Mabna.
کاربر فعال
آزمون پانچ کوچک یکی از تکـنیک های آزمون بر روی نمونه های بسیار کوچک است که قابلیت جایگزینی برای آزمونهای کشش و خزش استاندارد را دارا میباشد و به تازگی برای پیش بینی عمر خستگی نیز از آن استفاده شده است.
آزمون پانچ کوچک با غلبه بر مشکلاتی که به دلیل جدا کردن نمونه های بزرگ در آزمون مخرب پدید می آید، میتواند به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
در مقاله ای که در ادامه معرفی خواهد شد، برای نخستین بار آزمون پانچ کوچک بر روی نمونه های تخریب شده توسط بارگذاری خستگی انجام شده و نتایج آن با نمونه های بکر مقایسه گردیده است. بدین منظور ابتدا آزمون پانچ کوچک بر روی دیسک های کوچکی از جنس فولاد 304 SS و در دمای اتاق با یک نرخ جابجایی ثابت انجام شد و نتایج آن با آزمون کشش استاندارد مقایسه شد.
از آنجایی که بین ماکزیمم نیروی پانچ و مقاومت کششی نهایی ماده یک رابطه خطی وجود دارد، شیب این رابطه خطی به دست آمد. سپس به منظور بررسی میزان تخریب خستگی به کمک آزمون پانچ کوچک، نمونه هایی در معرض بارگذاری خستگی محوری کشش-کشش قرار گرفتند و دیسکهای کوچکی (قطر 10 میلیمتر و ضخامت 0.5 میلیمتر) از این نمونه های تخریب شده جدا شدند.
آزمون پانچ کوچک نشان داد که هرچه میزان تخریب بیشتر باشد، ماکزیمم نیروی پانچ بیشتر کاهش مییابد و در نتیجه مقاومت کششی نهایی ماده در اثر تخریب خستگی کم میشود. تئوری پالمگرن- ماینر تطابق بسیار خوبی را بین نظریه آسیب خطی و داده های تجربی به دست آمده از بارگذاری خستگی محوری کشش- کشش نشان داده است، به کمک تئوری ماینر عمر کارکردی و عمر باقیمانده خستگی تخمین زده شد و نشان داده شد که آزمون پانچ کوچک قابلیت مطلوبی در تخمین عمر کارکردی یا عمر باقیمانده خستگی دارد.
واژههای کلیدی : آزمون پانچ کوچک - تخریب خستگی- تخمین عمر خستگی - پالمگرن ماینر - ماکزیمم نیروی پانچ
جزئیات بیشتر در مقاله زیر از انتشارات معتبر وایلی :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ext.12183/abstract
آزمون پانچ کوچک با غلبه بر مشکلاتی که به دلیل جدا کردن نمونه های بزرگ در آزمون مخرب پدید می آید، میتواند به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
در مقاله ای که در ادامه معرفی خواهد شد، برای نخستین بار آزمون پانچ کوچک بر روی نمونه های تخریب شده توسط بارگذاری خستگی انجام شده و نتایج آن با نمونه های بکر مقایسه گردیده است. بدین منظور ابتدا آزمون پانچ کوچک بر روی دیسک های کوچکی از جنس فولاد 304 SS و در دمای اتاق با یک نرخ جابجایی ثابت انجام شد و نتایج آن با آزمون کشش استاندارد مقایسه شد.
از آنجایی که بین ماکزیمم نیروی پانچ و مقاومت کششی نهایی ماده یک رابطه خطی وجود دارد، شیب این رابطه خطی به دست آمد. سپس به منظور بررسی میزان تخریب خستگی به کمک آزمون پانچ کوچک، نمونه هایی در معرض بارگذاری خستگی محوری کشش-کشش قرار گرفتند و دیسکهای کوچکی (قطر 10 میلیمتر و ضخامت 0.5 میلیمتر) از این نمونه های تخریب شده جدا شدند.
آزمون پانچ کوچک نشان داد که هرچه میزان تخریب بیشتر باشد، ماکزیمم نیروی پانچ بیشتر کاهش مییابد و در نتیجه مقاومت کششی نهایی ماده در اثر تخریب خستگی کم میشود. تئوری پالمگرن- ماینر تطابق بسیار خوبی را بین نظریه آسیب خطی و داده های تجربی به دست آمده از بارگذاری خستگی محوری کشش- کشش نشان داده است، به کمک تئوری ماینر عمر کارکردی و عمر باقیمانده خستگی تخمین زده شد و نشان داده شد که آزمون پانچ کوچک قابلیت مطلوبی در تخمین عمر کارکردی یا عمر باقیمانده خستگی دارد.
واژههای کلیدی : آزمون پانچ کوچک - تخریب خستگی- تخمین عمر خستگی - پالمگرن ماینر - ماکزیمم نیروی پانچ
جزئیات بیشتر در مقاله زیر از انتشارات معتبر وایلی :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ext.12183/abstract