خواص روغن های هیدرولیک
در سیستمهای هیدرولیک جهت انتقال نیرو و انجام کار از نیروی مایعات تحت فشار استفاده می شود و یک مایع یا به عبارتی روغن هیدرو لیک باید خواص زیر را داشته باشد.
۱ ـ چسبندگی (Viscosity)
به خاصیت یک مایع که در مقابل حرکت یا روان شدن از خود مقاومت نشان دهد چسبندگی می گویند یعنی تمایل نداشتن ومقاومت جهت حرکت و روان شدن , یک روغن ایده آل هیدرولیک باید حداقل چسبندگی را داشته باشد.
۲ـ قابلیت تراکم Compressibility
درسیستم های هیدرولیک جهت انتقال نیروو انجام کار از نیروی مایعات تحت فشار استفاده می شود و یک مایع یا به عبارتی روغن هیدرولیک باید بتواند تحت فشار مقاوم بوده و متراکم نشود .
۳ ـ انبساط حرارتی Theraml Expansion
اکثر مایعات در مقابل افزایش درجه حرارت تغییر حجم می دهند یعنی با افزایش حرارت حجمشان زیاد میشود . یک روغن ایده آل هیدرولیک نباید در مقابل حرارت تغییر حجم دهد .
۴ـ درجه روا ن کاری Pour point
درجه روان بودن یا حرکت مایعات با افزایش یا کاهش درجه حرارت افزایش یا کاهش می یابد ولی یک روغن ایده آل هیدرولیک با افزایش یا کاهش درجه حرارت روغن خاصیت روان بو دن خود را حفظ کند یعنی سرعت جریان یافتن روغن تحت شرایط افزایش وکاهش دما داخل لوله ها باید ثابت بماند.
در سیستمهای هیدرولیک جهت انتقال نیرو و انجام کار از نیروی مایعات تحت فشار استفاده می شود و یک مایع یا به عبارتی روغن هیدرولیک باید خواص زیر را داشته باشد.
۱ ـ چسبندگی Viscosity
به خاصیت یک مایع که در مقابل حرکت یا روان شدن از خود مقاومت نشان دهد چسبندگی می گویند یعنی تمایل نداشتن ومقاومت جهت حرکت و روان شدن ، یک روغن ایده آل هیدرولیک باید حداقل چسبندگی را داشته باشد.
۲ـ قابلیت تراکم Compressibility
درسیستم های هیدرولیک جهت انتقال نیرو و انجام کار از نیروی مایعات تحت فشار استفاده می شود و یک مایع یا به عبارتی روغن هیدرولیک باید بتواند تحت فشار مقاوم بوده و متراکم نشود.
۳ ـ انبساط حرارتی Theraml Expansion
اکثرمایعات در مقابل افزایش در جه حرارت تغییر حجم می دهند یعنی با افزایش حرارت حجمشان زیاد میشود . یک روغن ایده آل هیدرولیک نباید در مقا بل حرارت تغییر حجم دهد .
۴ـ درجه روان کاری Pour point
درجه روان بودن یا حرکت مایعا ت با افزایش یا کاهش درجه حرارت افزایش یا کاهش می یا بد ولی یک روغن ایده آل هیدرولیک با افزایش یا کاهش درجه حرارت روغن خاصیت روان بو دن خود را حفظ کند یعنی سرعت جریان یافتن روغن تحت شرایط افزایش و کاهش دما داخل لوله ها باید ثابت بماند.