شدت آسیب قرص اکس بر مغز

love eternal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دانشمندان طی تحقیق و بررسی های فراوان برروی اثرات قرص اکس و متامفتامین روی مغز ، به این نتیجه رسیدند که تاثیر مصرف این قرص بر مغز بسیار شبیه اثر یک ضربه شدید بر مغز است. تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از حد این قرص بسیار شبیه به تصادف رودررو با یک خودرو مغزی است از لحاظ شدت صدمه.​
متامفتامین، یک ماده محرک بسیار اعتیادآورد است که از لحاظ ترکیب شیمیایی با آمفتامین مرتبط است با این تفاوت که نسبت به آن، به مراتب قوی‌تر و برای سیستم مرکز اعصاب، به مراتب زیانبار تر است.​
محققان، تغییراتی را که در پی جراحت ضربه‌ای به مغز چند موش ایجاد شده بود، تجزیه و تحلیل کردند و در صدد برآمدند این آثار را بااثر متامفتامین و یک ماده مخدر روانگردان به نام ‪ MDMA‬که به اکتسازی نیز شهرت دارد، روی مغز مقایسه کنند.
این پژوهشگر توضیح داد که او و همکارانش پروتیین‌های “سایتواسکلتال” را که اسکلت سلولی مغز را تشکیل می‌دهند، مورد مطالعه قرار دادند. این پروتیین‌ها عامل اصلی به‌هم پیوستگی مغز هستند.
بعد از یکبار مصرف بیش از حد (‪ (overdose‬متامفتامین و یا پس از وارد شدن یک ضربه شدید به مغز، در حدود ‪ ۱۲‬درصد از پروتیین‌های ناحیه کورتکس مغز موش‌ها تغییرات مشابهی دیده شد.
پژوهشگران دریافتند که مصرف بیش از حد ‪ ، MDMA‬روی ناحیه هیپوکامپوس مغز که حافظه در آن شکل می‌گیرد، اثر می‌گذارد.
دکتر مارک گلد، محقق ارشد در موسسه مطالعات مغز مک‌نایت فلوریدا در بیانیه‌ای اعلام کرد “از این اطلاعات و نیز تحقیقات انجام شده طی چهار سال گذشته چنین برمی‌آید که برخی داروها، به ویژه متامفتامین روی مغز آثاری به جا می‌گذارد که به آسانی قابل بازگشت نیست.”
وی گفت ” باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا دریابیم که آیا اصولا مغز می‌تواند تغییرات مغزی در نتیجه مصرف متامفتامین را ترمیم کند و اگر مغز این توانایی را دارد، بعد از چه مدتی می‌تواند این کار را انجام دهد.”
 

Similar threads

بالا