صفحه بازرگانی روزنامه دنیای اقتصاد

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
خبر
کشف ۳۰۰ انبار احتکار کالاهای اساسی

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از کشف ۳۰۰ انبار احتکار کالاهای اساسی خبر داد و گفت: از 24 مهرماه تاکنون ۵۴۰میلیارد تومان پرونده تخلف به تعزیرات ارسال شده است. مجتبی فراهانی به خبرگزاری فارس گفت: از 24 مهرماه تاکنون 740 هزار بازرسی در خصوص محصولات پتروشیمی، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خودرو، شوینده‌ها و لوازم خانگی صورت گرفته است.


او افزود: از این میزان بازرسی صورت گرفته تاکنون 540 میلیارد تومان پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است. معاون بازرسی سازمان حمایت گفت: گرانفروشی در رأس تخلفات قرار دارد و پس از آن عدم درج قیمت و عدم عرضه کالا است. وي افزود: در این مدت زمان بالغ بر 300 مورد کشفیات از کالای احتکار شده کشف شده است که بیشتر آنها در انبارها و بدون شناسنامه بوده است. فراهانی گفت: بیشترین احتکار در حوزه مواد غذایی و پس از آن در شوینده‌ها بوده است. او افزود: مشکل شوینده‌ها حل شده است و در این خصوص دیگر کمبودی در بازار وجود ندارد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
طراحان واردات میوه منافع شخصی را دنبال می‌کنند

ريیس اتحادیه باغداران ایران با بیان اینکه اگر مازاد میوه صادر نشود، به اقتصاد کشور ضربه می‌خورد، گفت: طراحان واردات میوه منافع شخصی را دنبال می‌کنند. مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار كرد: امسال 5/3 میلیون تن سیب و 5/8 میلیون تن مرکبات در کشور تولید شده که دولت باید فکری براي مازاد تولید کند.

ريیس اتحادیه باغداران ایران افزود: یک میلیون تن سیب درختی مازاد وجود دارد که اگر دولت به فکر صادرات آن نباشد، با متضرر شدن باغدار میزان تولید در سال آینده کاهش می‌یابد. او با انتقاد از برخی افراد‌ که در شرایط اوج تولید هم از واردات حرف می‌زنند، گفت: این گونه افراد تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند، وگرنه تولید سیب و مرکبات در سال جاری به انداز‌ه‌ای است که صحبت از واردات برای هیچ کس قابل باور نیست.
شادلو ادامه داد: قیمت جهانی یک کیلوگرم سیب درختی حدود یک دلار است که در صورت واردات برای کشور کیلویی حدود 3 هزار تومان تمام می‌شود.
کشاورز نمونه و ريیس اتحادیه باغداران ایران تصریح کرد: با چنین وارداتی نه تنها ارز کشور را دور می‌ریزیم، بلکه تولید داخل را نیز فلج می‌کنیم.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بنگاه
ششمین نمايشگاه صنعت گردشگري برگزار می‌شود

معاون گردشگري سازمان منطقه آزاد كيش اعلام كرد: ششمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت گردشگري، هتلداري و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري از 26 تا 29 دي ماه سال جاري در فضايي به مساحت 14 هزار متر مربع و با حضور شركت‌هاي داخلي و خارجي در اين جزيره برگزار مي‌شود.


ناصرقاسمي‌نيا افزود: هدف از برگزاري اين نمايشگاه چهار روزه ارائه آخرين توليدات و دستاوردهاي مرتبط با صنعت گردشگري، تجهيزات هتل‌ها و صنايع وابسته، معرفي فرصت‌ها و همچنين ايجاد بستر مناسب براي حضور سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در بخش گردشگري است.
معاون گردشگري سازمان منطقه آزاد كيش اظهار كرد: نمايشگاه بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري به عنوان يكي از ابزارهاي بازاريابي، نقش مهمي در گسترش قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي اقتصادي كشور داشته و زمينه پيوند سرمايه‌هاي ملي و بين‌المللي را فراهم مي‌سازد.
او يادآور شد: همزمان با برپايي اين نمايشگاه سمينار آموزشي با موضوع روش‌هاي نوين مديريت هتل (ايزو و هوشمند‌سازي در هتل) با حضور مديران هتل‌هاي سراسر كشور و با مشاركت مراكز دانشگاهي در جزيره زيباي كيش برگزار خواهد شد.
قاسمي نيا با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتي گفت: گردشگري از صنايع مطرح كشور به شمار مي‌آيد كه با توجه به قابليت‌ها و استعدادهاي بالقوه مي‌تواند بهترين و مطمئن‌ترين جايگزين براي درآمدهاي نفتي باشد.
به گفته معاون گردشگري سازمان منطقه آزاد كيش، وجود هتل‌ها و مراكز اقامتي مناسب، عدم نياز به رواديد براي حضور نمايندگان شركت‌هاي خارجي، امكانات فرودگاهي و بندرگاهي مناسب، برقراري پروازهاي روزانه داخلي و همچنين پروازهاي متعدد در مسير كيش به امارات و بالعكس، آب و هواي مطلوب و توريستي بودن كيش از جمله جاذبه‌هاي برگزاري اين نمايشگاه در جزيره كيش محسوب مي‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
ا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود
احداث بزرگ‌ترین ترمینال غلات خاورمیانه در ایران
گروه بازرگانی- بزرگ‌ترین ترمینال غلات خاورمیانه با ظرفیت 370 هزار تن در کشور احداث می‌شود. ترمینال غلات خلیج فارس در بندر امام خمینی (ره) که با سرمایه‌گذاری 307 میلیون دلاری بخش خصوصی احداث می‌شود، دارای یک سیلوی 70 هزار تنی است که بازسازی و فعال شده و دو سیلوی 100 هزار تنی و 200 هزار تنی که هم اکنون در دست احداث است.


به گفته حسن نیلی، پیمانکار پروژه، عملیات اجرایی ساخت بزرگ‌ترین ترمینال غلات خاورمیانه در دو فاز طی مدت چهار سال طراحی شده که فاز اول شامل سیلوی 100 هزار تنی، بخشی از یک اسکله 150 هزار تنی، تجهیزات تخلیه غلات از کشتی و تجهیزات انتقال غلات به داخل سیلوها خواهد بود که هزینه اجرای این فاز، 78 میلیون دلار برآورد شده است. فاز دوم پروژه نیز شامل ساخت سیلوی 200 هزار تنی، تکمیل اسکله 150 هزار تنی، احداث نیروگاه، ریل‌گذاری، احداث پل‌ها و جاده‌های دسترسی خواهد بود که هزینه اجرای این فاز نیز 229 میلیون دلار برآورد شده است.
بهروز خوش اقبال، مدیرعامل ترمینال غلات پارسیان به عنوان اپراتور بندر امام خمینی (ره) نیز با اشاره به فعال‌سازی سیلوی 70 هزار تنی در قالب طرح احداث بزرگ‌ترین ترمینال غلات خاورمیانه تصریح کرد: این سیلوی 35 ساله، 18 ماه بلااستفاده بود، اما اکنون به مرحله فعال‌سازی رسیده و فعالیت آن که شامل 5 کندوی 7 هزار تنی، یک مجتمع 30 هزار تنی و یک بخش فله 5 هزار تنی است، از خروج 2 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است. او اضافه کرد: در این سیلو دو دستگاه مکنده فعال است که این دستگاه‌ها در ظرفیت عملیاتی ساعتی 600 تا 700 تن عملیات مکش غلات را انجام می‌دهند و در مدت زمان ترمیم سیلو، 120 نفر نیروی فعال در سیلو‌ حفظ شدند تا بیکار نشوند.
خوش اقبال با بیان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام خمینی (ره)، تعمیر و نگهداری کلیه تجهیزات تخلیه و بارگیری و نیز پروژه ساخت و بهره برداری از سیلوهای 100 هزار تنی و 200 هزار تنی در زیرمجموعه فعالیت‌های ترمینال غلات پارسیان قرار دارد، خاطرنشان کرد: هر یک درصد پیشرفت پروژه ترمینال غلات خلیج فارس در بندر امام خمینی‌(ره)، 3 میلیون دلار هزینه برای سرمایه‌گذار دربردارد که تمامی این هزینه‌ها توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و همین امر، دلیل کند شدن نسبی اجرای پروژه است.
مدیرعامل ترمینال غلات پارسیان یادآور شد: ابتدا قرار بود 50درصد سرمایه‌گذاری پروژه توسط سرمایه‌گذار خارجی و 50 درصد دیگر توسط سرمایه‌گذار داخلی تامین شود، اما به دلیل تشدید تحریم‌ها و مشکلات انتقال ارز، در حال حاضر کل پروژه را سرمایه‌گذار داخلی اداره می‌کند و به رغم تمامی مشکلات، خوشبختانه از نظر زمان‌بندی اجرای پروژه، جلو هستیم. او تصریح کرد: قرارداد پروژه ترمینال غلات خلیج فارس در بندر امام خمینی (ره) پس از حدود 80 جلسه کارشناسی به شرکت ترمینال غلات پارسیان ابلاغ شد و با اجرایی شدن پروژه ترمینال غلات خلیج فارس در بندر امام خمینی (ره)، از خروج 20 تا 30 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود. خوش اقبال همچنین با اعلام اینکه وجود سیلوهای غلات موجب کاهش هدر رفت غلات، کاهش زمان ماندگاری کشتی‌ها در اسکله و کاهش هزینه‌های حمل و تخلیه و بارگیری می‌شود، اضافه کرد: سالانه بین 8 تا 10 میلیون تن واردات و صادرات غلات از طریق بندر امام خمینی (ره) انجام می‌شود.
خوش‌اقبال با اشاره به اینکه تاکنون 3 بار رکورد عملیات تخلیه و بارگیری غلات در بندر امام خمینی (ره) شکسته شده و حتی 62 هزار تن تخلیه در یک روز کاری هم داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعمیر انواع جرثقیل‌ها و ادوات تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره) به طور کامل توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و به ازای تامین هر یک دستگاه جرثقیل، از خروج حدود یک میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود.
علی مقدم، مدیر پروژه ترمینال غلات خلیج فارس در بندر امام خمینی (ره) نیز با اشاره به مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز عنوان کرد: نیاز به سرمایه گذاری اولیه 307 میلیون دلاری که از ابتدا برای اجرای این پروژه برآورد شده بود، عملا با افزایش اخیر نرخ ارز، سه برابر شده و از این رو، مذاکراتی انجام شده مبنی بر اینکه مدل‌های مالی اجرای پروژه تعدیل شود یا حجم پروژه تغییر پیدا کند؛ البته به‌رغم تمامی مشکلات، بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری برای نهایی شدن این پروژه عقب‌نشینی نکرده و نمی‌کند؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذار خارجی این پروژه که یک مسلمان شیعه کنیایی است نیز برای برطرف شدن مشکلات انتقال پول‌‌های خود برای پروژه، تا دو سال مهلت خواسته است. او افزود: این سرمایه‌گذار خارجی، توانست 5/1میلیون دلار با نرخ 1226 تومانی به کشور وارد کند، اما به دلیل مسائل تحریم، بقیه منابع او از بانک‌ها عبور نمی‌کند. به گفته مقدم، با اجرای این پروژه، بندر امام خمینی (ره) به‌هاب ترانزیت غلات تبدیل می شود و هدف اصلی از این طرح، رونق فراوان تجارت غلات در کشور است. مدیر پروژه احداث سیلوهای غلات بندر امام خمینی (ره) افزود: برای احداث سیلوی یکصد هزار تنی، باید 13 هکتار زمین را خشک کرده و خاکبرداری انجام می‌دادیم تا عملیات آغاز شود و در صورتی که طی چند هفته آینده نقشه‌ها آماده شود، طرح‌های اجرای مرحله دوم سیلوی یکصد هزار تنی نیز آماده خواهد شد. بر اساس این گزارش، ترمینال غلات بندر امام خمینی (ره) هم اکنون در مرحله تسطیح اراضی و توسعه قرار دارد و قرار است این بندر را به‌هاب منطقه در تخلیه و بارگیری غلات و دومین بندر فعال کشور پس از بندر کانتینری شهید رجایی، تبدیل کند. در حال حاضر بندر امام خمینی (ره)، به عنوان بندر خاص تخلیه و بارگیری غلات ایران، از پورت‌های فعال در تخلیه و بارگیری دانه‌های روغنی، گندم، ذرت و غیره است. هدف از احداث بزرگ‌ترین ترمینال غلات خاورمیانه در بندر امام خمینی (ره)، ترانزیت غلات از کشورهای قزاقستان و روسیه به سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی است؛ در این پروژه به صورت مستقیم 385 نفر و به صورت غیرمستقیم 2500 نفر مشغول به کار شده‌اند. ترمینال‌های غلات بندر امام خمینی با 23 هکتار مساحت، دارای ظرفیت سالانه بیش از 18میلیون تن کالا است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
قیمت 5 نوع شیرینی مشخص شد

ريیس اتحادیه کشوری قنادان از قیمت‌گذاری 5 نوع شیرینی پر مصرف با کیفیت درجه یک خبرداد و گفت: براساس نرخ‌های کمیسیون فنی اتحادیه، قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر خامه‌ای 8 هزار تومان تعیین شد. محمد نصرتی به خبرگزاری فارس گفت: براساس نرخ‌های کمیسیون فنی اتحادیه که در مجمع امور صنفی نیز تایید شده است، قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر خامه‌ای 8 هزار تومان، شیرینی گل محمدی 6 هزار تومان، زبان و پاپیون 6500 تومان، شیرینی برنجی 6500 تومان و کیک یزدی 5400 تومان اعلام شد.


 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تصمیم‌های جدید برای واردات میوه

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وضعیت ذخایر کالاهای اساسی را به ريیس‌جمهور گزارش داده‌ایم، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه‌ای برای صفر کردن تعرفه واردات میوه در سال جاری ندارد و بر این اساس، امسال بر خلاف تمام سنوات گذشته، تعرفه واردات سیب و پرتقال در نیمه بهمن ماه صفر نخواهد شد.

علي اكبر پوركاوه به ذخیره‌سازی مناسب سیب و پرتقال برای تامین نیاز شب عید اشاره و اظهار کرد: هم اکنون با کمک مباشران، سیب و پرتقال مورد نیاز ایام پایانی سال را خریداری و ذخیره‌سازی کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که امسال هیچ مشکلی در تامین نیاز مردم با میوه با کیفیت داخلی وجود نداشته باشد. پیش از این اعلام شده بود که وزارت صنعت، برنامه ذخیره‌سازی 90 هزار تن سیب و پرتقال را برای شب عید در دستور کار دارد که بخش اعظمی از آن، هم اکنون ذخیره‌سازی شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
گزارش -
انجمن فرآورده‌های گوشتی مطرح کرد

انتقاد از قیمت‌گذاری‌های دولتی

گروه بازرگانی - «به دنبال افزایش قيمت گوشت به كيلويي 180 هزارريال، هزینه تمام شده تولید فرآورده‌های گوشتی حدود 35 درصد افزایش یافته، اما تاکنون فقط 15 تا 5/18 درصد اجازه افزايش قيمت رسمی از سوی سازمان حمایت به توليدکنندگان فرآورده‌هاي گوشتي داده شده است.»


واقيناک قازاريان، عضو هيات مديره انجمن فرآورده‌هاي گوشتي ايران در نشست خبری این انجمن، ضمن بيان اين مطلب گفت: توليدکنندگان مجوزدار فرآورده‌های گوشتی از جمله سوسيس و کالباس براي اينکه ضرر ندهند، بايد بين 30 تا 35 درصد ديگر افزايش قيمت براي محصولات خود داشته باشند؛ چرا که در حال حاضر به دليل تحريم‌ها، شاهد افزايش افسارگسيخته قيمت گوشت و همچنين نياز به پول نقد براي واردات اين محصول هستيم. او ادامه داد: سالانه حدود 700 هزار تن گوشت توسط کارخانه‌های سوسیس و کالباس خریداری می‌شود، اما تامین ارز و واردات گوشت در این زمینه با مشکل مواجه شده است.
قازاريان همچنین گفت: بخش زيادي از ادويه مورد نياز تولید سوسيس و کالباس وارداتي است که به دليل تغييرات نرخ ارز و تحريم‌ها، شاهد افزايش چند برابري قیمت انواع ادویه مورد نیاز تولید نیز هستيم و همین مشکلات موجب شده که هزینه تمام شده محصولات، حدود سه برابر شود.
رييس هيات مديره فرآورده‌هاي گوشتي رباط کريم یادآور شد: متاسفانه تعدادي از کارخانه‌هاي غيراستاندارد و کارگاه‌هاي زيرپله‌اي دور از چشم بازرسان و ناظران وزارت بهداشت و انجمن، اقدام به توليد محصولات بي‌کيفيت مي‌کنند و آنها را پشت وانت، با قيمتي بسيار نازل در معرض فروش قرار مي‌دهند. همچنین در بازديد از بعضي کارخانه‌هاي فرآورده‌هاي گوشتي متوجه شديم که برخي سودجويان، به خاطر جلب مشتري و رضايت خاطر انجمن و بازرسان وزارت بهداشت، فضاي کارخانه را مثل هتل پنج ستاره ساخته‌اند، اما کيفيت محصولات آنها بسيار پايين است، زیرا فقط از خمير مرغ و انواع طعم دهنده‌ها و ادويه جات خوشبو استفاده مي‌کنند، در حالی که با ديدن شکل ظاهري، هيچ خريداري متوجه اين موضوع نمي‌شود. قازاریان در عین حال با انتقاد از اقدام وزارت بهداشت در خصوص منع استفاده از خميرمرغ در کارخانه‌ها گفت: اين موضوع براي کارخانه‌هاي معتبر ضررساز است، چون تمام شرکت‌هاي مورد تاييد سازمان استاندارد، مرغ‌ها را پس از پوست کندن و تميز کردن شکم، در دستگاه‌هاي مخصوص (ليما) به صورت خمير درمي آورند و سپس به آن طعم دهنده، مواد افزودني و نگه دارنده مي‌زنند؛ البته تعدادي از شرکت‌ها و کارگاه‌ها، آشغال‌هاي مرغ را از مرغ فروشان خريداري مي‌کنند و سپس به صورت خمير مرغ به شکل سوسيس و کالباس می‌فروشند، اما نمي‌توان تمامی تولیدکنندگان را به توليد محصولات بي‌کيفيت متهم کرد. پريسا فلاحي، رييس کارگروه استانداردهاي فرآورده‌هاي گوشتي سازمان ملي استاندارد نیز متذکر شد: تمام گوشت‌هاي وارداتي (هند، پاکستان و برزيل) از نظر بيماري‌هاي خاص، واکسيناسيون، انگل و باقيمانده هورمون‌ها مورد بررسي سازمان دامپزشکي قرار مي‌گيرد. فلاحي تصریح کرد: استفاده از امعاء و احشاء اعم از «صورت گاو» و اندروني خوراکي مثل دل و جگر مرغ و گاو، در تولید سوسیس و کالباس غيرمجاز است، از این رو، آزمون بافت‌شناسي از سوسيس و کالباس به آزمون‌هاي ميکروبي در سازمان ملي استاندارد اضافه شده و در صورت وجود بافت غيرمجاز، کارخانه توليدکننده پلمب مي‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
خبر
جزئیات تعیین نرخ خرید تضمینی گندم

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده به ازای هر کیلوگرم گندم معمولی با افت 4 درصد مفید و 2 درصد غیرمفید 5500 ریال و برای گندم دورم با این میزان افت 58000 ریال تعیین و ابلاغ شد.
عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد آخرین وضعیت واردات گندم به خبرگزاری مهر گفت: بر اساس مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی کشور و با توجه به کاهش چشمگیر تولید داخلی گندم، شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف شده است تا نسبت به تامین گندم مورد نیاز نان کشور از منابع خارجی اقدام کند که میزان واردات گندم نیز، توسط هیات وزیران و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی کشور تصویب و ابلاغ می‌شود.


او تصریح کرد: در عین حال، نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم به استناد مفاد قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب شهریور ماه 1368، از سوی وزارت جهاد کشاورزی به هیات دولت پیشنهاد می‌شود.
قبادی گفت: بر این اساس، کشاورزان مختار هستند تا گندم تولیدی خود را با نرخ توافقی به بازار عرضه و به بخش‌خصوصی یا دولتی بفروشند؛ بنابراین شرکت بازرگانی دولتی ایران در صورت عدم خرید گندم‌های تولیدی توسط بخش خصوصی، مازاد گندم کشاورزان را خریداری می‌کند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده طبق مصوبه کارگروه تعیین قیمت محصولات کشاورزی، به ازای هر کیلوگرم گندم معمولی با افت 4 درصد مفید و 2 درصد غیر مفید 5500 ریال و برای گندم دورم با این میزان افت 58000 ریال تعیین و ابلاغ شده که با توجه به پرداخت پاداش تولید به کشاورزان، این قیمت تا حدود 6500 و 6800 ریال در هر کیلو نیز احتمال افزایش خواهد داشت. بر این اساس، قیمت‌گذاری برای سال آتی، در راستای نرخ جهانی است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
ممنوعيت واردات گوشت برزیل به6 كشور

چین، ژاپن، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، شیلی و اردن واردات گوشت گاو را از برزیل ممنوع کردند.
به گزارش ایسنا، تاتیانا پرازرس، وزیر تجارت خارجی برزیل در اين باره گفت: شش کشور بعد از کشف یک نمونه از بیماری جنون گاوی در برزیل در ماه گذشته، واردات گوشت گاو را از برزیل ممنوع اعلام کردند.



برزیل که بزرگترین صادرکننده گوشت گاو در جهان است، اعلام کرده در صورتی که این شش کشور ممنوعیت‌های خود را لغو نکنند، از آنها به سازمان جهانی تجارت شکایت خواهد کرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
فعالان اقتصادی با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی مطرح کردند
بلوکه شدن 15 هزار میليارد تومان دارایی بنگاه‌ها

پیشنهاد فعالان اقتصادی برای کاهش حق بیمه کارگران
گروه بازرگانی – به گفته صنعتگران عضو اتاق بازرگانی تهران، شماری از کارخانه‌های ورشکسته به دستور دولت، به تامین اجتماعی واگذار شده و در این شرایط، سازمان تامین اجتماعی به جای پرداختن مطالبات بخش خصوصی، به سرمایه‌گذاری روی این کارخانه‌ها غیرفعال می‌پردازد.



برخی فعالان اقتصادی و اعضای کمیسیون‌های صنعت و کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کنند که در حال حاضر 14 تا 15 هزار میليارد تومان دارایی بنگاه‌ها در اختيار سازمان تامین اجتماعی است و در بازار سرمایه نیز دارایی‌های این سازمان فعال است.
این در حالی است که به گفته مسوولان سازمان تامین اجتماعی، میزان طلب این سازمان از دولت، در حال حاضر به 35 هزار میليارد تومان رسیده است و تا زمانی که طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت تسویه نشود، نمی‌توان به تسویه مطالبات بخش خصوصی امیدوار بود.
نظر به عملکرد کنونی سازمان تامین اجتماعی و انتقاداتی که از سوی بخش خصوصی در این زمینه مطرح است، اعضای کمیسیون‌های صنعت و معدن و فضای کسب‌و‌کار و مقررات و کارآفرینی اتاق تهران در نشستی با تعدادی از مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی، به طرح انتقاداتی پرداختند که بیشتر از همه، مقررات و ساختار سازمان تامین اجتماعی را هدف گرفت.
به گفته فعالان اقتصادی، طی ماه‌های اخیر، دولت از اهرم‌های بیمه‌ای و تامین اجتماعی برای بهبود کسری بودجه خود به طور فزاینده‌ای استفاده کرده که این اقدام، فشار مضاعفی را بر پیکر تولید و کسب‌وکار وارد کرده است.
انتقاد از حق بیمه‌ها
احمد پورفلاح، ريیس کمیسیون فضای کسب وکار و مقررات و کارآفرینی در این زمینه، برخی نقاط ضعف سازمان تامین اجتماعی را برشمرد و گفت: در شرایطی که فشارها روی این سازمان برای کسب درآمد بیشتر وجود دارد، مراجعه‌کنندگان به این نهاد همواره با کم توجهی در پاسخگویی از سوی مسوولان و کارمندان شعب مختلف سازمان مواجه هستند. وی از عدم امکان دريافت خدمات مناسب در واحدهای درمانی سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد و انجام حسابرسی به صورت متراکم در بازه زمانی 5 تا 10 ساله را یکی از نقاط ضعف این سازمان عنوان کرد.
پورفلاح با بيان اینکه حق بیمه ميان کارگر و کارفرما در حال حاضر بالا است، افزود: فعالان اقتصادی پیشنهاد کاهش حق بیمه‌ها را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرده‌اند؛ چرا که معتقدند در شرایط فعلی اقتصاد و تولید کشور، کارفرما قادر نیست حق بیمه 30 درصد را بپردازد. وی ادامه داد: برای من به عنوان یک کارآفرین، قابل قبول نیست که برای یک زوج که هر دو در واحد تولیدی مشغول به کار هستند، به هر دو نفر آنها حق اولاد تعلق گیرد، این موارد است که هزینه واحدهای صنعتی را افزایش می‌دهد.
سرمایه‌گذاری های بی‌سود
مسعود دانشمند،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم گفت: سازمان تامین اجتماعی امانت دار پول فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار است، اما این سازمان پول کارآفرینان را در جاهایی هزینه کرده است که هیچ سود و منفعتی نداشته است. وی با بيان اینکه اکثر کارخانه‌های ورشکسته به دستور دولت به تامین اجتماعی واگذار شده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، در حالی که فعالان اقتصادی به عنوان سهامداران این سازمان، این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا سازمان تامین اجتماعی، روی واحدها و کارخانه‌های ورشکسته سرمایه‌گذاری کرده است؟
یا تعطیلی بنگاه یا استخدام بدون بیمه
دانشمند در ادامه افزود: فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار به عنوان سهامداران این سازمان انتظار دارند که اسناد مالی سازمان در اختيار آنها قرار گیرد. این عضو هيات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: صاحبان کسب‌وکار در حال حاضر نمی‌دانند که باید واحد خود را تعطیل کنند يا آنکه کارگران خود را بدون بیمه استخدام کند. وی خاطرنشان کرد: خواسته اصلی فعالان اقتصادی این است که سازمان تامین اجتماعی، سهامداران خود را به رسمیت بشناسد و آنها را شریک خود بداند.
روزی خواهد رسید که ...
مرسل صدیق، دیگر عضو هيات نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: در حالی که هر سال 18 تا 20 درصد به حقوق‌ها اضافه شده است، بعید است که سازمان تامین اجتماعی سالانه 20 درصد سود برده باشد؛ از این رو، سازمان تامین اجتماعی، «بدهکار» است. وی با بيان اینکه سازمان تامین اجتماعی باید برای حل مشکل نقدینگی خود با دولت وارد مذاکره شود، افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی بر همین منوال که تاکنون پیش رفته ادامه دهد، روزی خواهد رسید که این سازمان حتی قادر نخواهد بود از پس حقوق بازنشستگان خود برآید.
درآمد نفت برای تامین اجتماعی
اما محسن خلیلی عراقی، ريیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در این زمینه، پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر تنها یک راه پیش روی حل مشکلات و کمبود نقدینگی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و آن اینکه، از محل درآمد نفت، منابعی را برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کنیم تا مشکلات این نهاد برطرف شود.
وی تصریح کرد: این پیشنهاد را با عضو هيات مدیره سازمان تامین اجتماعی در ميان گذاشته‌ایم. خلیلی خاطرنشان کرد: ساختار سازمان تامین اجتماعی را باید دگرگون کرد و بخش خصوصی با همکاری این سازمان باید به گونه‌ای گام بردارد تا بتوان بدهی دولت به سازمان را بازپس گرفت.
چانه‌زنی برای تسویه بدهی‌ها
پس از سخنان انتقادی نمایندگان فعالان اقتصادی، نوبت به مدیران سازمان تامین اجتماعی رسید تا از این نهاد و عملکرد آن دفاع کنند. نجات امینی، یکی از مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی، آینده این سازمان را روشن توصیف کرد؛ هر چند به گفته وی، این نهاد با تنگناهایی همچون ضعف بنگاه‌های اقتصادی تحت پوشش خود، مواجه است. به گفته وی، بحران اقتصادی کشوری همچون یونان، از صندوق‌های تامین اجتماعی این کشور آغاز شد. وی افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی ایران نیز دچار بحران شود، واحدهای صنعتی کشور دچار بحران خواهند شد. امینی با بيان اینکه در حال حاضر اوضاع مالی و اقتصادی صندوق تامین اجتماعی مطلوب نیست، افزود: بخشی از سبد دارایی‌های صندوق به صورت تحمیلی در اختيار ما قرار گرفت و البته مقاومت زيادی برای در اختيار نگرفتن این سبدها از سوی سازمان صورت گرفت؛ اما تاکنون بی‌فایده بوده است. به گفته امینی، در حال حاضر 14 تا 15 هزار میليارد تومان دارایی بنگاه‌ها در اختيار سازمان تامین اجتماعی است، علاوه بر آنکه در بازار سرمایه نیز دارایی‌های این سازمان فعال است.
این مدیر ارشد سازمان تامین اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان طلب سازمان از دولت در حال حاضر به 35 هزار میليارد تومان رسیده است و چندین میليارد تومان از میزان طلب‌ها نیز شامل ملک و املاک می‌شود. امینی يادآور شد که سازمان تامین اجتماعی در حال مذاکره با دولت برای دريافت 10 هزار میليارد تومان از طلب خود در سال‌ جاری است. وی افزود: با توجه به تشدید تنگناهای اقتصادی دولت، چانه‌زنی برای دريافت طلب‌های سازمان، فشار مضاعفی را روی مدیران این نهاد وارد کرده است؛ چرا که به گفته وی، آن سوی میز مذاکره دولتی نشسته است که امروز خود با مشکلات اقتصادی مواجه است. وی در عین حال، از بازنگری در استراتژی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی خبر داد.
محقق زاده، از دیگر مدیران سازمان تامین اجتماعی نیز قوانین و مقررات موجود را یکی از موانع رشد این سازمان عنوان کرد و گفت: اگر قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی اصلاح نشود، در سال 1404 خورشیدی این سازمان رو به رکود خواهد رفت و به لحاظ امنیتی نیز دچار مشکل خواهیم شد، وی تصریح کرد: شاخص پشتیبانی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در سازمان تامین اجتماعی است و پايین آمدن آن طی سال‌های اخیر به عنوان نشانی از پیری صندوق است.
محقق زاده با بيان اینکه نرخ حق بیمه در کشورهای مختلف متفاوت و اتفاقا بالا است، ميانگین این نرخ را در ایران، 27 درصد اعلام کرد و افزود: نرخ حق بیمه در کشورهای آذربایجان 30 درصد، ازبکستان 36 درصد، چین 43 درصد، ترکیه 34 درصد، سوریه24 درصد، ژاپن 28 درصد، عمان 14 درصد، کویت 30 درصد، گرجستان 29 درصد، عربستان 20 درصد، ویتنام 23 درصد، آلمان 33 درصد، انگلستان 23 درصد و فرانسه 49 درصد است. وی در ادامه با بيان اینکه مسوولان سازمان تامین اجتماعی بر لزوم انجام اصلاحات در قوانین و مقررات این سازمان و مهندسی مجدد این نهاد تاکید دارند، افزود: ما قبول داریم که خدمات سازمان تامین اجتماعی به دلیل وجود محدودیت در تخصیص منابع، مطلوب نیست. این مدیر سازمان تامین اجتماعی خواستار تشکیل کارگروه مشترکی ميان این سازمان و اتاق تهران شد تا در این کارگروه، مسائل اساسی موردنظر دو طرف بررسی و راهکار برای رفع موانع ارائه شود.
نکات مهم گزارش
فعالان اقتصادی پیشنهاد کاهش حق بیمه‌ها را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرده‌اند؛ چرا که معتقدند در شرایط فعلی اقتصاد و تولید کشور، کارفرما قادر نیست حق بیمه 30 درصد را بپردازد خواسته اصلی فعالان اقتصادی این است که سازمان تامین اجتماعی، سهامداران خود را به رسمیت بشناسد و آنها را شریک خود بداند در حال حاضر تنها یک راه پیش روی حل مشکلات و کمبود نقدینگی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و آن اینکه، از محل درآمد نفت، منابعی را برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کنیم تا مشکلات این نهاد برطرف شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
افزایش قیمت پودرهای دستی و ماشینی

دبیر شورای تولید‌کنندگان پودر شوینده از مصوبه‌ سازمان حمایت برای افزایش 6/16 درصدی قیمت پودر شوینده دستی و رشد 27 درصدی قیمت پودر شوینده ماشینی خبر داد.


جمشید فروزش به خبرگزاری فارس گفت: این افزایش قیمت از حدود 4 روز پیش اعمال شده و از تولید‌کنندگان تعهد گرفته شده که تا شب عید افزایش قیمت دیگری در مورد پودر شوینده انجام نشود. او با بیان اینکه تولید‌کنندگان سایر مواد شوینده نیز درخواست خود را برای افزایش قیمت به سازمان حمایت ارائه کرده‌اند، تصریح کرد: پیشنهاد این تولید‌کنندگان افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت‌ها است که البته تاکنون مصوبه‌ای در این مورد صادر نشده است. فروزش، تغییر نرخ ارز را دلیل اصلی تغییر قیمت مواد شوینده عنوان کرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
خبر
احتمال اختصاص ارز مبادله‌ای به کالاهای اولویت 9

ريیس سازمان توسعه تجارت از مکاتبه با بانک مرکزی برای اختصاص ارز مبادله‌ای به کالاهای اولویت 9 خبر داد.
حمید صافدل به ایسنا گفت: در چند روز گذشته مکاتباتی با بانک مرکزی داشتیم تا سازوکارهای لازم برای ارائه ارز مبادلاتی به کالاهای اولویت 9 در نظر گرفته شود.


رییس سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به اینکه همه کالاهای موجود در اولویت‌های 3 تا 9 برای واردات مشمول دریافت ارز مبادله‌ای هستند، گفت: هیچ تغییر جدیدی در اولویت‌بندی‌های 10 گانه رخ نداده است و کماکان اولویت‌های یک و دو برای واردات ارز مرجع می‌گیرند.او افزود: این شایعه که گفته می‌شود کالاهایی که با ارز مرجع ثبت سفارش شده‌اند، اگر تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده وارد نشوند باید با ارز مبادله‌ای وارد شوند، صحت ندارد. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اگر ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت‌های یک و دو طولانی هم شود، باز هم به آنها ارز مرجع داده می‌شود و این امر برای کالاهای اولویت 3 تا 9 که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شوند نیز صادق است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 9 را تکذیب کرده و گفته بود که این گروه از کالاها هم ارز مبادله‌ای می‌گیرند.
او در عین حال گفته بود در صورتی که تولیدکنندگان تضمین‌های لازم را درباره تامین نیاز بازار بدهند امکان بررسی توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 9 وجود دارد.
از سوی دیگر معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نیز به ایسنا گفته بود که کالاهای اولویت 9 ثبت سفارش می‌شود، اما فعلا بانک مرکزی این اولویت را مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نشناخته است و واردکنندگان می‌توانند از ارز متقاضی مانند ارز بازار آزاد برای واردات این کالاها استفاده کنند.
ساسان خدایی در پاسخ به این سوال که چه کالاهایی در اولویت 9 قرار دارند؟ گفته بود که کالاهای مصرفی که تولید داخل کفاف نیاز بازار داخلی آنها را نمی‌دهند در این اولویت قرار گرفته‌اند. اولویت 9 را می‌توان برزخ واقعی کالاها دانست. اولویتی که فعلا برای واردات نه ارز مرجع دریافت می‌کند و نه ارز مبادله‌ای و در عین حال هر لحظه ممکن است کالایی از اولویت 9 به اولویت 10 سقوط کند که باعث توقف ثبت سفارش آن نیز می‌شود. برخی از واردکنندگان کالاهای موجود در اولویت 9 مانند موبایل و نوت‌بوک بعضا از توقف ثبت سفارش این دسته از کالاها خبر داده‌اند؛ موضوعی که معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت آن را رد کرده و گفت که ثبت سفارش واردات خودروهای با ارزبری پایین، موبایل و نوت‌بوک آزاد است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امسال روز ملی صادرات ارزش واردات کالاهای موجود در اولویت‌های 9 و 10 را به ترتیب 1/5 و 8/3 میلیارد دلار اعلام کرد. در تازه‌ترین اظهارنظر نیز سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور اعلام کرد که در زمینه تامین ارز به نرخ مبادله‌ای عمده تقاضای بازار عملا توسط سیستم بانکی کشور پوشش داده شده است و تنها گروه‌های 9 و 10 کالایی و همچنین برخی اقلام باقیمانده دیگر توسط شبکه صرافی‌های مجاز پوشش داده می‌شود. به گفته صمد کریمی تنها گروه‌های 9 و 10 کالایی و همچنین برخی اقلام باقیمانده دیگر توسط شبکه صرافی‌های مجاز پوشش داده می‌شوند.
کالاهای اولویت 9 شامل خودروهای سواری کم مصرف، تلفن همراه و لوازم خانگی ضروری، موز، گازهای نفتی، کدرکننده‌ها، تخته فیبری، قوطی کمپوت و کنسرو، قوطی نوشابه و آبمیوه، چای کوبیده، کاغذ کاربن، شیشه فلوت، مفتول مسی، موتورهای پیستونی دوزمانه، تلمبه برای آبگون‌ها، قرقره های طناب دار بالاکشنده، در اتوماتیک آسانسور، ماشین های جوجه‌کشی، ماشین آلات قندسازی، ماشین‌های اره کردن یا قطع کردن، رگولاتور، کاندوم، شیر یکطرفه و اطمینان، شیرآلات بهداشتی و دستشویی، موبایل، میکروفون بلندگو، مانیتور ال سی دی، لامپ کم مصرف، باطری قراضه، خودرو سواری زیر 3000 سی سی، بتونیر (کامیون های بتون ساز)، بدنه سواری، اتوبوس و مینی بوس، انواع تریلرهای سردخانه‌دار و تانکردار و سایر، سکوهای شناور حفاری، قاب عینک، نوت بوک و تبلت می‌شوند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بخشنامه جدید گمرک برای مبارزه با قاچاق

گمرک با صدور بخشنامه جدیدی پلمب دریچه‌های آدم‌رو تانکرهای سوخت ترانزیتی عراقی و کنترل این دریچه‌ها توسط ماموران گمرک‌های ورودی و خروجی را اجباری اعلام کرد. به گزارش ایسنا، پیش‌تر معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارسال نامه‌ای به معاون گمرک ایران نسبت به پلمب نشدن درچه آدم‌رو تانکرهای عراقی حامل محموله ترانزیت از کشور عراق به افغانستان و فراهم بودن بستر قاچاق برای راننده‌های مذکور هشدار داده بود.


در نامه مهدی ابویی به محمدرضا نادری هشدار داده شده بود که این تانکرها در قاچاق مشروبات الکلی از عراق به ایران، قاچاق سوخت از ایران به افغانستان، قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران و غیره نقش دارند. در همین حال گمرک ایران در تازه‌ترین تصمیم خود دستور داد برای جلوگیری از احتمال قاچاق سوخت و مشروبات الکلی از طریق دریچه آدم‌روی تانکرهای عراقی، این تانکرها همانند تانکرهای ایرانی دریچه‌هایشان پلمب و مورد کنترل ماموران گمرک‌های ورودی و خروجی قرار بگیرند. همچنین چگونگی اجرای این بخشنامه برعهده بالاترین مقام مسوول گمرک‌های کشور است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
فراسو
برنج‌های پاکستانی و تایلندی در راه ایران

عضو کارگروه تنظیم بازار در تشریح نتایج آخرین جلسه این کارگروه گفت: تصمیماتی برای افزایش تولید گوشت قرمز و همچنین واردات برنج از سه کشور غیر از هند گرفته شده است.

قاسم نوده فراهانی در مورد آخرین تصمیمات گرفته شده در کارگروه تنظیم بازار اظهار کرد: برای تنظیم بازار برنج تصمیماتی درخصوص واردات این کالا اخذ شده است. او افزود: با توجه به افزایش قیمت برنج در هند تمهیداتی صورت گرفته است تا برنج از کشورهای اروگوئه، پاکستان و تایلند با قیمت مناسب و با کیفیت بهتر وارد شود تا در ایام پایانی سال مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد. ريیس شورای اصناف کشور گفت: برنج تضمینی خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز با قیمت تعادلی در ایام پایانی سال عرضه می‌شود. او همچنین درخصوص تنظیم بازار گوشت قرمز گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه مرکزی دامداران ایران، معاونت بازرگانی داخلی امضا شده است تا بر اساس آن طی 6 ماه آینده تولید گوشت قرمز ایران 60 هزار تن افزایش یابد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
کاهش 75 درصدی صادرات دبی به ایران

یک مقام ارشد در دبی اعلام کرد که صادرات اعضای اتاق بازرگانی و صنایع معادن دبی به ایران طی دو سال گذشته بیش از 75 درصد کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، حمد بوامیم، مدیرکل اتاق بازرگانی و صنایع معادن دبی گفت: متوسط صادرات و صادرات مجدد ماهانه دبی به ایران از حدود 7 میلیارد درهم در دو سال قبل به 8/1 میلیارد درهم (490 میلیون دلار) رسیده است.


او با اشاره به اینکه دبی سهم قابل توجهی از تجارت خود را با ایران از دست داده است، افزود: دلیل اصلی کاهش صادرات دبی به ایران تشدید تحریم‌ها علیه ایران و محدود شدن روابط مالی با این کشور بوده است. اگرچه نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ایران نیز در کاهش روابط تجاری با دبی موثر بوده است. در ژوئن سال 2010 ایران بزرگ‌ترین مقصد صادراتی اعضای اتاق بازرگانی و صنایع معادن دبی بود و در اوج خود سهم ایران از تولید ناخالص داخلی امارات به 7 درصد رسید. مدیرکل اتاق بازرگانی و صنایع معادن دبی همچنین اعلام کرد که بدون حذف تحریم‌ها چشم‌انداز چندان مثبتی برای آینده روابط ایران و دبی مشاهده نمی‌شود. چندی پیش نیز داوجونز به نقل از وزارت تجارت خارجی امارات گزارش داد که صادرات مجدد امارات به ایران در نیمه نخست سال 2012 به میزان 30 درصد کاهش یافت.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
واردات موز شب عید با ارز آزاد

مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون واردات موز ممنوعیتی ندارد، گفت: این واردات برای تامین نیاز شب عید مردم با ارز آزاد در حال انجام است و توافق با مباشران نیز برای ذخیره‌سازی حاصل شده است.

علی‌اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص تامین موز برای تنظیم بازار شب عید گفت: امسال با توجه به مسائل و مشکلات ارزی، دولت حمایتی از واردات موز به لحاظ تخصیص ارز ترجیحی انجام نخواهد داد و واردات موز با ارز آزاد انجام خواهد شد. مدیرکل تامین و توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: البته مذاکرات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تامین ‍‌کنندگان و واردکنندگان موز انجام و توافقات نیز در جلسات حاصل شده است. او تصریح کرد: ممنوعیت واردات برای موز وجود ندارد و واردات این کالا به کشور آزاد است، اما منبع تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان، اتاق مبادلات ارزی نیست و باید واردات با ارز آزاد انجام گیرد. به گفته پورکاوه، نیاز به واردات موز برای تنظیم بازار شب عید 200 هزار تن است که با مذاکرات صورت گرفته با مباشران، بخش اعظمی از این نیاز تامین و ذخیره‌سازی شده است. او گفت: قیمت موز در هفته‌های پایانی سال و بر اساس توافقات صورت گرفته با مباشران تعیین می‌شود، اما به طور قطع قیمت متعادل خواهد بود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تصمیم‌های جدید در مورد تنظیم بازار میوه
احتمال توقف واردات میوه شب عید
جزئیات واردات محصولات کشاورزی در 9 ماه امسال منتشر شد
رییس اتحادیه باغداران: مازاد تولید میوه صادر شود
گروه بازرگانی- دولت در تصمیمی تازه در تلاش برای تامین نياز بازار میوه شب عید با محصولات کشاورزی داخلی است، اما از سوی دیگر خبرهایی نیز در مورد تلاش گروهی از واردکنندگان برای کاهش تعرفه واردات میوه به گوش می‌رسد.


http://www.www.www.iran-eng.ir/News/2828/05-01.jpg
در چند سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی که براساس قانون 16 بهره‌وری محصولات کشاورزی، متولی واردات این اقلام است در آستانه شب عید تعرفه واردات میوه از جمله سیب و پرتقال را صفر می‌کرد تا عرضه و تقاضا را متعادل کند، اما امسال به دنبال انتشار برخی گزارش‌ها در مورد افزایش تولید محصولات باغی در کشور دولت در تلاش برای ادامه سیاست ممنوعیت واردات میوه است. هر ساله دولت تدابیر مختلفی را برای تامین میوه شب عید مورد نیاز مردم که عمدتا شامل سیب و پرتقال است، به کار می‌بندد و از ماه‌ها قبل تلاش دارد با کمک مباشران خود، سیب و پرتقال تولیدی باغداران را خریداری کرده و ذخیره‌سازی کند تا در زمان مناسب بتواند از آن بهره گیرد.
امسال نیز همانند سال‌های گذشته تلاش‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تنظیم بازار در نظر گرفته شده و بر این اساس، به گفته مسوولان قرار است که امسال 90 هزار تن سیب و پرتقال شامل 40 هزار تن سیب و 50 هزار تن پرتقال ذخیره‌سازي شود. هر سال تعرفه واردات سیب و پرتقال در 15 بهمن ماه صفر می‌شد تا دولت بتواند کسری نیاز شب عید مردم را نسبت به تولید، با واردات جبران کند، اما امسال از یک سو با توجه به مسائل ارزی، به نظر می‌رسد که واردکنندگان میوه رغبتی به واردات نداشته باشند و از سوی دیگر نیز اگر این میوه وارد کشور شود، به دلیل قیمت بالای آن، مورد اقبال مصرف‌کنندگان قرار نگیرد.
افزایش تولید یک میلیون تنی
اگرچه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم‌اکنون تاکید دارند که تعرفه واردات میوه امسال صفر نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که وضعیت بازار تعیین‌کننده نهایی در این رابطه است.
چند روز پیش مجتبی شادلو، رییس اتحادیه باغداران از تلاش‌های گروهی برای واردات خبر داد و تاکید کرد: پشتیبانان سیاست واردات میوه برای شب عید به دنبال منافع شخصی خود هستند. به گفته او این در حالی است که در حال حاضر ایران با مازاد تولید میوه مواجه است و در صورت صادر نشدن این مازاد کشاورزان متضرر می‌شوند. در همین مورد رحمت‌الله پریچهر، مدیرکل دفتر امور میوه وزارت جهاد کشاورزی از افزایش یک میلیون تنی محصولات باغی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال تولید محصولات باغی به 18 میلیون تن رسیده است. به گفته پریچهر یکی از دلایل افزایش تولید در محصولات باغی این است که بخشی از باغات احداث شده در سال‌های قبل، به سن باردهی اقتصادی رسیده‌اند و باغ‌های درجه دو در کشور با انجام چند عملیات‌ مانند هرس، تغذیه، مدیریت کف باغ، مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌ها و ... اصلاح و نوسازی شده‌اند.
واردات 90 هزار تن پرتقال در 9 ماه
بحث بر سر برداشتن يا برجاماندن قانون ممنوعیت واردات میوه و همچنین افزایش تولید محصولات باغی در حالی مطرح شده است که بر اساس آمار گمرک در 9 ماه نخست سال‌جاری 90 هزار تن پرتقال وارد کشور شده و میزان واردات چای نیز رشد 52 درصدی داشته است.
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 9 ماه نخست سال‌جاری 897 هزار تن برنج به ارزش 885 میلیون دلار وارد کشور شده است. همچنین در همین زمان ۵ میلیون و ۶۰ هزار تن گندم سخت، ۳میلیون و ۶۱۲ هزار تن دانه ذرت دامی، 382 هزار تن روغن خام سویا، یک میلیون و ۸۰ هزار تن دانه جو وارد ایران شده است. بر اساس این گزارش، در 9 ماه نخست سال‌جاری 5/224 هزار تن دانه آفتابگردان و گلرنگ به ارزش 5/288 میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 256 درصد از نظر وزنی و 220 درصد از نظر ارزشی رشد نشان می‌دهد. همچنین در همین مدت 296 هزار تن موز به ارزش 222 میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 100 درصدی نشان می‌دهد. از ابتدای امسال 141 میلیون دلار چاي نیز وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته 52 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است. در همین زمان 1/39 هزار تن پنبه با طول تار بلند نیز وارد کشور شده که افزایش 46 درصدی از نظر وزن را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، میزان واردات گوشت مرغ و خروس نیز به صورت زنده 32 هزار تن بوده است. بر اساس آمار گمرک از ابتدای سال 90 هزار تن پرتقال به ارزش 60 میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به سال قبل از آن با 7 درصد کاهش همراه بوده است.
جزئیات قیمت میوه
هنوز قیمت براي مصرف‌کننده سیب و پرتقال مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که حدود قیمتی بالاتر از آن چیزی نباشد که هم‌اکنون در بازار به چشم می‌خورد. بررسی‌های میدانی خبرگزاري مهر نشانگر این است که قیمت میوه امسال نسبت به سال گذشته اگرچه مقداری بالاتر رفته است، اما طیف متنوعی از قیمت پیش روی مصرف‌کنندگان قرار دارد و حتی در مورد یک نوع میوه نیز، ممکن است چندین قیمت برای مصرف‌کننده البته بسته به کیفیت موجود باشد. در عین حال، بازار نیز خود را با شرایط موجود مبنی بر ممنوعیت واردات میوه تطبیق داده است و آن گونه که مسوولان می‌گویند، وضعیت بازار میوه به نحوی است که امسال اجازه واردات میوه صادر نشود. هم‌اکنون انواع مختلفی از قیمت برای یک نوع میوه در بازار مشاهده می‌شود به نحوی که برای پرتقال رنج قیمتی از 1650 تومان تا 2500 تومان وجود دارد؛ نارنگی نیز از 1800 تومان تا 2600 تومان در بازار به چشم می‌خورد. بر اساس گزارش میدانی خبرگزاری مهر هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون جنوب 1400 تومان، پرتقال تامسون شمال 1700 تومان، پرتقال رسمی جنوب 1200 تومان، پرتقال آبگیری 1000 تومان و پرتقال رسمی شمال 1100 تومان در بازار موجود است. البته نوعی پرتقال تامسون مرغوب نیز به قیمت 1950 تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت سیب زرد 1300 تومان، سیب قرمز 1700 تومان و یک نوع سیب مرغوب قرمز نیز 1950 تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم انار مرغوب 3500 تومان، انار ساوه 2500 تومان و انار آبگیری 1000 تومان است. همچنین هر کیلوگرم خیار رسمی 1300 تومان و خیار گلخانه‌ای 1050 تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم کیوی 1300 تومان، خرمالو 2200 تومان، گریپ فروت 1100 تومان و انگور 2400 تومان است. لیموشیرین نیز به قیمت 1300 تومان و موز نیز بسته به کیفیت رنج قیمتی 2750 تومان در میادین میوه و تره بار تا 3500 تومان در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
خبر
آغاز مرحله سوم طرح شبنم
مدیرعامل شرکت انفورماتیک راهبر ایران از آغاز به کار مرحله سوم طرح شبنم خبر داد و فهرست کالاهای مشمول را اعلام کرد.
محمود علایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار كرد:‌ مرحله اول طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) اول آبانماه سال 90 ، مرحله دوم اول اردیبهشت ماه سال 91 و مرحله سوم از 15 دی‌ماه سال جاری آغاز شده است. او افزود: بر این اساس کالاهایی که در مرحله سوم اعلام شده است، ثبت سفارش آنها منوط به رهگیری کد شبنم است.


لیست این کالاها به شرح زیر است:
- شیر خشک - قندهای افزودنی - روغن‌ها و چربی‌های خوراکی و غیرخوراکی - کافئین - سوسیس و کالباس - غذاهای دریایی - پاک‌کننده‌های صنعتی - چسب‌ها - حشره‌کش‌ها - ضد عفونی‌کننده‌ها - اسیدها و الکل‌ها - یراق‌آلات مبل - پارچه - لنت‌ها و بالشتک‌های ترمز - سفال پوشش بام - پمپ انژکتور - بالابرها - کمپرسورها - مشعل‌ها - دستگاه‌های گریز از مرکز - الکتروموتورها - انواع سیگار و توتون - کلید و پریز - انواع وسایل روشنایی - تهویه‌ها.
شبکه بازرسی و نظارت مردمی که به اختصار شبنم معرفی شده، طرحی است که با پیشنهاد و پیگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف‌سازی گردش کالا و اطلاع از اصالت و عدم قاچاق بودن آن استفاده می‌شود. در واقع با نصب یک بارکد دو بعدی بر روی کالا است که می‌توان کالای اصلی از تقلبی و قاچاق را شناسایی کرد. شناسایی کالای اصلی از تقلبی توسط یک گوشی تلفن همراه که نرم‌افزار مربوطه در آن نصب شده‌ باشد، قابل انجام است. روش‌های دیگر برای اطیمنان از اصالت کالا، پیامک کردن کد مندرج در برچسب شبنم، استفاده از تلفن گویا و درگاه اینترنتی این سامانه‌ است.
مهلت دو هفته‌ای برای نصب آرم شبنم
همزمان با اجرایی شدن طرح شبنم واحدهای واردکننده و عرضه‌کننده کالا تا پایان ماه جاری مهلت دارند تا آرم شبنم را روی کالاهای وارداتی درج کنند.
یداله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه از پایان دی ماه سال‌جاری، بازرسان بر روند نصب آرم شبنم روی کالاهای وارداتی نظارت می‌کنند، اظهار کرد: طرح شبنم در حال اجراست و تا آخر دی ماه واحدهای واردکننده و عرضه‌کننده کالا وقت دارند که شبنم را روی کالاهای وارداتی خود نصب کنند. وی ادامه داد: از آخر دی ماه بازرسی‌ها بر روند نصب شبنم روی کالاهای وارداتی آغاز می‌شود. صادقی با تاکید بر اینکه در صورت نصب نکردن آرم شبنم روی کالاهای وارداتی بازرسان آن کالا را قاچاق اعلام می‌کنند، خاطرنشان کرد: در مرحله اول اجرای طرح شبنم که در نیمه اول سال‌جاری اجرایی شد، شش گروه کالایی شامل این طرح شدند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
فراسو
تصویب لایحه‌ جامع خاک
معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: لایحه‌ جامع خاک در مجلس در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌شود امسال تصویب شود.
رحیم سجادی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: جابه‌جایی خاک، آلودگی، فرسایش و تمامی عوامل تخریب خاک در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است. وی تاکید کرد: عملیاتی شدن لایحه جامع خاک می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات کنونی در زمینه خاک را کاهش دهد و باعث حفظ و بهبود وضعیت خاک شود.


به گفته سجادی در این لایحه برخوردهای قانونی با عوامل و عناصر موثر و مخرب خاک مشخص شده و زمینه این برخوردها تسهیل شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده درباره جلوگیری از خروج خاک از کشور گفت: خروج و صادرات خاک‌های زراعی و مرتعی از کشور که از سال گذشته ممنوع شده، خدمتی به حفظ شرایط موجود خاک و آغازگر حفظ خاک‌های موجود است. وی اظهار کرد: طرح توسعه‌ کشاورزی که سال گذشته با شش هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود هفت درصد در استان‌ها اجرا شد، شامل طرح‌های کوچک بود که برای امسال سه هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود 13 درصد در نظر گرفته شده که شامل صنایع تبدیلی بزرگ هم می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بودجه پیشنهادی سال آینده این بخش را به اندازه بودجه امسال اعلام کرد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
توزیع برنج ۲۸۰۰ تومانی
معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت از آغاز توزیع ۷۰ هزار تن برنج هندی به قیمت ۲۸۰۰ تومان خبر داد و گفت: در عرضه برنج داخلی هیچ مشکلی وجود ندارد. حسن رادمرد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: توزیع 700 هزار تن برنج هندی با قیمت مصوب 2800 تومان در بازار آغاز شده و تا زمانی که نیاز بازار را پاسخگو باشد، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: برخی از توزیع‌کنندگان برنج در این بخش احتکار کرده بودند؛ بنابراين دولت اقدام به توزیع برنج با قیمت مصوب کرد تا قیمت‌ها شکسته شود. رادمرد گفت: برنج ۲۸۰۰ تومانی از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها توزیع می‌شود. در هفته‌های اخیر عرضه برنج در بازار با کاهش روبه‌رو شده بود که این وضعیت باعث افزایش قیمت برنج وارداتی تا ۴۵۰۰ تومان و برنج ایرانی به بیش از ۶۰۰۰ تومان شد. این در حالی است که تولید برنج در سال‌جاری وضعیت مطلوبی داشته و واردات قابل‌توجهی نیز انجام شده است. فعالان بازار عمده‌ترین دلیل کاهش قیمت برنج در بازار را احتکار آن می‌دانستند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
سازمان توسعه تجارت برای تقویت نظام تعرفه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند
«تعرفه» جایگزین «محدودیت» می‌شود

تصمیم‌های جدید دولت برای واردات
گروه بازرگانی- تصمیم‌های جدید تجاری دولت در راه است. قرار است سازمان توسعه تجارت با تقویت نظام تعرفه ای، اجرای سیاست‌های مدیریت و کنترل واردات را تسریع و تسهیل کند.



به دنبال ایجاد نوسانات نرخ ارز، دولت تصمیم به تغییر برخی سیاست‌های تجاری و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در این حوزه گرفت. تغییراتی که اوضاع واردات را دگرگون کرد؛ اگرچه برخی مسوولان و سیاست‌گذاران معتقدند که در کنار اعمال محدودیت‌های ارزی برای کنترل واردات، نظام تعرفه‌ای باید در یک فضای رقابتی، حرف آخر را در تصمیم‌گیری مدیریت واردات به کشور بزند.
پیش از این هم ضوابط جدید برای واردات کالاها در قالب ممنوعیت ورود برخی محصولات به کشور و همچنین تخصیص ارز با نرخ دولتی به «کالاهای اساسی و مواد دارویی» در دستور كار دولت قرار گرفت؛ همچنین مقرر شد با هدف حمایت از تولید داخلی، در تعیین تعرفه واردات کالاها نیز بازنگری شود و بر این اساس اعلام شد که تعرفه کالاهایی که مشابه داخلی آنها موجود است، افزایش یافته و از 40 تا 120 درصد تعیین خواهد شد. به گفته رییس سازمان توسعه تجارت، دولت برنامه‌های خود را در سال جاری بر پایه حمایت از تولیدکنندگان داخلی به شکل جدی‌تر از قبل قرار خواهد داد، اما بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور هم باید با تن‌دادن به فضای رقابتی در داخل، خود را برای رقابت‌های بزرگ‌تر در خارج از کشور آماده کنند.
در این میان، سند راهبردی مدیریت واردات نیز، دو سال قبل در دولت تدوین و از سوی وزارت بازرگانی سابق به اجرا گذاشته شد، اما جزئیات و روند اجرایی آن مشخص نبود تا زمانی که بانک مرکزی اقدام به تک‌نرخی کردن ارز در بازار کرد. در نیمه دوم سال گذشته بود که نوسانات و حکمرانی نرخ‌های متعدد ارز در بازار موجب بروز برخی تغییرات در وضعیت واردات کالاها شد؛ به طوری که به خاطر افزایش نرخ ارز و گران شدن برخی کالاها، رغبت به واردات و عرضه برخی اقلام مصرفی از سوی گروهی از بازرگانان افزایش یافت. رییس سازمان توسعه تجارت روز گذشته نیز با اشاره به سیاست‌های جدید وارداتی و با تشریح اوضاع واردات بعد از اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که دولت به دلیل نرخ ارز ایجاد کرده است، گفت: اگرچه این ابزار موثر بوده است، اما به نظر می‌رسد نظام تعرفه‌ای باید در یک فضای رقابتی، حرف آخر را در تصمیم‌گیری مدیریت واردات به کشور بزند و قرار است این موضوع در سیاست‌های تجاری تقویت شود.
حمید صافدل در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص وضعیت تجارت کشور بعد از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی گفت: ممکن است در بررسی آمارهای تجارت کشور بعد از اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی، در ثبت سفارش‌ها خیلی تغییر محسوسی ایجاد نشده باشد؛ چراکه ثبت سفارش متاثر از بسیاری اتفاقات است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: چنانچه اعلام شود بنا است در مورد کالایی ممنوعیت ایجاد شود، رغبت در تقاضا ایجاد خواهد شد و در مقابل هم، اگر اعلام شود که ارز برای کالاهای مختلف، به صورت متفاوت ارائه می‌شود، ممکن است سلسله‌ای از اتفاقات رقم بخورد. وی تصریح کرد: مجموعه این عوامل ممکن است بر تقاضای ثبت سفارش اثرگذار باشد و لذا عدد ثبت سفارش نمی‌تواند ایده مشخصی از اثرپذیری مدیریت واردات از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها بدهد. به گفته صافدل، مجموعه کالاهایی که بعد از ایجاد این شیوه مدیریت واردات، وارد کشور شده است، بیشتر بر اساس آمارها بر کالاهای اساسی متمرکز شده است؛ به این معنا که با بررسی گروه کالاهای اساسی، غلات و دارو، مشاهده می‌شود که بعضا در هر یک از این اقلام، کاهش واردات نسبت به سال قبل وجود نداشته است. وی اظهار كرد: لذا امسال اگر بخواهیم تراز واردات کشور را مقایسه کنیم، نباید کل عدد واردات را با کل عدد واردات سال قبل به قیاس بگذاریم، به این معنا که ممکن است در برخی اقلام، کاهش قابل توجهی داشته باشیم، ولی واردات به کشور هدفمندتر بوده است.
ريیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که آیا روش‌های ممنوعیت و محدودیت وارداتی بر مدیریت واردات موثر بوده است؟ خاطرنشان کرد: باور ما این است که این روش‌ها موثر بوده است؛ البته اگر در یک فضایی که نرخ ارز با ثبات باشد و شرایط پولی و مالی و سایر شرایط پیرامونی تجارت از ثبات لازم برخوردار باشد، وضعیت بهتر است. وی اظهار كرد: ما همواره از شرایط رقابتی استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم در یک شرایط کاملا رقابتی، تعیین‌کننده سیاست‌های اصلی در صادرات و واردات، باید نظام تعرفه‌ای باشد؛ زیرا در یک فضای رقابتی، حق انتخاب به فعال اقتصادی داده می‌شود.
اولویت 9 در دستور کار دریافت ارز مبادله‌ای
از سوی دیگر، رییس سازمان توسعه تجارت از پرداخت ارز مبادله‌ای به کالاهای اولویت 9 در آینده نزدیک نیز خبر داد و گفت: کالاهای گروه 10 فعلا ثبت سفارش نمی‌شوند.
صافدل در گفت‌وگو با «ایسنا»، با تاکید بر اینکه اولویت اول و دوم ارز مرجع دریافت می‌کنند، اظهار کرد: اولویت‌های 3 تا 9 نیز براساس سازو‌کار دیده شده، باید ارز مبادله‌ای دریافت کنند. وی ادامه داد: برای تامین ارز مبادله‌ای اولویت‌های هفت گانه، سازمان توسعه تجارت لیست این کالاها را به بانک مرکزی اعلام و بانک مرکزی هم آن را به شعب و مجموعه مرکز مبادله‌ای ارزی براساس برنامه زمانبندی که دارد، برای پرداخت ارز اعلام می‌کند.
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اخیرا اولویت 8 نیز توسط مرکز مبادله‌ای تامین ارز می‌شود، تصریح کرد: در هفته‌های قبل پس از اعلام کالاهای اولویت 8 از سوی سازمان توسعه تجارت به مرکز مبادله‌ای ارزی، این گروه‌ کالایی برای دریافت ارز مبادله ای در دستور کار قرار گرفته و تامین ارز می‌شود. وی با تاکید بر اینکه اولویت 9 نیز به زودی ارز مبادله‌ای دریافت خواهد کرد، گفت: سازمان توسعه تجارت فهرست کالاهای اولویت 9 را برای دریافت ارز مبادله‌ای به بانک مرکزی اعلام کرده است. صافدل در این باره افزود: در حال حاضر نیز بانک مرکزی در حال فراهم کردن ساز‌و‌کار تامین ارز مبادله‌ای این اولویت کالایی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کالاهای اولویت 9 به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: ممکن است در هر اولویتی کالاهای آن به کشور قاچاق شود که ستاد مبارزه با قاچاق علت آن را بررسی و راه‌های قاچاق را مسدود می‌کند. وی با تاکید بر اینکه اولویت‌های 3 تا 9 به طور قطع ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند گفت: در حالی که کالاهای اولویت 9 در دستور کار دریافت ارز مبادله‌ای قرار دارند و زمان پرداخت ارز به آنها به زودی اعلام می‌شود، ولی گروه‌های کالای اولویت 10 فعلا ثبت سفارش نمی‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تعرفه واردات میوه تغییر نمی‌کند

تعرفه واردات میوه امسال تغییر نمی‌کند، اما باغداران همچنان به واردات میوه انتقاد دارند.
علی‌اکبر پورکاوه، مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره‌ذخیره‌سازی موز در شب عید اظهار کرد: در حال حاضر واردات موز ممنوعیتی ندارد و برای ذخیره‌سازی آن توافقاتی با بخش خصوصی صورت گرفته است.



به گفته او، نیاز شب عید به میوه موز حدود 200 هزار تن است و بر سر قیمت آن نیز توافقی نکرده‌ایم، ولی به‌طور قطع در شب عید قیمت متعادلی را برای آن در نظر می‌گیریم. مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ارز مبادله‌ای به موز تعلق نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: موز تعرفه‌ای ندارد و با ارز آزاد وارد کشور می‌شود.
پورکاوه ادامه داد: هماهنگی‌های لازم انجام شده است که اگر بخش خصوصی برای واردات موز نیاز به تسهیلات دارد، هماهنگی‌های آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود. او همچنین با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای کاهش تعرفه‌ واردات سایر میوه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تولید داخل کفایت لازم را کرده و ذخیره‌سازی مطمئنی انجام شده است.
به گفته پورکاوه، تشکل‌های خصوصی کار ذخیره‌سازی را انجام داده و دولت برنامه‌ای برای ذخیره‌سازی میوه و مرکبات ندارد.
پورکاوه در این باره با بیان اینکه دولت صرفا هماهنگی‌ لازم را برای کار ذخیره‌سازی انجام می‌دهد، تصریح کرد: تشکل‌های خصوصی، شبکه‌ توزیع و شبکه تامین به یکدیگر متصل شده و امکان حمل‌ونقل نیز فراهم شده است.
انتقاد از واردات میوه
در همین حال رییس اتحادیه مرکب‌کاران بيان كرد: واردات میوه فقط برای حفظ انحصار واردکنندگان است.
به گفته عنایت‌الله بیابانی واردات میوه و مرکبات به‌رغم ممنوعیت، انجام می‌شود؛ چراکه ثبت سفارش‌های صورت گرفته تا یک سال اعتبار دارد. به اعتقاد وی واردات با هدف اینکه برخی می‌خواهند انحصار را برای خود نگه دارند، صورت می‌گیرد. بیابانی با اشاره به اینکه ایران ششمین تولیدکننده مرکبات در جهان است، افزود: چرا باید در شرایطی که تقاضای صادرات میوه به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، روسیه، هند، کشورهای CIS و حوزه خلیج فارس وجود دارد، انواع میوه و مرکبات وارد شود؟
نایب رییس خانه کشاورز خطاب به مسوولان و دست‌اندرکاران واردات گفت: سوالی که هر سال درباره واردات میوه و مرکبات مطرح بوده این است که در شرایطی که تولید میوه مازاد مصرف جامعه بوده و هیچ کس هم مجوزی برای واردات آن نداده است، چه کسانی و با چه سیاستی میوه وارد می‌کنند؟ وی اظهار کرد: گرچه میوه‌های وارداتی از نظر کیفیت و قیمت نمی‌تواند با محصولات داخلی رقابت کند، اما واردات هنگام توزیع و صادرات مرکبات ایرانی با هدف نابود کردن تولید داخلی صورت می‌گیرد و عده‌ای انحصارگر نمی‌خواهند میوه و مرکبات ایرانی بازار خوبی در داخل و خارج داشته باشد. بیابانی تاکید کرد: وقتی مازاد تولید مرکبات در کشور داریم حتی در صورت ثبت سفارش‌های قبلی هم نباید اجازه واردات میوه داده شود، اما قوانین مصوب در این زمینه هیچ‌گاه حاکمیتی نداشته و همواره شاهد آسیب دیدن تولید و تولیدکننده از این سیاست‌های نادرست هستیم.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
برخورد قانونی با مخدوش‌کنندگان قیمت کالاها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برخورد بازرسان با مخدوش کنندگان قیمت کالاها خبرداد و گفت: قیمت‌های درج شده بر روی کالاها، نظر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدجواد تقوی گفت: برخورد تعزیراتی با کم‌فروشی و مخدوش کردن قیمت‌های درج شده روی کالاها صورت خواهد گرفت؛ چراکه قیمت درج شده بر روی کالاها مبنای نظرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و اگر قیمت‌های درج شده مخدوش یا دست خورده باشد، یقینا خریدار می‌تواند اعلام شکایت کند و به موقع هم رسیدگی می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر بازرس‌ها به این یقین برسند که کالایی به لحاظ وزنی با قیمت آن تطبیق نمی‌کند، حتما قابل پیگیری است و مردم نیز از طریق شماره تلفن 124 می‌توانند موضوع را دنبال کنند و اگر ثابت شود، حتما با متخلف برخورد تعزیراتی لازم خواهد شد.او تصریح کرد: گرانفروشی، کم‌فروشی، احتکار و عدم نصب برچسب قیمت از مصادیق تخلف است و مشاهده هر یک از این موارد، قابل پیگرد است و دقیقا جزو کار بازرسی و تعزیرات می‌شود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
فراسو
پاکستان ۱۰۰هزار تن گندم به ایران صادر می‌کند

یک گروه صادراتی پاکستانی اعلام کرد اواخر ژانویه یا اوایل فوریه، ۱۰۰هزار تن گندم را با کشتی به ایران ارسال می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه پاکستانی نیشن، یک گروه صادراتی پاکستانی اعلام کرد که در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (بهمن)، صادرات 100 هزار تن گندم را به ایران آغاز خواهد کرد.


گروه سی‌ترید اعلام کرد: این میزان یک دهم میزان توافق شده در مزایده ماه آگوست (مرداد سال 1392) است. واردات گندم ایران معمولا توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، اما این‌بار دولت ایران، به علت تحریم‌ها در تامین مالی مبادلات تجاری، باید در خریدهای امسال مداخله کند. محمد نجیب، مدیر «سی‌ترید» گفت: مزایده در ابتدا برای یک میلیون تن برگزار شد؛ اما این قرارداد تنها برای 100 هزار تن گندم است. مذاکرات در مورد 900 هزار تن دیگر هنوز ادامه دارد و ممکن است در بازار خصوصی صورت گیرد. این مدیر پاکستانی توضیح داد: کارخانه‌داران پاکستانی نگران افزایش قیمت آرد هستند. او افزود: این موضوع از نظر سیاسی برای پاکستان که 90 درصد جمعیت آن آرد مصرف می‌کنند بسیار حساس است. نجیب اضافه کرد: کارخانه‌های تولید آرد نگران هستند که صادرات با قیمت پایین، سبب شود که نتوانند گندم کافی را در ماه‌های ژانویه تا مارس تهیه کنند. هر تن گندم به ایران 300 دلار فروخته شده است. این در حالی است که صادرکنندگان بخش خصوصی گندم را به قیمت 330 دلار در هر تن به سریلانکا و دیگر مناطق می‌فروشند. ایران به علت وجود نوعی بیماری قارچی با نام «سیاهک پنهان» در گندم پاکستان تمایلی به واردات این محصول از این کشور نداشت؛ اما نمایندگان پاکستانی در سفری به تهران، پس از تلاش بسیار موفق به متقاعد کردن تهران برای خرید گندم با قیمت ارزان‌تر شدند. این تلاش پاکستان به علت مواجه شدن این کشور با مازاد تولید گندم انجام شد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
خبر
نان امسال گران نمی‌شود

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه امسال نان گران نمی‌شود؛ اما برای سال بعد معلوم نیست، تهاتر گندم با نفت و همچنین قاچاق گندم را تکذیب کرد. عباس قبادی همچنین در مورد ذخایر گندم به خبرگزاری فارس گفت: دو میلیون تن خرید تضمینی گندم در سال جاری از کشاورزان ایرانی داشته‌ایم و تا کنون پنج و نیم میلیون تن هم گندم وارد کرده‌ایم، لذا تا این لحظه تهاتر گندم و نفت با هیچ کشوری نداشته‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین قاچاق گندم را تکذیب کرد. او در عین حال با اشاره به سنجش کارشناسی کیفیت انواع نان سنتی که آذر ماه توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شد، گفت: نمره کیفی 06/77 درصد از 100 نمره را نشان می‌دهد که از روند ثبات کیفیت طی ماه‌های قبل حکایت دارد. به گفته قبادی طرح‌های آموزش نانوایان، بهسازی و نوسازی واحدهای نانوایی و اولویت‌های نظارتی در دستور کار قرار گرفته است؛ به نحوی که این اقدامات سبب ارتقا و ثبات کیفی نان شده است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
انتقاد یک نماینده از نحوه توزیع کود شیمیایی

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس از نحوه توزیع کود شیمیایی کشاورزی انتقاد کرد و خرید انفرادی کود را از دغدغه‌های کشاورزان خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، محمود شکری بیان کرد: کشاورزان نگران هستند؛ زیرا یک سوم آنها در سال گذشته نتوانستند کود بگیرند و دغدغه کشاورزان در هر روستا و بخش، نحوه توزیع و خرید انفرادی کود است. او با اشاره به بخشنامه مدیریت جهاد کشاورزی استان مبنی بر پرداخت تسهیلات به تعاونی‌های بدون نقدینگی اذعان کرد: مسوولیت عدم توزیع به‌موقع و تامین نشدن نقدینگی با ريیس جهاد کشاورزی است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
کاهش عرضه زمستانه موجب شد
تغییر قیمت پیاز

ريیس اتحادیه میوه‌وتره بار شهر تهران از افزایش 200 تا 300 تومانی قیمت هرکیلوگرم پیاز در بازار خبر داد. حسین مهاجران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، دلیل افزایش قیمت پیاز را سردتر شدن هوا عنوان کرد و گفت: به واسطه آنکه مقاومت و ماندگاری پیاز در هوای سرد بیشتر می‌شود، تولیدکنندگان نسبت به نگهداری آن تمایل بیشتری پیدا می‌کنند تا بتوانند محصولات خود را با قیمت مورد نظر خود به فروش برسانند. وی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پیاز را طی روزهای گذشته، کاهش عرضه این محصول به بازار دانست و گفت: در حال حاضر انواع پیاز با قیمت حدود یک هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تلاش برای حذف پکیج از بازار لوازم گرمایشی

یک عضو کارگروه تعیین سطح سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از تلاش برخی طراحان کارخانه‌هاي تولیدکننده برای حذف پکیج از بازار لوازم گرمایشی خبر داد و اعلام کرد: این طرح با هدف جایگزینی پکیج با سیستم گرمایش از مرکز انجام می‌شود.


به گزارش شورای اصناف، قمرتاج خان بابایی با بیان اینکه دستگاه‌های مدرن گرمایشی از جمله پکیج شکل تازه‌ای از آلودگی محیطی ایجاد می‌کنند، گفت: پکیج‌ها که در فضای داخلی آپارتمان‌ها نصب می‌شوند، اگرچه دارای هواکش هستند، ولی میزان بخار آب در منزل را کم کرده و باعث خشک شدن فضای محیط می‌شوند که این امر، تنفس را برای اعضای خانواده به خصوص کودکان و سالخوردگان سخت کرده و باعث آسیب سیستم تنفسی می‌شود. این فوق تخصص ریه کودکان گفت: کودکان نیاز بیشتری به اکسیژن دارند و چون استفاده از پکیج در محیط منزل باعث کم شدن اکسیژن در فضای داخلی آپارتمان می شود، این موضوع به خصوص برای کودکانی که مشکل تنفسی و آسم دارند، آسیب زا است.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
رویداد -
هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری صادرات مبلمان

واردات مبلمان ممنوع است

معاون کل سازمان توسعه تجارت از هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری صادرات مبلمان در یک دوره سه تا پنج ساله خبر داد و گفت:‌ هم اکنون بر اساس اولویت دهم کالایی، واردات مبلمان به کشور ممنوع است. کیومرث فتح اله کرمانشاهی در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی مبلمان اداری به خبرگزاری مهر گفت: در تفاهمنامه‌ای که به زودی با شورای ملی مبلمان منعقد خواهد شد، دستیابی به یک درصد از سهم تجارت جهانی مبلمان به طور جدی پیگیری می‌شود.

او در این نمایشگاه که با حضور 80 شرکت داخلی دایر شده، رقم کنونی مبادلات جهانی مبلمان را 270 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ‌اگر ایران بتواند یک درصد از این سهم را به خود اختصاص دهد، اتفاق مهمی در حوزه صنعت مبلمان رخ داده است. معاون سازمان توسعه تجارت همچنین با ابراز تاسف از پایین بودن میزان صادرات مبلمان ایران گفت: مجموع صادرات مبلمان ایران در سال گذشته 12 میلیون دلار بود و در هشت ماه نخست امسال نیز همین میزان صادرات محقق شد؛ اما هنوز این رقم نسبت به میزان جهانی صادرات مبلمان ناچیز است. به اعتقاد کرمانشاهی، با توجه به اینکه مبلمان براساس گروه بندی 10 گانه کالایی، در گروه آخر قرار گرفته و ثبت سفارش واردات آن ممنوع است، می‌توان با فراهم‌سازی مواد اولیه همچون چوب و یراق آلات و آموزش بازاریابی قبل از تولید، به تقویت و توسعه این صنعت کمک کرد. وی درباره میزان واردات مبلمان در سال گذشته و هشت ماه امسال نیز گفت که این میزان در سال 1390حدود 150 میلیون دلار بود و در هشت ماه امسال به 50 میلیون دلار کاهش یافت. معاون کل سازمان توسعه تجارت همچنین تشکیل شرکت مدیریت صادرات را به فعالان حوزه مبلمان پیشنهاد کرد و گفت:‌ این شرکت می تواند تحت یک برند در مراجع بین‌المللی به ثبت برسد و مبلمان ایرانی را با یک نشان تجاری به جهانیان معرفی کند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
برگزاری 5 نمایشگاه بهاره در پایتخت

ريیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران از برگزاری 5 نمایشگاه بهاره در پایتخت با 15 درصد تخفیف خبر داد.
یدالله صادقی در مورد برنامه‌های تنظیم بازار برای شب عید گفت: در شهر تهران 5 نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود و مایحتاج عمومی مردم و کالاهای مورد نیاز شب عید از جمله پوشاک، شیرینی و خشکبار و کالاهای اساسی عرضه می‌شود. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: 4 نمایشگاه بهاره در حکیمیه تهرانپارس، بوستان ولایت، فرهنگسرای خاوران و پارک ارم از 9 اسفند کار خود را آغاز و تا 20 اسفند ۹۱ ادامه خواهد داشت. ريیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: یک نمایشگاه ویژه محصولات غذایی و شوینده‌‌ها نیز در مصلای تهران از 25 بهمن ماه تا 6 اسفند برگزار می‌شود.

 
بالا