دبیرستان صمصامی بیات اراک تاسیس 1890

adaryabaz

عضو جدید
دبیرستان صمصامی از مدرسهای معروف ایران همانند مدرسه ی البرز و ... است.تعداد زیادی از مفاخر کشور در این مدرسه تحصیل کرده اند.
میراث فرهنگی پس از پایان وقف 99 ساله ی آن قصد تبدیل این مدرسه به موزه را داشت،اما توسط خاندان بیات،این مدرسه به مدرسه ی غیر انتفاعی صمصامیه اراک تبدیل گشت و طی سالهای گذشته همچنان به فعالیتش ادامه می دهد.
.
.
بنده از جمله آخرین نسلهای فارغ التحصیل این دبیرستان هستم.


 
آخرین ویرایش:

adaryabaz

عضو جدید
تاریخچه مدرسه صمصامی بیات اراک
در سال 1278هجري شمسي، حدود 112 سال پيش، مرحوم حاج ذوالفقار بيات با جمع آوري كودكان بي سرپرست و فرودست، اولين مدرسه را در خانه مسكوني خود، به شيوه نظام جديد آموزش و پرورش بنياد نهاد كه يكي از معدود مدارس جديد در ايران بعد از دارالفنون بوده است. آن مرحوم در اوج بحبوحه نهضت مشروطه و رواج افكار روشنفكرانه و حركت آزاديخواهانه مردم دست به كاري ارزشمند زد كه تا آن زمان در بسياري از شهرهاي بزرگ هم سابقه نداشت. در شرايطي كه مكتبخانه ها با چوب و فلك داير بود و گيوه بر سر دانش آموزان توسط ميرزاي مكتبخانه به جهت برنداشتن سر از روي لوح هاي درسي رايج كوبيده مي شد، و در زمانه اي كه از دانش هاي روز و فرهنگ ساير ملل در آموزش سنتي ايران خبر و اثري ديده نمي شد احداث مدرسه صمصامي حدوث انقلابي فرهنگي و سترگ بود، چه آنكه در همان زمان اين اقدام، مورد انتقاد و خرده گيري معدودي كوته انديش واقع شد و اعتراض تا حدي بود كه تحريك شدگاني نا آگاه و بي خرد به خانه مرحوم بيات هجوم بردند تا به قول اربابان كهنه فروش خود، در اين خانه كفر را ببندند. اما آن بزرگمرد يقين داشت كه «نوبت كهنه فروشان درگذشت / نوفروشانيم و اين بازار ماست».
مرحوم ذوالفقار بيات با پايمردي و دانشي كه رهنمون او براي ماندگاري فرهنگ بود، بر آن شد تا مريضخانه صمصاميه و مستغلاتي ديگر را داير كند تا از محل درآمد آنها حقوق مدير و معلمان و مستخدمين و همچنين هزينه خوراك و پوشاك و نيازمندي هاي تحصيلي دانش آموزان نيز تامين شود.
مدرسه صمصاميه در بدو تاسيس داراي سه كلاس و 50 دانش آموز بود كه مديريت آن را زنده ياد ميرزامحمدخان آذرهوش، فارغ التحصيل شده از دارالفنون، به عهده گرفت. يك سال بعد تعداد دانش آموزان مدرسه صمصامي به 150 نفر رسيد كه در چهار كلاس، دروس فارسي، عربي، رياضي و زبان فرانسه را مي آموختند. البته با تفاوت سالياني پس از احداث مدرسه صمصاميه، مدارس ديگري در اراك داير شد كه شرح آنها در اين مقال نمي گنجد.
و اين موقوفه بيات بود كه با گذشت سال ها و از محل درآمد ساير موقوفات آن مرحوم، گسترش يافت و به «دبيرستان صمصامي» تبديل شد كه با صراحت مي توان گفت تا به امروز و پس از 112 سال، بي شمار دانش آموختگاني تاثيرگذار در فرهنگ و دانش ايران و حتي در عرصه جهان را تربيت كرده است؛ كساني كه جرعه جرعه از زلال معرفت علم و آگاهي نوشيده و سپس به تشنگان وادي فرهنگ نوشاندند تا سرافراز ماند اين مرز پرگُهر.
 

adaryabaz

عضو جدید
از تمام عزیزانی که با دیدن این صفحه یاد خاطرات خوبشون توی این مدرسه باصفا می افتند تقاضا می شه خودشون معروفی کنند.....
 

Bahman_mech

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.من اونجا درس نخوندم ولی یادمه یک بار آزمون ورودی تیزهوشان برای مقطع راهنمایی اونجا بودم.یادمه اومدم خونه به مامانم گفتم دبیرستان سمساری امتحان دارم.یادش بخیر در هر صورت.با اون سقف تیرچه بلوکش:)
 
بالا