شناخت بیماری پوستی گال وراههای مقابله وپیگشیری

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
علت وعلائم گال
عامل گال يك موجود ميكروسكوپي بسيار كوچك است كه به زحمت با چشم ديده ميشود. اين موجود بسيار كوچك با نقب زدن در پوست انسان ، باعث ايجاد واكنش حساسيتي مي شود . خارش شديدي كه در پي ابتلا ايجاد مي شود اغلب به قدري ناراحت كننده است كه مانع خوابيدن فرد در طول شب مي شود .
ضايعات معمولا“ در چين هاي بدن ايجاد ميشود. مناطق شايع درگير : شيار بين انگشتان دست ، مچ دست ، نشيمنگاه ، ناحيه كمر و اطراف ناف ، اطراف نوك پستان در خانمها و روي آلت تناسلي در آقايان است . دركودكان معمولا“ درگيري گسترده تر است و سراسر بدن حتي كف دست و پا و سر نيز ممكن است مبتلا شود . خاراندن ضايعات گاهي باعث سوار شدن عفونتهاي چركي روي ضايعات گال ميشود .
چه افرادي بيشتر در معرض ابتلا به گال ميباشند ؟
عامل گال ميتواند تمام افراد يك خانواده را در هرسني كه باشند مبتلا كند . بيماري بيشتر از افرادي شروع ميشود كه تماس نزديك بدني با ديگران دارند مانند :
- بچه ها ، مادراني كه كودك شيرخوار دارند ، سالمنداني كه در سراي سالمندان زندگي ميكنند، سربازان ، زندانيان بدانيد ابتلاي به گال نشانه اي از عدم رعايت بهداشت نيست .
براي درمان گال چه بايد بكنيد ؟
درمان گال ساده و سريع است و با رعايت اصول زير بيماري به راحتي درمان ميشود . كرم ها و محلولهايي كه به اين منظور تجويز ميگردد صرفا“ بايد طبق دستور پزشك مصرف گردد .
1- در اولين فرصت به متخصص پوست مراجعه كنيد.
2-ازخود درماني پرهيز كنيد . شستشوي پوست با پودر لباسشوئي يا صابون محرك و استعمال خودسرانه پمادهاي كورتون ( مثل بتامتازون ، كلوبتازول و ….. ) باعث بدتر شدن بيماري شما مي شود .
3-لباسها ، ملحفه و حوله هايي را كه در 48 ساعت گذشته استفاده نموده ايد ، با آب جوش شسته و در آفتاب خشك كنيد .
لوازم شخصي كه قابل شستشو نمي باشد را بمدت 10 روز در يك نايلون پلاستيكي در بسته قرار دهيد و سپس استفاده نمائيد .
4-تمامي افراد در تماس با فرد مبتلا ( معمولا“ كليه افراد يك خانواده ) چه دچار خارش باشند و چه نباشند بايد تحت درمان قرار گيرند .افرادي كه با افراد آلوده در تماس نزديك بوده اند مانند دوستان نزديك يا همكلاسيها نيز بايد درمان شوند.
تمامي افراد خانواده بايد همزمان درمان شوند .
5-24 ساعت پس از شروع درمان خطر سرايت بيماري به شدت كاهش مي يابد
6-عموما“ يكي از داروهاي زير براي بيمار مبتلا به گال تجويز ميشود :
الف- محلول GBH ( ليندان 1% ) كه شب برروي پوست خشك سرتاسر بدن از گردن به پائين ماليده ميشود و8 تا 12 ساعت بعد آنرا مي شويند . اين دوره درماني را به توصيه پزشك ميتوان يك هفته بعد تكرار كرد.
-از تكرار درمان قبل از يك هفته خودداري كنيد .
- مصرف ليندان در كودكان زير 5 سال ، زنان شيرده و باردار و افراد مبتلا به صرع ممنوع است .
ب- مصرف كرم Permethrin %5 مشابه محلول ليندان است ( اين دارو درحال حاضر در ايران در دسترس نيست)
ج-پمادهاي دست ساز حاوي گوگرد كه زرد رنگ هستند براي بچه ها و زنان باردار و شيرده قابل مصرف است .اگر اين دارو براي شما ويا كودك شما تجويز شده بايد سه شب متوالي به سرتاسر پوست بدن ازگردن به پائين بماليد و سپس روز چهارم آنرا بشوئيد . درصورت توصيه پزشك ميتوان درمان را يك هفته بعد تكرار كرد .
7- براي كنترل خارش كه ممكن است تا 2 هفته پس از درمان نيز ادامه يابد ميتوان از آنتي هيستامين ها استفاده كرد.
8-يك تا دو روز پس از آغاز درمان ممكن است خارش كمي تشديد يابد كه از اثرات درمان است ، در صورت بروز اين عارضه يا ادامه خارش دوهفته پس از درمان حتما“ با پزشك خود مشورت كنيد.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنايي با گال
گال
گال از بيماريهاي خارش دار پوست است، که به وسيله يک کرم ريز هشت پاي نقب زننده موسوم به سارکوپت اسکيبي (sarcpetes scabiei) ايجاد مي گردد.حضور انگل (کرم)منجر به خارش شديد در ناحيه نقب(تونل) مي شود.
ناراحتي زيادي که از گال ايجاد ميشود ، نياز شديد به خارش است به خصوص زماني که فرد در رختخواب است.
گال واگيردار است و به سرعت منتشر، به خصوص در اثر تماسهاي فيزيکي در افراد يک فاميل ،محل هاي مراقبت از کودکان، کلاس هاي درس،خانه هاي مراقبت از بيماران .
به خاطر طبيعت مسري بودن گال است که پزشکان اغلب درمان را براي تمامي افراد خانواده و افراد در تماس براي از بين بردن انگل توصيه مي کنند.
داروهايي که به پوست ماليده مي شود موجب کشته شدن انگل ها مي شود ، هرچند که شما ممکن است تا چند هفته خارش را داشته باشيد.
علائم و نشانه ها
علائم و نشانه هاي گال عبارتند از :
- خارش . به صورت شديد و اغلب اوقات در شب هنگام.
- نشانه هاي نامنظم و ظريف که از تاول هاي ظريف و بلندي هاي کوچک در سطح پوست درست شده است.
- نشانه هاي قلم شکل يا شياري، مشخصأ در چين پوست شما ديده مي شود.اگرچه هر قسمت از بدن ممکن است درگير شود.
گال اغلب اوقات در جاهاي زير پيدا مي شود:
- بين انگشتان
- در زير بغل
- اطراف کمر
- داخل مچ ها
- سطح داخلي آرنج
- کف پاها
- اطراف پستان ها
- اطراف آلت تناسلي مردانه
- روي باسن ها
- روي زانوها
- بر تيغه هاي شانه ها
علل ايجاد
انگلي که موجب بيماري گال در انسان مي شود بسيار ريز و ميکروسکوپي است و بدون زره بين و بزرگنمايي قابل ديدن نمي باشد . انگل ماده درست در زير پوست شما شروع به نقب زدن مي کند و ايجاد يک تونل کرده و در آن تخم گذاري مي کند.
تخم ها در عرض ?? روز رسيده ، و انگل هاي جديد کار خود را در سطح پوست شروع مي کنند، و در آنجا بالغ شده و مي توانند به ديگر مناطق پوست شما و يا پوست ديگران گسترش يابند. خارش گال در نتيجه واکنش حساسيتي بدن شما به انگلها، تخم ها و بقاياي بدن آنها است.
تماس فيزيکي نزديک و نه زياد لباس مشترک و يا به رختخواب رفتن با فرد آلوده مي تواند موجب انتقال انگل شود.
سگ ها، گربه ها و انسان ها مي توانند هر کدام از به وسيله گونه هاي خاصي از انگل در گير شوند.هر گونه از انگل نوعي خاص از ميزبان را ترجيح مي دهد و به مدت زياد در خارج از ميزبان خاص خود زنده نمي ماند.
بنابر اين انسانها يک واکنش موقتي پوستي در نتيجه تماس با انگل گال حيوانات دارند.ولي افراد به صورت خيلي بعيد ممکن است گال را از اين منبع دريافت کنند تا از منابع انساني آن در نتيجه تماس .
چه زمان به مشاوره پزشکي نياز است؟
دوش گرفتن و انجام کارهاي خارج از بورس گال را برطرف نمي کند.در صورتي که شما علائم ونشانه هاي گال را داريد و يا با فردي که گال دارد در تماس هستيد با پزشک خود مشورت کنيد.
بسياري از وضعيت هاي پوستي، مانند درماتيت ها و اکزما ،همراه با خارش و برآمدگي هايي در سطح پوست هستند. اگر شما يک پوست تحريک شده ،خارش دار داريد پزشک خود را براي تعيين علت دقيق آن ملاقات نماييد، در نتيجه درمان مناسب را دريافت مي کنيد.
گال مي تواند به عنوان يک مسئله دائمي و شايع در بعضي از گروه ها باشد، افرادي که سيستم ايمني آنها به هم خورده است،مانند افرادي که دچار HIV ويروس ايدز يا لوسمي مزمن هستند. گال همچنين مي تواند يک مشکل براي آنها که خيلي نحيف هستند،مانند افرادي که در بيمارستانها و آسايشگاه هاي مراقبتي هستند.
تشخيص و غربالگري
براي تشخيص گال ، پزشک شما پوست شما را معاينه مي کند، دنبال نشانه هاي انگل از جمله تونل مشخصه آن. وقتي که پزشک شما بر يک تونل متمرکز شد ، وي از آن ناحيه پوست درگير تراشيده و در زير ميکروسکوپ آزمايش مي کند.آزمايش ميکروسکوپي وجود انگل ها و تخم هاي آن را مشخص مي کند.
عوارض
خاراندن شديد پوست موجب شکسته شدن پوست و اجازه به عفونتهاي ثانويه باکتريايي مانند زرد زخم مي دهد که ايجاد شود.زرد زخم يک عفونت سطحي پوست است که اغلب به وسيله استاف(staphylccci ) ايجاد شده و گاه گاهي به وسيله باکتري استرپ (streptccci).
درمان
درمان شامل از بين بردن آلودگي گال به وسيله دارو است.چند نمونه کرم و محلول در دسترس است.شما معمولأ دارو را بر تمام سطح بدن ماليده ، از ناحيه گردن به پايين و اجازه مي دهيد که به مدت حداقل ? ساعت بر روي بدن شما بماند.
دو دارو که خيلي زياد توصيه مي کنند پرمتينpermethrin(Elimite,Acticin) و کروتاميتونEurax)). اگرچه اين داروها بيدرنگ انگل ها را مي کشد، شما بايد دريابيد که خارش کاملأ تا چند هفته متوقف نمي شود.
پزشکان گاهي از اوقات داروهاي خوراکي براي افرادي که نقص سيستم ايمني دارند و يا براي افرادي که به داروهاي موضعي لو سيو ن ها و کرمها ي جواب نمي دهند توصيه مي کنند.
چون گال خيلي راحت گسترش مي يابد ،پزشک شما ممکن است درمان را براي تمامي اعضاء خانواده و جفت جنسي آنها توصيه کند هرچند که هيچ علامتي از آلودگي به انگل نشان ندهند.
پيشگيري
براي جلوگيري از دوباره آلوده شدن و همچنين پيشگيري از گسترش انگل به ديگر افراد، اين مراحل را در نظر بگيريد:
- تمامي لباس ها و زير جامه ها را تميز کنيد. با استفاده از آب گرم و صابون ، تمامي لباس ها ، حوله ها و لوازم خواب که استفاده شده بايد قبل از درمان شسته شود.آنها را با حرارت زياد خشک کنيد.اقلامي که به خشک شويي نيازمند است در منزل نمي توانيد بشوييد.
- انگل ها را گرسنه نگه داريد.اقلام غير قابل شستشو را در يک کيسه نايلون سربسته کرده و درجايي دور از دسترس مانند گاراژ خود براي ? هفته نگه داريد.انگل ها اگر براي يک هفته غذايي به آنها نرسد از بين مي روند.
مراقبت هاي فردي
خارش ممکن است تا مدتي بعد از استفاده دارو براي کشتن انگل ها باقي بماند.اين مراحل شما را براي پيدا کردن راهي جهت راحت شدن از خارش کمک مي کند.
- خنک کردن وخيس کردن پوست.غوطه ور شدن در آب سرد و يا گذاشتن يک پارچه خيس و خنک بر ناحيه تحريک شده پوست شما خارش را کاهش مي دهد.
- ماليدن محلول هاي آرامش بخش. محلول کالامين که حتي بدون نسخه پزشک در دسترس است ، مي تواند به صورت موثري موجب از بين بردن درد و خارش به خاطر محرک هاي جزيي پوست شود.
- استفاده از آنتي هيستامين ها.با تجويز پزشک خود مي توان از آنتي هيستامين ها براي غلبه بر خارش ناشي از آلرژي استفاده کرد.
 
بالا