[ سبک های موسیقی ] - سازهای نخستین در موسیقی الکترونیک - Electronic

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
نخستین ساز به تمامی الکترونیک را " تاددئوس کاهیل "(1)در سال 1900* ساخت و کامل کرد و نام آن را "تل هارمونیوم"(2) گذاشت.موسیقی نواخته شده توسط این ساز،از طریق شبکه های تلفنی برای کسانی که به آن علاقه داشتند،پخش می شد.همین تجربه نشان می دهد که این ساز،در واقع اولین تجربه در زمینه موسیقی پایپد(3) است.درآن زمان اختراع این ساز،انصافا گام بلندی در موسیقی الکترونیک بود و به این ترتیب بود که علم الکترونیک با همه توان و نیروی خود به کمک موسیقی آمد و ناممکنها را ممکن کرد.موسیقی که به اتکای گیتار یا ارگ الکترونیکی نواخته می شد،ناگهان دنیای عظیمی را پیش روی خود دید.دنیایی که ظهور سینتی سایزرها و انواع سازهای پیچیده الکترونیکی را نوید می داد.موسیقی الکترونیک بسیار مدیون مخترعینی است که دانش خود را در اختیار موسیقی قرار دادند.

1.thaddeus cahill
2.telharmonium
3.piped music

ریتمی کون (1) ریتمی کون سازی الکترونیکی است که می تواند داده های هارمونیک را به داده های ریتمیک و بالعکس تبدیل نماید.این ساز توسط آهنگسازی بنام "هنری دیکسون کاول "(2) و مخترع روسی " لئون ترمین "(3)ساخته شد.اولین اثری که برای این ساز نوشته شد،" کنسرتو برای ریتمی کون و ارکستر" نام داشت که در سال 1931 توسط کاول ساخته شد.

هنری دیکسون کاول(1965-1887)در سواحل غربی ایالات متحده آمریکا،در فقر بزرگ شد.اولین کنسرت خود را هنگامی که 15 ساله بود،اجرا کرد که کار تجربی درخشانی بود.ابتدا تحت نظر" سی گر"(4)موزیکولوژی تطبیقی خواند و بعدها در نیویورک،زیر نظر "فون هورن باستل"(5)آن را ادامه داد.

لئون ترمین(1993-1896)به خاطر اختراع "ترمین"(6)شهرت فراوانی کسب کرده است.ترمین سازی الکترونیکی است که به هیچ تماس فیزیکی ای توسط نوازنده نیاز ندارد و نوازنده فقط با حرکت دادن دستهایش در اطراف ساز می تواند.هم گام و هم حجم صدا را کنترل کند و صدای ریز شبیه ویولن را به وجود آورد.ترمین در سال 1920 از روسیه به آمریکا رفت و در آنجا به عنوان مخترع سازهای الکترونیکی،از جمله ریتمی کون که با همکاری کاول ساخت،شهرت فراوانی کسب نمود.

کاول از ریتمی کون برای نوشتن آثارزیادی استفاده کرد،ولی بعدها به سبکهای موسیقی دینی تمایل پیدا نمود و این ساز را در انبارگذاشت.

25 سال بعد،تولید کننده و ترانه سرای انگلیسی،"جومیک"(7) (خالق اثر شگفت آور" تل استار"(8) در سال 1961) و شاگردش "هاینز"(9)برای یک سفر تحقیقاتی به نیویورک رفتند.آنها در شهر می گشتند تا قطعات و ابزار لازم را برای ساخت ساز مورد نظر خود بیابند.در این هنگام بود که میک،ریتمی کون را در یک مغازه سمساری در شرق نیویورک پیدا کرد.میک، این ساز را به استودیویش در شمال لندن منتفل کردو با آن آثار فراوانی را ساخت.زندگی پر از شکنجه و آزار میک به قدری دشوار شد که کارش به دیوانگی کشید و پس از بحث با صاحبخانه اش او را به قتل رساند و خود کشی کرد.
ریتمی کون،به همراه سایر وسایل استودیوی میک،حراج شد.در سال 1922،"نیک کوپ"(10)از گروه "پنین"(11)در استودیویی در شمال لندن کار می کرد که ریتمی کون را در قفسه های پشتی انبار استودیو کشف کرد.او که از تاریخچه این ساز خبر داشت،بلادرنگ آن را برداشت و بکار گرفت.

یکسال بعد گیتاریست کلاسیک بااستعداد،"جان کیم"(12)این ساز راهمرا با گروههای "کوپ"(13) و پنین نواخت.کیم و کوپ با همکاری یکدیگر،آثار بدیعی را با ریتمی کون خلق کردند.

1.rhythmicon
2.henry Dixon cowell
3.leon theremin
4.seeger
5.von hornbostel
6.theremin
7.joe meek
8.telstar
9.heinz
10. nick cope
11.pnin
12.john came
13.cope

استاک کاتون(1)این ساز یکی از سازهای اولیه الکترونیک است که توسط "هوگو گرنزبرگ"(2) اختراع شد.فرکانسهای صوتی در این ساز،توسط لوله های خلا ایجاد می شدند و صدای تیز و بلندی را به وجود می آوردند.کلمه استاک کاتون به معنای جداسازی نتها از یکدیگر و ارتباط نداشتن با هم است.گرنزبرگ سعی کرد با استفاده از استاک کاتون،یک ساز الکترونیک پلی فونیک بسازد.پلی فونی به معنای ترکیب صداهاست.چنین به نظر می رسد که گرنزبرگ سعی داشت نسخه مدرنی را از یک ساز دوره "باروک"(3)از جمله "هارپ سی کورد"(4)پلی فونیک بسازد.کسانی که با آثار" یوهان سباستین باخ"(5)آشنا هستند،این نکته ها را بهتر متوجه می شوند.ملودی تم پرلودها و "فوگوها"(6)معمولا بین دو صدا یا بیشتر،تقسیم می شود.این قطات را در آن زمان با کلاویه می نواختند که صدای استاک کاتون را تولید می کرد.

1.staccatone
2.hugo gernsback
3.baruque
4.harpsichord
5.j.s.bakh
6.fugue

پیانوراد(1) توسط گرنزبرگ طراحی شد و"کلایدفینچ"(2)آن را در آزمایشگاههای "رادیونیوز"(3) نیویورک ساخت.پیانوراد برای هر کلید،25دستگاه تولید نوسان ال سی دارد.دستگاه تولید نوسان ال سی نوعی ژنراتور تولید امواج ارتعاشی است که توسط القا کننده ها و انباره ها کار می کند.نتهایی که توسط پیانوراد تولید می شوند،بسیار صاف و روشن هستند و هیچ نت اضافه ای در آنها شنیده نمی شود.باید به این نکته اشاره کرد که صدای پیانوراد کاملا با هر سازدیگری تفاوت دارد.احتمالا در زمان اختراع این ساز،صدای آن به گوش شنوندگانش نا آشنا بود،ولی امروزه اگر این صدا ها شنیده شوند،به گوش همه بسیار آشنا خواهند بود.پیانوراد از نظر اندازه،2اکتاو بود و در ایستگاه رایویی WRNYنیویورک، همراه با پیانو و ویولن نواخته می شد.
مخترع این ساز ،هوگو گرنزبرگ در سال 1884 در لوکزامبورگ به دنیا آمد و در سال 1905 به آمریکا رفت.او که در مدارس فنی اروپا تحصیل کرده بود،پس از مهاجرت به آمریکا،شرکت واردات الکتریکی راه اندازی کرد که وسایل ساخت رادیو را از طریق پست،می فروخت.او بنیانگذار ایستگاه رادیوییWRNY هم بودو غیر از اختراعات مختلف،کتابهای علمی و تخیلی زیادی هم نوشت و نشریه Amazing Stories را در سال 1926 راه اندازی نمود.او در سال 1967 در حالی که بیش از 80 اختراع به نام او ثبت شده بود،در گذشت.گرنزبرگ را به عنوان پدر ادبیات علمی تخیلی میشناسند.

1.pianorad
2.clyde finch
3
.radio news
[h=2]اولین سینتی سایزرکیبوردی قابل حمل[/h]کلاوی فوکس(1)اولین سینتی سایزر کی بوردی قابل حمل است که توسط" ریموند اسکات"(2)در سال 1952و با استفاده از ترمین رابرت موگ ساخته شد.اولین سینتی سایزر "مدولار"(3)در 1964 توسط رابرت موگ و با همکاری والتر کارلوس ساخته شد.والتر کارلوس نخستین موسیقی دانی بود که در آلبوم شاهکارش که بازسازی آثار باخ با ساز الکترونیک بود،از این ساز استفاده کرد.
رابرت موگ در سال 1970،نخستین سینتی سایزر تجاری قابل حمل را به نام "مینی موگ"(4)ساخت که تاثیر عمده ای برشکل موسیقی پاپ قرن بیستم گذاشت.پنج سال بعد اولین سینتی سایزر دیجیتالی با نام "سین کلاویه"(5)و اولین سینتی سایزر کاملا استاندارد(MIDI) به نام یاماها DX7 به بازار آمد.

سایر سینتی سایزرهای معروف در تاریخ این ساز عبارتند از:

Secuencial circuits prophet*
RME KCII*
Arp odyssey*
Korg MS-20*
Roland Jupiter 8*
Fairlight CMI*
EMU Emulator*

(کلاوی فوکس)سازهایی هستند که صدا ها را به وسیله برق و از طریق جریانی به نام سنتز ایجاد می کنند.یکی از مهم ترین مشخصه های آنها، توانایی خلق،برنامه ریزی یا اصلاح صداهاست.اصول سنتز را نخستین بار لئون ترمین در روسیه،در سال 1917 وبا اختراع ترمین بنا نهاد و بعد ها در فاصله سالهای 1960،رابرت موگ و "جان بوچلا"(6)آن را تکمیل کردند.
قبل از اختراع سینتی سایزر موگ که به صورت تجاری فروخته شد،اولین نمونه های این ساز عبارتند از:پیانوی Audion اختراع "لی دی فارست"(7)pianorad اختراع هوگو گرنزبک(1926) ondes-martenot اختراع "موریس مارتنو"(8)( free music machine(1948جعبه موسیقی دکتر کنت(1948)composer-tron اختراع "اسموند کندال"(9) در 1953،سینتی سایزر( RCA(1956 و سینتی سایزر زیمنس(1959).

1.Clavivox
2.Raymond scott
3.Modular
4.Mini moog
5.Synclavier
6.John buchla
7.Lee de forest
8.Maurice martenot
9.Osmond kendall

اوندس مارتنو(1)موریس مارتنو(1980-1898)،در پایان جنگ جهانی اول در ایستگاه بی سیم،سرجوخه بود. او در هنگام مخابره پیام ها،متوجه خلوص ارتعاشاتی شد که توسط لوله های رادیویی که تازه اختراع شده بودند.ایجاد می شدند،این مسئله باعث شد که او در زمینه صدا و الکترونیک تحقیقاتی را شروع کند.در سال 1928، او ساز خود را در اوپرای پاریس ،به معرض دید همگان گذاشت. این اولین کنسرتی بود که با یک ساز الکترونیک اجرا می شد.این ساز مونو فونیک بود و صدای شبیه به شیشه داشت.قرا نبود این ساز نوع جدیدی از موسیقی را پدید بیاورد،بلکه قصد مخترع این بود که آن را به ارکستر های سنتی بیفزاید.

در سال 1938،مارتنو که اینک استاد کنسرواتوار پاریس بود،مارتنوی مخصوصی را ساخت که با آن موسیقی میکروتنال هندو را ایجاد می کرد.آهنگسازان زیادی از جمله" اولیویه مسین"(2)، میلود(3)،وارز(4)،بولز(5)،هان نگر(6) و امثال آنها،در آثار سمفونیک،اپراها،باله ها،موسیقی های فیلم و آثار دیگر،با این ساز قطعاتی را ساختند و اجرا کردند.سینتی سایزر های امروزی از نظر کارکرد تا حد زیادی مدیون مارتنو هستند.

1.ondes-martenot
2.olivier messian
3.milhaud
4.varese
5.boulez
6.honneger

برگرفته از سایت مرجع تخصصی موسیقی ایران
 

Similar threads

بالا