روش‌های مختلف آبیاری لینیر

barfab

عضو جدید
روش‌های مختلف آبیاری لینیر
دستورالعمل استفاده از دستگاه برای روش‌های مختلف آبیاری
این دستگاه طوری طراحی شده است که قابلیت استفاده برای سیستمهای مختلف قطره ای یا تیپ (نوار) ، بارانی کلاسیک و گان را دارد. در زیر دستورالعمل استفاده از دستگاه برای سیستم‌های مختلف به صورت خلاصه آورده شده است.
تیپ (نوار)
1- فاصله نوارها از همدیگر را 6/. متر انتخاب و با پهن کردن آنها زمین را با نوار پوشش دهید . نوارها به عنوان لترالها محسوب می شوند ابتدای نوارها را به لوله 63 میلیمتری وصل کنید . لوله های 63 میلیمتری مانیفولد نامیده می شوند .
2- ورودی مانیفولدها حتماً باید به فشار شکنها نصب شوند تا فشار حدود 11-10 متر در ابتدای مانیفولدها برقرارشود.فشار شکنها روی رایزرها نصب شده اند و ابتدای رایزرها به محل مخصوص در کنار اتصالات سریع خط اصلی وصل می شوند .
3- چهار قطعه لولة برزنتی که هر کدام دارای طول 25 متر می باشند به یکدیگر وصل می شوند تا طول 100 متری برای خط اصلی ایجاد شود .
4- اگر هواگیری برای پمپ لازم باشد هواگیری انجام شده و پمپ راه اندازی شود .
5- در صورتی که نوارهای با دبی 4 لیتر در ساعت بر متر استفاده می شود دستگاه قادر است به 9000 متر لوله همزمان سرویس دهد که اگر فاصلة نوارها 6/. متر رعایت شود 5400 متر مربع در یک شیفت آبیاری می شود .
6- در این حالت سیستم قادر است 6 میلیمتر در یک ساعت به صورت خالص ( 67/6 میلیمتر درساعت به صورت ناخالص ) به صورت یکنواخت آب وارد خاک کند .
7- ساعات آبیاری از تقسیم نیاز خالص آبی گیاه در هر مرحله از فصل رشد برشدت پخش آب خالص به دست می آید .
8- با مدیریت شیرهای کنترل دبی نصب شده در کنار فشار شکن ها آبیاری قطعات را کنترل کنید .
قطره ای
1- سیستم قادر است به 9000 عدد قطره چکان 4 لیتر در ساعت به طور همزمان سرویس دهد . مثلاً به 1800 درخت سیب با آرایش 5 × 6 متر و با 5 عدد قطره چکان برای هر درخت . این تعداد درخت، باغی به مساحت حدود 5/5 هکتار می باشد.
2- نیاز روزانه درخت را تعیین کنید . و از روی آن ساعات مورد نیاز آبیاری راتعیین کنید. مثلاً اگر نیاز آبی روزانه درخت 120 لیتر در روز باشد مدت زمان آبیاری 6 ساعت خواهد بود .
3- دراین حالت دیگر از مانیفولدها استفاده نشده و خروجی رایزر فشار شکن به ورودی خود شبکه لوله های آبیاری متصل می شود .
4- استفاده از فشار شکن و شیر فلکه های تنظیم دبی برای رسیدن به فشار و دبی مطلوب الزامی است . فشار مورد نیاز هر قطعه قابل پیش بینی نبوده و لازم است با محاسبات هیدرولیکی تعیین شود . اما پس از تعیین می توان با کالیبراسیون فشار شکن ها به فشار دلخواه رسید . بهتر است برای راحتی و سرعت آبیاری رایزر کنترل فشار و دبی در ابتدای خط شبکة آبیاری قطره ای به صورت ثابت نصب شود .
5- لوله های برزنتی را پهن کرده و در صورت لزوم برخی از انشعابات 25 متر را با اتصال رایزرها و بستن شیر فلکه های آنها را کور کنید.
6- پس از هوا گیری پمپ ، سیستم را راه اندازی کنید .
7- در انتهای آبیاری هر قطعه موتور را خاموش و قطعة تحت آبیاری را عوض کنید.
بارانی کلاسیک
1- اگر آب مورد استفاده مواد معلق و رسوبات کمی داشته باشد برای سیستم های آبیاری بارانی می‌توان از بخش کنار گذر (Bypass) دستگاه استفاده نمود و آب را بدون *****اسیون وارد شبکه کرد .
2- بین محل قرار گیری دستگاه و محل نصب آبپاش‌ها می توان سیصد متر فاصله در نظر گرفت در این حالت مجموع افت فشار در مسیر لوله و در اتصالات حدود 8 متر خواهد بود بنابراین می توان از آب پاش‌هایی با فشار کار حدود 4 بار استفاده نمود . مثلاً آبپاش ویر155
3- آبپاش VYR 155 در فشار 4 بار قطر پاشش 52 متر دبی 6/2 لیتر در ثانیه دارد . بنابراین از 4 آبپاش بطور همزمان می توان استفاده نمود .
4- شبکة آب پاشها را 25× 25 متر انتخاب کنید. یعنی 2500 متر مربع در یک شیفت آبیاری می‌شوند .
5- در این شرایط و با وضعیت باد متوسط، عمق ناخالص پخش آب حدود 66/14 و عمق خالص پخش حدود 11 میلی متر درساعت خواهد بود . با در نظر گرفتن عمق توسعه ریشة گیاه ، ظرفیت نگهداری آب در خاک ، نیاز آبی گیاه ساعات آبیاری ، دور آبیاری و عمق خالص و ناخالص آب آبیاری را تعیین کنید .
6- چون طول قطعه های لوله برزنتی 25 متر است می توان ، از محل انشعابات رایزرها در کنار اتصالات سریع ، انشعابات لترالهای آبپاش را جدا نمود. همچنین می توان مجموعه مانیفولدها ، لترال ها ، شیر خودکارها و آبپاش‌ها را ثابت و ورودی شبکه آبیاری بارانی را به خروجی خط آبرسان دستگاه وصل نمود.
سیستم تفنگی ( گان ) 1- فشار و دبی موجود تعیین کننده آبپاش تفنگی مورد استفاده در سیستم است برای فشار حدود 4 یا 3/4 بار مناسبترین آب پاش تفنگی آبپاش komet 163 ایتالیایی دو نازله تنظیم شونده با نازل‌های 5 و10 میلیمتری است . این آب پاش در فشار مذکور دارای دبی 6/2 لیتر در ثانیه و قطر پاشش 57 متر است .
2- تعدادی آبپاش گان با رایزر و نگهدارنده‌های آن در یک شبکه منظم 25×30 متر مستقر شده و زمینی به مساحت 3000 متر مربع را آبیاری می کنند. شدت پخش ناخالص در این حالت 5/12 میلی متر در ساعت و شدت پخش خالص حدود 3/9 میلی متر در ساعت خواهد بود .
3- عمق خالص و ناخالص آب آبیاری را با دانستن عمق توسعة ریشه و ظرفیت نگهداری آب در خاک تعیین کنید.
4- با دانستن عمق ناخالص آب آبیاری و شدت پخش ناخالص 5/12 میلی متر در ساعت ، ساعت آبیاری در هر شیفت را تعیین کنید .
5- با دانستن نیاز آبی گیاه ، دور آبیاری و تعداد شیفت‌ها یا قطعات آبیاری را که در یک روز آبیاری می شوند تعیین کنید.
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عزیز جان این چیزایی که گفتی تا به حال نشنیده بودم. خیلی جالب بود.
چون سیستم لینیر همون سنتره که به جای اینکه دور زدن تو خط مستقیم حرکت می کنه
 

yassi66

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام:gol:
ممنون بابت مطالبی که گذاشتید ولی من متوجه نشدم منظورتون از روش های مختلف آبیاری لینییر و دستگاه طراحی شده ای که گفتید چیه:surprised:
توضیحاتی که دادید همون طور که خودتون هم نوشتید مربوط به آبیاری تیپ یا نواری--آبیاری قطره ای-- آبیاری بارانی میشه و تا جایی که اطلاع دارم آبیاری نواری و قطره ای با لینییر فرق داره

در مورد دستگاه هم توضیح بیشتری بدید ممنون میشم:gol::smile:
 
بالا