شركت HP جلوي فروش محصولات خود در ايران را مي‌گيرد

...Melody

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شركت هيولت پاكارد اعلام كرد توزيع محصولات خود را براي فروش در بازار ايران متوقف خواهد كرد.

به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، شركت اچ پي توليد كننده كامپيوتر و پرينتر اعلام كرد از فروش محصولات خود در بازار ايران مطلع شده كه اين مسئله بر خلاف تحريم هاي اعمال شده دولت آمريكا بر ضد ايران است.
شركت اچ پي تاكيد كرد اين شركت هيچ اقدامي بر خلاف قوانين مرسوم دولت آمريكا انجام نداده است.

روزنامه بوستون گلوب هفته پيش گزارش داد فروش محصولات اچ پي در ايران بر خلاف قوانين صادراتي آمريكا بوده است.
شركت ردينگتون گلف عرضه كننده محصولات تكنولوژي در خاور ميانه، اقدام به فروش پرينترهاي اچ پي به ايران نموده است. اچ پي بر پايبندي اين شركت به كليه قوانين صادراتي آمريكا تاكيد كرده است.

شركت اچ پي طي بيانيه اي كه در اختيار آسوشيتدپرس قرار داده است ضمن شفاف سازي قرارداد اين شركت با عاملين توزيع محصولات اچ پي، به طور خاص ممنوعيت فروش اين محصولات به ايران را يادآوري كرده است.
اچ پي قصد دارد از اين پس نظارت و كنترل بيشتري را بر عاملين توزيع خود اعمال كند.
شركت اچ پي تاكيد كرد اين شركت تاكنون به طور مستقيم هيچ فروشي به ايران نداشته و هيچ كارمندي نيز در ايران در اختيار ندارد.

روزنامه گلوب به نقل از يكي از مديران شركت اچ پي نوشت ايران بازار مهمي در خاور ميانه است.
در سال 1999 مدير وقت اچ پي در خاورميانه پيش بيني كرد فروش اين شركت در ايران هر سال 50 درصد افزايش خواهد يافت.
بر اساس نظرسنجي سال 2007 ، شركت اچ پي آمريكا 41 درصد بازار پرينتر در ايران را در اختيار دارد.

بر اساس قوانين آمريكا شركت‌هاي اين كشور اجازه فروش محصولات خود به ايران را ندارند.
البته فروش مواد غذايي و دارو شركت‌هاي آمريكايي به ايران داراي برخي استثنائات است و صادرات اين اقلام نيز نياز به مجوزهاي ويژه از دولت آمريكا دارد.

شركت‌هاي آمريكايي كه قصد فروش مستقيم يا با واسطه اقلام و كالاهاي خود به ايران را داشته باشند، اگر قوانين آمريكا را نقض كنند با جريمه‌هاي سنگيني روبرو خواهند شد.
حداكثر جريمه‌ها براي داشتن رابطه تجاري با ايران 20 سال حبس و يك ميليون دلار جريمه نقدي است.
 
آخرین ویرایش:

ali...

عضو جدید
HP در ايران؛ گزارشي كه بيخ پيدا كرد

داستان از يك گزارش به نظر ساده آغاز شد؛ گزارشي كه در آن، فرح استاكمن، گزارشگر نشريه بوستون گلوب بازار پررونق محصولات HP در ايران را به نقد كشيد و گفت كه اين ارتباط ناقض تحريم هاي اعمالي آمريكا عليه ايران است.

دولت آمريكا به موضوع حساس شد و HP ناگزير با اعلام اطلاع از فروش رفتن محصولاتش درايران، قول داد موضوع را جدي بگيرد. اما در اين ميان پاي شركت‌هاي ديگري هم وسط است. از سويي ردينگتون كه به واسطه محبوبيت HP در ايران رشد كرده و از سوي ديگر خيل عظيم كمپاني هاي مستقر در دوبي و واردكنندگان ايراني ساير محصولات آمريكايي كه مي‌ترسند پس لرزه‌هاي اين گزارش كسب و كار آنها را هم ويران كند؛ تا جايي كه شنيده مي شود واردكنندگان بزرگ كالاهاي كامپيوتري در ايران تا كنون حد اقل در 3 جلسه موضوع را به بررسي گذاشته اند.

در مطالبي كه مي‌خوانيد آخرين تحولات اين كشمكش وارداتي بررسي شده‌است.

شرکت‌هاي بزرگ فروشنده تجهيزات رايانه‌اي در دوبي، تجارت قابل ملاحظه‌اي با ايران دارند. از آنجا که دوبي، خود کارخانه و توليدي ندارد بنابراين کل اين معاملات، مربوط به صادرات مجدد است که امارات را در صف اول شرکاي تجاري ايران قرار داده است.

کمپاني‌هاي اماراتي، سود قابل ملاحظه‌اي را در اين معاملات به دست آورده‌اند و بسياري از تجار ايراني نيز، براي قرار گرفتن در اين زنجيره بازرگاني، مقيم دوبي شده‌اند.

طي چند هفته گذشته، کمپاني‌هاي اماراتي با احتياط بيش‌تري رفتار مي‌کنند که باعث تاخير در ارسال کالا شده است. اين کمپاني‌ها، همان قدر که حفظ سهمشان در بازار ايران برايشان اهميت دارد، تلاش مي‌کنند تا قرارداد‌هاي نمايندگي‌شان با توليد کنندگان اصلي تجهيزات را هم حفظ کنند.

حدود 13 سال قبل، کلينتون، رييس‌جمهور وقت امريکا، فرمان تحريم بازرگاني ايران را امضا كرد اما کمپاني‌هاي امريکايي با استفاده از يک شرکت واسطه در يک کشور سوم، به ارسال محصولاتشان ادامه دادند و سهم‌شان را در بازار ايران حفظ كردند.

اکثر اين کمپاني‌هاي واسطه در امارات متحده عربي و به ندرت در اروپا، قرار داشتند و ايراني‌ها و همچنين هندي‌هاي ساکن دوبي، نقش اصلي را در برقراري اين رابطه تجارتي بازي مي‌كردند.

از آنجا که تحريم امريکا عليه ما، وجهه و ارزش بين‌المللي نداشت و در ساير کشورها، بلا اثر بود، بنابراين اين فرايند، به سادگي منجر به بي اثر شدن تحريم‌ها مي‌شد و کالا‌هاي ساخت امريکا، به طور غير مستقيم در اختيار کاربران ايراني قرار مي‌گرفت.

به همين دليل حضور نوت بوک‌ها، پرينترها و اسکنرها با انواع و اقسام مارک‌هاي معروف در پاساژ‌هاي تهران، بسيار عادي و متداول بوده و هست.اما اخيرا تحرکات رسانه‌اي در آن سوي آب‌ها، نگراني‌هايي را براي فعالان صنف رايانه در تهران و دوبي، به وجود آورده است.

چند روز قبل، روزنامه Boston Globe، در يک مقاله تهاجمي، حمله شديدي را متوجه کمپاني امريکايي HP كرد كه موضوع مقاله، تحريم ايران توسط ايالات متحده و رعايت نشدن اين قوانين توسط HP (هيولت پاکارد) بود.

کمپاني اماراتي ردينگتون Redington (واقع در دوبي و جبل علي) نيز که داراي دفتر نمايندگي در تهران است و به برکت فعاليتش در ايران طي سال‌هاي گذشته، رشد قابل توجهي داشته، به عنوان توزيع کننده رسمي محصولات HP، از حمله نوک تيز چاقوي نويسنده مقاله، بي نصيب نمانده است.

نويسنده با استفاده از تکنيک‌هاي ژورناليستي، به شکل بسيار اغراق شده، داستان فروش پرينترها و اسکنر‌هاي HP در ايران را شرح مي‌دهد و چنان شاخ و برگي به ماجرا مي‌دهد که گويا اتفاق عجيب و غريبي افتاده است.

نويسنده شرح مي‌دهد که در يک خيابان شلوغ و پر رفت و آمد در شهر تهران، پشت يک در بي نام و نشان و بدون علامت، پرينتر‌هاي هيولت پاکارد تا سقف انبار، روي هم چيده شده است. انبوهي از موتورسواران (يعني پيک بادپا)، در يک صف در انتظار هستند تا پرينترها را به دست مشتريان در اين پايتخت وسيع برسانند.

خانم فرح استاكمن نويسنده مطلب طوري ماجرا را شروع کرده که گويي به جاي فروش يک دستگاه ساده و معمولي پرينتر، دارد در مورد يک شبکه مخوف صحبت مي‌کند.

در ادامه مقاله آمده است که با وضع تحريم امريکا عليه ايران، HP قراردادي را با يک شرکت کوچک اماراتي به نام ردينگتون، امضا کرد تا از طريق اين شرکت، به فروش عظيم محصولاتش در ايران ادامه دهد و به اين ترتيب، تحريم را دور بزند.

وي سپس يادآور مي‌شود که کمپاني ردينگتون که اکنون، چنين بزرگ و عظيم شده در آن زمان تنها سه نفر پرسنل داشته است.

نويسنده در ادامه به توضيح در‌باره گسترش شرکت ردينگتون در ايران مي‌پردازد و بعد، با نام بردن از يک شرکت ايراني در مرکز تهران به شرح فعاليتش مي‌پردازد. سپس مقدار مختصري هم به فتوکپي‌هاي زيراکس مي‌پردازد و دوباره به HP و ردينگتون، باز مي‌گردد.

با چاپ غير منتظره اين مقاله، ردينگتون به طور حرفه‌اي سکوت کرده ولي مطالبي در پاسخگويي به مقاله مذکور و در دفاع از ردينگتون منتشر شده است.

يکي از استدلال‌هاي ارايه شده در مقاله‌هاي دفاعي آن است که اين وضعيت فقط مختص پرينتر‌هاي HP نيست و اگر نگاهي به سايت‌هاي فروش نوت بوک انداخته شود مي‌توان فروش انواع برند‌هاي درجه يک امريکايي در ايران را ملاحظه کرد و تمرکز مطبوعاتي بر شرکت ردينگتون، سوال برانگيز است.

چنين روش پاسخگويي باعث ايجاد مشکل براي فروشندگان ديگر مارک‌ها و قرار گرفتن فعاليت آنها در زير ذره‌بين انتقاد در آينده خواهد شد.

استدلال دفاعي دوم آن است که اصولا فروش کالا در دوبي به صورت زنجيره‌اي طويل است، يعني توليد کننده به توزيع کننده اصلي (distributor) مي‌فروشد و سپس کالا به يک توزيع کننده جز (sub-distributor) فروخته شده و سپس به يک صادر کننده مجدد ( re-exporter) و بعد در اختيار يک فروشنده ( reseller) قرار مي‌گيرد. بنابراين پيگيري و مانيتور کردن کالا و نظارت بر آن تا رسيدن آن به دست مصرف کننده نهايي end user، عملي پرهزينه و غير ممکن است.گرچه فروش پرينتر‌هاي HP به ايران از طريق يک فروشنده و واسطه سوم در امارات، عملي قانوني است اما اين انتقاد مطبوعاتي، اسباب نگراني تجار کامپيوتر در امارات را فراهم كرده و باعث احتياط و وسواس بيش‌تر آنها مي‌شود و افزايش هزينه‌ها را براي واردکنندگان به همراه مي‌آورد.
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
هر دم از این بام بری می رسد
اینترنت ایران هم در خطر تحریم شدن هست ...

هرچند کاربران اینترنت توی ایران زیاد استفاده ی مفیدی از این سرویس ندارن ولی قطع شدنش فاجعه به بار خواهد آورد .
 

majmaj

عضو جدید
الان اينترنت ما از آذربايجان تامين ميشه؟
خوب اگه تحريم شديم ميريم با هند قرارداد ميبنديم.
يا اصلا خودمون ماهواره ميفرستيم هوا:w16:
 

psychic

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
الان اينترنت ما از آذربايجان تامين ميشه؟
خوب اگه تحريم شديم ميريم با هند قرارداد ميبنديم.
يا اصلا خودمون ماهواره ميفرستيم هوا:w16:

چه راحت ...
 

ali...

عضو جدید
تاثير تحريم مضاعف بازار ايران از سوي hp

تاثير تحريم مضاعف بازار ايران از سوي hp

سال‌هاست كه HP كه محصولات مختلفي را در سبد توليدات خود دارد، ميهمان بازار داخلي ما است.

اگر سري به مراكز خريد و فروش كامپيوتر و تجهيزات آن بزنيد حتما تبليغات گسترده‌اي كه براي اين برند آمريكايي شده است، توجه شما را به خود جلب مي‌كند.
در كنار اين تبليغات، حضور پررنگ محصولات اين برند به ويژه چاپگر و لپ‌تاپ‌هاي اين خانواده بزرگ پشت ويترين فروشگاه‌ها و كارتن‌هايي كه تا سقف چيده شده‌اند، نشان دهنده بازار پررونق اين برند در بازار ايران است.

طبق اعلام فعالان بازار و همچنين گزارش‌هاي منتشر شده، برند HP، به ويژه چاپگرهاي اين خانواده بيش از 40درصد از سهم فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند و اين در حالي است كه عرضه كالاهاي اين برند آمريكايي مانند ساير كالاهايي كه زيرسايه توليدكنند‌گان آمريكايي توليد مي‌شوند(Dell, apple و...) به كشور ممنوع است و به عبارتي ايران تحت تحريم اقتصادي آمريكا قرار دارد.

تعجب نكنيد از حضور قوي محصولات اين برند، چرا كه واردكنندگان، اين كالاها را از كانال‌هاي ديگري وارد بازار مي‌كنند كه متاسفانه قاچاق، يكي از راه‌هاي ورودي اين كالاها است.البته واردكنندگان معتقدند محصولاتي كه با برند آمريكايي وارد كشور مي‌شوند توسط واسطه‌هايي كه در دبي فعاليت مي‌كنند وارد كشور مي‌شوند و اين عمل به هيچ وجه قاچاق نيست.چرا كه گمرك جمهوري اسلامي و وزارت بازرگاني و... ايرادي به واردات اين كالا نگرفته‌اند و نمي‌گيرند.
اما طي روزهاي اخير بحث داغي در بازار كامپيوتر مطرح شده است كه تا حدودي اين تصور را ايجاد مي‌كند كه از اين پس محصولات اين برند كه تاكنون در حد وفور در بازار وجود داشت و به راحتي نيز وارد كشور مي‌شد به سختي ميهمان بازار كشور خواهد شد كه البته واردكنندگان خط قرمزي روي اين فرضيه كشيدند.


قصه چيست؟
بحث درباره فروش محصولات آمريكايي HP در ايران ازآن جهت داغ شده است كه يك نشريه آمريكايي حدود ده روز پيش اعلام كرد به رغم تهديد‌هاي كاخ سفيد، فروش محصولات HP در ايران هر ساله افزايش داشته است و برند HP حدود نيمي از بازار فروش محصولات كامپيوتري دراين كشور را به خود اختصاص داده است.

در گزارش نشريه «بوستون گلوب» آمده است كه شركت آمريكايي HP با دور زدن تحريم‌هاي واشنگتن و از طريق واسطه‌هايي در امارات توانسته است بيش از 40درصد بازار مصرف چاپگر و اسكنر ايران را در اختيار بگيرد و سود سرشاري را نصيب خود و طرف اماراتي كند.اين بيانيه باعث شد تا عرضه‌كنندگان اين محصولات به بازار ايران از هرگونه فروش مستقيم و يا غيرمستقيم منع شوند و شركت HP نيز اعلام كرده است كه جلوي فروش محصولات خود را به ايران خواهد گرفت.اين درحالي است كه واردكنندگان اين كالا و كارشناسان بر اين باورند اين اقدام صورت نخواهد پذيرفت و در روند عرضه محصولات اين برند به بازار داخلي خللي ايجاد نخواهد شد. علت هم روشن است.

از آنجا كه ايران يكي از بازارهاي پر رونق محصولات HP است، قطعا سود سرشاري را بابت اين دادوستد نصيب شركت مادر و همچنين شركت‌هاي عرضه‌كننده اماراتي خواهد كرد. به همين دليل است كه شركت‌هاي اماراتي بابت اين مساله ابراز نگراني كرده‌اند.
البته انتشار اين بيانيه ممكن است باعث شود شركت‌هاي اماراتي با احتياط بيشتري رفتار كنند كه اين ملاحظه‌كاري باعث تاخير در ارسال كالاها به ايران شود. به عنوان مثال اگر تا يك ماه پيش محصولات HP و هر برند آمريكايي طي ده روز به بازار ايراني وارد مي‌شد، اما اكنون با يك تاخير 10 تا 15 روزه اين پروسه انجام مي‌شود. اما واردكنندگان تاكنون گزارشي در مورد تاخير در دريافت كالاها نداده‌اند.

فلسفي، مديرفروش شركت سرزمين سبز، عرضه‌كننده محصولات اين برند در بازار داخلي در اين رابطه مي‌گويد، تاكنون اختلالي در روند واردات اين محصولات به بازار داخلي ايجاد نشده است و محصولات اين برند بدون تاخير وارد بازار داخلي شده‌اند.


تاثير بر بازار داخلي
قصه تحريم اقتصادي ايران از طرف آمريكا قصه‌اي جديد نيست و سال‌ها است محصولات آمريكايي از طريق واسطه‌هاي اماراتي وارد كشور مي‌شوند. همچنين با توجه به اين نكته كه واسطه‌هاي اماراتي هرگز حاضر نيستند از سود سرشاري كه از بازار ايران نصيبشان مي‌شود چشم بپوشند نمي‌توان تحولات عظيمي را در بازار متصور شد.طبق اعلام يكي از واردكنندگان چاپگر و اسكنرهاي HP به بازار داخلي، ايران سال‌ها است تحت تحريم اقتصادي آمريكا قرار دارد و به نظر نمي‌رسد انتشار اين بيانيه تاثير چنداني بر بازار داخلي داشته باشد.

از طرفي وي اعلام كرد، تاكنون شركت HP هيچ بيانيه‌اي به واردكنندگان داخلي اعلام نكرده است و براي ما اين بحث در حد يك شوخي خبري است.
اين واردكننده در حالي از عدم صدور بيانيه رسمي از طرف شركت HP سخن مي‌گويد كه شركت HP هيچ نمايندگي رسمي در ايران ندارد، پس انتظار صدور بيانيه مي‌تواند تنها درحد يك توهم باشد.يك واردكننده ديگر نيز مي‌گويد: اگرچه شركت‌هاي واسطه اماراتي از انتشار اين بيانيه نگران هستند، اما به نظر نمي‌رسد اين مساله تاثير چنداني در بازار داخلي داشته باشد.

به گفته وي، شركت ردينگتون كه يك واسطه اماراتي در زمينه عرضه چاپگرهاي HP بود اين اواخر در ايران يك دفتر خدمات پس از فروش راه‌اندازي كرده بود كه شركت HP نسبت به اين مساله واكنش نشان داده است.وي افزود: تنها تاثيري كه مي‌توان براي بازار اين كالا متصور شد كندشدن روند خدمات پس از فروش است.

حسيني كارشناس فروش شركت گسترش همراه عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي HP نيز مي‌گويد؛ ورود محصولات HP سالها است از طريق كانال‌هاي غيرمستقيم يا واسطه‌اي صورت مي‌گيرد و ما نيز محصولات خود را از طريق واسطه‌هاي اماراتي وارد كشور مي‌كنيم.
به گفته وي، اگرچه در شرايط كلي بازار شرايط نامطلوبي را مي‌گذراند، اما نمي‌توان گفت اين شرايط ناشي از انتشار اين بيانيه است. كارشناس فروش اين شركت افزود، تاكنون در مسير ورود لپ‌تاپ‌هاي اين برند به شركت، مشكلي نداشتيم و به نظر هم نمي‌رسد مشكلي پيش آيد.


برندهاي آمريكايي
DELL، APPLE، HP و ... از برندهاي آمريكايي هستند كه سال‌ها است در بازار داخلي با وجود تحريم اقتصادي ايران از طرف آمريكا موجودند و هر روز شاهد عرضه مدل‌هاي جديدي از اين كالاها در بازار داخلي هستيم.

ورود اين كالاها به كشور هم به بركت حضور واسطه‌هاي اماراتي چندان سخت نيست.اما شايد انتشار خبر عدم ورود محصولات HP به ايران اين تصور را ايجاد كند كه ساير برندهاي آمريكايي در ايران نيز ممكن است با چنين مساله‌اي مواجه شوند. عرضه‌كنندگان محصولات آمريكايي يا بهتر بگوييم كالاهاي چيني، سنگاپوري و ... كه تحت يك نام آمريكايي توليد مي‌شوند معتقدند، اگر اين اتفاق هم روي دهد تاثيري در بازار داخلي نخواهد گذاشت، همان‌طور كه در بازار HP نمي‌گذارد.بكائي مديرفروش شركت اپل ايران در اين‌باره مي‌گويد: امروزه اكثر محصولات آمريكايي در كشورهايي مانند چين، لهستان، مالزي و سنگاپور توليد مي‌شوند و از طريق واسطه‌هاي اماراتي به امارات و پس از آن به ايران وارد مي‌شوند كه در اين پروسه حتي توليدكننده هم نمي‌داند كالا به دست چه كسي مي‌رسد پس نمي‌توان نگراني از اين بابت داشت.

بكائي معتقد است، ممكن است انتشار اين بيانيه از طرف شركت HP تا حدودي باعث رشد قيمت‌ها و افزايش هزينه حمل‌ونقل شود.

وي افزود، به طور كلي الان در شرايطي هستيم كه تقاضا در بازار بسيار كم است و همچنين با توجه به بحران اقتصادي در بازارهاي جهاني تصور مي‌شود HP خواسته به اصطلاح مته به خشخاش گذارد و خودي نشان دهد.

چرا كه در هر صورت با توجه به ركود اقتصادي مساله فروش براي شركت‌ها بسيار مهم است و نه تنها تجار اماراتي، بلكه شركت HP هم نمي‌تواند از سودي كه از بازار ايران نصيبش مي‌شود بگذرد.

اميدي مدير فروش شركت زيگورات، عرضه‌كننده لپ‌تاپ‌هاي آمريكايي Dell نيز در اين‌باره مي‌گويد، در حال حاضر تمام عرضه‌كنندگان كامپيوتر و تجهيزات آن به طور با واسطه كالاهاي خود را وارد كشور مي‌كنند، چرا كه طبق قانون داماتو عرضه كليه كالاهايي كه 70درصد اجزاي آن آمريكايي باشد به ايران ممنوع است، زيرا ايران تحت تحريم اقتصادي آمريكا است. پس اين كالاها نمايندگي رسمي فروش در ايران نخواهند داشت.


وي در رابطه با بيانيه HP نيز گفت: اين موضوع تاثير چنداني در بازار نخواهد داشت، چرا كه ما سي‌سال است تحت تحريم هستيم و اين اتفاق تازه‌اي نيست و كالاها به طور غيرمستقيم وارد كشور مي‌شوند.باقر بحري، نايب‌رييس دوم سازمان نظام صنفي استان تهران نيز در اين رابطه مي‌گويد: تاكنون چاپگرهاي HP به طور رسمي جزو كالاهاي تحريمي نبودند و در زمينه ورود آنها به كشور مشكل چنداني نبود و حتي نمايندگي در كشور داشت.
اما اكنون عرضه چاپگرهاي HP به كشور ممنوع شده است و به نظر من اين موضوع باعث بروز مشكلات سطحي در بازار خواهد شد.

بحري گفت: ممكن است اين بيانيه تا حدودي باعث افزايش قيمت‌ها در بازار شود و در زمينه عرضه محصولات مشكل چنداني پيش نخواهد آمد.


خط پايان
خدا نگه‌ دارد اين واسطه‌هاي اماراتي را.اين چكيده سخن واردكنندگان، فروشندگان و... است كه بابت انتشار بيانيه HP مبني بر ممنوعيت عرضه محصولات اين برند به بازار داخلي، نگراني به دل راه نداده و معتقدند با وجود چنين واسطه‌هايي بازار چندان تحت تاثير قرار نخواهد گرفت.

حالا اگر يك ماه بعد فروشندگان به اين بهانه قيمت‌ها را افزايش دادند و دم از كمبود كالا در بازار زدند شايد ترفندي باشد براي جلب توجه مصرف‌كنندگان به سمت بازار بي‌رونق كامپيوتر يا بهانه‌اي براي گروهي سودجو.
 
بالا