خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آمادگی نفتکش های ایرانی برای ورود به بنادر اروپا

آمادگی نفتکش های ایرانی برای ورود به بنادر اروپا

[h=4]دستاورد دیگر مذاکرات هسته ای:
[/h]تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: این شرکت رایزنی هایی را با کشورهایی اروپایی انجام داده که با نهایی شدن بیانیه هسته ای لوزان، راه را برای از سرگیری تردد نفتکش های ایرانی به بازار اروپا باز و هموار خواهد کرد.


به گزارش ایرنا، علی اکبر صفایی با قدردانی از تلاش های تیم مذاکره کننده کشورمان، گفت: دستیابی به محتوای این بیانیه نقطه عطفی در تاریخ پرونده هسته ای ایران به شمار می رود که با قطعی شدن بیانیه در تیرماه، شاهد به بار نشستن تلاش های انجام شده و لغو کامل تحریم ها خواهیم بود.

وی با اشاره به تصریح بیانیه هسته ای لوزان با شش کشور جهان بر لغو کلیه تحریم ها، در مورد تاثیر این توافق بر عملکرد شرکت ملی نفتکش نیز اظهار داشت: هرچند هنوز توافق نهایی امضا و ساز و کار لغو تحریم ها هم مشخص نشده اما همین توافق اولیه در تعیین و ترسیم مسیر این شرکت برای ورود به بازارهای بین المللی، پیگیری لغو تحریم ها و همچنین اقدامات آتی موثر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در مورد اقدامات این شرکت برای پس از تحریم ها، افزود: شرکت از مدت ها پیش و در راستای مذاکرات هسته ای و پیش بینی احتمال لغو تحریم ها، برنامه ریزی های لازم را با کشورهای اروپایی برای حمل نفت و تردد در بنادر همه کشورها انجام داده که برای تحقق آن، منتظر امضاء توافق نهایی و مشخص شدن زمان و چگونگی لغو کامل تحریم ها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان آنکه در حال حاضر ناوگان این شرکت یکی از بزرگترین و جوانترین ناوگان های حمل مواد نفتی جهان است، گفت: این شرکت آمادگی دارد تا مجددا فعالیت خود را در بازارهای اروپایی از سرگیرد البته برنامه ریزی ها برای ورود به این بازار بگونه ای خواهد بود که به حمل نفت خام صادراتی کشور لطمه ای وارد نشود.

صفایی اضافه کرد: این ظرفیت همواره مورد توجه شرکت های نفتی بین المللی که قبل از تشدید تحریم ها، از مشتریان اصلی شرکت ملی نفتکش ایران بوده اند، قرار داشته و بدون شک آنها از ورود دوباره این شرکت به بازارهای اروپایی استقبال خواهند کرد.

وی درباره توان و ظرفیت شرکت ملی نفتکش ایران، افزود: ناوگان این شرکت شامل حدود 60 فروند کشتی مدل VLCC است که بیشتر آنها غول پیکر بوده و در مجموع ظرفیت حمل بیش از100 میلیون تن محموله نفتی را دارا هستند و هم اکنون حمل نفت خام صادراتی کشور را به مقاصد بین المللی تعیین شده برعهده دارند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی نفتکش ایران، صفایی اضافه کرد: البته با برنامه های توسعه ای پیش بینی شده، در آینده نزدیک تعداد این کشتی ها و به تبع آن ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران افزایش خواهد یافت تا با گشوده شدن بازارهای اروپا، بتوانیم همچون گذشته بدون هیچ کمبودی در این بازار ایفای نقش کنیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیان هنگفت شرکت های امریکایی و اروپایی از تحریم ایران/ رونمایی از قراردادهای نفتی پس از توافق نهایی

زیان هنگفت شرکت های امریکایی و اروپایی از تحریم ایران/ رونمایی از قراردادهای نفتی پس از توافق نهایی

[h=3] تهران - ایرنا - رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران گفت: شرکت های بین المللی از جمله شرکت های اروپایی و آمریکایی از تحریم نفتی ایران، ضرر زیادی کرده اند، بنابراین در صورت لغو تحریم ها و برداشته شدن زنجیر از پای آنها، این شرکت ها برای سرمایه گذاری وارد ایران خواهند شد.
[/h]


سیدمهدی حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه کنفرانس بین المللی رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران در سپتامبر ( اواخر شهریور ماه) سال جاری در لندن برگزار می شود.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران، افزود: شرکت های خارجی به دلیل تحریم برای حضور در صنعت نفت ایران با موانعی مواجه هستند، بنابراین تصمیم گرفته شده است که رونمایی از این قراردادها به دوران پس از رفع تحریم ها موکول شود.

حسینی گفت: در زمان فعالیت کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، مذاکرات و گفت وگو هایی با شرکت های آسیایی و اروپایی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل فنی و اقتصادی سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران جذابیت های بسیاری دارد و بنابراین شرکت های بین المللی از سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران استقبال می کنند.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران ادامه داد: شرکت های بین المللی از تحریم نفتی ایران، ضرر زیادی کرده اند، بنابراین در صورت لغو تحریم ها و برداشته شدن زنجیر تحریم از پای آنها، این شرکت ها برای سرمایه گذاری وارد ایران خواهند شد.

حسینی در خصوص حضور شرکت های نفتی آمریکایی نیز گفت: شرکت های آمریکایی برای سالیان طولانی از حضور در صنعت نفت ایران محروم بوده اند، لذا با توجه به فضای مثبت بین المللی ایجاد شده، خواستار حضور در ایران خواهند بود.

وی اضافه کرد: در صورت دستیابی به توافق نهایی در تیرماه، تحریم های یکجانبه ای که آمریکا در دهه 1990 میلادی علیه صنعت نفت ایران وضع کرده بود، تضعیف خواهد شد.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران خاطرنشان کرد: شرکت های آمریکایی تمایل دارند که در صنعت نفت ایران که دارای بزرگترین مخازن گازی و نفتی دنیا است، حضور داشته باشند.

بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پنجشنبه سیزدهم فروردین ماه پس از 12 سال در لوزان توسط محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیانیه هسته ای لوزان، بازار جهانی نفت را مواج کرد

بیانیه هسته ای لوزان، بازار جهانی نفت را مواج کرد

[h=3] تهران - ایرنا - شبکه خبری راشا تودی اعلام کرد، خبرهای هسته ای ایران، کشوری که یکی از بزرگ ترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، قیمت جهانی نفت را پنجشنبه گذشته 4 درصد کاهش داد.
[/h]


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از این شبکه خبری، از آنجا که تا برداشته شدن تحریم ها در پایان ماه ژوئن (9 تیر)، نفت ایران نمی تواند وارد بازارها شود، قیمت ها بزودی به سطح قبلی خود باز خواهد گشت.

پس از آنکه بیانیه هسته ای ایران پنجشنبه گذشته در لوزان سوییس صادر شد، قیمت نفت برنت به کمتر از 55 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت که به محض انتشار بیانیه مشترک لوزان به 54.95 دلار در هر بشکه کاهش یافته بود، سپس افزایش پیدا کرد.

ناآرامی در یمن و درگیری عربستان سعودی با این کشور، بهای نفت را به طرف بالا سوق می دهد، زیرا یمن مجرای اصلی صادرات میلیون ها بشکه نفت است و عربستان سعودی بزرگترین کشور صادرکننده نفت در جهان می باشد.

تحریم نفت و دیگر محصولات ایران، در تئوری، در ضرب الاجل 30 ژوئن برداشته خواهد شد.

نعیم اسلم تحلیلگر ارشد بازار در شرکت آوا ترید ایرلند، گفت: توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، پس از آنکه ایران اقدام به افزایش عرضه به بازارهای اشباع شده نفت کند، می تواند قیمت نفت را کاهش دهد.

وی در یادداشتی که برای راشاتودی ارسال کرد، نوشت؛ به هر حال با توجه چگونگی ساختار توافق، اینکه ایران قادر به غنی سازی اورانیوم خود نخواهد بود برای روسیه خبر خوبی است و حتی می تواند روابط ایران و روسیه را تقویت کند. روسیه از این توافق بهره فراوانی خواهد برد زیرا ایران به اورانیوم غنی شده بیشتری نیاز خواهد داشت.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت نفت بالا رفت/عربستان قیمت نفت خود برای آسیا را گران کرد

قیمت نفت بالا رفت/عربستان قیمت نفت خود برای آسیا را گران کرد

[h=3] تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قیمت نفت در معاملات آتی روز دوشنبه، پس از آنکه عربستان سعودی برای دومین ماه متوالی قیمت نفت خود برای مشتریان آسیایی را گران کرد، بیش از یک دلار بالا رفت.
[/h]


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از رویترز، این امر نشاندهنده آن است که تقاضای نفت در آسیا افزایش پیدا کرده است.

قیمت نفت برنت پس از آنکه به دلیل بیانیه سوییس در مورد مذاکرات هسته ای ایران 5 درصد کاهش یافت، بار دیگر در روز پنجشنبه گذشته افزایش پیدا کرد زیرا صادرات نفت ایران تنها در صورت رسیدن به یک توافق جامع در تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه (اردیبهشت) روز دوشنبه در ساعت 02:35 بامداد به وقت گرینویچ در بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن به 56.19 دلار در هر بشکه افزایش یافت و در مقایسه با قیمت پایان روزی پنجشنبه گذشته 1.19 دلار گرانتر شد.

قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در مه مه نیز 1.21 دلار گرانتر شد و به 50.35 دلار در هر بشکه رسید.

جمعه گذشته بازارها به خاطر شروع تعطیلات عید پاک بسته بودند.

با وجود تحریم ایران، واردات چین از این کشور قرار است نسبت به ماه اوت افزایش یابد زیرا شرکت دولتی نفت چین با شرکت نفت ایران برای خرید بیشتر میعانات نفتی قرارداد امضا کرده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بررسی توسعه فاز 11 پارس جنوبی پس از 15 سال

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 94011704435
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵



با توجه به تاکید صورت گرفته در زمینه توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، پس گذشت 15 سال از آغاز مذاکرات برای توسعه این فاز، به تازگی و در آستانه سال 94 تهیه اسناد فنی و مدارک مناقصه واگذاری طرح توسعه این فاز آغاز شده است و این در حالی است که پیش از این توسعه فاز 11 بنا بود در قالب معرفی قراردادهای جدید نفتی ایران در کنفرانس لندن به سرمایه گذاران خارجی واگذار شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حالی که علی اکبر شعبان پور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش از این از معرفی 4 پروژه پارس جنوبی در کنفرانس لندن خبر داده و پروژه توسعه فاز 11 را از جمله این پروژها اعلام کرده بود، به تازگی از از آغاز تهیه اسناد فنی و مدارک مناقصه واگذاری طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی در قالب دو فاز ١١A و ١١B خبر داده است.
وی در گفت و گویی با بیان این که در فاز نخست این طرح که شامل ساخت یک جکت، یک سکو، یک خط لوله دریایی و حفاری است، گاز تولید شده از دریا این فاز به تاسیسات پالایشگاهی فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی ارسال می شود، اضافه کرد: فاز ١١B طرح توسعه فاز ١١ میدان گازی مشترک پارس جنوبی به لحاظ فنی و مشخصات کاری مشابه فاز A این طرح است و گاز تولیدی سکوی آن به تاسیسات پالایشگاهی فاز ١٢ پارس جنوبی ارسال می شود.
بر اساس این گزارش، اواخر دهه هفتاد بود (سال 2000 میلادی) که شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه برای توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه حدود 10 میلیون تنی تولید LNG به توافق رسیدند و تفاهم نامه‌ای بین دوطرف به امضا رسید.
ورود و خروج فرانسوی ها و چینی ها
پس از امضای این تفاهم نامه، شرکت پتروناس مالزی هم برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی اعلام آمادگی کرد و با توافقی سه جانبه شرکت ملی نفت ایران 50 درصد، شرکت توتال فرانسه 40 درصد و پتروناس مالزی 10 درصد از سهام توسعه بخش بالادستی و پایین دستی را به عهده گرفتند.
اما در پی عقد این تفاهم نامه و پس از انجام مطالعات مهندسی حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران افزایش یافت و طی سال های 1385 تا 1387 شرکت نفتی توتال به بهانه افزایش قیمت جهانی فولاد و در پی آن بالا رفتن هزینه های پروژه ، در اجرای عملیات توسعه ای فاز 11 تعلل و اقدام به وقت کشی کرد تا این که شرکت ملی نفت با پیشنهاد افزایش هزینه اجرای پروژه از سوی فرانسوی ها مخالفت کرده و در نهایت توتال از فاز 11 پارس جنوبی خارج شد.
بر اساس این گزارش پس از خروج توتال،در سال 1388 مذاکراتی بین شرکت نفت و شرکت CNPC چین آغاز و در نهایت قراردادی با ارزشی حدود 5 میلیارد دلار بین شرکت نفت و CNPC امضا شد اما چینی ها نیز مانند تجربه حضورشان در بسیاری از پروژه های عمرانی کشور،در این پروژه نیز کاری از پیش نبردند و سرانجام در پاییز 91 اقدام به ترک پارس جنوبی کردند.
پس از خروج چینی ها از این پروژه،مذاکراتی بین شرکت نفت و شرکت های داخلی مانند پترو ایران،تاسیسات دریایی و پترو پارس انجام شد تا این که شهریور ماه سال گذشته عملیات توسعه فاز 11 به شرکت پتروپارس واگذار شد اما چندی پس از این اقدام، با توجه به اولویت بندی صورت گرفته در زمینه توسعه فازهای پارس جنوبی و با توجه به محدودیت مالی موجود،پترو پارس از این پروژه خارج شد.
اعلام آمادگی شرکت های داخلی برای توسعه فاز 11
اما در حالی که از فاز 11 به عنوان یکی از پروژه های قابل معرفی در کنفرانس لندن یاد می شود، خبر از آغاز تهیه اسناد مناقصه آن منتشر شده است.
پیش تر نیز محمدجواد شمس،مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفت و گویی از احتمال واگذاری فاز 11 به این شرکت خبر داده است.
از سوی دیگر مپنا که توسعه میدان گازی فروز B را به عهده داشت که در دولت یازدهم با توجه به اولویت بندی صورت گرفته مبنی بر توسعه میادین مشترک، از فوریت خارج شد، اواخر سال گذشته برای انجام عملیات حفاری فاز 11 اعلام آمادگی کرده است.
بر اساس این گزارش محمد کشاورز،مدیر حفاری شرکت مپنا اعلام کرده که با توجه به مذاکره‌ها و هماهنگی‌های انجام شده پیشنهاد خود را برای حفاری فاز ١١ به شرکت ملی نفت ارائه کردیم که در صورتی که شرکت نفت آن را مناسب بداند، آماده اجرای کار هستیم.
وی درباره زمان اعزام دکل حفاری این شرکت برای اجرای حفاری دریایی فاز ١١ گفته که فعلا در مرحله پیشنهاد هستیم و تصمیم برعهده شرکت ملی نفت ایران است.
اما این مسائل در حالی برای توسعه فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی مطرح شده ایران نسبت به کشور همسایه در برداشت از این میدان دچار عقب ماندگی است، البته طی یکسال گذشته با اولویت بندی صورت گرفته برداشت ایران از این میدان گازی مشترک 100 میلیون متر مکعب افزایش یافته است و برنامه ریزی برای افزایش تولید گاز به میزان 100 میلیون متر مکعب در سال جاری نیز صورت گرفته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهای جهانی نفت افزایش یافت

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 94011704296
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵



بهای نفت در بازار‌های جهانی امروز (دوشنبه) بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، پس از آنکه تفاهم هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در هفته گذشته شانس کمی را برای افزایش قابل توجه در صادرات نفت ایران تا سال 2016 ایجاد کرد، بهای نفت در بازارهای جهانی امروز افزایش یافت.
نفت برنت دریای شمال روز پنجشنبه پس از حصول توافق اولیه بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای پنج درصد کاهش قیمت داشت. تفاهم هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی راه را برای ورود بیشتر نفت ایران به بازارهای جهانی در صورت امضاء توافق جامع تا ماه ژوئن هموار می‌کند.

این در حالی است که تحلیلگران هشدار می‌دهند که افزایش احتمالی در صادرات نفت ایران ممکن است چند ماه طول بکشد و قبل از سال 2016 محقق نشود.
تحلیلگران موسسه مورگان استنلی گفتند: اگرچه این کاهش قیمت مشخصا نزولی است توافق نهایی و لغو کامل تحریمها هنوز با یک سری موانع مواجه‌است.
آنها افزودند: حتی اگر توافق نهایی امضا شود ما انتظار نداریم که قبل از سال 2016 تاثیر چندانی روی بازار داشته باشد.
نفت برنت در معاملات امروز با یک دلار و هفت سنت افزایش 56 دلار و 2 سنت در هر بشکه معامله شد و نفت سبک آمریکا نیز برای تحویل در ماه مه با 91 سنت افزایش به 50 دلار و 5 سنت در هر بشکه رسید.
تعداد سکوهای حفاری نفت شیل در آمریکا این هفته 11 مورد کاهش داشت و به 802 سکو رسید که کمترین کاهش از ماه دسامبر تاکنون است.
کاهش اندک تعداد سکوهای حفاری در آمریکا این انتظارات را به وجود آورده که فعالیت حفاری در حال نزدیک شدن به یک سطح محوری بوده و می‌تواند باعث کاهش تولید، افزایش قیمت‌ها و بازگرداندن سکوهای رده‌ خارج شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تولید نفت روسیه رکورد زد

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94011704142
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴



تولید نفت‌خام روسیه در ماه مارس به رکورد تازه‌ای دست یافت و باعث افزایش صادرات این کشور و تشدید اشباع بازار جهانی نفت، کاهش قیمت‌ها و لطمه‌ خوردن اقتصاد این کشور شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، تولید‌کنندگان بزرگ نفت در منطقه خلیج فارس در آخرین نشست اوپک در ماه نوامبر گذشته حفظ سهم بازار خود را به افزایش قیمت‌ها ترجیح داده و اعلام کردند: تنها در صورتیکه دیگر تولید‌کنندگان نظیر روسیه تولید خود را کاهش دهند حاضر به کاهش تولید خواهند شد.
مقامات روسیه می‌گویند: به دلیل مشکلات چاه‌های نفت در مناطقی از روسیه که شرایط جوی سختی دارند بالا و پایین بردن قابل توجه میزان تولید این چاه‌ها دشوار است.
آمار وزارت انرژی روسیه حاکی از این است که دو شرکت انرژی بزرگ روسیه شامل گازپروم و روس‌نفت در ماه مارس تولید نفت روسیه را به رکورد 10 میلیون و 710 هزار بشکه در روز رساندند که بالاترین سطح تولید پس از سقوط شوروی سابق است.
میزان تولید نفت روسیه از مقدار نفت تولید شده این کشور در ماه دسامبر که 10 میلیون و 670 هزار بشکه در روز بود فراتر رفته است.
این آمار همچنین شامل تولید نفت خام و میعانات گازی است که تولید آنها در ماه مارس به 45 میلیون و 275 هزار تن رسید در حالیکه در ماه فوریه 40 میلیون و 696 هزار تن بود.
همچنین مقدار صادرات نفت روسیه از طریق شرکت خط لوله ترانسنفت که شامل برخی محموله‌های ترانزیتی از کشور‌های همسایه است، با دو درصد افزایش به 4 میلیون و 370 هزار بشکه در روز (18 میلیون و 476 هزار تن ) رسید.
وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: صادرات نفت خام روسیه از طریق ترانسنفت با دو درصد افزایش به 3 میلیون و 910 هزار بشکه در روز رسیده است.
وزیر نفت روسیه ماه گذشته به رویترز گفت: انتظار می‌رود صادرات نفت خام این کشور در سال جاری افزایش یابد.
صادرات نفت خام روسیه انتظار می‌رود که در سال 2015، 3 میلیون تن افزایش پیدا کند و از 224 میلیون تن در سال 2014 به 280 میلیون تن تا سال 2035 برسد.

تولید میعانات گازی و نفت خام گازپروم بزرگ‌ترین تولید‌کننده گاز طبیعی جهان در ماه مارس نسبت به فوریه 14 درصد افزایش یافت.
روسنفت بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان از لحاظ میزان تولید، تولید نفت خود را به مدد افزایش تولید در میدان وانکور در شرق سیبری با 0.2 درصد افزایش به 3 میلیون و 810 هزار بشکه در روز رساند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بدهی 3میلیارد دلاری مصر به شرکت‌های نفتی خارجی

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94011704077
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۸



مصر به شرکتهای نفتی خارجی سه میلیارد و 285 میلیون دلار بدهکار است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، یک مقام وزارت نفت مصر گفت این کشور 9 میلیارد و 369 میلیون دلار از بدهی عقب افتاده 9 ماه تا 31 مارس به شرکتهای نفتی خارجی را پرداخت کرده است.

وزارت نفت مصر ماه گذشته به رویترز گفت: قصد دارد بدهی خود به شرکتهای خارجی را تا اواسط سال 2016(یک سال دیرتر از تاریخی که قبلا اعلام شده بود) به طور کامل پرداخت کند.
مصر به دلیل بی ثباتی پس از ناآرامی‌های سال 2011 که به برکناری حسنی مبارک انجامید، پرداختهای خود به شرکتهای نفت و گاز را به تاخیر انداخته است.
انباشت بدهی ها از قبل از ناآرامیها شروع شد ولی وخامت وضعیت داراییهای دولت مصر باعث شد که بدهی های دولت مصر به شرکتهای نفتی خارجی به چند میلیارد دلار برسد.
تولید گاز مصر کاهش یافته درحالیکه مصرف این کشور افزایش یافته است ولی شرکتهای انرژی تازمانیکه دولت مصر طلب عقب افتاده آنها را پرداخت نکند، میلی به افزایش سرمایه گذاری در زمینه اکتشاف و تولید انرژی به ویژه در مناطق پرهزینه فراساحلی مصر ندارند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] آمادگی ناوگان نفتکش ایران برای ورود به بازار اروپا

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94011603818
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴



مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران از رایزنی با کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: نهایی شدن توافق هسته ای ایران، راه را برای ازسرگیری تردد کشتی ها این شرکت به بازار اروپا باز و هموارخواهد کرد.
به گزارش ایسنا، علی اکبر صفایی با تبریک دستیابی ایران به توافق هسته ای با کشورهای 1+5، ازتلاش های تیم مذاکره کننده کشورمان قدردانی کرد و گفت:دستیابی به این توافق نقطه عطفی در تاریخ پرونده هسته‌ای ایران به شمار می‌رود که با اجرای توافق نهایی در تیرماه، شاهد به بار نشستن تلاش های انجام شده و لغو کامل تحریم ها خواهیم بود.
وی با اشاره به تصریح توافق اولیه ایران با شش کشور جهان بر لغو کلیه تحریم ها، در مورد تاثیر این توافق بر عملکرد شرکت ملی نفتکش نیز اظهار داشت:هر چندهنوز توافق نهایی امضا نشده و سازو کار لغو تحریم ها هم مشخص نشده است اما همین توافق اولیه در تعیین و ترسیم مسیر این شرکت برای ورود به بازارهای بین المللی، پیگیری لغو تحریم ها و همچنین اقدامات آتی نیز موثر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره اقدامات این شرکت برای پس از تحریم افزود: شرکت از مدت ها پیش و در راستای مذاکرات هسته ای و پیش بینی احتمال لغو تحریم ها، برنامه ریزی های لازم را با کشورهایی اروپایی برای حمل نفت و تردد در بنادر کلیه کشورها انجام داده است که برای تحقق آن،منتظر امضاء توافق نهایی و مشخص شدن زمان و چگونگی لغو کامل تحریم ها هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه درحال حاضر ناوگان این شرکت یکی از بزرگترین و جوانترین ناوگان های حمل مواد نفتی جهان است گفت: این شرکت آمادگی دارد تا مجددا" فعالیت خود را در بازارهای اروپایی از سرگیرد البته برنامه ریزی ها برای ورود به این بازار بگونه ای خواهد بود که به حمل نفت خام صادراتی کشور لطمه ای وارد نشود.
صفایی اضافه کرد: این ظرفیت همواره مورد توجه شرکت های نفتی بین المللی که قبل از تشدید تحریم‌ها، از مشتریان اصلی شرکت ملی نفتکش ایران بوده اند، قرار داشته و بدون شک آنها از ورود دوباره این شرکت به بازارهای اروپایی استقبال خواهند کرد.
وی درباره توان و ظرفیت شرکت ملی نفتکش ایران افزود: ناوگان این شرکت شامل حدود 60 فروند کشتی VLCC است که بیشتر آنها غول پیکر بوده و در مجموع ظرفیت حمل بیش از100 میلیون تن محموله نفتی را دارا هستند و هم اکنون حمل نفت خام صادراتی کشور را به مقاصد بین المللی تعیین شده بر عهده دارند.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران اضافه کرد: البته با برنامه های توسعه ای پیش بینی شده، در آینده نزدیک تعداد این کشتی ها و به تبع آن ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران افزایش خواهد یافت تا با گشوده شدن بازارهای اروپا ، بتوانیم همچون گذشته بدون هیچ کمبودی در این بازار نیز ایفای نقش کنیم.
وی ضمن تشکر از حمایت های دولت تدبیر و امید در حمایت از شرکت ملی نفتکش ایران، اظهار امیدواری کرد سال 94 سال، سال رفع تحریم ها و رونق و توسعه بیش از پیش صنعت کشتیرانی و بخش دریایی و بندری کشور باشد.
 

SHM.IT

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت نفت بالا رفت

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، قیمت نفت در پایان معاملات روز دوشنبه (١٧ فروردین ماه) در حالی افزایش یافت که تحلیلگران پس از توافق اولیه ایران و غرب زمان افزایش صادرات ایران را دوباره مورد ارزیابی قرار دادند و نیز پیش بینی کردند سطح ذخیره نفت ماهانه آمریکا کاهش می یابد.
پس از توافق اولیه ایران و غرب در روز پنجشنبه (١٣ فروردین ماه) بر سر مسائل هسته ای ایران قیمت جهانی نفت چهار درصد پایین آمد. تحلیلگران که در ابتدا بر این اعتقاد بودند که ایران بالافاصله پس از رفع تحریمها می تواند صادرات نفت خود را افزایش دهد، سپس به این نتیجه رسیدند که بازگشت قابل ملاحظه عرضه نفت ایران در بازارها بیش از حد انتظار زمان نیاز دارد.
فیل فلین، تحلیلگر موسسه پرایس فیوچرز گروپ، گفت: کسانی که فکر می کردند نفت ایران همین فردا وارد بازار می شود درک کردند که باید برای این نفت دست کم تا یک سال منتظر بمانند.
از سوی دیگر، بازرگانان نفتی اعلام کردند که قیمت نفت در واکنش به تازه ترین گزارش موسسه اطلاعات انرژی جن اسکیپ افزایش یافت. این موسسه در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که ذخیره سازی نفت آمریکا در پایانه کوشینگ اوکلاهاما در هفته گذشته افزایش بسیار اندکی داشت. این مقدار افزایش کمترین سطح آن از ماه نوامبر ٢٠١٤ تاکنون است.
قیمت نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه میلادی در پایان معاملات روز دوشنبه (١٧ فروردین ماه) سه دلار و ١٧ سنت یا ٥,٧٧ درصد بالا رفت و در نهایت به ٥٨ دلار و ١٢ سنت برای هر بشکه رسید. این بیشترین مقدار افزایش روزانه قیمت این شاخص نفتی از میانه ماه فوریه امسال محسوب می شود.
قیمت نفت دبلیو تی آی آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز (دوشنبه، ١٧ فروردین ماه) با سه دلار افزایش یا ٦,١١ درصد رشد در نهایت به ٥٢ دلار و ١٤ سنت رسید. این مقدار رشد درصدی قیمت نفت آمریکا نیز از ابتدای ماه فوریه امسال بی سابقه بود.
همچنین قیمت دلار آمریکا که در پی گزارش ناامیدکننده وضع بیکاری روز جمعه (١٤ فروردین ماه) افت کرده بود به بالا رفتن قیمت نفت کمک کرد.
در همین حال، یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت نفت در بازارهای روز گذشته، خبر افزایش قیمتهای نفت عربستان برای تحویل به مشتریان آسیایی بود. ضمن آنکه درگیریهای یمن نیز به بالا رفتن قیمتها کمک کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت نفت برنت بیش از یک درصد کاهش یافت

قیمت نفت برنت بیش از یک درصد کاهش یافت

[h=3] تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز به نقل از بانک آمریکایی گلدمن ساچز اعلام کرد، باید چند ماهی قیمت نفت پایین باشد تا رشد تولید نفت در آمریکا شروع به کاهش نماید، قیمت نفت برنت دریای شمال روز سه شنبه(18 فروردین) بیش از یک درصد کاهش پیدا کرد.
[/h]


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از رویترز، قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه مه (خرداد) روز سه شنبه در ساعت 04:53 به وقت گرینویچ در بازار لندن 63 سنت کاهش یافت و به 57.49 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت دیروز به رکورد 58.24 دلار در هر بشکه افزایش یافته بود که بالاترین قیمت از 27 مارس (7 فروردین) است.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه نیز امروز در ساعت یادشده با 44 سنت کاهش به 51.70 دلار در هر بشکه رسید. قیمت این نفت دیروز به 52.14 دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت پایان روزی نفت خام آمریکا از 18 فوریه (اواخر بهمن 93) است.

بانک بین المللی گلدمن ساچز آمریکا در یک بررسی اعلام کرد، انتظار می رود موجودی نفت این کشور در ماه آوریل به اوج خود برسد و سپس در طول ماه های مه و سپتامبر که تقاضای نفت به بالاترین سطح خود می رسد،350 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

این بانک افزود: قیمت پیش بینی شده 40 دلار در هر بشکه نفت خام آمریکا در طول سه ماه آینده افزایش چندانی نخواهد داشت، زیرا موجودی نفت این کشور احتمالا در ماه اکتبر بار دیگر افزایش می یابد و قیمت نفت در سال 2016 را به کاهش وامی دارد.

بانک گلدمن ساچز ادامه داد: قیمت ها لازم است ظرف چند ماه آینده نیز پایین باقی بمانند تا رشد تولید نفت در آمریکا روند نزولی به خود بگیرد.

این بانک اضافه کرد: با توجه به چشم انداز تولید نفت آمریکا در سال 2016 تحقق قیمت 65 دلار در هر بشکه نفت در سال آینده دشوار است و به نظر می رسد قیمت بسیار بالایی است.

ریک اسپونر تحلیلگر ارشد نفت در موسسه تحقیقاتی سی.ام.سی مارکتس در سیدنی، گفت: ممکن است قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت بار دیگر افزایش یابد زیرا دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها تمام می شود. آنها نفت خام بیشتری می خرند تا بتوانند پاسخگوی مصرف بنزین در طول تابستان باشند.

وی افزود: بسیاری از مردم منتظربه تعادل رسیدن عرضه و تقاضا هستند و ما در حال نزدیک شدن به این زمان هستیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت ایران به چین افزایش می یابد

صادرات نفت ایران به چین افزایش می یابد

[h=3] تهران - ایرنا- رویترز اعلام کرد: مقامهای ایران و چین درباره فروش بیشتر نفت و همچنین سرمایه گذاری های نفت و گاز با یکدیگر گفتگو می کنند.
[/h]


به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تنها چند روز پس از توافق اولیه هسته ای میان تهران و ٦ قدرت جهان، یک هیات ایرانی این هفته در جریان سفر به پکن درباره افزایش فروش نفت به چین و همچنین سرمایه گذاری های نفت و گاز با یکدیگر گفتگو می کنند.

چین که بزرگترین شریک تجاری و مشتری نفت ایران به شمار می رود، در سال ٢٠١٢ میلادی همزمان با افزایش تحریم ها علیه تهران، حدود نیمی از مجموع صادرات نفت خام ایران را به خود اختصاص داد.

امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران در امور بازرگانی و بین الملل، گفت که وی و همکارانش درباره پروژه های نفت و گاز چین در ایران مذاکره می کنند. در همین حال مقام های شرکت ملی نفت ایران نیز با بزرگترین خریداران چینی نفت ایران دیدار خواهند کرد.

پیش بینی می شود که مقامهای شرکت ملی نفت ایران و دیگر ارگان ها با خریداران همیشگی نفت ایران یعنی شرکت یونیپک، شعبه تجاری سینوپک، بزرگترین شرکت پالایشی نفت آسیا و همچنین شرکت دولتی ژوهای ژنرونگ دیدار کنند.

این شرکتها اواسط دهه ١٩٩٠ میلادی واردات نفت از ایران را آغاز کردند.

براساس این گزارش، ایران و ٦ قدرت بزرگ جهان به یک چارچوب برای توافق هسته ای دست یافتند. مذاکره کنندگان همچنان بر روی جزئیات چگونگی لغو تحریمها علیه تهران و کاهش غنی سازی اورانیوم کار می کنند.

ایران که پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان به شمار می رود، امیدوار است که مجموع صادرات نفت خود را ظرف تنها دو ماه پس از لغو تحریم ها، حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، درباره افزایش خرید چین گفت: این امر نخست به تمایل چینی ها برای خرید نفت ایران بستگی دارد و سپس همه چیز در جریان مذاکرات تجاری بررسی می شود.

براساس آمارهای گمرک چین، ایران سال گذشته پس از عربستان سعودی، آنگولا و دیگر کشورها، ششمین صادرکننده بزرگ نفت به چین بود. صادرات نفت ایران به این کشور آسیایی سال گذشته با ٢٨ درصد افزایش نسبت به سال ٢٠١٣ میلادی به ٢٧,٤٦ میلیون تن، حدود ٥٥٠ هزار بشکه در روز، رسید.

براساس قرارداد جدید صادرات میعانات میان شرکت ژوهای ژنرونگ و شرکت ملی نفت ایران، مجموع نفت خریداری شده چین از ایران در قراردادها در سال جاری به بیش از ٦٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

بنابر این گزارش، شرکتهای انرژی چین نیز بزرگترین سرمایه گذاران صنعت نفت ایران هستند. تهران به منظور کاهش نگرانی های ناشی از تحریم ها و افت قیمت های نفت، تغییراتی در شرایط قراردادهای توسعه ایجاد کرده است.

شرکتهای بزرگ انرژی چین از جمله شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی)، سینوپک و شرکت ملی فراساحلی نفت چین قراردادهای اولیه ای به ارزش دهها میلیارد دلار با ایران امضا کرده اند.

در همین حال، به دلیل تحریم های آمریکا و در پی آن مسدود شدن دارایی های تهران، مبلغ قابل توجهی از پول حاصل از مبادلات ایران در بانک کونلون چین ذخیره شده است. معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد که مقام های این کشور برای حل وفصل مسائل مالی در چین حضور ندارند.

زمانی نیا با اشاره به سفر هیات ایرانی به پکن، گفت: چین چند پروژه بزرگ در ایران دارد و ما در نظر داریم موضوعات مربوط به این پروژه ها را حل وفصل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مشکلات مالی تنها با لغو تحریم ها برطرف می شوند.

شرکتهای چینی با بیم تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیت های تجاری آنها در آمریکا به دلیل تحریم های همه جانبه واشنگتن علیه تهران، از سال ٢٠١٠ میلادی تاکنون فعالیت های خود را در ایران کاهش داده یا متوقف کرده اند.

براساس این گزارش، سرمایه گذاری های احتمالی شامل پروژه هایی از قبیل طرح توسعه ٤,٧ میلیارد دلاری فاز ١١ میدان بزرگ گازی پارس جنوبی و میدان نفتی آزادگان شمالی می شود.

یکی از مقامهای ایرانی اعلام کرد که سفر این هیات در پی دعوت مقامهای بلندپایه انرژی چین در سازمان ملی انرژی این کشور صورت می گیرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بارگیری ۱۷۰۰ نفتکش در پایانه میعانات گازی عسلویه

بارگیری ۱۷۰۰ نفتکش در پایانه میعانات گازی عسلویه

نفت نیوز: مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه در ایام نوروز کارکنان پایانه های نفتی ایران در مناطق خارگ، عسلویه، نکاء و ماهشهر بدون وقفه در واحد صادرات و عملیات حضور داشتند، از پهلوگیری و بارگیری یک هزار و هفتصدمین نفتکش در پایانه صادرات میعانات گازی عسلویه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع سانی nioc، سید پیروز موسوی با اعلام این مطلب افزود: یک هزار و هفتصدومین نفتکش در روز ۱۳ فروردین ماه و با حضور ۲۵ نفر از کارکنان اداره صادرات درپایانه عسلویه پهلودهی و بارگیری شد.

وی تصریح کرد: ظرفیت این نفتکش ۳۰۰ هزار تن بود و با پهلودهی آن بر موقعیت گوی شناور شماره ۳ عسلویه، محموله مورد تقاضای آن از میعانات گازی پارس جنوبی بارگیری شد.

موسوی یادآور شد: از اول تا ۱۵ فروردین ماه امسال تعداد ۷ نفتکش از طریق سه گوی شناور پهلوگیری و بارگیری شده اند که رکورد قابل توجه ای است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: با عنایت حق و با عزم و تعهد ملی، همگام با همدلی و تعامل جمعی کارکنان پایانه های نفتی ایران و حمایت و پشتیبانی‌ مدیران ارشد صنعت نفت کشور، شرکت پایانه های نفتی ایران در سال جاری نیز همچون سال گذشته، ضمن تمرکز بر مأموریت اصلی خود در همسویی با پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت و گازکشور از طریق فرآیندهای عملیاتی تلاش بیش از پیش خواهد داشت.

غلامعباس حیدری، رئیس پایانه میعانات گازی عسلویه نیز با اشاره به این موفقیت تصریح کرد: اتخاذ تدابیر عملیاتی ضمن انجام عملیات ایمن، امکان بارگیری از دو گوی شناور را به صورت همزمان امکان پذیرکرده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آخرین بلوك گازي پارس جنوبي در برنامه توسعه قرار گرفت

آخرین بلوك گازي پارس جنوبي در برنامه توسعه قرار گرفت

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از آغاز تهیه اسناد فنی و مدارک مناقصه واگذاری طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در قالب دو فاز 11A و 11B خبر داد و گفت: در فاز نخست این طرح که شامل ساخت یک جکت، یک سکو، یک خط لوله دریایی و حفاری چاههاي گازي اين حوزه است، گاز تولید شده از دریا به تاسیسات پالایشگاهی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی ارسال می شود.


مهندس علی اکبر شعبانپور، تصریح کرد: فاز 11B طرح توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی نيز به لحاظ فنی و مشخصات کاری مشابه فاز A این طرح است كه گاز تولیدی سکوي آن به تاسیسات پالایشگاهی فاز 12 پارس جنوبی ارسال می شود.
وي هدف از ارسال گاز فاز 11 پارس جنوبی به فازهای 6 تا 8 و 12 پارس جنوبی را استفاده از ظرفیتهای خالی و مازاد پالایشگاهی در این فازها و تسريع در دستيابي به توليد مورد انتظار در اين بخش از ميدان عنوان کرد.


راه اندازي كامل فاز 15 و 16 تا پایان سال


شعبانپور اعلام كرد: اولويت بندي اجراي طرحها در سال جاري نيز براساس برنامه تامين منابع برنامه ريزي شده است و بر اين اساس بهره برداري نهايي از پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی يكي از اولويت هاي اصلي در سال جاري است به گونه اي كه به زودي با راه اندازي واحدهاي بوتان و پروپان اين پروژه و نيز بهره برداري از واحدهاي دانه بندي گوگرد، زمينه براي دسترسي سريعتر به تمامي ظرفيت هاي پالايشي طراحي شده فراهم خواهد شد .
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه اندازي اولين واحدهاي تكميلي پالايشگاه فازهاي 15 و 16

راه اندازي اولين واحدهاي تكميلي پالايشگاه فازهاي 15 و 16

مجري طرح توسعه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي از راه اندازي واحدهاي فراورش پروپان و بوتان (LPG) و اولين واحد دانه بندي گوگرد اين فاز تا يك ماه آينده خبر داد .


به گزارش روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، مهندس رضا فروزش با اشاره به پيشرفت هاي جديد در ساخت و راه اندازي رديف هاي فراورش گاز و مشتقات گازي در فازهاي 15 و 16 گفت: با راه اندازي واحدهاي پروپان و بوتان سالانه يك ميليون تن از اين محصول پالايشگاهي به توليدات كشور افزوده خواهد شد .


وي همچنين عنوان كرد كه با مجموعه تلاشهاي صورت گرفته در تامين نياز صنايع پتروشيمي و مجتمع هاي توليدي مستقر در منطقه عسلويه، توليد از واحدهاي " اتان " اين پالايشگاه نيز تا كمتر از دو ماه آينده انجام خواهد شد به گونه اي كه انتظار مي رود اين پروژه بتواند سهم عمده اي در تامين تقاضاي واحدهاي توليدي در زنجيره ارزش افزايي از گاز از طريق توليد محصولات راهبردي پتروشيمي ايفا نمايد .


براساس اين گزارش، توليد گوگرد در طراحي فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي به ميزان 400 تن در روز پيش بيني شده است كه طي يك ماه آينده با تكميل فعاليتهاي اجرايي و راه اندازي چرخه عمليات نهايي پيش راه اندازي، اولين واحد بازيابي و دانه بندي گوگرد (SRU ) نيز در مدار سرويس قرار خواهد گرفت؛ اين نخستين آماده سازي واحدهاي جنبي فرايندي در زنجيره توليدات با ارزش پالايشگاهي در سال جديد محسوب مي شود كه مطابق برنامه ساير واحدهاي گوگردسازي نيز طي نيمه نخست امسال در مدار توليد قرار خواهد گرفت .


رضا فروزش همچنين از بارگيري سومين محموله توليدات ميعانات گازي اين فاز به ميزان 500 هزار بشكه خبر داد و افزود: اين محموله توسط يك كشتي ژاپني در حال بارگيري است كه جهت صادرات به بازارهاي شرق آسيا در نظر گرفته شده است .


تاكنون از محل توليدات دريايي فازهاي 15 و 16 ،‌ حجمي فراتر از 2 ميليون بشكه ميعانات گازي CONDENSATE)) توليد شده كه از نظر ارزش اقتصادي در بازارهاي جهاني از شرايطي فراتر از گاز صادراتي برخوردار است
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

[h=3] تهران - ایرنا - با پیش بینی کاهش تولید نفت خام آمریکا ، بهای نفت روز سه شنبه در بازارهای جهانی افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در سال 2015 رسید.
[/h]


به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» برای تحویل در ماه مه با 1.84 دلار افزایش به 53 دلار و 98 سنت رسید که بالاترین قیمت آن از 30 دسامبر (9 دی) سال گذشته میلادی تاکنون به شمار می رود.

در بازار لندن نیز بهای هر بشکه نفت خام «برنت» برای تحویل در ماه مه در پایان معاملات روز سه شنبه به 59 دلار و 10 سنت رسید که نسبت به روز دوشنبه 98 سنت افزایش داشت.

بهای نفت در روز دوشنبه نیز در پی اعلام بیانیه هسته ای هفته گذشته سوییس بین ایران و قدرت های بزرگ جهان، نزدیک به سه دلار افزایش یافته بود. فعالان بازار نفت ارزیابی کردند که بیانیه هسته ای سوییس در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر بازار نفت نخواهد داشت.

فعالان بازار نفت همچنین در انتظار انتشار گزارش روز چهارشنبه مربوط به ذخیره سازی نفت در آمریکا هستند و انتظار دارند که میزان تولید نفت خام آمریکا برای دومین هفته پیاپی کاهش یابد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آماده شدن پایانه های نفتی ایران برای لغو تحریم ها و افزایش صادرات نفت خام

آماده شدن پایانه های نفتی ایران برای لغو تحریم ها و افزایش صادرات نفت خام

[h=3] تهران - ایرنا - همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته ای و احتمال لغو تحریم ها در آینده نزدیک، پایانه های نفتی نیز خود را برای افزایش صادرات نفت خام آماده می کنند به طوری که با نوسازی اسکله های صادراتی هزینه تاخیر پهلودهی و بارگیری نفتکش های غول پیکر نیز به صفر رسیده است.
[/h]


به گزارش ایرنا، در حال حاضر مهم ترین پایانه نفتی ایران، خارگ است، اما با توجه به محدودیت هایی که می تواند به دلیل صادرات بخش عمده نفت کشور از یک پایانه ایجاد شود، مسوولان وزارت نفت، افزایش پایانه های صادراتی را در دستور کار قرار داده و بر این اساس قرار است چهار پایانه جدید در خلیج فارس احداث شود و یا توسعه پیدا کند.

پایانه های جدید صادراتی قرار است در جاسک، لاوان، سیری و قشم احداث شده و یا توسعه پیدا کنند.

براین اساس، قرار است که پایانه جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام در آینده نزدیک راه اندازی شود.

موضوع ایجاد پایانه جاسک در جریان سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به استان هرمزگان مطرح شد که وزیر نفت نیز از آن استقبال کرد.

پایانه جاسک در استان هرمزگان و در ساحل دریای عمان قرار داشته و بهره برداری از آن می تواند باعث کوتاه شدن فاصله تردد نفتکش ها شود.

احداث یک خط لوله 2200 کیلومتری و احداث مخازن ذخیره سازی به ظرفیت 20 میلیون بشکه از اقداماتی است که برای راه اندازی پایانه جاسک انجام خواهد شد.

سیدپیروز موسوی مدیرعامل پایانه های نفتی ایران با اشاره به جزییات افزایش ظرفیت صادراتی کشور، اظهار داشت: با اتمام تعمیرات اساسی 15 بازوی بارگیری در اسکله شرقی شرکت پایانه های نفتی ایران در جزیره خارگ، توان صادراتی نفت خام کشور سال گذشته افزایش یافت.

وی افزود: تعمیرات اساسی بازوهای بارگیری اسکله شرقی در راستای عملکرد صحیح این بازوها و آماده به کار بودن آنها با صرف 40 هزارو دویست نفر ساعت در مدت یک سال به اتمام رسید.

موسوی انجام این پروژه را از دستاوردهای مهم شرکت پایانه های نفتی ایران در زمینه توانمندی صنعت نفت برای انجام صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی عنوان و تصریح کرد: بهره برداری از پروژه بازسازی و نوسازی پهلوگاه های 5 و 6 اسکله تاریخی پایانه نفتی خارگ (اسکله تی) توان و ظرفیت عملیاتی صادرات نفت خام کشور در خارگ، به میزان 70 هزار بشکه در ساعت افزایش یافت.

وی اضافه کرد: با اجرا و بهره برداری این پروژه که با اعتبار 62 میلیارد ریال و در مدت یک سال انجام شد، افزون بر افزایش قابلیت مانور جمهوری اسلامی در صادرات نفت خام، هزینه تاخیر پهلودهی و بارگیری نفتکش های غول پیکر نیز به صفر رسید.

وی تاکید کرد: تضمین تداوم صادرات و ارتقا توان ذخیره سازی نفت خام که یکی از شاخص های مهم ارزیابی توانمندی یک پایانه نفتی به شمار می رود، همواره از سوی شرکت پایانه های نفتی ایران با جدیت دنبال می شود.

موسوی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: با توجه به اینکه این شرکت اجرا کننده تصمیمات مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران است و دریافت نفت ارسالی به جزیره خارگ، با مدیریت پیچیده ای روبروست؛ از این رو بازسازی و نوسازی این دو پهلوگاه توسط کارکنان پرتلاش شرکت پایانه های نفتی ایران، نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت محسوب می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح بازیابی اتان فاز ١٢پارس جنوبی اجرا می شود

طرح بازیابی اتان فاز ١٢پارس جنوبی اجرا می شود

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس اعلام کرد: بخش خصوصی برای احداث پروژه بازیابی اتان فاز ١٢ بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مهدی یوسفی با اشاره به این که منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یکی از بزرگترین مناطق ویژه تخصصی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در جهان است، گفت: دسترسی آسان به خوراک اصلی صنایع پایین دستی، فرصتی بی نظیر را پیش روی سرمایه گذاران بخش خصوصی در این منطقه قرار داده است.
وی افزود: فرودگاه بین المللی خلیج فارس با توان جابجایی یک میلیون مسافر در سال، مجتمع بندری پارس با توان پهلو دهی ٢٥ کشتی به صورت همزمان، وجود پالایشگاه های متعدد گازی و اراضی مناسب از مهمترین زیرساخت های ضروری برای اجرای طرح های سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه است.
وی با بیان این که طی سال گذشته با حضور وزیر نفت قرعه کشی اراضی هشت پالایشگاه میعانات گازی(طرح پالایشی سیراف) به عنوان مهمترین طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت انجام شد، گفت: این طرح در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ٦٠ هزار بشکه و در مجموع ٤٨٠ هزار بشکه در روز به همراه تاسیسات یوتیلیتی، پشتیبان و واحدهای فرآیندی پیش بینی شده و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه کلنگ زنی این پروژه در منطقه پارس دو در کنگان انجام شود.
یوسفی میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح پالایشی سیراف را ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار عنوان و یادآور شد: پالایشگاه های میعانات گازی طرح پالایشی سیراف در ٢٧٦ هکتار از اراضی پارس دو کنگان احداث خواهد شد و پیش بینی ما این است که در فاز اول این طرح برای ١٥ هزار نفر اشتغال ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس پروژه بازیابی اتان فاز ١٢ را از دیگر طرح های مهم سرمایه گذاری منطقه ویژه پارس در سال گذشته عنوان و تصریح کرد: این طرح توسط بخش خصوصی در زمینی به مساحت ٩٨ هکتار و با سرمایه گذاری یک میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار اجرا می شود و با راه اندازی این پروژه برای ١٧٠٠ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
یوسفی محل احداث پروژه بازیابی اتان فاز ١٢ را منطقه پارس 2 (کنگان) اعلام کرد و افزود: حجم محصولات این پروژه ٢١ هزار تن در سال اعلام شده است و پیش بینی می کنیم با راه اندازی کامل این طرح سالانه یک میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی حاصل شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر بشکه نفت اوپک 54.61 دلار معامله شد

هر بشکه نفت اوپک 54.61 دلار معامله شد

[h=3] تهران - ایرنا - براساس محاسبات دبیرخانه اوپک که روز چهارشنبه منتشر شد، قیمت سبد نفت این سازمان دیروز (سه شنبه)به 54.61 دلار در هر بشکه رسید که نسبت به روز پیش از آن 2.7 درصد افزایش داشت.
[/h]


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، بنابه اعلام پایگاه اطلاع رسانی اوپک، قیمت نفت این سازمان دوشنبه گذشته 53.20 دلار در هر بشکه بود.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز در پایان معاملات بازار لندن به قیمت 59.10 دلار معامله شد که نسبت به روز پیش از آن 1.7 درصد افزایش داشت.

قیمت نفت خام آمریکا دیروز در پایان معمالات بازار تجاری نیویورک با 35 درصد کاهش به 44.48 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت امروز در ساعت 10:42 به وقت گرینویچ 58.25 دلار در هر بشکه بود.

الجزایر، آنگولا، اکوادور، لیبی، ایران، عراق، کویت، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات و ونزوئلا از اعضای تشکیل دهنده اوپک هستند.

حدود 40 درصد عرضه جهانی نفت توسط اوپک تامین می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداری از ١٠٠ جایگاه سی ان جی در کشور تا پایان امسال

بهره برداری از ١٠٠ جایگاه سی ان جی در کشور تا پایان امسال

[h=3] تهران - ایرنا - مدیر طرح احداث جایگاه سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، گفت: هم اکنون دو هزار و 262 جایگاه سی.ان.جی با ظرفیت دو میلیون و ٥٥٧ هزار و هفت مترمکعب بر ساعت، سوخت مورد نیاز خودروهای دوگانه سوز را تامین می کنند که با بهره برداری از ١٠٠ جایگاه سی.ان.جی، شمار آنها تا پایان امسال به سه هزار و ٢٦٢ باب حواهد رسید.
[/h]


به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت نفت، امیر وکیل زاده افزود: در یک سال گذشته، ٨١ باب جایگاه عرضه سی.ان.جی در نقاط مختلف کشور احداث شده که ٦٠ مورد آن تک منظوره و ٢١ مورد دیگر نیز دو منظوره بوده است.

وی در باره اهداف بلندمدت در بخش سی.ان.جی نیز اظهار داشت: افزایش کیفیت خدمت رسانی به مردم از جمله اهداف پیش روی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است.

وی کاهش ساعت توقف و خرابی کمپرسور جایگاههای سی.ان.جی، همچنین افزایش کیفی تجهیزات آنها را از دیگر اهداف بلندمدت و ادامه داری خواند که به آنها توجه خواهد شد.

مدیر طرح احداث جایگاه سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تصریح کرد: جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای ساخت جایگاه سی.ان. جی یکی دیگر از اهداف مهم و بلندمدت است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی شرکت ملی پخش باید در سیاستهای پیش روی خود روشهایی را برای ترغیب سرمایه گذاران در ساخت جایگاه به صورت تجمعی (تعداد انبوه) و یا منفرد به کار گیرد، افزود: در این بخش گامهای خوبی برداشته شده و این مهم هم اکنون روند رو به رشد دارد.

وکیل زاده در نظر گرفتن کارمزد ویژه برای جایگاه داران و بکارگیری از ظرفیتهای بند«ق» برای انبوه سازان را از روشها و سیاستهای ترغیب سرمایه گذاران نام برد.

وی همچنین پیگیری موضوع تبدیل کارگاهی خودروهای بنزین سوز به گازسوز استاندارد بوسیله بخش خصوصی را از دیگر اولویت های امسال برشمرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت هفتگی نفت برنت 5.3 درصد افزایش یافت

قیمت هفتگی نفت برنت 5.3 درصد افزایش یافت

[h=3] تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز اعلام کرد، به دلیل فروکش کردن نگرانی سرمایه گذاران از اینکه توافق هسته ای منجر به افزایش سریع صادرات نفت ایران می شود، قیمت نفت در هفته جاری میلادی افزایش پیدا کرد.
[/h]


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از رویترز، قیمت نفت برنت که هفته میلادی گذشته کاهش یافته بود، این هفته 5.3 درصد افزایش پیدا کرد. قیمت نفت خام آمریکا نیز این هفته، برای چهارمین هفته متوالی صعود کرد و 5 درصد بالا رفت.

قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه مه (11 اردیبهشت تا 10 خرداد) دیروز (جمعه) 1.30 دلار افزایش پیدا کرد و به 57.87 دلار در هر بشکه رسید. قیمت پایان روزی دیروز نفت برنت، بیش از میانگین قیمت 50 روزه آن یعنی 57.61 دلار بود.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز بازار نیویورک، 85 سنت افزایش یافت و به 51.64 دلار در هر بشکه رسید.

هری چلینگوریان رییس بخش استراتژی بازارهای نفت بانک بی.ان.پی پاریباس فرانسه گفت: نتایج آخرین مذاکرات هسته ای ایران، موجب افزایش چشمگیر صادرات نفت این کشور نخواهد شد.

این هفته، همچنین آمارهای امیدوارکننده آمریکا و آلمان، امید سرمایه گذاران به افزایش تقاضای جهانی نفت را قوت بخشید و موجب بالا رفتن قیمت نفت شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشارکت خارجی در پروژه های ازدیاد برداشت میادین نفتی ایران

مشارکت خارجی در پروژه های ازدیاد برداشت میادین نفتی ایران

[h=3] تهران - ایرنا - یک مقام ارشد صنعت نفت گفت: شرکایی معتبر از کشورهای خارجی، هم از بخش دانشگاهی و هم شرکتهای صاحب فناوری، حاضر به همکاری در پروژه های مطالعات ازدیاد برداشت مخازن نفتی ایران شده‏ اند.
[/h]


به گزارش ایرنا، امیرعباس حسینی، اظهار داشت: پروژه های ازدیاد برداشت شامل مطالعات مخزن، چاه و بهبود روشهای برداشت و سطح‏ الارض و رفع محدودیت ها و مشکلات آن است.

وی افزود: همه این بخشها فناورانه هستند و پژوهشگاه در بخشهایی می‏ تواند مستقل فعالیت کند و دانش آن را هم دارد و در سایر بخشها به شریک خارجی نیاز است.

معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت، خاطرنشان کرد: سبدی از شرکای خارجی برای همکاری در بخش های مختلف ازدیاد برداشت را آماده کرده ایم.

حسینی با بیان اینکه این پروژه ١٠ سال ادامه خواهد داشت، گفت: اما به این معنی نیست که این پروژه ها باید در ١٠ سال به نتیجه برسد، اما تلاش می شود که در کوتاه‏ مدت به نتیجه برسیم.

جانشین رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه در راه‏ حلهای کوتاه‏ مدت، مدیریت چاه اولویت نخست است، اضافه کرد: در زمینه نقشه راه فناوری این مخازن جلسه هایی متعدد با شرکت ملی مناطق نفت‏خیز برگزار شده و در اردیبهشت ماه نخستین نسخه آن ارائه می‏ شود.

در طی سال های گذشته، مطالعات ازدیاد برداشت میادین نفتی کشور، به علت کمبود منابع مالی و محدودیت های فناوری، پیشرفت چندانی نداشت.

اما دولت یازدهم در سال گذشته با هدف تسریع در طرح های ازدیاد برداشت، مطالعه برخی میادین را به دانشگاه ها و مراکزآموزشی واگذار کرد.

پیشرفت مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها می تواند با جذب سرمایه گذاری خارجی و فناوری های جدید، سرعت بیشتری به پروژه های ازدیاد برداشت بدهد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش قیمت جهانی نفت، جذابیت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را افزایش داده است

کاهش قیمت جهانی نفت، جذابیت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را افزایش داده است

[h=3] تهران - ایرنا - رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران با اشاره به هزینه پایین تولید نفت در ایران، گفت: کاهش قیمت جهانی نفت، جذابیت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را افزایش داده است.
[/h]


سیدمهدی حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به تاثیر مثبت کاهش قیمت نفت بر سرمایه گذاری در مناطق پربازده نفتی، اظهار داشت: کاهش قیمت نفت به سود سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران است و باعث افزایش تمایل سرمایه گذاران برای ورود به پروژه های نفتی ایران می شود.

وی با بیان اینکه فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: هزینه تولید نفت در ایران نسبت به آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها، بسیار پایین تر است.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران، افزود: در آمریکا و برخی کشورها، سرمایه گذاری در صنعت نفت دارای ریسک بسیار زیادی است، اما در ایران ریسک های بالایی در این بخش وجود ندارد.

از تابستان سال گذشته، عربستان با هدف تثبیت جایگاه خود در بازار جهانی نفت و اعمال فشار سیاسی به کشورهایی مانند ایران و روسیه، از کاهش قیمت نفت حمایت کرد.

اگرچه این اقدام عربستان در کوتاه مدت باعث کاهش درآمدهای نفتی ایران شد، اما در بلندمدت، جذابیت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را افزایش داده است.

کارشناسان می گویند که هزینه تولید نفت از برخی چاه های نفتی ایران، بین 3 تا 10 دلار است، اما هزینه تولید هر بشکه نفت از چاه های واقع در آب های عمیق و یا شیل های نفتی آمریکا، بین 40 تا 80 دلار هزینه دارد.

با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته ای و احتمال لغو تحریم ها در ماه های آینده، کاهش قیمت نفت جذابیت سرمایه گذاری در پروژه های نفتی ایران را افزایش داده است.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران پیش از این نیز به ایرنا گفته بود: شرکت های بین المللی از جمله شرکت های اروپایی و آمریکایی از تحریم نفتی ایران، ضرر زیادی کرده اند، بنابراین در صورت لغو تحریم ها و برداشته شدن زنجیر از پای آنها، این شرکت ها برای سرمایه گذاری وارد ایران خواهند شد.

حسینی با بیان اینکه کنفرانس بین المللی رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران در سپتامبر ( اواخر شهریور ماه) سال جاری در لندن برگزار می شود، اظهار داشته بود: شرکت های خارجی به دلیل تحریم برای حضور در صنعت نفت ایران با موانعی مواجه هستند، بنابراین تصمیم گرفته شده که رونمایی از این قراردادها به دوران پس از رفع تحریم ها موکول شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل فنی و اقتصادی سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران جذابیت های بسیاری دارد و بنابراین شرکت های بین المللی از سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران استقبال می کنند.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران، ادامه داد: شرکت های بین المللی از تحریم نفتی ایران، ضرر زیادی کرده اند، بنابراین در صورت لغو تحریم ها و برداشته شدن زنجیر تحریم از پای آنها، این شرکت ها برای سرمایه گذاری وارد ایران خواهند شد.

حسینی در خصوص حضور شرکت های نفتی آمریکایی نیز گفت: شرکت های آمریکایی برای سالیان طولانی از حضور در صنعت نفت ایران محروم بوده اند، لذا با توجه به فضای مثبت بین المللی ایجاد شده، خواستار حضور در ایران خواهند بود.

وی اضافه کرد: در صورت دستیابی به توافق نهایی در تیرماه، تحریم های یکجانبه ای که آمریکا در دهه 1990 میلادی علیه صنعت نفت ایران وضع کرده بود، تضعیف خواهد شد.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران خاطرنشان کرد: شرکت های آمریکایی تمایل دارند که در صنعت نفت ایران که دارای بزرگترین مخازن گازی و نفتی دنیا است، حضور داشته باشند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بزرگترین شرکت نفتی جهان در چین

بزرگترین شرکت نفتی جهان در چین

[h=3] اکونیوز:برای نخستین بار از سال ۲۰۱۰ شرکت نفتی پتروچاینای چین، با افزایش سرمایه در معاملات چند روز گذشته از اگزون موبیل آمریکا سبقت گرفت و بزرگترین شرکت نفتی جهان تبدیل شد.
[/h]
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از راشاتودی، ارزش سرمایه شرکت نفتی پتروچاینای چین در معاملات روزهای گذشته بازار سرمایه به ۳۵۲.۸ میلیارد دلار رسید و برای نخستین بار از سال ۲۰۱۰ تا کنون، این شرکت به بزرگترین شرکت نفتی جهان تبدیل شد.

پیش از پتروچاینا، شرکت نفتی اگزون مبیل آمریکا بزرگترین شرکت نفتی جهان محسوب می شد. ارزش اگزون موبیل نیز در معاملات روزهای اخیر حدود ۳۵۲.۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

این افزایش ارزش سرمایه در حالی روی داده است که ارزش سهام پتروچاینا در ۱۲ ماه گذشته با ۱۳.۸۱ درصد رشد همراه بوده است اما به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت ارزش اگزون موبیل در این مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر سهام شرکت های درجه یک چینی در یک سال گذشته ۶۱ درصد افزایش داشته است. بنا به اعلام بلومبرگ، آخرین باری که پتروچاینا با سبقت از اگزون موبیل بزرگترین شرکت نفتی جهان شد، ۲۵ دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی بوده است.

ورود پتروچاینا به بازار سرمایه در هنگ کنگ، اجرای اصلاحات در آن و ارائه آزادی بیشتر از سوی دولت چین به مدیران بومی این کشور از جمله شاخص های مثبت در بالا بردن ارزش سهام این شرکت بوده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
لوله انتقال نفت مارون - اصفهان دومین خط لوله سخت گذر در جهان است

لوله انتقال نفت مارون - اصفهان دومین خط لوله سخت گذر در جهان است

[h=3] اصفهان -ایرنا - مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان گفت: خط لوله انتقال میدان نفتی مارون به اصفهان به دلیل ناهمواری های رشته کوه زاگرس، رودخانه ها و دریاچه سدکارون 3 و 4، دومین خط لوله سخت گذرجهان پس از خط لوله آلاسکا است.
[/h]

به گزارش ایرنا، مجتبی بشارتیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تاکیدکرد:با این وجود انتقال نفت در خطوط لوله بر اساس استانداردهای جهانی است.

وی اظهار کرد: روزانه 550 هزار بشکه نفت خام از میدان نفتی مارون خوزستان از طریق این خط لوله 32 اینچی به طول 449 کیلومتر از مسیر استان های خوزستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان وارد پایانه اصفهان می شود.

بشارتیان افزود: از این میزان 375هزار بشکه نفت خام از طریق یک رشته خط به انبارهای پالایشگاه اصفهان منتقل و 175هزار بشکه نفت خام مازاد پالایشگاه اصفهان به تهران و تبریز منتقل می شود.

وی اظهار کرد: همچنین هفت میلیارد لیتر فراورده های نفتی نیز از طریق خطوط نفتی شرکت خطوط لوله منطقه اصفهان به پایانه های صادراتی، تهران و نیروگاه اسلام آباد و همچنین فرودگاه اصفهان انتقال داده می شود.

وی تصریح کرد: فعالیت عمده این شرکت انتقال نفت خام از مبادی تولید به پالایشگاه ها، دریافت فرآورده های نفتی از پالایشگاه ها و مبادی واردات و انتقال آنها به مخازن شرکت ملی پخش سراسر کشور، تامین سوخت نیروگاهها، فرودگاهها و خوراک صنایع پتروشیمی از طریق 14هزار کیلومتر خطوط لوله و همچنین مدیریت ارتباطات صنعتی در حوزه انتقال نفت و فرآورده های نفتی است.

بشارتیان گفت: این شرکت دارای 175 مرکز انتقال و تاسیسات، ایستگاههای فشار شکن و 215 ایستگاه مخابراتی در سراسر کشور است.

وی گفت: مدیریت مخابرات با کارآمدترین خدمات مخابراتی صنعتی و برخورداری از ظریب اطمینان 99 درصد ضمن برقراری ارتباط مستمر راه دور، داخلی، صوتی و تصویری و ارتباطات رایانه ای مراکز، تاسیسات خطوط لوله، مسوولیت تامین ارتباطات صنعتی شرکت پالایش و پخش فراورده ها نفتی و شرکت های تابعه را به عهده دارد.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان گفت: معاونت مخابرات این شرکت نیز به منظور ایجاد ارتباط ایمن، پایدار و مطمئن جهت انتقال مواد نفتی و تامین خوراک پالایشگاهها با بهره گیری از 27 مرکز مخابراتی راه دور وظیفه تامین ارتباطات صنعتی را بر عهده دارد.

بشارتیان با اشاره به ضرورت انتقال ایمن و پایدار افزود: تعمیرات اساسی دوره ای کلیه دستگاهها و تجهیزات، حفاظت خطوط لوله، پایش دائمی خوردگی لوله ها، بازدید مستمر از مسیر خطوط توسط مراکز انتقال نفت، واحدهای تعمیر خط و حراست از مهمترین برنامه های این شرکت در این راستا است.

وی گفت: در سال گذشته 550 کیلومتر بیگرانی هوشمند به منظور پایش خوردگی ها، 20هزار نفر ساعت گشت های شبانه روزی حراست و 55هزار نفر ساعت بازدید توسط 19 لوله بان در مسیر خطوط نفت صورت گرفت.

بشارتیان اظهار کرد: همچنین به منظور ایمن سازی خطوط، احداث سد، گابیون بندی، احداث آب نما در مناطق رانشی و آب بردگی، اسلب گذاری در تقاطع جاده ها، شن ریزی و تسطیح مسیر خطوط لوله و ایجاد حوضچه های تقسیم در مراکز انتقال نفت صورت گرفته است.

وی در خصوص تولید برق در مرکز شهید بهشتی اصفهان گفت: مطالعات این طرح صورت گرفته وبرخی اسناد فنی آن نیز تهیه شده است و در مرحله ای است که از طریق مناقصه از توان و ظرفیت های بخش خصوصی جهت انجام این پروژه استفاده شود.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان گفت: نصب و راه اندازی شش دستگاه توربین سولار، احداث حوضچه تقسیم در مرکز شماره یک، تعمیر سه دستگاه مخزن در سه مرکز، تعمیر اساسی مرکز شماره 3، راه اندازی سیستم میترینگ اندازه گیری نفت خام در یکی از مراکز، برق رسانی به ایستگاه زفره، اصلاح سیستم برق گیرها در ایستگاههای یک تا شش، تجهیز فاز2 مراکز مخابراتی و ارتقای سیستم دیجیتال در این مراکز، استقرار مدیریت انرژی از برنامه های این مدیریت است.

وی خاطر نشان کرد: این شرکت دارای گواهی نامه سیستم مدیریت یکپارچه مدیریت کیفیت، زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای و استاندارد مدیریت ممیزی انرژی است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران می تواند تامین کننده گاز اروپا باشد

ایران می تواند تامین کننده گاز اروپا باشد

اکونیوز:«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پس از ملاقات با وزیر امور خارجه قزاقستان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ایران همتراز با روسیه از تمام منابع برای تامین گاز به اروپا برخوردار است.



به گزارش خبر گزاری اقتصاد ایران،«محمد جواد ظریف» با بیان این مطلب افزود: ایران قصد رقابت با روسیه‌ را در این زمینه ندارد.

ظریف همچنین تصریح کرد که ایران می‌تواند مانند روسیه به یک تامین‌کننده عمده گاز به اروپا تبدیل شود، زیرا کشورهای اروپایی نیاز به این میزان انرژی دارند.

وزیر خارجه ایران گفت، تهران شریکی قابل اعتماد است و این مسئله را چین، هند، پاکستان و ترکیه که از گاز ایران استفاده می‌کنند، درک کرده‌اند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران که برای گفت و گو با مقامات قزاقستان به آستانه سفر کرده است، امروز (دوشنبه) با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.
وی در این دیدار بر ضرورت مناسبات تهران - آستانه تاکید کرد.

وزیران امور خارجه ایران و قزاقستان در این دیدار آخرین تحولات منطقه و مسایل بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرکت سرمایه ها به سوی نفت ایران

حرکت سرمایه ها به سوی نفت ایران

[h=3] اکونیوز:مهم ترین عناوین اقتصادی دنیا در ۲۴ ساعت گذشته منتشر شد.
[/h]
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مهم ترین عناوین اقتصادی دنیا در ۲۴ ساعت گذشته به شرح ذیل است:

بلومبرگ: آمار بیکاری آمریکا در هفته ای که گذشت، ضعیف ترین آمار را در ماه جاری میلادی به خود اختصاص داد.
زیرو هج: اقدامات بانک مرکزی ژاپن برای رونق دادن به وضعیت اقتصادی این کشور بازی کردن با آتش است.
بلومبرگ: بانک پاکستانی "حبیب بانک" تمام سهام خود را به ارزش ۱.۰۲ میلیارد دلار واگذار می کند که چنین واگذاری در این سطح در پاکستان بی سابقه است.
خبرگزاری فرانسه: سازمان هواپیمایی پاناما، ۶۱ فروند هواپیما به ارزش ۶.۶ میلیارد دلار از شرکت "بوئینگ" خریداری می کند.
فایننشال تریبون: ایران در آینده نزدیک مناسبات خود را با عمان در حوزه انرژی گسترش خواهد داد.
منا: وضعیت اقتصادی مصر رونق گرفته است.
نیوز نو: تولید ناخالص داخلی چین از ۱۲.۸ درصد سال ۲۰۱۰ میلادی به ۷ درصد در سال جاری میلادی کاهش یافته است.
رویترز: نخست وزیر ترکیه قصد دارد شهر "استانبول" را به کانون توجهات در حوزه سرمایه گذاری تبدیل کند و با دبی و سنگاپور رقابت داشته باشد.
یونیان: در طی یکسال، ۴۶ بانک اوکراینی به دلیل مشکلات اقتصادی این کشور ورشکسته شدند.
سی بی سی: نرخ بیکاری کانادا با رقم ۶.۸ درصد در ماه مارس، با روندی ثابت به کار خود ادامه داد.
آی پی اس: رهبران کشورهای منطقه آمریکای لاتین برای مبارزه با فقر و بی عدالتی و همچین رونق و رشد اقتصادی در این منطقه متعهد شدند.
فایننشال تریبون: فرصت های سرمایه گذاری و علاقمندی کشورها به صنعت نفت ایران، با وجود کاهش جهانی قیمت نفت افزایش داشته است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بورسیه نخبگان صنعت نفت لغو شد

بورسیه نخبگان صنعت نفت لغو شد

[h=3] اکونیوز:به دستور برخی از مدیران ارشد وزارت نفت بورسیه نخبگان صنعت نفت لغو شد این در حالی است که سوابق نشان می دهد پیش از این برخی با مدارک غیر مرتبط با صنعت نفت بورسیه شده و از امتیازات تحصیلی در داخل و خارج کشور استفاده کرده اند.
[/h]
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،مسئولان وزارت نفت اخیرا بورسیه‌‌ عده‌ای از نخبگان دانشگاه نفت را که در دولت قبل بورس شده بودند لغو کرده است.

در همین رابطه یکی از بورسیه‌های دانشگاه نفت با اشاره به مدارک و مستنداتی که در اختیار خبرنگار فارس نیز قرار گرفت ،گفت: افراد بورس شده همگی رتبه های ممتاز دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و حتی عضو بنیاد نخبگان نیز بودیم به همین دلیل وزارت علوم وقت مدارک ما را برای بورسیه شدن تایید کرد.

وی ادامه داد: پس از نامه نگاری هایی که با دانشگاه نفت صورت گرفت و تایید شرایط علمی، مسئولان وقت وزارت علوم نامه ای مبنی بر اینکه این افراد می توانند در دانشگاه نفت بورسیه شوند را به رئیس وقت دانشگاه نفت ارسال کرد.

این بورسیه دانشگاه نفت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این افراد بورسیه همگی کارمند رسمی وزارت نفت بودند و به دلیل آنکه بتوانند در دانشگاه ادامه تحصیل دهند کارمندان دانشگاه نفت شدند تا بتوانیم به کار پژوهشی خود برسیم.

وی با اشاره به اینکه همگی ما تعهد محضری دادیم تا به مدت 10 سال در خدمت دانشگاه باشیم و به همین دلیل بورسیه شدیم،تصریح کرد: از میان 12 بورسیه 6 نفر در داخل ایران و 6 نفر نیز خارج از کشور بورسیه شده‌ اند اما اخیرا مسئولان وزارت نفت به دلایل بیهوده اعلام کرده اند شما شرایط بورسیه شدن را ندارید.

این بورسیه دانشگاه نفت اظهار کرد: براساس احکامی که به دست ما رسیده اعلام کرده اند اولا شما برای بورسیه شدن مجور هیئت امنا را ندارید و بنابراین شهریه بورسیه شما قطع خواهد شد که پس از پیگیری های صورت گرفته در بخش دوم اصلاحیه صورت گرفته و اعلام کرده اند شهریه شما به صورت وام است و باید به کاریابی وزارت نفت مراجعه کنید و حق فعالیت در دانشگاه نفت را ندارید که زیر این نامه را برخی از مسئولان ارشد وزارت نفت نیز امضا کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در سال 85 و 86 مجوزی به رئیس دانشگاه وقت نفت داده شد تا سالانه 5 نفر از نخبگان علمی بورسیه شوند و این مجوز تا کنون دارای اعتبار است، خاطرنشان کرد: در طول سال های قبل نیز رئیس دانشگاه می توانست نخبگانی را که تایید صلاحیت از وزارت علوم دارند بورسیه کند که در اختیارات رئیس دانشگاه بود و نیازی به مجوز هیئت امنا نداشت، اما پس از آنکه بحث بورسیه ها در دولت مطرح شد قضایا تغییر کرد به طوری که کار به اخراج برخی از بورسیه ها کشیده شده است.

وی ادامه داد: از طرفی وزیر نفت نامه می نویسد که نباید بورسیه ها دچار سختی و عسرت شوند اما از طرف دیگر احکام لغو بورسیه ها را امضا می کند.

این بورسیه دانشگاه نفت در پایان تصریح کرد: اگر قرار باشد براساس ابلاغیه اخیر رئیس جمهور کارمندان وزارت نفت بورسیه شوند تمامی ما کارمند دانشگاه نفت هستیم و براین اساس باید بورسیه دانشگاه باقی بمانیم.

وی تصریح کرد: شرایط بورسیه های خارج از کشور نیز همین گونه است و آنها نیز در بلاتکلیفی به سر می برند به طوری که در آخرین خبار مطلع شدیم شهریه تحصیلی آنها نیز قطع شده است.

این گزارش حاکی است لغو بورسیه نخبگان صنعت نفت در حالی رخ داده است که پیش از این بورسیه های وزارت نفت دراختیار افرای قرار گرفته بود که هیچ صلاحیت علمی و تخصصی مرتبط باصنعت نفت نداشته اند، به طوری که برخی از بستگان مدیران ارشد وزارت نفت و یکی از مدیران ارشد دولتی غیر مرتبط با نفت به صورت گشاده دستانه و غیر شفاف از این بورسیه ها استفاده کرده اند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] قفل دفتر لوک اویل در ایران باز شد

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94012610351
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰



شرکت لوک اویل روسیه قفل دفتر نمایندگی خود در ایران را گشود.
به گزارش ایسنا، راویل مگانوف معاون رئیس شرکت لوک اویل تصریح کرد که این شرکت دفتر نمایندگی خود در ایران را بازگشایی کرده است.
مگانوف افزود: ما به دنبال آن هستیم تا بعد از لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران در پروژه‌های این کشور مشارکت کنیم.
وی همچنین مشارکت در پروژه اناران را اولویت اول لوک اویل خواند و البته تاکید کرد که این شرکت به حضور در سایر پروژه‌های نفتی ایران نیز علاقه‌مند است.
معاون لوک اویل در این خصوص توضیح داد: ما در حال مطالعه داده‌های زمین شناسی سایر پروژه‌های ایران نیز هستیم.
میدان نفتی اناران در مرز ایران و عراق قرار دارد و شرکت لوک اویل از سال 2003 کار روی این میدان را آغاز کرد. اما با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، این شرکت روس نیز فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کرد.

«واجیت علی اکبروف»، رئیس لوک اویل هم در نوامبر 2014 گفته بود که این شرکت قصد دارد تا در صورت امکان و لغو تحریم‌ها به ایران بازگردد.
علی اکبروف افزود: در زمان حضور ما در ایران، ما میدان نفتی اناران را در مرز ایران و عراق کشف کردیم و هم‌اکنون به همراه یک شرکت نروژی علاقه داریم تا به این ذخیره نفتی بازگردیم زیرا از زیرساخت‌ها و شرایط زمین‌شناسی آن اطلاع داریم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بازگشت ایران به بازار نفت روی روسیه تاثیری ندارد

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 94012610057
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱



وزیر انرژی روسیه گفت: بازگشت ایران به بازار جهانی نفت تاثیری روی فروش نفت روسیه نخواهد داشت.
به گزارش ایسنا، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت: تولیدکنندگان روسی در بازار جهانی رقابت میکنند و از نقطه نظر فروش محصولات ما هیچ خطری احساس نمیکنیم.
نواک گفت: بخش عمده این مسئله به این بستگی دارد که آیا سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در صورت افزایش صادرات نفت ایران، تولید خود را افزایش خواهد داد یا خیر؟
وی همچنین اعلام کرد که پیشرفت صنعت نفت ایران همچنین به این بستگی دارد که آیا این کشور میتواند توانایی‌های خود در زمینه استخراج نفت را احیا کند یا خیر.
 

Similar threads

بالا