9.1 سيستم ميعان و بخار
بخار در چهار سطح فشاري در واحد مورد استفاده قرار مي گيرد:
1- بخارفوق اشباع | (VHP ) | با فشار 105 بارمطلق |
2- بخارفشاربالا | (HPS ) | با فشار 6.40 بارمطلق |
3- بخارفشارمتوسط | (MPS) | با فشار 17 بارمطلق |
4- بخارفشارپايين | (LPS) | با فشار 6 بارمطلق |
مصرف كنند گان بخاربترتيب شرح داده ميشوند. تنها شبكه بخارHP براي ورود بخار بداخل واحد، به شبكة مجتمع در بيرون واحد متصل ميشود.
توليد كننده بخار VHP
-كوره هاي كراكينگ
مصرف كننده بخارVHP
- توربين كمپر سور STC-301
توليد كنندگان بخار HP
- خروجي توربين STC-301
مصرف کنندگان بخار HP
- توربين كمپر سور اتيلن STC-502
- نيرو محركه هاي پمپ هاي توربيني
-گرم كننده گازي كه براي احيا خشك كن ها استفاده ميشود.
توليد كنندگان بخار MP
- نيرو محركه پمپهاي اصلي (STP-201 A/B،STP-602A، STP-651 A/B )
- تبديل بخار HP به بخار MP
مصرف كنندگان بخار MP
- توليد بخار آب رقيق ساز
EJECTER- هاي خلاء كندانسور هاي توربين
- پيش گرم كن نيتروژن ) E-426 هر وقت كه لازم باشد در سرويس قرار ميگيرد)
توليد كنندگان بخار LP
- خروجي توربين كمپر سور اتيلن STC-502
- نيروي محركه پمپ Lube-oil كمپر سور هاي تبريد( توربيني كه در خروجي کندانسور ندارد).
مصرف كنند گان بخار LP
- گرم كردن ريبويلرهاي فرايندي (E-703، E-612، E-433، E-422 A/B)
- ژاکتها ( مثلاُ قبل از T-301بعضي سرويسهاي Cold Flare )
فشار هدر VHP توسط گاورنر توربين STC-301 كنترل ميشود. بخار VHP در توربين منبسط وبخار HP توليد ميشود.
سرعت توربين توسط Condensation Casing Governor كنترل ميشود كه مقدار بخار HP مورد نياز را مشخص ميكند. ميعانات ناشي از خلاء ( در كندانسور زير توربين ) به واحد آب Polishing)DM ) پمپ ميشود وبه قسمت گاز زدايي آب (Deaerator ) برگشت داده مي شود.
فشار شبكه HP توسط توليد كنندگان بخار در خارج از واحد كنترل ميشود، بدين معني كه فشار شبكه داخل واحد روي شبكه خارج از واحد شناور است(متأثر از شبكه بيرون واحد است).
شدت جريان بخار ورودي به واحد از طريق اختلاف بين خروجي از STC-301 وتقاضاي مصرف كنندگان بخار HP مشخص ميشود. در صورت از سرويس خارج شدن توربين بخار VHP با كنترل فشار به بخار HP تبديل و به شبكه بخار HP تزريق مي گردد. فشار شبكه MP توسط تبديل بخار HP به MP و يا بخار MP به LP كنترل ميشود.
فشار شبكه LP از طريق شارژ بخار اضافي به STC-501 كنترل ميشود.
ميعانات MP در D-601 درفشار6 بارمطلق فلاش ميشودو سپس به گـــــاز زدا (Deaerator) D-603 فرستاده ميشود.ميعانات LP به درام اتمسفري D-602 فرستاده ميشودوسپس به بستري از كربن فعال شده براي حذف ذرات و مواد اضافي قبل از فرستادن به گاز زدا، فرستاده ميشود.
ميعانات توربين از طريق TK-616 به W-601 ((BFW polishing پمپ مي شوند.
آب تصفيه شده Polished Water)) از E-601 به گاز زدا فرستاده ميشود، جائيكه بخار LP با فشار كنترل شده براي گرم كردن Boiler Feed Water به130˚C وگاز زدايي تزريق ميشود. يك صفحه اريفيس تخليه (Purge )بخار به اتمسفر را كنترل ميكند.
BFW بدون گاز ( گاز زدايي شده ) از D-603 با هيدروژن و آمين تصفيه ميشود و توسط پمپ- هاي602A/B/C P-به كو ره هاي كرا كينگ و محل تزريق BFW براي Desuperheating بخار پمپ ميشوند. نيروي محركه P-602 A توربين بخارو نيروي محركه P-602 B/C موتور الكتريكي ميباشد. در صورت كاهش فشار پمپ يدكي بصورت خودكار به سرويس ميآيد.
9.2 سيستم توزيع Sea Water/Soft Water Cooling
آب دريا بمنظورخنك كردن، درابتداي واحدB.L) ) با فشار مورد نياز براي توزيع ميان مصرف كنند گان دريافت ميشود. اين مصرف كنندگان عبارتند از:
- خنك كننده Quench Water (E-202 A/B/C/D)
- كندانسور پروپيلن (E-501 A/B )
- كندانسور هاي تور بين
سيستم خنك كننده Soft Warter كه يك حلقه بسته است، براي بقيه مصرف كنند گان توزيع ميشود كه عبارتند از :
- مبدل هاي ميان مراحل كمپرسورگازهاي حاصل از کراکينگ E-301/ E-302/ E-303/ E-304/ E-306/ E-307
- خنك كننده گاز احيا سازي (E-309 )
- خنك كننده بعد ازراکتور هيدروژن ناسيون استيلن (E-425 )
- خنك كننده Blow-down بخار آب رقيق ساز ( E-204)
- خنك كننده C3+ (E-430)
Desuperheater- شماره يك سيکل تبريد اتيلن (E- 503 )
- خنك كننده آب گاز زدايي شده (( Deaerated water (E-602 )
- خنك كننده ميعانات
- خنك كننده بخارات اتيلن مخزن (E-705 )
- خنك كننده هاي Lube Oil تجهيزات
سيستم Soft Water شامل تجهيزات زير است:
- درام D-651
- پمپ سيركوله آب P-651 A/B/C
- مبدلهاي (Sea Water/Soft Water) E-651
9.3توزيع آب آشاميدني وآب سرويس | |
آب سرويسService Water) ) در محل هاي مشخصي در واحد توزيع ميشود.
آب آشاميدني به دوشهاي اضطراري و Eye Wash كه در نقاط مهم واحد واقع شدهاند، توزيع ميشود.
9.4 توزيع سوخت گازي | 9.4 Fuel Gas System |
گاز طبيعي از ابتداي واحد ( B.L ) براي جبران كمبود سيستم سوخت گازي دريافت ميشود.
سوخت گازي غني از هيدروژن توليد شده در واحد همراه با سوخت گازي و رودي به D-606 فرستاده ميشوند. سپس سوخت گازي در كوره هاي كراكينگ توزيع مي شود.
معمولاً فشار توسط گاز طبيعي ورودي كنترل ميشود. در صورت بالا بودن فشار ، گاز اضافي به فلر فرستاده ميشود.
9.5 سيستم برق
سيستم برق با نيازهاي ضميمه 21-B مشخص ميشود.