راز عدد هفت در قرآن کریم

nima_tavana

عضو جدید
کاربر ممتاز

راز عدد هفت در قرآن کریم

در کتاب‏های لغت عربی عدد هفت را (همچون عدد هزار در فارسی) نمادی از کثرت و فراوانی می‏دانند.


علت تکرار عدد هفت در قرآن چیست؟ این عدد 24 بار به بهانه‏های مختلف در قرآن تکرار شده.
ابتدا بد نیست بدانید که عدد هفت از گذشته‏های دور مورد توجه اقوام مختلف جهان بوده و در تاریخ هم نمونه‏های آن بسیار مطرح شده؛ مثلا قوم « سومر» قدیمی‏ترین قومی بودند که به این عدد توجه خاص داشتند. آنان متوجه سیارات هفتگانه شدند- آنچه امروز هم از کرات منظومه شمسی با چشم غیرمسلح دیده می‏شود. و به پرستش آنها پرداختند.
از جمله مواردی که عدد هفت در آنها به کار رفته و شما هم حتماً شنیده‏اید، می‏توان به اینها اشاره کرد؛ تقسیم جهان به هفت اقلیم، هفت طبقه زمین، هفت طبقه آسمان، هفت طبقه جهنم، هفت فرشته مقدس در بنی‏اسرائیل و... همه اینها به علاوه بعضی افسانه‏ها نشان می‏دهند که عدد هفت همیشه مورد توجه بشر بوده است.
معادل هفت در عربی واژه‏های «سبع» و «سبعه» است که در احادیث و روایات هم کثرت قابل اعتنایی دارد؛ هفت سلام قرآنی، هفت بار طواف بر گرد خانه کعبه، هفت طبقه جهنم، هفت بار تطهیر در قوانین طهارت، هفت عضوی که در سجده باید روی زمین باشد، هفت شبانه روز بلای قوم عاد، بازخواست مردم از هفت چیز در قیامت و تقسیم‏بندی عمر فرزندان به سه هفت سال. (دوره اول: دوره سیادت و سروری، دوره دوم: دوره اطاعت و فرمانبرداری و دوره سوم: دوره مشورت و همراهی)
در قرآن هم 20 بار واژه «سبع» و چهار بار واژه «سبعه» به کار رفته و به بعضی از عددها مانند سه، هفت، 70 و 40 توجه ویژه‏ای شده است. به اعتقاد کارشناسان، کاربرد هر یک از این عددها حکمتی دارد که بعضی را قرآن و روایات یادآور شده و بعضی را هم علوم جدید کشف کرده است.
در کتاب‏های لغت عربی عدد هفت را (همچون عدد هزار در فارسی) نمادی از کثرت و فراوانی می‏دانند. شاید انتخاب عدد هفت برای کثرت به خاطر بسیاری از امور هفتگانه ثابت در جهان هستی باشد؛ همچون یک دوره کامل هفت روزه زمان (یک هفته). به همین دلیل این شماره صرفا یک عدد ریاضی نیست، بلکه نشانه کمال یک چیز است.
هفت سلام قرآنی
اهمیت ویژه عدد هفت را برشمردیم. بد نیست بدانید که در قرآن کریم هم هفت «سلام» مطرح شده. با آنها آشنا شوید:
- سلام قولا من رب رحیم (یس، 58)
- سلام علی ابراهیم (صافات، 109)
- سلام علی نوح فی العالمین (صافات، 79)
- سلام علی موسی و هرون (صافات، 120)
- سلام علی ء‏ال یاسین (صافات، 130)
- سلام علیکم طبتم (زمر، 73)
- سلام هی حتی مطلع الفجر (قدر، 5)
www.cloob.com
 

Similar threads

بالا