هدف از خط کشی راهها و شناخت اصول آن
هدف از خط کشی راهها و شناخت اصول آن
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif5-1 هدف از خط کشی راهها
هدف از خطكشي راهها منظم كردن حركت وسايل نقليه، آگاهي دادن استفادهكنندگان از راه و راهنمايي آنها است. خطكشي ميتواند به تنهايي به كار رود و يا براي تأكيد و توضيح بيشتر مفهوم خود، با علامتها و چراغهاي راهنمايي تواماً مورد استفاده قرار گيرد.
متداولترين مصالح براي خطكشي محور جادهها و حاشيه آنها، رنگ سرد است. هر نوع مصالحي كه براي خطكشي مورد استفاده قرار گيرد،بايد با استاندارد EN1436 داشته باشد.
خطكشيها بايد ازمصالح غير لغزنده باشند و ضمن داشتن دوام، از وضوح مناسبي برخوردار بوده و بيش از 6 ميليمتر از سطح سوارهرو ارتفاع نداشته باشند. ارتفاع گلميخها و مانند آنها كه در سطح سوارهرو نصب ميشوند، نبايد از 5/1 سانتيمتر بيشتر باشد. مگر در مورد بازتاب چشم گربهاي، كه حداكثر ارتفاع 5/2 سانتيمتر است و استفاده از آنها بايد بر اساس نيازهاي ايمني راه باشد.
به منظور قابل رؤيت كردن خطكشي در شب، بايد از مواد منعكسكننده (گلاسبيد) استفاده نمود، مگر اين كه روشنايي محيط به حدي باشد كه خطكشي را به اندازه كافي قابل ديدن كند. تمام خطكشيهاي آزادراهها، بزرگراهها و راههاي اصلي بايد در شب منعكسكننده باشد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif5-2 رنگ خط كشي
خطكشي سوارهرو بايد بسته به مورد، با رنگ زرد و يا سفيد باشد. رنگ بايد مطابق استاندارد BS381C، به شماره 355 باشد.
در صورتي كه سطح راهها به اندازه كافي ايجاد اختلاف رنگ (كنتراست) نكند، ميتوان از آستر (پرايمر) سياه نيز كمك گرفت. آستر سياه فقط به منظور ايجاد اختلاف رنگ (كنتراست) در سطوحي كه كم رنگ هستند زده ميشود.
در راههاي اصلي و بزرگراهها، هرگاه چشم گربهاي براي تكميل خطكشي خطوط حركت و همچنين مشخص كردن حاشيه سمت راست راه نصب شود، بايد به رنگ سفيد باشد. در راههاي بدون ميانه، براي مشخص كردن محور راه و همچنين مشخص كردن حاشيه سمت چپ سوارهرو، راههاي ميانهدار خطكشي بايد به رنگ زرد باشد. كاربرد چشم گربهاي در آزادراهها، در بندهاي 5-16 تا 5-16-4 تشريح شده است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif5-3-1 اصول كلي در خط کشی طولی
اصول زير، بايد در خطكشي طولي مورد توجه قرار گيرند:
- استفاده از خط زرد، به منظور تفكيك ترافيك كه در دو سمت مختلف حركت ميكنند، يا مشخص كردن حد سمت چپ مسير حركت در نقاط خطرناك.
- استفاده از خط سفيد به منظور تفكيك خطوط حركت در يك سمت حركت.
- كاربرد خطوط مقطع به مفهوم اين است كه رانندگان ميتوانند آنها را قطع نمايند.
- خطوط ممتد يا پرخاصيت، محدود كننده دارند و رانندگان نبايد آنها را قطع كنند.
- عرض خطوط، نمايانگر ميزان تأكيد آنهاست.
- خطوط دوتايي ممتد، نمايانگر حداكثر محدوديت هستند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif
5-3-2 عرض و نوع خطوط
عرض خطكشيهاي طولي و فاصله پر و خالي آنها در مناطق مختلف شهري و بين شهري، بر حسب نوع راه و موقعيت آن متفاوت است، به طوري كه هر چه درجه راه بالاتر رود، عرض خطوط و فاصله پر و خالي آنها متناسب با آن و سرعت طرح پيشبيني شده افزايش خواهد يافت. چنانچه خطوط مقطع براي مشخص كردن محلهاي خطر و يا نزديك شدن به خطر به كار رود، طول خطوط پر بايد بزرگتر از طول فاصله خالي بين آنها باشد. اين طول، ميتواند گاهي بين 2 تا 3 برابر طول فاصلههاي خالي باشد، يا اينكه طول خطوط پر و خالي از حد معمول قسمتهاي ديگر راه كمتر باشد. همچنين، براي تفكيك و ارائه توجه بيشتر به رانندگان در مناطق مسكوني طول و فاصله بين پاره خطها در اين مناطق، از مقادير مشابه آنها در مناطق غير مسكوني ميتواند كمتر باشد. در جدول 5-1، عرض خطوط و فاصله پر و خالي خطكشيهاي مقطع، بر حسب نوع راه داده شده است.
خطوط عريضتر براي خطكشيهاي عرضي و برخي از خطكشيهاي طولي به ويژه در آزادراهها به كار ميرود.
عرض فاصله خالي بين خطوط دوتايي برابر عرض يك خط (حداكثر 15 سانتيمتر) است.
در جادههاي بين شهري، چشم گربهايها به فاصله 13 و يا 5 متر، در راههاي شهري به فاصله 8 و يا 13 متر نصب ميشود. فاصله زياد در هر دو مورد يعني 13 و 8 متر، براي شرايطي است كه راه هموار بوده و از ديد خوب بهرهمند باشد. فاصلههاي كم يعني 5 و 3 متر، براي شرايطي نامناسب از قبيل پيچ، دستانداز، شرايط جوي بد و غيره است.
خطچين عبارت از خطكشي است كه قطعات يك متري به فاصله يك متر از يكديگر ترسيم شود.
جدول 5-1- طول و عرض خطكشي بر حسب نوع راه
عرض خطكشي حاشيه (سانتيمتر)
| عرض خطكشي منقطع (سانتيمتر)
| فاصله بين خطكشي (متر)
| طول خطكشي منقطع (متر)
| نوع راه
| رديف |
12 | 12 | 5 | 3 | فرعي | 1 |
15 | 15 | 8 | 5 | شرياني | 2 |
20 | 15 | 13 | 8 | آزادراه | 3 |
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif منبع : نشریه 267 جلد سوم