درود بر شما
در این تاپیک دامپتراکها رو بر اساس وزن قابل تحمل لیست کرده ایم
___________________________________
کوماتسو 830E
قدرت: 2500 اسببخار
وزن قابل تحمل: 44 تن
یک کلاس سبکتر از ۹۳۰E، میبینیم که کوماتسو این مدل را روانه بازار کرده است. دامپتراکی که شرکت پیشرانه آن را به کمک کمپانی معتبر کامینز طراحی و تولید کرده است. حجم این قوای محرکه ۶۰ لیتر و آرایش آن ۱۶ سیلندر Vشکل عنوان شده است. حداکثر سرعت ثبت شده برای او ۶۲ کیلومتر در ساعت است. با ارتفاع ۶٫۷ متری و طول ۱۴ متری آنقدرها هم سبک و کوچک به نظر نمیآید. شعاع گردش فرمان کوماتسوی فوق حدود ۱۴ متر است. حجم باک سوخت آن نیز گنجایش ۴۵۴۲ لیتر گازوئیل را دارد. وزن خالصش نیز کمی بیشتر از ۱۸۰ تن اعلام شده است. کوماتسو ادعا میکند برای آن از تایرهای ۵۷ اینچی بهره گرفته است.
___________________________________
کاترپیلار 793D
قدرت: 2415 اسببخار
وزن قابل تحمل: 240 تن
پیشنهاد دیگر کاترپیلار برای کاربردهایی که آنقدرها هم سنگین و خاص نیست، این مدل با پیشرانه ۷۸ لیتری ۱۶ سیلندر Vشکل است. محصولی که میتواند به سرعت نهایی ۵۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ارتفاع و طول ۵٫۷ و ۱۲٫۸ متریاش به وضوح نشان میدهد که از دیگر عضو خانواده کوچکتر و جمع و جورتر است. حتی گردش فرمان آن نیز کمتر شده و به ۱۴ متر رسیده است. حجم باک سوخت نیز کمی کاهش یافته و به مرز ۴۳۵۲ لیتر رسیده است. این مدل با وزن ۱۲۹ تنیاش مخصوص استفاده در معادن سنگهای تزئینی و یا کارگاههای استخراج زغال سنگ است.
___________________________________
هیتاچی Euclid EH4500-2
قدرت: 2700 اسببخار
وزن قابل تحمل: 280 تن
در بین لیست بزرگترین و قویترین دامپتراکهای دنیا، بار دیگر نام هیتاچی را میبینیم. این بار شاهد حضور یک مدل سبکتر برای کارهای پایهایتر هستیم. با اینکه پیشرانه آن همان حجم ۶۵ لیتر و همان آرایش ۱۶ سیلندر Vشکل و همان قدرت قبلی را دارد ولی به دلیل ساختار و مکانیزم طراحی، سرعت نهاییاش بیش از ۵۵ کیلومتر در ساعت نیست. جالب آنکه از نظر ابعاد درست مانند برادر بزرگترش از آب درآمده است. حتی از نظر میزان گردش فرمان نیز همان ۱۵ متر را ثبت میکند. او نیز دارای یک باک سوخت ۳۷۸۵ لیتری برای گازوئیل است. با وزن خالصی در حدود ۲۱۸ تن شاید توانایی انجام کارهای سخت را نداشته باشد ولی بیشک میتواند درون یک معدن از چابکی مثالزدنیاش بهره بگیرد.
___________________________________
هیتاچی Euclid EH5000
قدرت: 2700 اسببخار
وزن قابل تحمل: 316 تن
احتمالاً کمتر کسی میدانست که برند هیتاچی نیز دستی در دنیای دامپتراکها دارد. آن هم یکی از بهترینهایی که در همکاری با کمپانی آمریکایی Euclid طراحی و تولید شده است. این خودرو دارای پیشرانهای به حجم ۶۵۰۰۰ سیسی با آرایش ۱۶ سیلندر Vشکل است. به خوبی مشاهده میشود که به نسبت پیشرانه، قدرت خوبی فراهم کرده است. سرعت نهایی آن ۶۶ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. ارتفاع و طولش نیز به ترتیب ۷ و ۱۴٫۳ متر شده است. این در حالی است که شعاع گردش فرمان آن ۱۵ متر برآور میشود. درون مخزن سوخت آن میشود ۳۷۸۵ لیتر گازوئیل گنجاند. این هیتاچی با وزن خالص ۲۳۵ تنیاش در کانادا اسمبل و مونتاژ میشود.
___________________________________
کوماتسو 930E قدرت: 3500 اسببخار
وزن قابل تحمل: 320 تن
یکی از بهترینهای این ژاپنی غولساز. هیولایی که بیتردید همهچیز در پیشرانهاش خلاصه میشود. پیشرانهای به حجم باورنکردنی ۷۸۰۰۰ سیسی با آرایش ۱۸ سیلندر Vشکل. سرعت نهایی مدل فوق ۶۴ کیلومتر در ساعت است. این دامپتراک با ارتفاع ۷٫۳ متری و طول ۱۵٫۵ متریاش واقعاً مانند یک خانه متحرک است. شعاع گردش فرمان آن چیزی حدود ۱۵ متر است. باور نخواهید کرد اگر بدانید حجم مخزن سوخت این خودرو ۴۵۴۲ لیتر است. وزن خالص کوماتسوی فوق ۲۳۵ تن برآورد شده است. این خودرو از سال ۱۹۹۵ روی خط تولید بخش آمریکایی کوماتسو رفته است.
___________________________________
لیبر TI274
قدرت: 3000 اسببخار
وزن قابل تحمل: 320 تن
اصلیترین رقیب آن کوماتسو ۹۳۰E ژاپنی همین سلطان آلمانی است. هیولایی که پیشرانهاش با حجم ۷۸۰۰۰ سیسی دارای آرایش ۱۶ سیلندر Vشکل است. سرعت نهایی او نیز درست مانند رقیب آسیاییاش ۶۴ کیلومتر در ساعت ثبت شده است. دامپتراک فوق با ارتفاع ۶٫۴ متری و طول ۱۲٫۵ متری کمی از رقیب قبلیاش کوچکتر به نظر میرسد. با یک بار فرمانگیری این خودرو میتوان شعاع ۱۶٫۱ متری را پیچید. با یک باک ۴۷۳۱ لیتری سوخت میتواند خیال پیمانکار را از بابت اتمام گازوئیل راحت کند. گفته میشود وزن خالص این لیبر کمی بیش از ۱۸۷ تن است. این خودرو در دورهای رکورددار بیشترین میزان باربری بوده است.
___________________________________
ترکس MT 5500
قدرت: 2700 اسببخار
وزن قابل تحمل: 360 تن
شرکت ترکس برای استفادههای پایهای و مصارف سبکتر این مدل را پیشنهاد میکند. مدلی که پیشرانه ۶۰ لیتری ۱۶ سیلندر Vشکلش را کامنیز طراحی و تولید کرده است. او نیز حداکثر میتواند به سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. جالب آنکه از نظر ارتفاع و طول با نسخه قویتر خود برابری میکند. ولی به دلیل وجود تایرهای کوچکتر شعاع گردش فرمانی معادل ۱۶٫۱ متر پیدا کرده است. باک ۳۰۲۸ لیتری سوخت آن نشان میدهد که از نظر مصرف نیز در سطح معقولتر قرار گرفته است. با وزن خالص ۲۳۹ تنیاش بارها در جنگ عراق توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی از آن استفاده شد.
___________________________________
کاترپیلار 797B
قدرت: 3550 اسببخار
وزن قابل تحمل: 380 تن
خیلی حیف میشد اگر نامی از «کَت» در این لیست پرافتخار دیده نمیشد. حضور این برند کهنهکار آمریکایی آن هم با این مدل نشان از خبرگی آن در حوزه دامپتراک دارد. خودرویی توانمند با پیشرانه رویایی ۱۱۷ لیتری که آرایشی ۲۴ سیلندر Vشکل دارد. برخلاف رقبای خود سرعت نهایی این مدل قدری بیشتر از ۶۷ کیلومتر در ساعت است. با ارتفاع ۷٫۳ متری و طول ۱۴٫۳ متری واقعاً نشان میدهد که در حد و اندازههای سفینهها است. به طرز عجیبی شعاع گردش فرمان آن ۴۰ متر شده است. تازه این در حالی است که حجم باک سوختش بیش از ۶۸۰۰ لیتر است. این غول فضایی وزن خالصی معادل ۳۰۷ تن دارد. کاترپیلار آن را بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ روی خط تولید میبرد.
___________________________________
لیبر T282B
قدرت: 3650 اسببخار
وزن قابل تحمل: 400 تن
شکی نیست که این ژرمن یکی از شاخصترینها در دنیای دامپتراک است. عظیمالجثهای که پیشرانهای ۹۰۰۰۰ سیسی حجم دارد و با آرایش اعجابآور ۲۰ سیلندر Vشکل طراحی شده است. با این حال به دلیل وزن ۲۵۲٫۵ تنیاش نتوانسته به سرعت نهایی بیش از ۶۴ کیلومتر در ساعت برسد. ارتفاع آن ۷٫۶ و طولش ۱۵٫۲ متر اندازهگیری شده است. به طرز فوقالعادهای شعاع گردش فرمانی ۱۸٫۵ متری دارد. در ضمن حجم باک سوخت آن ۴۷۳۱ لیتر است. وزن خالصش نیز کمی بیشتر از ۲۵۲ تن است. این هیولا در قسمت قوای محرکه خود از موتور برقی AC نیز به عنوان نیروی کمکی بهره میگیرد.
___________________________________
ترکس MT 6300AC
قدرت: 3750 اسببخار
وزن قابل تحمل: 400 تن
به نظر میرسد وقتی همه حواسها روی هیتاچی و لیبر و کوماتسو متمرکز بوده، ترکس آمریکا کار خودش را میکرده است. دامپتراک پهنپیکری که او نیز مجهز به یک پیشرانه ۹۰ لیتری ۲۰ سیلندر با آرایش Vشکل است. حداکثر سرعت آن در زمانی که بیشترین میزان بار رویش قرار دارد ۶۴ کیلومتر در ساعت است. ارتفاع و طول این ترکس به ترتیب ۷٫۶ و ۱۴٫۶ متر اعلام شده است. با شعاع گردش فرمان ۱۶٫۷ متریاش از سوی راهسازان با استقبال روبهرو شده است. یکی دیگر از مزیتهای آن باک ۴۹۲۱ لیتری سوختش است. این غول سختکوش با وزن ۲۶۰ تن از سال ۲۰۱۰ به این سو فروش خوبی را تجربه کرده است.
___________________________________
منبع :machinerysystem.blogsky.com وبلاگ سلمان معظمی گودرزی
_______________________________________________________
مدل دستگاه : 75710
قدرت: 23000اسببخار
وزن قابل تحمل: 450تن
شرکت تولید کننده :بلاز Belaz
دو موتور 16 سیلندر نیرویی معادل 23 هزار اسببخار تولید میکنند، و ظرفیت حمل معادل 450 تن است. اینها اعدادی هستند که متخصصان بلاروسی شرکت Belaz به واسطه رونمایی از جدیدترین محصول خود به آنها رسیدهاند. زمانیکه کامیون کمپرسی 75710 این شرکت در سال 2015 / 1394 قدم به جاده بگذارد، بزرگترین و پر بازدهترین کامیونهای ویژه معادن (دامپتراک) دنیا خواهد بود.
شرکت بلاز که نزدیک به یک سوم تمام دامپتراکهای مشغول به کار دنیا را میسازد، هر ساله حدود 2000 دستگاه از این خودروها را وارد بازار میکند. دامپتراک 75710 که آخرین محصول این شرکت است، در مقایسه با بزرگترین مدل 360 تنی این شرکت 25 درصد ظرفیت بیشتری دارد. در عین حال، به لطف گیربکس الکترومکانیکی ولتاژ مستقیم و چهار موتور الکتریکی کششی روی هر چرخ، مصرف انرژی آن از مدلهای قبلی کمتر است. دو موتور وظیفه بلند کردن بارهای سنگین را بر عهده دارند. هر کدام از این موتورها به 16 سیلندر با اندازه مشت مایک تایسون مجهز هستند، و حجم موتور دیوانه کنندهای معادل 65 لیتر دارند. در وضعیت خالی، یکی از این موتورها خاموش میشود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند؛ اما زمانیکه هر دو موتور روشن هستند، حداکثر سرعت آن به 65 کیلومتر بر ساعت میرسد. مسئولان شرکت ادعا میکنند زمانیکه تمام ظرفیت بارکش مدل 75710 با 450 تن سنگ معدن پر شده و روی شیب 10 درصد (حداکثر شیب مجاز طبق استانداردها) حرکت میکند، دامپتراک آنها قادر است به راحتی سرعت خود را در سطح 40 کیلومتر بر ساعت حفظ کند.
مدل جدید شگفتیهای دیگری هم دارد: 75710 علاوه بر چابکی خودرویی سبز است؛ حداقل در مقیاس خودروهای دامپتراک که وزنی نزدیک به 400 تن دارند. به لطف دو محور صفحه گردان که میتوانند 8 چرخ این غول آهنی را به طور مستقل حرکت دهند (چرخهایی که هر کدام 1.6 متر ضخامت دارند)، شعاع چرخش این دامپتراک تنها 20 متر است. چنین عددی برای خودرویی که طول کلی آن 20.5 متر است چندان هم بد نیست.
جانمایی کابین 75710 نیز مانند سایر دامپ تراک های بلاز است. بنابراین هر رانندهای که با دامپتراکهای امروزی آشنایی داشته باشد، میتواند پشت فرمان مدل جدید نشسته و آن را هدایت کند. با این وجود، شرکت بلاز شبیهسازی را برای آموزش رانندگی این مدل ارائه کرده است. یک سیستم باد خودکار فشار تمام چرخها را کنترل میکند. سیستم مراقبت و پایش ویدئویی، گرمایش و سرمایش کابین، و عایق صوتی که میزان سر و صدا را زیر 80 دسیبل نگاه میدارد همه مطابق با استانداردهای این گونه خودروها هستند.
در این تاپیک دامپتراکها رو بر اساس وزن قابل تحمل لیست کرده ایم
___________________________________
کوماتسو 830E
قدرت: 2500 اسببخار
وزن قابل تحمل: 44 تن
___________________________________
کاترپیلار 793D
قدرت: 2415 اسببخار
وزن قابل تحمل: 240 تن
پیشنهاد دیگر کاترپیلار برای کاربردهایی که آنقدرها هم سنگین و خاص نیست، این مدل با پیشرانه ۷۸ لیتری ۱۶ سیلندر Vشکل است. محصولی که میتواند به سرعت نهایی ۵۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ارتفاع و طول ۵٫۷ و ۱۲٫۸ متریاش به وضوح نشان میدهد که از دیگر عضو خانواده کوچکتر و جمع و جورتر است. حتی گردش فرمان آن نیز کمتر شده و به ۱۴ متر رسیده است. حجم باک سوخت نیز کمی کاهش یافته و به مرز ۴۳۵۲ لیتر رسیده است. این مدل با وزن ۱۲۹ تنیاش مخصوص استفاده در معادن سنگهای تزئینی و یا کارگاههای استخراج زغال سنگ است.
___________________________________
هیتاچی Euclid EH4500-2
قدرت: 2700 اسببخار
وزن قابل تحمل: 280 تن
در بین لیست بزرگترین و قویترین دامپتراکهای دنیا، بار دیگر نام هیتاچی را میبینیم. این بار شاهد حضور یک مدل سبکتر برای کارهای پایهایتر هستیم. با اینکه پیشرانه آن همان حجم ۶۵ لیتر و همان آرایش ۱۶ سیلندر Vشکل و همان قدرت قبلی را دارد ولی به دلیل ساختار و مکانیزم طراحی، سرعت نهاییاش بیش از ۵۵ کیلومتر در ساعت نیست. جالب آنکه از نظر ابعاد درست مانند برادر بزرگترش از آب درآمده است. حتی از نظر میزان گردش فرمان نیز همان ۱۵ متر را ثبت میکند. او نیز دارای یک باک سوخت ۳۷۸۵ لیتری برای گازوئیل است. با وزن خالصی در حدود ۲۱۸ تن شاید توانایی انجام کارهای سخت را نداشته باشد ولی بیشک میتواند درون یک معدن از چابکی مثالزدنیاش بهره بگیرد.
___________________________________
هیتاچی Euclid EH5000
قدرت: 2700 اسببخار
وزن قابل تحمل: 316 تن
___________________________________
کوماتسو 930E قدرت: 3500 اسببخار
وزن قابل تحمل: 320 تن
___________________________________
لیبر TI274
قدرت: 3000 اسببخار
وزن قابل تحمل: 320 تن
___________________________________
ترکس MT 5500
قدرت: 2700 اسببخار
وزن قابل تحمل: 360 تن
شرکت ترکس برای استفادههای پایهای و مصارف سبکتر این مدل را پیشنهاد میکند. مدلی که پیشرانه ۶۰ لیتری ۱۶ سیلندر Vشکلش را کامنیز طراحی و تولید کرده است. او نیز حداکثر میتواند به سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. جالب آنکه از نظر ارتفاع و طول با نسخه قویتر خود برابری میکند. ولی به دلیل وجود تایرهای کوچکتر شعاع گردش فرمانی معادل ۱۶٫۱ متر پیدا کرده است. باک ۳۰۲۸ لیتری سوخت آن نشان میدهد که از نظر مصرف نیز در سطح معقولتر قرار گرفته است. با وزن خالص ۲۳۹ تنیاش بارها در جنگ عراق توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی از آن استفاده شد.
___________________________________
کاترپیلار 797B
قدرت: 3550 اسببخار
وزن قابل تحمل: 380 تن
___________________________________
لیبر T282B
قدرت: 3650 اسببخار
وزن قابل تحمل: 400 تن
شکی نیست که این ژرمن یکی از شاخصترینها در دنیای دامپتراک است. عظیمالجثهای که پیشرانهای ۹۰۰۰۰ سیسی حجم دارد و با آرایش اعجابآور ۲۰ سیلندر Vشکل طراحی شده است. با این حال به دلیل وزن ۲۵۲٫۵ تنیاش نتوانسته به سرعت نهایی بیش از ۶۴ کیلومتر در ساعت برسد. ارتفاع آن ۷٫۶ و طولش ۱۵٫۲ متر اندازهگیری شده است. به طرز فوقالعادهای شعاع گردش فرمانی ۱۸٫۵ متری دارد. در ضمن حجم باک سوخت آن ۴۷۳۱ لیتر است. وزن خالصش نیز کمی بیشتر از ۲۵۲ تن است. این هیولا در قسمت قوای محرکه خود از موتور برقی AC نیز به عنوان نیروی کمکی بهره میگیرد.
___________________________________
ترکس MT 6300AC
قدرت: 3750 اسببخار
وزن قابل تحمل: 400 تن
به نظر میرسد وقتی همه حواسها روی هیتاچی و لیبر و کوماتسو متمرکز بوده، ترکس آمریکا کار خودش را میکرده است. دامپتراک پهنپیکری که او نیز مجهز به یک پیشرانه ۹۰ لیتری ۲۰ سیلندر با آرایش Vشکل است. حداکثر سرعت آن در زمانی که بیشترین میزان بار رویش قرار دارد ۶۴ کیلومتر در ساعت است. ارتفاع و طول این ترکس به ترتیب ۷٫۶ و ۱۴٫۶ متر اعلام شده است. با شعاع گردش فرمان ۱۶٫۷ متریاش از سوی راهسازان با استقبال روبهرو شده است. یکی دیگر از مزیتهای آن باک ۴۹۲۱ لیتری سوختش است. این غول سختکوش با وزن ۲۶۰ تن از سال ۲۰۱۰ به این سو فروش خوبی را تجربه کرده است.
___________________________________
منبع :machinerysystem.blogsky.com وبلاگ سلمان معظمی گودرزی
_______________________________________________________
مدل دستگاه : 75710
قدرت: 23000اسببخار
وزن قابل تحمل: 450تن
شرکت تولید کننده :بلاز Belaz
دو موتور 16 سیلندر نیرویی معادل 23 هزار اسببخار تولید میکنند، و ظرفیت حمل معادل 450 تن است. اینها اعدادی هستند که متخصصان بلاروسی شرکت Belaz به واسطه رونمایی از جدیدترین محصول خود به آنها رسیدهاند. زمانیکه کامیون کمپرسی 75710 این شرکت در سال 2015 / 1394 قدم به جاده بگذارد، بزرگترین و پر بازدهترین کامیونهای ویژه معادن (دامپتراک) دنیا خواهد بود.
شرکت بلاز که نزدیک به یک سوم تمام دامپتراکهای مشغول به کار دنیا را میسازد، هر ساله حدود 2000 دستگاه از این خودروها را وارد بازار میکند. دامپتراک 75710 که آخرین محصول این شرکت است، در مقایسه با بزرگترین مدل 360 تنی این شرکت 25 درصد ظرفیت بیشتری دارد. در عین حال، به لطف گیربکس الکترومکانیکی ولتاژ مستقیم و چهار موتور الکتریکی کششی روی هر چرخ، مصرف انرژی آن از مدلهای قبلی کمتر است. دو موتور وظیفه بلند کردن بارهای سنگین را بر عهده دارند. هر کدام از این موتورها به 16 سیلندر با اندازه مشت مایک تایسون مجهز هستند، و حجم موتور دیوانه کنندهای معادل 65 لیتر دارند. در وضعیت خالی، یکی از این موتورها خاموش میشود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند؛ اما زمانیکه هر دو موتور روشن هستند، حداکثر سرعت آن به 65 کیلومتر بر ساعت میرسد. مسئولان شرکت ادعا میکنند زمانیکه تمام ظرفیت بارکش مدل 75710 با 450 تن سنگ معدن پر شده و روی شیب 10 درصد (حداکثر شیب مجاز طبق استانداردها) حرکت میکند، دامپتراک آنها قادر است به راحتی سرعت خود را در سطح 40 کیلومتر بر ساعت حفظ کند.
مدل جدید شگفتیهای دیگری هم دارد: 75710 علاوه بر چابکی خودرویی سبز است؛ حداقل در مقیاس خودروهای دامپتراک که وزنی نزدیک به 400 تن دارند. به لطف دو محور صفحه گردان که میتوانند 8 چرخ این غول آهنی را به طور مستقل حرکت دهند (چرخهایی که هر کدام 1.6 متر ضخامت دارند)، شعاع چرخش این دامپتراک تنها 20 متر است. چنین عددی برای خودرویی که طول کلی آن 20.5 متر است چندان هم بد نیست.
جانمایی کابین 75710 نیز مانند سایر دامپ تراک های بلاز است. بنابراین هر رانندهای که با دامپتراکهای امروزی آشنایی داشته باشد، میتواند پشت فرمان مدل جدید نشسته و آن را هدایت کند. با این وجود، شرکت بلاز شبیهسازی را برای آموزش رانندگی این مدل ارائه کرده است. یک سیستم باد خودکار فشار تمام چرخها را کنترل میکند. سیستم مراقبت و پایش ویدئویی، گرمایش و سرمایش کابین، و عایق صوتی که میزان سر و صدا را زیر 80 دسیبل نگاه میدارد همه مطابق با استانداردهای این گونه خودروها هستند.
پیوست ها
آخرین ویرایش: