیط را جذب می کند و این فرآیند موجب می شود تا بدنه فلزی اواپراتور به شدت سرد شود.
سیستم تهویه مطبوع خودرو طوری طراحی شده است که در هر وضعیتی ، هوا از اواپراتور عبور می کند
به عبارت دیگر اگر بخاری روشن باشد و یا سیستم کولر در حال کار کردن باشد و چنانچه هوا از بیرون خودرو وارد کابین سرنشینان شود و یا هوا در داخل کابین در حال چرخش باشد ، در هر صورت هوا از اواپراتور عبور می کند
یک فن در داخل کابین سرنشینان تعبیه شده است که موجب می شود هوا از میان پره های نازک اواپراتور عبور کند، پره های اواپراتور گرما و رطوبت هوای عبوری را جذب کرده و نهایتا گاز از اواپراتور توسط یک لوله به کمپرسور منتقل و در آنجا مجددا فشره شده و این فرآیند تکرار میشود.
سیستم تهویه مطبوع از قطعات مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آنها عبارتند از کمپرسور، کندانسور، رطوبت گیر، شیر انبساط، اواپراتور، لوله ها و شیلنگ های ارتباطی، فن خنک کننده کندانسور، فن دمنده داخل اتاق، سنسورها و یونیت های کنترل کننده.
گاز توسط کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و به کندانسور ارسال می شود
جریان هوا که در اثر حرکت خودرو و فن کندانسور ایجاد می شود موجب خنک شدن کندانسور شده و گاز داخل آن را به مایع تبدیل می کند
این مایع پس از عبور از قطعه ای به نام رطوبت گیر یا خشک کن، به شیر انبساط می رسد
شیر انبساط وظیفه دارد تا شرایط را برای تبدیل مایع به گاز مهیا کند ، وقتی مایع در اواپراتور به گاز تغییر ماهیت می دهد ، گرمای محیط را جذب می کند و این فرآیند موجب می شود تا بدنه فلزی اواپراتور به شدت سرد شود.
سیستم تهویه مطبوع خودرو طوری طراحی شده است که در هر وضعیتی ، هوا از اواپراتور عبور می کند
به عبارت دیگر اگر بخاری روشن باشد و یا سیستم کولر در حال کار کردن باشد و چنانچه هوا از بیرون خودرو وارد کابین سرنشینان شود و یا هوا در داخل کابین در حال چرخش باشد ، در هر صورت هوا از اواپراتور عبور می کند
یک فن در داخل کابین سرنشینان تعبیه شده است که موجب می شود هوا از میان پره های نازک اواپراتور عبور کند، پره های اواپراتور گرما و رطوبت هوای عبوری را جذب کرده و نهایتا گاز از اواپراتور توسط یک لوله به کمپرسور منتقل و در آنجا مجددا فشره شده و این فرآیند تکرار میشود.